Hajo's roadtrip

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Hajo's roadtrip

Bericht door harry » vr 03 sep 2021, 12:43

Wesso schreef: vr 03 sep 2021, 11:51Het is een beetje van de oude stempel.
Palance schreef: vr 03 sep 2021, 12:04Fijn dat je me bestempelt als oud :mrgreen:
Ik lees het zo dat Wesso jou een beetje oud vindt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 03 sep 2021, 13:11

Hajo schreef: vr 03 sep 2021, 12:34 Snap overigens niet hoe de Zwitsers hun muntgeld uit elkaar kunnen houden. Alle munten zijn zilverkleurig, alleen het formaat verschilt en de waarde aanduiding natuurlijk. Die staat binnen een soort krans, dus je kunt je makkelijk vergissen. Het went wel, denk ik, naarmate je het meer gebruikt.
Het mooiste aan het Zwitserse muntgeld is dat de meeste munten sinds de 19e eeuw al hetzelfde ontwerp hebben, alleen is door de tijd heen de samenstelling veranderd van zilver(legeringen) naar nikkel. Het 10 Rappen-stuk is sinds 1879 niet meer aangepast, waardoor alle muntjes vanaf toen gewoon nog geldig en in circulatie zijn. Ik heb er hier thuis eentje uit 1891 liggen :top:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 03 sep 2021, 13:25

waldo79 schreef: vr 03 sep 2021, 8:30 Inderdaad, mag hopen dat Zwitsers zich inhouden op hun eigen wegennet :lol:
Nou, dat valt toch aardig mee. Boetes tot 20km/h vallen ook erg mee, dus op de snelweg wordt toch wel 140 gereden door veel mensen, in ieder geval rond Lausanne en op de A9 door Wallis. Op de bergwegen wordt er echt hard gecrosst, zowel in Wallis als in Graubünden.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 03 sep 2021, 14:13

tsov schreef: vr 03 sep 2021, 13:11 Het mooiste aan het Zwitserse muntgeld is dat de meeste munten sinds de 19e eeuw al hetzelfde ontwerp hebben, alleen is door de tijd heen de samenstelling veranderd van zilver(legeringen) naar nikkel. Het 10 Rappen-stuk is sinds 1879 niet meer aangepast, waardoor alle muntjes vanaf toen gewoon nog geldig en in circulatie zijn. Ik heb er hier thuis eentje uit 1891 liggen :top:
Ik was met mijn broertje in 2013 in Liechtenstein. Meneer was nog een fanatieke muntenverzamelaar, dus we gingen naar een bank in Vaduz om Zwitserse Franken te kopen. Daar zaten ook oude 10 Rappen-stukken bij. Toen ik net over de grens in Salez met Franken wilde betalen en hem vroeg of ik wat van hem mocht, moest ik zowat een brandblusser pakken... :lol:
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » vr 03 sep 2021, 20:02

Hajo schreef: do 02 sep 2021, 22:57 Ik kan mij niet voorstellen dat er "Tina Turner" op het naambordje staat. ;) Maar waarschijnlijk bedoel je de naam van het huis.
Ja dat bedoelde ik.
Hajo schreef: vr 03 sep 2021, 12:34 Snap overigens niet hoe de Zwitsers hun muntgeld uit elkaar kunnen houden. Alle munten zijn zilverkleurig, alleen het formaat verschilt en de waarde aanduiding natuurlijk. Die staat binnen een soort krans, dus je kunt je makkelijk vergissen. Het went wel, denk ik, naarmate je het meer gebruikt.
Ik vind het vooral onlogisch dat 20 rappen groter zijn dan 10 terwijl 50 dan weer bijna precies even groot is als 10. Bij de euro is het veel logischer. Ik heb er soms moeite mee, ondanks dat ik hier al heel lang woon.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 03 sep 2021, 21:51

^^ Chateau Algonquin. Leuk optrekje met 5.500 m2 grond. 8-)

Anyway, ik kon die Zwitserse munten nauwelijks uit elkaar houden en moest steeds goed kijken wat ik nu weer in mijn hand had. De bankbiljetten vind ik mooier dan die op Monopoly geld lijkende Euro biljetten.

Inmiddels ben ik in mijn hotel in Luxemburg. Nog één overnachting in Köln en dan zit mijn roadtrip erop. :(
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 03 sep 2021, 21:57

Doe je nog iets in Luxemburg? De route langs de Moezel en dan door naar Vianden is best wel leuk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 03 sep 2021, 22:03

^^ Dat was ook het idee. ;)

Weet echter niet of dat plannetje gaat werken. En dan Duitsland in. In Duitsland kunnen nog wegen in dat overstromingsgebied afgesloten zijn. Ik zie wel.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 03 sep 2021, 22:07

Als het niet lukt via Spa-Francorchamps en de Nürburgring naar Köln rijden is ook mogelijk, pak je nog eens 2 van de meeste legendarische circuits in de wereld mee. Er is zelfs Gerolstein te bezoeken - als notoir niet-alcoholdrinker - misschien zelfs een leuke stop?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 03 sep 2021, 22:08

^^ Dank voor de tip. Ik zal eens kijken. ;)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 03 sep 2021, 23:39

Hajo schreef: vr 03 sep 2021, 9:10 (..)

In zulke gevallen check ik mijn rekeningen altijd meteen voor eventuele dubbele boekingen. Dat deed ik buiten. Geen verbinding. B( Naar Baiersbron gereden: verbinding is terug. Yippie! :D Tja, wat dan aangaat lopen ze hier in Duitsland nog mijlenver achter. :facepalm:
(..)

Dan wordt het voor hun tijd om dat nieuwe schoteltje van Elon Musk / SpaceX te kopen.
Via zijn satellieten (Starlink) internetten. Vrije ruimte genoeg in DLD, d8 ik zo.

https://www.ad.nl/tech/wij-hebben-het-s ... ad3ce6de7/

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 sep 2021, 23:59

Palance schreef: vr 03 sep 2021, 10:54 Ik heb al een hele tijd 30 Euro aan biljetten bij me, als noodgeval, maar inderdaad al een tijd niet aangeraakt. Alles gaat via de pas.
Ik heb nog een tientje in de portemonnee en behalve voor kebab kopen bij mijn favoriete kebabtentje als ik in Duitsland ben voor boodschappen gebruik ik geen contant geld meer. Ik heb sowieso geen geld bij me om een hotelovernachting te voldoen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 18:47

Inchecken bij het Hyatt Regency in Köln ging probleemloos. Graag tonen: paspoort, vaccinatie bewijs, creditcard en een vooringevuld formulier nalezen en ondertekenen. Done. ;)

Laatste overnachting van mijn roadtrip. Morgen naar huis. Dan is het totaal aantal kilometers en het verbruik bekend. Ik ben inmiddels over de 3.500 km heen. :woop:

In Luxemburg een museum in Diekirch en het stadje Vianden bezocht. Voordat ik het land verliet, natuurlijk ook even volgetankt (Euro 95 E10) voor € 1,35 de liter. :D

Nu voor de laatste keer ergens dineren. Morgen laat ik het ontbijt op mijn kamer bezorgen, zodat ik daarna meteen kan vertrekken. 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 sep 2021, 18:57

^^ Je zult vast genoten hebben van je reis. ;)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 04 sep 2021, 19:25

In Diekirch het Pattonmuseum bezocht? Of is dat in Ettelbruck?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 19:54

Het George S. Patton Museum bevindt zich in Ettelbrück. Dat heb ik al een keer bezocht. Aanrader! :top: Hij ligt begraven op de Amerikaanse militaire begraafplaats ten zuidoosten van Luxemburg Stad. Conform zijn laatste wens "to be burried with my men".

Het museum in Diekirch is het Nationale Legermuseum van Luxemburg. Ook heel interessant, maar ze komen duidelijk ruimte te kort om de hele collectie goed tot zijn recht te laten komen. Ook geld is een issue, geen wonder ook als ze maar 5 euro entree vragen.

Ook hebben ze een aardig aantal zeer bijzondere stukken, van originele uniformen, documenten en zelfs een originele "Hetzer Panzerjäger". Dat gemotoriseerde anti-tank geschut is zeer zeldzaam, zeker als die, zoals dit exemplaar, helemaal origineel is.

Later meer. Eerst dineren, het wordt nu geserveerd. 8-)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 04 sep 2021, 20:08

Klopt, de Hetzer in Bayeux bij het Musée de la Bataille de Normandie is niet volledig origineel maar opgelapt.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 20:38

^^ Correct. De Fransen beweren uiteraard van niet. ;) Ook het Bovington Tank Museum in het VK heeft er een staan.

