PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » za 11 feb 2023, 9:17

Voor de groep die niet thuis kan werken, zie ik eerder een plicht om tot een individuele oplossing te komen onder leerstukken als goed werkgeverschap; niet om tot een soort verplichte algemene oplossing te komen omdat er een paar pijngevallen zouden kunnen zijn. Zo’n zelfde algemene redenering diskwalificeert werkgevers die tegen thuiswerken zijn omdat er wel eens een paar werknemers zouden kunnen zijn die thuis de kantjes eraf lopen. Dat er algemene regels zijn om fysieke en sociale uitbuiting te voorkomen (arbeidsomstandigheden-regels die je noemt), betekent niet dat je tot algemene verplichtingen moet komen over een veel softere notie als “ik voel me fijner op kantoor met collega’s om me heen.” Want ook dat verschilt per persoon; veel meer dan de empirisch meetbare impact van lange werkdagen of zelfs van een thema als sociale onveiligheid.

Je legt hier nu ook herhaaldelijk suggesties neer van een soort kapitalistische race waarin werkgevers over elkaar heen vallen om werknemers maximaal uit te buiten voor hun eigen winsten, en dat thuiswerken daar een onderdeel van is. Dat is gewoon niet hoe ik de praktijk zie. Ik zie een wereld waarin meer vraag bestaat naar goede werknemers dan dat er aanbod is; dus waarin werkgevers eerder geneigd zijn flexibel te zijn. Maar er worden grenzen gesteld aan die flexibiliteit. Schoorstenen moeten wel roken (of wat voor metafoor je op de non-profit sector los wilt laten), en dat is uiteindelijk ook een collectief belang.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Kaaiman » za 11 feb 2023, 10:08

In CAO's valt ook wel het een en ander af te spreken over de kantoor/thuis/extern-verhouding.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter