Wegontwerp + Snelheid

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Sodiac
zandpaadje

Wegontwerp + Snelheid

Bericht door Sodiac » do 26 aug 2021, 15:59

Goedemiddag, ik had een paar vragen voor de deskundigen op dit forum. Hopelijk zit ik in het goede/juiste onderdeel.

- Mag een zijweg zo dicht op een rotonde zitten? Is dit nog afhankelijk van de snelheid? Zijn hier regels voor?

- Stel er wordt structureel te hard gereden op een 50 km/u weg, wat onder meer zorgt voor extra geluidsoverlast. Zijn er dan wetten die stellen dat er iets aan gedaan moet worden? En dat je daarop gebaseerd een zogenaamd "verzoek tot maatregelen" kunt indienen?

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Wegontwerp + Snelheid

Bericht door waldo79 » do 26 aug 2021, 21:25

Welkom Sodiac, je hebt naar mijn smaak de juiste stek op het forum gevonden. Even wachten tot een meer inhoudelijk onderlegde forummer reageert.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 aug 2021, 13:45

- Stel er wordt structureel te hard gereden op een 50 km/u weg, wat onder meer zorgt voor extra geluidsoverlast. Zijn er dan wetten die stellen dat er iets aan gedaan moet worden? En dat je daarop gebaseerd een zogenaamd "verzoek tot maatregelen" kunt indienen?
Waarschijnlijk klopt de maximumsnelheid niet met het wegbeeld. Het vervelende is dan dat de wegbeheerder expres een lagere maximumsnelheid instelt om te voorkomen dat er verdere geluidsreducerende maatregelen nodig zijn. Dat kost namelijk geld. Om de maximumsnelheid af te dwingen kan de gemeente een drempel of een versmalling neerleggen, maar ik denk dat de geluidsoverlast niet minder wordt. Misschien meer, omdat auto's gaan afremmen en optrekken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sodiac
zandpaadje

Bericht door Sodiac » di 31 aug 2021, 9:19

Oke, ik had "gehoord" dat als er structureel "de verkeerde snelheid" wordt gereden dat men dan verplicht is maatregelen te treffen, in de vorm van snelheidsbeperkende maatregelen, controles, of eventuele weg- en omgevingsaanpassingen. Is hier dan dus geen basis voor wettelijk?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 31 aug 2021, 10:23

In Frankrijk worden lukraak drempels, chicanes en andere onwettelijke zaken neergepoot om de snelheid er uit te halen op basis van tamelijk dubieuze vaststellingen zoals accidentgevoeligheid...van de hele weg (dus niet het stukje dat de drempel krijgt). Het resultaat is juist meer geluidsoverlast, uitstoot en soms meer ongevallen.

Het is dus niet zo dat dat omdat er zoiets vaag wordt vastgesteld wordt als "te snel gereden", en er dan iets gedaan wordt, het tot een oplossing van de probleemstelling komt. Dat dan nog in een wettelijk kader smeden is nog een extra probleem, dus ik ben niet écht verbaasd dat er geen precies wettelijk kader is voor zo'n situatie. Anders zou de situatie en de oplossingen "in the field" veel professioneler zijn, en dat is niet zo in BE of FR, en aan vele voorbeelden te zien in NL...is het daar ook niet ideaal, verre van.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 sep 2021, 12:01

Sodiac schreef: di 31 aug 2021, 9:19 Oke, ik had "gehoord" dat als er structureel "de verkeerde snelheid" wordt gereden dat men dan verplicht is maatregelen te treffen, in de vorm van snelheidsbeperkende maatregelen, controles, of eventuele weg- en omgevingsaanpassingen. Is hier dan dus geen basis voor wettelijk?
Het enige dat kan gebeuren is dat de snelheid niet gehandhaafd kan worden omdat het wegbeeld en de maximumsnelheid niet overeenkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.