Goed, ik ga afrekenen en terug naar mijn hotel.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 04 sep 2021, 21:07

Diekirch bezit nog altijd een kazerne. Luxemburg heeft een leger, ongeveer 500 personen sterk.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 04 sep 2021, 21:36

En in tegenstelling tot Denemarken in 1940 die zich onmiddellijk overgaf bood Luxemburg zelfs een hele dag weerstand...wel officieel toch, want er was niet zo veel te doen tegenover tanks die gewoon richting Bouillon-Sedan rijden.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 04 sep 2021, 21:55

Hajo schreef: za 04 sep 2021, 18:47 In Luxemburg een museum in Diekirch en het stadje Vianden bezocht. Voordat ik het land verliet, natuurlijk ook even volgetankt (Euro 95 E10) voor € 1,35 de liter. :D
Wat een verschil met anderhalf jaar geleden toen ik nog € 1,209 per liter E5 betaalde in Duitsland. Hoe laag waren de prijzen in Luxemburg toen? :o
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 22:37

Km357 schreef: za 04 sep 2021, 21:36 En in tegenstelling tot Denemarken in 1940 die zich onmiddellijk overgaf bood Luxemburg zelfs een hele dag weerstand...wel officieel toch, want er was niet zo veel te doen tegenover tanks die gewoon richting Bouillon-Sedan rijden.
Dat was eerder andersom. Met de Denen kwam het hier en daar tot schermutselingen en er vielen doden en gewonden aan beide zijden.

Het Luxemburgse legertje van zo'n 500 man, koos er op 10 mei 1940 voor in hun kazerne te blijven. Bij voorbaat volkomen kansloos tegen een oppermachtige vijand, wilde de legerleiding geen onnodig bloed vergieten. Je kunt hierover discussiëren, maar feit is dat die 500 Luxemburgers voor de maar liefst drie Duitse Panzerdivisionen die Luxemburg binnen rolden, geen enkele partij waren. De Duitsers trokken Luxemburg op 10 mei 1940 om 04.50 uur binnen. Luxemburg Stad viel om 11.00 uur.

En de Fransen dan? Die rukten Luxemburg vanuit het zuiden binnen, maar niet met alle middelen. Het was meer een "krachtige verkenning", zoals dat in militair jargon heet.

In het zuiden van Luxemburg kwam het kortstondig tot felle gevechten, onder andere met tanks, tussen Duitse en Franse troepen. Ondanks dat de Fransen op dat moment in het zuiden van Luxemburg een getalsmatige overmacht hadden en de Duitse tanks niet tegen de Franse waren opgewassen in termen van bewapening en bepantsering, besloot generaal Gamelin, de Franse opperbevelhebber en een veteraan uit de Eerste Wereldoorlog, zijn troepen schielijk achter de onneembaar geachte Maginotlinie terug te trekken.

Dat kwam de Duitsers goed uit. Hiermee lag de weg naar Sedan open.

;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 22:38

Aan al het goede komt een eind, zoals het spreekwoord luidt. Zo ook aan mijn fantastische roadtrip waarvan ik erg genoten heb. :yes:

Het was ook een bijzondere ervaring om met mijn nieuwe auto zo'n afstand af te leggen. Vergeleken met de vorige is deze een stuk beter. Vooral op het gebied van comfort. Ook de rijhulpen vind ik een groot pluspunt. Je moet eraan wennen, maar dat gaat snel en ik zou nu al niet meer zonder kunnen. De Duitsers hebben een heel mooi woord voor een sedan waarmee je in alle comfort een lange reis kunt afleggen, dat noemen ze "eine Reiselimousine". En dat is het. 8-)

Ik heb sinds 25 augustus meer dan 3.500 kilometer gereden. Exact aantal kilometers en het verbruik weet ik uiteraard pas als ik thuis ben.

Ik heb heel veel gezien, het nodige bezocht, ik verbleef in prima hotels (ben het minst tevreden over het hotel in Freudenstadt, het meest tevreden over het Fairmont Hotel in Monte-Carlo).

Ook wat inkopen gedaan, voornamelijk souvenirs en cadeaus, waaronder een mooie doos Zwitserse chocolade en een fles wijn, Cabernet Chauvignon, voor familieleden. (@ Pino: Chateau Palmer Margaux 3m Grand Cru 2011. Heb mij laten vertellen dat dit een excellent wijntje is. ;) )

En natuurlijk dit reisverslag bijhouden. 8-)

Zodra ik thuis ben, volgen nog wat foto's. Niet echt veel wegenfoto's helaas, ik reis immers alleen en al rijdend een filmpje maken met mijn mobiel is gewoon levensgevaarlijk. Zeker op bochtige, smalle en steile bergwegen. Graag begrip daarvoor.

Nog een paar laatste opmerkingen dan over de laatste etappe: Luxemburg naar Köln. De tip om in Luxemburg de N10 te volgen, heb ik opgevolgd. Ik heb daar geen moment spijt van gehad, want het is inderdaad een hele mooie route! :top:

Bij Dasburg Duitsland in (B410) en zoals gebruikelijk weer geen enkele controle. Bij Prüm de B51 gevolgd tot Dahlem. Vanaf daar tot de Hauptstrasse Schmidtheim is de B51 dicht. Omleiding over L110 en lokale wegen. Terug op de B51 naar de A1 en A553. De A1 is tussen :KP: Bliesheim en Erftal dicht. De A553 wordt dan weer de B51 en dwars door de stad naar mijn hotel. Van de omlegging Meschenich heb ik geen spoor gezien, nog niet eens de aanzet tot werkzaamheden.

