PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Durashift » do 09 sep 2021, 0:11

Ons planbureau voor de Leefomgeving heeft een nieuwe studie uitgebracht. Op basis van gesprekken met thuiswerkers én data-analyses komt men tot de conclusie dat toekomstige investeringen in mobiliteitssystemen een heroverweging vragen..
(..) Minder noodzaak uitbreiding infrastructuur

De toegenomen flexibiliteit zorgt ervoor dat de piekbelasting van het wegennet en het openbaar vervoer afneemt, waardoor beleidsmakers zich moeten afvragen of geplande uitbreidingen van snelwegen of treinverbindingen wel nodig blijven”, stelt hoofdonderzoeker Edwin Buitelaar. “Om de voordelen van het toegenomen thuiswerken vast te houden, is snel handelen door de overheid geboden. Afspraken met werkgevers en werknemers in andere sectoren kunnen thuiswerken een volwaardige status geven in de werkcultuur. Mensen kunnen nieuwe praktijken dan vasthouden.” (..)

Nou, zeg maar dag tegen nieuwbouw van asfaltwegen.. of een spoorlijn naar het noorden via de Noord-Oost polder. :D


Voor wie er interesse in heeft om het allemaal tot je te nemen:

https://www.pbl.nl/nieuws/2021/minder-d ... n-pandemie

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Chris » do 09 sep 2021, 7:45

Op basis van de nieuwsberichten zou ik zeggen: voorbarig. De crisis is nog niet helemaal voorbij en als we iets hebben moeten leren uit de vorige crisis (2009-2012) is het wel dat korte termijnseffecten niet altijd in lange termijnseffecten resulteren. Het thuiswerken lijkt nu heel logisch, maar is dat het ook nog over 4 of 5 jaar? Niemand die dat echt weet, je moet dit soort dingen minder vanuit het hier en nu beargumenteren.

Met de economische crisis rond 2009-2012 was er ook sprake van een stagnatie van de verkeersgroei over een aantal jaar. Prompt verschenen artikelen dat verdere wegverbeteringen niet meer nodig zijn, want jongeren zouden minder rijden en minder een auto bezitten, er zou minder noodzaak zijn aan nieuwe woningen en dus niet veel verkeer, en dit zou ook zo blijven. Nu weten we wel beter, wat volgde was één van de periodes met de sterkste verkeersgroei ooit.

We hebben nog steeds te maken met forse (arbeids)migratie. Dat betekent allemaal extra verkeer. En iedereen die nu over de wegen rijdt weet dat het helemaal niet rustig is op de snelwegen, hoe lang duurt het nog tot het weer dichtslibt? Misschien korter dan het wensdenken is...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Rein » do 09 sep 2021, 8:29

Het Financieel Dagblad opent vandaag met het PBL rapport.

Hierin worden o.a. twee hoogleraren geciteerd.
Financieele Dagblad schreef:Een blijvende verandering in mobiliteitsgedrag werpt de vraag op of investeringen in nieuw asfalt nog nodig zijn. Vervoerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit en hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de Technische Universiteit Delft vinden van niet. Verhoef: 'De verbreding van wegen is gericht op de piekmomenten. Buiten de spits is er meer dan genoeg capaciteit. Er hoeft maar een klein deel van het spitsverkeer te verdwijnen om de files op te lossen'.

Volgens Van Wee dienen alle infrastructuurinvesteringen waarbij het nog mogelijk is, heroverwogen te worden. 'Infrastructuur is een gruwelijk dure oplossing om fileleed te verminderen en altijd omstreden. Als mensen hun gedrag aanpassen heeft dat een veel hoger rendement', zegt hij.
Wat men stelt klopt formeel wel, maar op veel wegen zijn de rijstroken ook buiten de spits vol tot overvol, zeker als je het vergelijkt met sommige andere landen. Bovendien is de laatste weken gebleken dat ook de spitsen alweer aardig beginnen terug te komen, ondanks dat veel mensen nog verplicht thuiswerken. En dan is het nu nog niet donker tijdens de spits en bovendien goed weer geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Palance » do 09 sep 2021, 8:53

Chris schreef: do 09 sep 2021, 7:45 De crisis is nog niet helemaal voorbij
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Er geldt nog altijd een advies om thuis te werken, tenzij...
Er wordt nu bij veel werkgevers gepraat over hybride werken (deels thuis, deels kantoor), maar of dat bv volgend jaar ook zo is? Bovendien helpt het ook niet voor de dinsdagen als men massaal op de woensdagen of vrijdagen gaat thuiswerken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door mvalkenburg » do 09 sep 2021, 9:18

Mooie vorm van wensdenken. Mijn werkgever heeft al geruime tijd geleden besloten dat we "gewoon" op kantoor werken, tenzij. En daar zijn we echt niet de enige in. Ik beslis nog wel eens zelf om een dagje thuis te werken, maar alle andere dagen dat ik naar kantoor ga, sta ik gewoon in de file. De dagen dat ik wel overdag onderweg ben, merk je inderdaad dat het buiten de piekuren ook zeker niet rustiger is geworden.
Kun je je nu al wel weer rijk rekenen op de korte termijn en alle investeringen in infra hopen uit te stellen of schrappen, maar dat is gewoon kortzichtig.
Ik snap dat we Hugo's Coronatestjes en mondkapjesberg nog moeten betalen met z'n allen, maar om dat nu weer ten koste van de betalende automobilist te laten komen?

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door rbtvdijk » do 09 sep 2021, 9:19

De media plaatst de berichten over dit soort rapporten vaak zonder enige nuance.
Toen ik het nieuws over het PBL-rapport op de radio hoorde, werd gezegd dat de plannen voor de verbreding van "sommige wegen" moest worden herzien. Dan krijgt dit natuurlijk al een heel andere lading.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Rein » do 09 sep 2021, 9:42

^^ Blijkbaar hebben de door mij geciteerde hoogleraren het rapport dan ook niet gelezen dan wel leggen ze de uitkomsten anders uit dan het PBL het weergeeft.Lijkt me beide aardig kwalijk trouwens. En als de media dan ook nog eens niet kritisch zijn, dan moet je vrezen dat ook de politiek de conclusies op een bepaalde (onwelgevallige) manier gaat uitleggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Ds79m » do 09 sep 2021, 9:52

^^ Die twee hoogleraren staan ook altijd kwijlend vooraan om uit te leggen waarom we toch vooral het wegennet niet moeten uitbreiden. En bij de media gaat zo’n visie erin als koek natuurlijk.

Maar goed, zo lang het aantal inwoners blijft stijgen, we meer op internet blijven bestellen en de woningmarkt zodanig is dat betaalbare woningen zelden in de buurt van de werkplek gevonden kunnen worden, zie ik weinig reden om aan te nemen dat het huidige wegennet over 10 jaar opeens zou voldoen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 10:07

^^ Nou ja, het gaat er bij de media in als koek omdat het er in flinke delen van de politiek in gaat als koek. En waar autopartij VVD de komende tijd bij precies die politieke partijen met hangende pootjes support zal moeten halen voor zijn eigen consevatieve agenda, kun je wel weer inschatten wat dit soort rapporten betekenen voor de infra-agenda de komende jaren. De stikstof-problematiek, waar Rutte onder CDA-druk de landbouw buiten schot zal laten, maakt het ook alleen maar complexer.

Hoe dan ook, veel flexibeler dan nu zullen mensen niet gaan werken. Er zijn nog steeds bedrijven waar het thuiswerk-advies wel degelijk wordt gehandhaafd, met name bekendere namen die beducht zijn op negatieve publiciteit over hetzij het negeren van het advies, hetzij een eventuele uitbraak op de werkvloer. En dan is daar nog de overheid zelf. Het ligt voor de hand dat, zodra het thuiswerk-devies formeel van tafel gaat, er méér mobiliteit komt dan het afgelopen jaar. Prima om bepaalde groei-projecties nog eens tegen het licht te houden, maar mensen die verwachten dat het alleen maar rustiger gaat worden - dat is niet zo'n klein beetje wensdenken. Hoogleraar Van Wee zegt dat ook letterlijk: het gedrag van de mensen moet veranderen - anders gezegd: een pleidooi voor dwang want we zijn hier nog lang niet.

En zoals Chris al zei, de plekken die het hoogste op de lijstjes "nieuw asfalt" staan, hebben nou niet bepaald groei nodig om de business case rond te krijgen. Zijn ook vaak de plekken waar zelfs tijdens de lockdown van afgelopen winter files stonden.

