PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Pino » za 11 feb 2023, 9:17

Voor de groep die niet thuis kan werken, zie ik eerder een plicht om tot een individuele oplossing te komen onder leerstukken als goed werkgeverschap; niet om tot een soort verplichte algemene oplossing te komen omdat er een paar pijngevallen zouden kunnen zijn. Zo’n zelfde algemene redenering diskwalificeert werkgevers die tegen thuiswerken zijn omdat er wel eens een paar werknemers zouden kunnen zijn die thuis de kantjes eraf lopen. Dat er algemene regels zijn om fysieke en sociale uitbuiting te voorkomen (arbeidsomstandigheden-regels die je noemt), betekent niet dat je tot algemene verplichtingen moet komen over een veel softere notie als “ik voel me fijner op kantoor met collega’s om me heen.” Want ook dat verschilt per persoon; veel meer dan de empirisch meetbare impact van lange werkdagen of zelfs van een thema als sociale onveiligheid.

Je legt hier nu ook herhaaldelijk suggesties neer van een soort kapitalistische race waarin werkgevers over elkaar heen vallen om werknemers maximaal uit te buiten voor hun eigen winsten, en dat thuiswerken daar een onderdeel van is. Dat is gewoon niet hoe ik de praktijk zie. Ik zie een wereld waarin meer vraag bestaat naar goede werknemers dan dat er aanbod is; dus waarin werkgevers eerder geneigd zijn flexibel te zijn. Maar er worden grenzen gesteld aan die flexibiliteit. Schoorstenen moeten wel roken (of wat voor metafoor je op de non-profit sector los wilt laten), en dat is uiteindelijk ook een collectief belang.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 11 feb 2023, 10:08

In CAO's valt ook wel het een en ander af te spreken over de kantoor/thuis/extern-verhouding.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jul 2023, 14:49

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... /goteborg/

https://www.wegenwiki.nl/Congestieheffi ... atistieken

Göteborg is een aardige case study voor het effect van thuiswerken op de mobiliteit. Er is een congestieheffing waardoor het aantal passages geteld wordt.

Te zien is dat de congestieheffing sowieso maar kortdurend een noemenswaardig effect had na invoering op 1 januari 2013. In 2014 lag het nog maar marginaal lager en daarna steeg het aantal autoritten weer tot hoger dan voor de invoering.

Maar je ziet ook dat het corona-effect marginaal was, maar dat ook thuiswerken eigenlijk geen noemenswaardig effect heeft op het aantal autoritten. In de eerste 5 maanden van 2023 lag het dagelijks aantal passages op quasi hetzelfde niveau als de eerste 5 maanden van 2019.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 jul 2023, 20:15

CBS data: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/27 ... r-het-werk

In 2022 legden inwoners van Nederland in totaal 44,3 miljard reizigerskilometers af van en naar het werk. Dat is 22 procent meer dan in 2021. Maar vergeleken met 2019 is dat 22 procent minder.

In 2022 reisden Nederlanders van 6 jaar of ouder in totaal 180,9 miljard kilometer. Bijna een kwart van alle reizigerskilometers, ruim 44 miljard, ging in 2022 van of naar het werk. Dat komt neer op 16 procent van alle verplaatsingen van Nederlanders.

Overigens wel interessant dat minder dan een kwart van de reizigerskilometers daadwerkelijk woon-werkverkeer is. Driekwart heeft dus andere motieven.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 jul 2023, 21:09

Naast woon-werkverkeer maak ik ook nog aardige hoeveelheden kilometers voor familiebezoek en hobby's.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 jul 2023, 22:51

Tja, voor één keer heen en weer naar mijn ouders kan ik iets van tien keer met de auto naar kantoor. Gaan mijn kinderen een keer bij opa en oma logeren, dan rijd ik twee keer in een weekend retour. En dat is dan nog niet eens aan de andere kant van het land (spiegelt dan wel weer aan een woon-werk-afstand die prima op de fiets kan - en ook vaak gaat trouwens). Kortom, zo kunnen verhoudingen nogal scheef raken.

En dan heb je nog verkeer dat als onderdeel van het werk op de weg zit: vracht, aannemers, mensen die bij klanten langs gaan. Ook dat tikt in absolute kilometers wel aan. Maar zolang die kilometers worden gemaakt in daluren is het in ieder geval voor spitsproblematiek niet het meest relevante cijfer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 jul 2023, 23:01

^^ maar dit soort objectiveve cijfers zetten heel veel politieke discussies wel een beetje in een ander daglicht. Veel politieke partijen lijken als enige mobiliteitsdoel te hebben om werknemers uit de auto te krijgen, terwijl woon-werkverkeer dus maar een klein deel van al het autoverkeer is. En uiteraard is wel bekend dat wanneer er in de spits 10% minder verkeer op de weg is, er amper nog files zullen staan, maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Ook buiten de spitstijden zijn heel veel wegen in Nederland behoorlijk overbelast. Rij voor de lol maar eens op donderdag om 11 uur of 14 uur over de A4 van Amsterdam naar Den Haag. Het is nog niet zo druk dat er al file staat, maar feitelijk zijn alle rijstroken gewoon vol en is lekker doorrijden er echt niet bij. En zo is het op heel veel wegen in Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 jul 2023, 11:35

https://www.tankpro.nl/elektrificatie/2 ... ng-diesel/

In de eerste vier maanden 2023 is de afzet van benzine met bijna 20% gestegen.

Dat geeft ook te denken over het lange-termijnseffect van thuiswerken. Maar misschien zit er ook een grenseffect bij, omdat Nederland in H1 2023 lagere of vergelijkbare prijzen had dan de buurlanden. Dat is sinds 1 juli niet meer zo.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 27 jul 2023, 12:57

De samenvatting van het artikel:
NOVE verwacht nog steeds dat de stijging van de brandstofomzet als geheel later in het jaar zal afzwakken, zeker na de recente accijnsverhoging van 1 juli. Met name particulieren zullen er dan voor kiezen om (weer) in het buitenland te gaan tanken (en boodschappen te doen), met alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse schatkist en economie, aldus de brancheorganisatie.
En de marketing afdeling van de Nederlandse overheid maar volhouden dat het wel zal meevallen. #struisvogelpolitiek

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 27 jul 2023, 13:07

Jeff schreef: do 27 jul 2023, 12:57 De samenvatting van het artikel:
Met name particulieren zullen er dan voor kiezen om (weer) in het buitenland te gaan tanken (en boodschappen te doen), met alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse schatkist en economie, aldus de brancheorganisatie.
Dat riedeltje van de brancheorganisatie kennen we inmiddels ook wel... De meeste Nederlanders wonen namelijk niet in de nabijheid van de grens. Dus de meeropbrengst door een hogere accijns, wordt echt niet teniet gedaan door een klein deel van de Nederlanders die de grens over gaan om te tanken.

(ik wil hierbij overigens geenszins zeggen dat ik de accijnsverhoging op brandstof verstandig vind, omdat dit de inflatie die nog steeds te hoog is verder versterkt)
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 27 jul 2023, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 27 jul 2023, 14:31

Sowieso is het geen accijnsverhoging. Volgens mij is vorige jaar de benzineprijs + accijns vrijgesteld van BTW-belasting en is dat per 1 juli weer teruggedraaid.