Morgen maar eens tot 09.00 uur uitslapen, dan in alle rust op mijn kamer ontbijten, uitchecken en naar huis.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 04 sep 2021, 22:52

^^^ mooie trip.

Was het nog maar de tijd dat je na zo'n inrijdtrip naar de dealer moest om de inloopolie te laten vervangen door de reguliere, voorgeschreven, motorolie.. :woop:

(natuurlijk, 35honderd kilometers en nog wat meer is natuurlijk wel vrij fors voor inloopolie.. dat was meestal na 1500 kilometer wel voorgeschreven om te wisselen).
Hajo schreef: za 04 sep 2021, 20:38 (..)

Jij eet ook rap, een diner in dik een half uur verorberen. :s

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 sep 2021, 23:07

^^ Ik had honger. :mrgreen:

Ik at niet in het hotel, maar een T-bone steak bij Steakhouse Angus, aan de andere kant van de Rijn. Ik nam dit keer alleen het hoofdgerecht: de T-bone met groente en frietjes. En een suikervrije cola. Voor- en nagerecht heb ik, enigszins tegen mijn gewoonte in, laten schieten. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 sep 2021, 11:48

Durashift schreef: za 04 sep 2021, 22:52

Dat is niet zo heel gek als je in je eentje uit eten bent. Ik ben dan ook altijd veel sneller klaar dan als ik met z'n tweeën of meer uit eten ben.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 05 sep 2021, 14:17

Thuis, na vertrek op 25 augustus tot en met vandaag exact 3.793 kilometer te hebben gereden. Verbruik: 6,2 liter / 100 kilometer = 1 op 16. Netjes. 8-)

Morgen of overmorgen volgen tot slot nog enkele foto's.

De rit vanuit Köln naar Zeist verliep in Duitsland met wat vertraging. De A3 vanaf :KP: Kaiserberg is dicht. Vanaf daar omgeleid naar de A40 tot :KP: Moers en vervolgens de A57 --> A77, A73, A50 en A12, afrit 20. Al met al ongeveer 20 minuten file gehad. Volgens mijn navigatie was dat de snelste route.

A57 in Duitsland met 170 op de cruise control. 8-) Al voor de grens terug naar 100, en met die snelheid naar huis tuffen? Mooi niet: 130 op de cruise control ingesteld, maar eerlijk gezegd haalde ik die snelheid nauwelijks. Het was behoorlijk druk op de weg.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 05 sep 2021, 14:36

Ze willen die Transporter nog weleens nabij het viaduct thv Wijchen zuid neerzetten.

(2 weken geleden stond ie op de parking bij de La Place Venray, (tankstation), heel sneaky vanuit het busje de camera op je snuffert richten.. :down:
Maar goed, dat was in de zuidelijke richting en voorbij knooppunt Boxmeer, dus niet van toepassing op jouw rit. )
Coen Tunnel schreef: zo 05 sep 2021, 11:48
Durashift schreef: za 04 sep 2021, 22:52

Dat is niet zo heel gek als je in je eentje uit eten bent. Ik ben dan ook altijd veel sneller klaar dan als ik met z'n tweeën of meer uit eten ben.
Dat klopt, herken ik ook wel. Met slechts 1 hoofdgerecht is dat ook goed mogelijk. Ik associeer dat alleen niet met het woord diner.
Zeker niet in combinatie met de sfeerbeelden die Hajo opwerpt met de luxe hotels tijdens de reizen. ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 05 sep 2021, 14:52

^^ Eigenlijk was het plan in het hotel te dineren. Ik besloot anders en heb dus in de Kölner Altstadt een steak restaurant gevonden. Die T-bone was een flinke jongen (800 gram :mrgreen: ) en ik had dit keer eerlijk gezegd ook geen zin in echt uitgebreid dineren. Laten we het er dan maar op houden dat ik er gegeten heb. :)

Volgens Flitsmeister stond er nergens op mijn route een camera op een statiefje. Heb ook niets gezien. Indien wel, dan merk ik dat over een tijdje vanzelf.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 05 sep 2021, 16:13

Die statiefjes staan er dus steeds minder, naar mijn idee. Ze doen nu het meeste gewoon direct uit de bus, met de camera achter de ruit van de schuifdeur of achterklep.