Er is nog een tweede categorie nieuwe infra, en dat zijn structurele projecten voor de periferie, zaken als de trein naar het noordoosten. Juist waar je te maken hebt met toenemend thuiswerken, kun je voorzien dat mensen bereid dan voorheen bereid zijn om zich in die regio's te vestigen. Een forens-afstand als Amsterdam-Zutphen is net wat beter te behappen als je hem maar 2 of 3 keer in de week hoeft te doen. Dat geeft een kans voor de betrokken regio's, maar vroeg of laat komt daar wel nieuwe infra bij kijken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Rein » do 09 sep 2021, 10:17

Ik snap je punt, maar Amsterdam - Zutphen vind ik dan weer een slecht voorbeeld. In de best mogelijke verbinding is dit een reistijd van 1 uur en 25 minuten. Met ook maar een klein beetje voor- en natransport en even wachten op de trein kom je op minimaal 1 uur en drie kwartier enkele reis en dus 3,5 uur op een dag. Ik denk niet dat heel veel mensen dat structureel 2 of 3 dagen per week zullen gaan doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 10:37

Er zijn vast betere voorbeelden te verzinnen. Maar misschien is het ook juist een voorbeeld van een regio die met wat sneller OV (en dus: infra-investeringen) wel degelijk de vruchten kan plukken. In het even ver van Amsterdam gelegen Zwolle sta je tenslotte wél met een uur treinen.

Verder moet iedereen het zelf maar weten, maar ik verwacht ergens dat mensen makkelijker zo’n reistijd van 3.5 uur per dag accepteren als ze die maar de helft van de dagen hoeven te maken. Als je alle dagen 2 uur accepteert, dan is het ergens hetzelfde. Moet je wel de flexibiliteit hebben om niet om 9 uur ‘s ochtends op kantoor te moeten zitten, maar bijvoorbeeld dingen in de trein kunnen doen. Voor je treinrit werkzaamheden verzinnen gaat ook beter als je er minder hoeft te maken. De eerste geluiden in deze denkrichting waren er hoe dan ook; we zullen moeten afwachten of dat eenzame gevallen cq eerder wensen vanuit de regio’s zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Ds79m » do 09 sep 2021, 10:55

Rein schreef: do 09 sep 2021, 10:17 Ik snap je punt, maar Amsterdam - Zutphen vind ik dan weer een slecht voorbeeld. In de best mogelijke verbinding is dit een reistijd van 1 uur en 25 minuten. Met ook maar een klein beetje voor- en natransport en even wachten op de trein kom je op minimaal 1 uur en drie kwartier enkele reis en dus 3,5 uur op een dag. Ik denk niet dat heel veel mensen dat structureel 2 of 3 dagen per week zullen gaan doen.
“Ja, maar in de trein kan je zo lekker werken”.

In een propvolle rumoerige trein met onstabiel internet ben ik zelf nooit zo productief, maar dat schijnt voor hele volksstammen anders te zijn.

Verder is het wat mij betreft een bijzonder onwenselijke ontwikkeling als we vanwege de lastige huizenmarkt in het westen maar gaan stimuleren dat mensen grotere afstanden gaan forenzen. Het is onwenselijk voor natuur en milieu. Het zorgt ervoor dat nu rustige regio’s ook drukker worden. Het zorgt voor logistieke problemen als er een keer sneeuw ligt of een ander incident is. Het blaast de huizenmarkt in bepaalde regio’s op. En dan hebben we het er nog niet over dat als we ooit een groen en/of links getint kabinet krijgen dat de kilometerheffing invoert. Zutphen-Amsterdam is meer dan 100 km. Dat tikt lekker door bij 15 cent heffing per kilometer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6977
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Wimpie25 » do 09 sep 2021, 11:10

^^
In die zin krijgt Nederland dan de situatie die wij in Vlaanderen al sinds de tweede helft van de 20e Eeuw kennen, dat enorm veel op lange afstand gependeld wordt. De gemiddelde Vlaming is een uur onderweg enkele reis en woont op 60km van zijn job. De gevolgen op vlak van mobiliteit waren gekend. Sinds Thuiswerken gemeengoed geworden is, verdwenen de verkeersproblemen om nu stilletjesaan terug te keren. Gaan de mensen er iets van bijgeleerd hebben? Ik ben optimistisch genoeg om te denken van wel. Veel bedrijven zijn een politiek aan het uitwerken waarbij elke werknemer maximaal 40% per kwartaal op kantoor mag doorbrengen. Dat moet toch ergens een impact hebben op vlak van mobiliteit?

