PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Piles » do 12 okt 2023, 6:00

Palance schreef: wo 11 okt 2023, 21:45 Ik ken ook mensen zonder (schoolgaande) kinderen die maar halsstarrig aan die woensdag (en/of vrijdag) blijven vasthouden indien parttime.
Is ook een beetje kip-ei-verhaal: omdat veel mensen op woensdag of vrijdag hun vrije dag hebben, worden vergaderingen veel op dinsdag en donderdag gepland. Waardoor het niet handig/gewenst is om dan je vrije dag te plannen.

Plus, woensdag vrij breekt lekker de week.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 okt 2023, 6:45

Met tot gevolg dat het anderen die op woensdag (of vrijdag) een keertje vrij willen wel moeilijk gemaakt wordt vanwege de krappe bezetting op die dagen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 12 okt 2023, 9:01

Alfa schreef: do 12 okt 2023, 0:36
Chris schreef: di 10 okt 2023, 19:44 Een andere reden dat het weer zo druk is op de wegen is de snelle bevolkingsgroei. Sinds 2019 is de Nederlandse bevolking met meer dan 500.000 inwoners toegenomen. En dat is voornamelijk door migratie: dus mensen met een mobiliteitsbehoefte, geen baby's.
Als de bevolking met 500.000 gestegen is op 17,8 miljoen inwoners is dit een toename van nauwelijks 2,8%. Bovendien komt de toename van de bevolking vooral door vluchtelingen die in veel gevallen geen auto zullen hebben omdat ze dat niet kunnen betalen. Met name bij Oekraïense vluchtelingen (wat al om bijna 100.000 mensen gaat) zal dat meespelen. Ik twijfel dus of er wel een 1-op-1 verband is tussen bevolkingsgroei en groei van het wagenpark.
Ik zie tegenwoordig best veel oekraiense nummerplaten op de weg. Maar waar komt het idee vandaan dat vluchtelingen altijd arm zouden moeten zijn? Ze vluchten immers niet voor armoede, maar voor oorlog/onderdrukking.
Hetzelfde hoorde je destijds toen de syriers kwamen. "Ze hebben allemaal een mobiele telefoon. Schande! Dan kunnen het geen echte vluchtelingen zijn, maar zijn het gelukszoekers!".
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 okt 2023, 9:36

Alfa schreef: do 12 okt 2023, 0:36 Als de bevolking met 500.000 gestegen is op 17,8 miljoen inwoners is dit een toename van nauwelijks 2,8%.
In minder dan 4 jaar tijd! +1,2 miljoen sinds 2010. Het is naïef om te veronderstellen dat dit geen gevolgen zou hebben voor de mobiliteit. Zeker in een situatie die al maximaal belast is op veel plekken.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » do 12 okt 2023, 10:57

Alfa schreef: do 12 okt 2023, 0:36
Chris schreef: di 10 okt 2023, 19:44 Een andere reden dat het weer zo druk is op de wegen is de snelle bevolkingsgroei. Sinds 2019 is de Nederlandse bevolking met meer dan 500.000 inwoners toegenomen. En dat is voornamelijk door migratie: dus mensen met een mobiliteitsbehoefte, geen baby's.
Als de bevolking met 500.000 gestegen is op 17,8 miljoen inwoners is dit een toename van nauwelijks 2,8%. Bovendien komt de toename van de bevolking vooral door vluchtelingen die in veel gevallen geen auto zullen hebben omdat ze dat niet kunnen betalen. Met name bij Oekraïense vluchtelingen (wat al om bijna 100.000 mensen gaat) zal dat meespelen. Ik twijfel dus of er wel een 1-op-1 verband is tussen bevolkingsgroei en groei van het wagenpark.

Bovendien geldt dat er ondanks de komst van migranten de bevolking nog steeds in sneltempo vergrijst. Bij die groep daalt de mobiliteitsbehoefte. En dat gaat nog sneller dan de groei van de bevolking: in 2019 was 19,2% van de bevolking 65+, in 2022 al 20,1%. Dat is een toename van 4,6% (op een kleinere periode omdat dit om de cijfers van 2022 gaat ipv 2023).

Misschien is hier iets anders aan de hand, het is wellicht vloeken in de kerk op dit forum, maar wellicht heeft het eerder met de wetmatigheid te maken dat wegaanbod ook verkeersvraag creëert door mensen die voorheen alternatieven zochten (bv later werken of OV) nu gewoon de auto gebruiken. Of een arbeidsplaats verder van huis nemen wat ze voorheen misschien niet deden omdat het praktisch niet haalbaar was.
Beetje tendentieus om die toename van ~500.000 personen louter toe te wijzen aan "vluchtelingen", want dat zijn ze niet. Sterker nog, de meeste immigranten hebben een herkomst binnen de EU/EFTA regio en 50% van deze groep heeft in het jaar van aankomst in ons land al een baan en na 5 jaar is dit gestegen tot 67%. Deze groep zal voornamelijk echt wel een mobiliteitsbehoefte in de vorm van autogebruik hebben. 15 - 20% van deze groep zijn studenten en ik schat dat dit voornamelijk OV-gerelateerd is. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland

Het aandeel asielzoekers/vluchtelingen is 125k van het totaal over de periode jan-2020 tot heden en dat is inclusief nareizigers.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
Een gedeelte hiervan vind ook gewoon werk.

Deze twee groepen gezamenlijk zorgen gewoon voor een grotere mobiliteitsvraag.

