Rotterdam - Kopenhagen - Uppsala

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Rotterdam - Kopenhagen - Uppsala

Bericht door Davy » di 31 aug 2021, 18:49

Vrijdag vertrekken we op vakantie. Normaal was dat gepland met de trein maar DB gaat staken, dus aan het kijken voor alternatieven. Dag 1 is tot Kopenhagen, dag 2 dan door naar Uppsala.

Met welke zaken moet ik rekening houden (Hamburg...)?
Hoe is de verhouding route over land t.o.v. route met de boot via Puttgarden, zowel qua tijd als qua kosten?

Jeff
autoweg

Re: Rotterdam - Kopenhagen - Uppsala

Bericht door Jeff » di 31 aug 2021, 19:02

Duitsland / Denemarken <> Zweden gaat sowieso prijzig zijn. De Passage van Hamburg kan je wat tijd kosten, een uurtje voor Hamburg de situatie bekijken kan nuttig zijn.

Het meest populaire alternatief zit al volgeboekt (Ferry naar Göteborg vanuit Noord-Denemarken). Dan heb je nog de ferries vanuit Kiel / Travemunde / Rostock / Helsingborg

Verder: Hou rekening met je route op het laatste stukje -- anders heb je over een maand of 2 / 3 nog post uit Zweden voor het gebruik maken van de wegen rondom Stockholm.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 31 aug 2021, 19:15

Davy schreef: di 31 aug 2021, 18:49 Met welke zaken moet ik rekening houden (Hamburg...)?
Hoe is de verhouding route over land t.o.v. route met de boot via Puttgarden, zowel qua tijd als qua kosten?
Feitelijk lood om oud ijzer, ontloopt elkaar niet veel. Als je het kunt uitmikken: op de Deense schepen van Scandlines hoef je geen muilkorf op, op de Duitse schepen wel.

Is Kopenhagen een verplicht nummer? Anders hoeft Frederikshavn-Göteborg ook niet duur te zijn, maar dan moeten de tijden je net uitkomen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 sep 2021, 0:04

Jeff schreef: di 31 aug 2021, 19:02Verder: Hou rekening met je route op het laatste stukje -- anders heb je over een maand of 2 / 3 nog post uit Zweden voor het gebruik maken van de wegen rondom Stockholm.
Daar sturen ze je gewoon een brief voor, en/of je maakt op epass24.com even een account aan. Ik heb de wegen rond Stockholm (en ook Göteborg) er in ieder geval nooit om vermeden. Naar Uppsala maak je het jezelf ook wel erg lastig als je Stockholm wil vermijden vanwege die paar kronen aan congestieheffing...
Jeff schreef: di 31 aug 2021, 19:02Het meest populaire alternatief zit al volgeboekt (Ferry naar Göteborg vanuit Noord-Denemarken). Dan heb je nog de ferries vanuit Kiel / Travemunde / Rostock / Helsingborg
Een nachtferry zoals Kiel-Göteborg, Travemünde-Trelleborg en Travemünde-Malmö heeft natuurlijk het voordeel dat je 's nachts kan reizen, dat je een hotelovernachting uitspaart, en dat je je de tol voor de Grote Beltbrug en Öresundbrug ook bespaart. Het kan interessant zijn, maar voor een goede prijs zul je doorgaans wat vroeger moeten boeken, en de prijzen zijn nu sowieso nog wat aan de hoge kant.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 sep 2021, 23:30

Vandaag naar Kopenhagen gereden, dus misschien heb je wat aan mijn ervaring. In Nederland over de A28 en A37, in Duitsland over de B402, A31, A28, A1, A261 en A7, en in Denemarken over de E45 en E20. Ongeveer een kwartier vertraging gehad op de A1 bij Bremen, er zijn daar werkzaamheden op de brug over de Weser en er was vlak daarna nog een pechgeval. Even voorbij Bremen een politiecontrole gehad waar ze paspoort, rijbewijs en kentekenbewijs controleerden, alsmede of ik veiligheidshesjes, een verbandtrommel en een gevarendriehoek bij me had. Die kon ik allemaal tonen. Bij Hamburg in het geheel geen file en bij de Deense grens werd wel gecontroleerd, maar ik werd doorgewuifd. Bij Odense nog wat file door invoegend verkeer, er zijn op het deel van de E20 op Funen bovendien nog wel wat langere werkzaamheden, maar problemen leverde dat niet op. Al met al een prima rit gehad.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 01 sep 2021, 23:47

^^
Geen file bij Hamburg! Daarvoor mag de vlag uit!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 02 sep 2021, 0:08

^^ Ik passeerde er tegen een uur in de middag. Dat zal wel niet het drukste moment van de dag zijn, maar in noordelijke richting reed alles door. Wel overal Vmax 80 en 60, maar dat was ook haalbaar. In zuidelijke richting stond wel file.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 02 sep 2021, 0:38

Bedankt voor het reisverslag, maar ondertussen besloten te vliegen naar Kopenhagen (hotel was al geboekt daar) en van daaruit de geplande trip met de trein te doen (Snålltåget).