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door exroosje » do 09 sep 2021, 11:58

Ik denk dat een groot verschil is tussen grote bedrijven / kantoorparken die inderdaad allemaal ook in NL aan dit soort regelingen zitten te werken, en het middenbedrijf met ook een kantoor (waar veel meer op kantoor is blijven werken) en de echte kleine bedrijven al helemaal (een planner van vrachtwagens werkt echt niet thuis).
Een manager bij KPN die zijn medewerkers op kantoor wil zien wordt gewoon door HR teruggefloten. Daar zijn ze zelfs op de vingers getikt toen ze meetings buiten kantoor gingen organiseren...

Ook dat leidt tot verschuivingen, doordat die grote bedrijven allemaal klitten in de Randstad. Want waar bv de A4 en ring A10 ooit hoog in de lijstjes stonden blijft het daar nog steed relatief rustig terwijl de files rond Eindhoven en elders buiten de randstad al weer snel terug waren. Ook Rotterdam is volgens mijn indruk alweer dichter bij de eerdere drukte. Voor Utrecht zou het ook mee kunnen vallen, wat dat betreft is juist het hardnekkige vasthouden van Cora aan de verbreding A27 aldaar eentje die je wel opnieuw tegen het licht zou kunnen houden. En het zuidasdok ... Mooie reden om dat nu af te schieten...

Als het gevolg van al dat beleid is dat iedereen dinsdag en donderdag op kantoor is, dan wordt uitbreiding van infra wel heel inefficient overigens......

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6977
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Wimpie25 » do 09 sep 2021, 12:04

Het probleem bij ons is dat ondertussen half Vlaanderen geïndustrialiseerd is en dat er geen ontkomen meer is aan druk verkeer. Dit wordt er bij ons al ingedramd in de middelbare school.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 13:04

Ds79m schreef: do 09 sep 2021, 10:55 “Ja, maar in de trein kan je zo lekker werken”. In een propvolle rumoerige trein met onstabiel internet ben ik zelf nooit zo productief, maar dat schijnt voor hele volksstammen anders te zijn.
Als ik een zitplaats heb, kan ik altijd best wel wat simpel e-mail-werk doen in de trein. Spul waarvoor ik niet al te diep hoef na te denken en geen stukken voor me hoef te hebben. Maar goed, daar vul ik geen 2x1:30 uur per dag mee. 4 keer per week echter waarschijnlijk wel.
Verder is het wat mij betreft een bijzonder onwenselijke ontwikkeling als we vanwege de lastige huizenmarkt in het westen maar gaan stimuleren dat mensen grotere afstanden gaan forenzen.
Als Overijssel roept "maak het spoor Amsterdam-Twente nou ECTS/200 kmh, want dat maakt de regio aantrekkelijker voor Randstad-forensen", kan Den Haag natuurlijk de tegenargumenten presenteren. Maar goed, Zwolle heeft die ECTS-verbinding ook gewoon gekregen en ineens besluiten wat mensen dat het naar Zwolle wel goed forensen is. De overheid stimuleert niets: mensen doen het gewoon. Overigens wel om meer factoren dan alleen die huizenprijzen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Wouter N14 » do 09 sep 2021, 14:12

Lijkt mij een goede aanleiding om te stoppen met het Zuidasdok :top: Dan kunnen we dat budget besteden aan de grote knelpunten in doorstroming en verkeersveiligheid, ook op het OWN. Voor het OV moet dan ook even kritisch gekeken worden wat zinvolle investeringen zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 16:02

^^ Op zijn minst lijkt dat een stuk Nederland waar flexibel werken behoorlijk zal blijven hangen. Zie je zelfs nu al een beetje als je kijkt naar de intensiteiten van de spits. Of het de capaciteitstekorten op het station zal wegnemen, wanneer er ook zoiets is als een Vrije Universiteit, valt te bezien. Ik zou er niet rouwig om zijn als het project een stille dood sterft. Drukte op de A10 zal het project voorlopig niet kunnen rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Via » do 09 sep 2021, 17:13

Ik moet nog maar zien dat structureel thuiswerken echt zo'n vlucht gaat nemen. Je mist toch wel veel informatie uit de wandelgangen en ook de onderlinge samenhang binnen een bedrijf neemt niet toe. Zeker bij kleinere bedrijven zie ik het nog niet zo snel gaan.

Maar zoals boven al gezegd, gezien de huidige politieke verhoudingen zie ik het qua investeringen in infra ook somber in. Daarop beknibbelen levert geen grote protesten op en zal dus snel interessant worden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » do 09 sep 2021, 21:19

Uiteindelijk heb je geen superhoge vlucht nodig, Via. Er zijn natuurlijk allerhande wensdenkers die wél rekenen met een vraaguitval van een 50%. Er zijn werkgevers die er een zeer geschikte mogelijkheid in zien om een flinke kostenpost omlaag te brengen, en dat zijn ook geen kleine organisaties. En er zijn mensen die denken zo lekker de hele infra-geldkraan dicht te kunnen draaien, want we hoeven alleen maar een mentaliteit te veranderen. Ja daaaag. Maar goed, je hoort toch wel heel veel over 1 à 2 dagen in de week thuis kunnen werken. De meeste werkgevers staan er niet bij te springen; werkgevers die er genereus in zijn, doen het voor een groot deel ook alleen maar omdat ze heel goed doorhebben dat een significante groep werknemers meer flexibiliteit wil hebben, zodat het in de strijd om getalenteerde mensen dus nodig is. Dus dat gebeurt, en zal blijven gebeuren tot het moment dat zelfs de kleinere werkgever die nog iedereen in zijn eigen buurt eist niet meer kan volhouden dat 100% nodig is.

Dat zijn relatief kleine stappen op een arbeidsmarkt, die echter heel significante reducties opleveren. Ergens vergelijkbaar wat je ziet in de vrijdagochtendspits, als favoriete parttime-dag. 10% minder op de weg, makkelijk de helft minder file. Als je op een punt komt waar een 40% van de kantoorbevolking één dag in de week thuis werkt: dat telt niet als "hoge vlucht", maar het is een soort verschil dat van iedere ochtendspits een soort vrijdagochtendspits kan maken.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Durashift » do 09 sep 2021, 22:30

exroosje schreef: do 09 sep 2021, 11:58 (..) En het zuidasdok ... Mooie reden om dat nu af te schieten...

(..)
Ja, dat schoot ook door mijn hoofd.
ABN AMRO vertrekt ook.. maak daar maar woningen van in die toren. :top:

Maar ja, dan hoorde ik tussen de middag de grote baas van Boskalis op BNR en die was toch vrij stellig dat 2027 haalbaar is voor oplevering van het Zuidasdok....

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door de_Aristocraat » za 11 sep 2021, 8:50

Pino schreef: do 09 sep 2021, 21:19 Uiteindelijk heb je geen superhoge vlucht nodig, Via. Er zijn natuurlijk allerhande wensdenkers die wél rekenen met een vraaguitval van een 50%. Er zijn werkgevers die er een zeer geschikte mogelijkheid in zien om een flinke kostenpost omlaag te brengen, en dat zijn ook geen kleine organisaties. En er zijn mensen die denken zo lekker de hele infra-geldkraan dicht te kunnen draaien, want we hoeven alleen maar een mentaliteit te veranderen. Ja daaaag. Maar goed, je hoort toch wel heel veel over 1 à 2 dagen in de week thuis kunnen werken. De meeste werkgevers staan er niet bij te springen; werkgevers die er genereus in zijn, doen het voor een groot deel ook alleen maar omdat ze heel goed doorhebben dat een significante groep werknemers meer flexibiliteit wil hebben, zodat het in de strijd om getalenteerde mensen dus nodig is. Dus dat gebeurt, en zal blijven gebeuren tot het moment dat zelfs de kleinere werkgever die nog iedereen in zijn eigen buurt eist niet meer kan volhouden dat 100% nodig is.

Dat zijn relatief kleine stappen op een arbeidsmarkt, die echter heel significante reducties opleveren. Ergens vergelijkbaar wat je ziet in de vrijdagochtendspits, als favoriete parttime-dag. 10% minder op de weg, makkelijk de helft minder file. Als je op een punt komt waar een 40% van de kantoorbevolking één dag in de week thuis werkt: dat telt niet als "hoge vlucht", maar het is een soort verschil dat van iedere ochtendspits een soort vrijdagochtendspits kan maken.
Wat ik mij dan wel weer afvraag, hoeveel % van de totale banen is überhaupt geschikt voor thuiswerken? De bakker, vrachtwagenchauffeur, schilder en havenwerker vallen al af. Het gaat dan echt om kantoorberoepen waarbij werkzaamheden op de computer worden uitgevoerd, en waar het minder van belang is waar die computer staat. Maar hoeveel % dat is?

Ondanks dat ik zo'n beroep heb zit het voor mij er niet in om volledig thuis te werken. Het mag van de klant & de baas, maar dan mis ik toch zoveel feeling met de werkomgeving dat ik een stuk minder effectief zou worden. Ik was ook al vrij vroeg (eind juni 2020) weer (deels) terug op kantoor, en sinds september 2020 zijn we weer structureel op kantoor met een aantal collega's (5% van de normale bezetting).

Vanaf november verhuis ik (eindelijk weg uit die vreselijke randstad) definitief naar Oost-Nederland, met het plan om maandag, woensdag, en vrijdag op klantlocatie of kantoor te werken. Inderdaad, een hybride oplossing dus.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door mavas » za 11 sep 2021, 9:24

^^ Dat is uiteindelijk niet zo'n heel hoog percentage. Het moeten dan ook nog eens werkzaamheden zijn die vrijwel volledig zelfstandig gedaan worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Kaaiman » za 11 sep 2021, 11:59

de_Aristocraat schreef: za 11 sep 2021, 8:50Het gaat dan echt om kantoorberoepen waarbij werkzaamheden op de computer worden uitgevoerd, en waar het minder van belang is waar die computer staat. Maar hoeveel % dat is?
99% van alle banen die adviezen voor de overheid schrijven, zoveel is zeker. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Durashift » za 11 sep 2021, 14:48

Wat ik mij van zo'n 10 jaar geleden herinner toen ik met HNW te maken kreeg.. was dat ik werkzaamheden thuis wel kon doen in relatieve afzondering, waardoor dus productiever, maar dat ik voor andere collega's en klanten telefonisch niet bereikbaar was. Ik was een dag afwezig.. wat later was het wel gebruikelijker om te zeggen: hij heeft een thuiswerkdag.

'probleem' was dus het niet aangesloten zijn op de telefooncentrale van kantoor.
Wellicht zal dit tegenwoordig tegenwoordig wel wat makkelijker zijn en kan je met de mobiele telefoons ook klanten etc. doorverbinden binnen de organisatie?

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Jeff » za 11 sep 2021, 15:04

^^ Soft(ware) Phones bestaan minimaal al 10 jaar -- Ik zie het probleem niet?
Hetzelfde geld voor een MSN-achtig platform: Teams / Skype for Business / Lync / enz

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door waldo79 » za 11 sep 2021, 17:56

Ik ben rechtstreeks benaderbaar via mijn door het werk beschikbare gsm. Dit is al jaren zo. Tevens heeft die 06 een doorkoppeling met een virtueel telefoonnummer uit het vaste telefoonnet.

Telefoontjes komen zelden via de telefooncentrale binnen, omdat ik actief mijn eigen telefoonnummer communiceer en verder veel correspondentie via mail en de groepen van Teams verlopen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Basjuh1981 » za 11 sep 2021, 20:22

Kaaiman schreef: za 11 sep 2021, 11:59
de_Aristocraat schreef: za 11 sep 2021, 8:50Het gaat dan echt om kantoorberoepen waarbij werkzaamheden op de computer worden uitgevoerd, en waar het minder van belang is waar die computer staat. Maar hoeveel % dat is?
99% van alle banen die adviezen voor de overheid schrijven, zoveel is zeker. :top:
En een groot deel van de banen bij de overheid zelf ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Durashift » za 11 sep 2021, 22:53

Jeff schreef: za 11 sep 2021, 15:04 ^^ Soft(ware) Phones bestaan minimaal al 10 jaar -- Ik zie het probleem niet?
Hetzelfde geld voor een MSN-achtig platform: Teams / Skype for Business / Lync / enz
'probleem' destijds was dat er voor binnendienst medewerkers geen mobiele telefoon beschikbaar werd gesteld voor de thuiswerk dagen.

(nou was het juist het idee dat er ongestoord doorgewerkt kon worden zonder de inbreuken van telefoontjes zoals dat op kantoordagen gebruikelijk was. ) ;)

Maar, goed om te lezen dat dit technisch gewoon kan inmiddels. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 8:50

Het thuiswerken is in veel andere landen alweer behoorlijk verwaterd. In Nederland houdt dit nu nog stand, maar ik zou er eerlijk gezegd niet mijn geld op willen zetten dat dit nog jaren zo zal blijven.

Kijk bijvoorbeeld de ochtendspits in Parijs:

Afbeelding

Plaats reactie