Voor alle leeftijdsgroepen zie je tussen 2020 en 2022 een toegenomen aantal verplaatsingen en een toegenomen afstand, ook de groep 65 - 75 en de groep 75+. Sterker nog, met name de groep ouderen zit inmiddels dichterbij het niveau van pre-corona. En hoe jonger het leeftijdscohort, hoe minder snel de mobiliteit toe nam in de periode 2019 - 2022. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84713ned

Die 'latente verkeersvraag' wordt volgens jou veroorzaakt door wegaanbod, echter dat is nauwelijks gegroeid de laatste jaren:
https://www.wegenwiki.nl/Bestand:NL_ont ... gennet.png of https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/datase ... 8987061270
De lijst met opleveringen in deze periode is ook een korte lijst: https://www.wegenwiki.nl/Lijst_van_wege ... _Nederland en betreft vooral N-wegen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 12 okt 2023, 11:32

Piles schreef: do 12 okt 2023, 6:00 Is ook een beetje kip-ei-verhaal: omdat veel mensen op woensdag of vrijdag hun vrije dag hebben, worden vergaderingen veel op dinsdag en donderdag gepland. Waardoor het niet handig/gewenst is om dan je vrije dag te plannen.

Plus, woensdag vrij breekt lekker de week.
Heb hier ook zo'n verdeling. Ik werk op maandag niet, vrouwlief op woensdag niet. Andere dagen zijn veel lastiger omdat je met team rituelen zit die iedere keer op die andere dagen zitten. Ik denk dat dit voor de meeste parttimers (of in mijn geval mensen die van ouderschapsverlof gebruik maken) met kantoorbanen zo zal zijn. Het is dus totaal logisch dat het op dinsdag en donderdag dus ook veel drukker is op de weg en in kantoren. De meeste mensen gaan namelijk niet alleen op kantoor zitten. Op dat soort dagen werk ik zelf ook liever thuis.
Palance schreef: wo 11 okt 2023, 21:45 Ik ken ook mensen zonder (schoolgaande) kinderen die maar halsstarrig aan die woensdag (en/of vrijdag) blijven vasthouden indien parttime.
Het is denk ik niet halsstarrig, maar gewoon wat vaak in teams het meest praktische is. Dinsdag en donderdag zijn echt rotdagen om vast vrij te zijn, want dan is plannen van vaste vergaderingen echt een uitdaging om compleet te zijn met je team (zeker als je meerder parttimers in je team hebt met verschillende dagen).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 okt 2023, 11:37

Ik heb een teamleider gehad die dat afwisselde: Een overleg op maandag, 4 weken later op dinsdag, weer late rop woensdag, etc, met het idee dat niemand kan stellen dat er geen rekening wordt gehouden met vrije dagen. Je kan dan prima je vrije dag omgooien als je het echt belangrijk vindt.

Want er zijn ook mensen die op een dinsdag of donderdag vrij zijn. Weliswaar zijn die in de minderheid, maar ook daarmee zou je rekening moeten houden.

Een teamleider kan dus ook flexibeler zijn om dat patroon van het vrij ‘moeten’ zijn op woensdag of vrijdag te doorbreken.

Zoals gezegd ben ik elke 2e dinsdag vrij. En donderdag werk ik in principe thuis. Dus ik vind dat ik mijn bijdrage wel geleverd heb :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » ma 23 okt 2023, 7:55

Palance schreef: wo 11 okt 2023, 19:13
boe! schreef: wo 11 okt 2023, 13:51 Dat dinsdag en donderdag de drukste dagen van de week zijn, vind ik juist niet bijzonder. Het zijn vooral de parttimers die hun vrije dagen plannen op woensdag ("want dat breekt de week zo lekker door midden") of op maandag/vrijdag ("want dat sluit zo lekker aan op het weekend"). Wat ze niet doorhebben is dat ze vervolgens alle collega's in een soort wurggreep houden omdat alleen de dinsdagen en donderdagen overblijven voor gezamenlijk overleg.
En dat is waarom ik schreef dat hier ook een taak voor werkgevers ligt. Die zouden kunnen sturen dat parttimers juist niet standaard op woensdag of vrijdag vrij zijn zodat je een evenwichtigere verdeling krijgt.

Ik werk 36 uur. Om en om 1 week van 40 en 1 week van 32 uur. De vrije dag is voor mij de dinsdag. Dat is een ideale dag, want omdat niemand vrij wil op die dag is het overal lekker rustig: In winkels, musea, etc. Alleen de spits is een drama maar die kan ik zoveel mogelijk vermijden.

Het inplannen van overleggen is dan wel lastiger, maar daar moet men dan maar omheen plannen. Dat gebeurt immers ook om de parttime dagen woensdag en vrijdag heen. Ik kom er niets extra voor terug, of het moet een hele dringende reden hebben. Maar dat vind ik zelf niet snel.
Afhankelijk van in welke omgeving je zit, vind ik het om de agenda's heen plannen steeds lastiger worden. Je geeft terecht aan dat je niet terugkomt op een vrije dag, maar als je een vergadering met meerdere mensen moet inplannen die allemaal een eigen rooster hebben, dan wil het wel eens erg lastig gaan worden.

Je geeft echter zelf ook al aan dat de werkgevers dan een taak hebben om te sturen zodat er wel een contactmoment gaat ontstaan, wat de planning ten goede komt.

Al moet ik wel zeggen dat sinds Corona het hybride vergaderen (aantal mensen op locatie, anderen digitaal aangehaakt omdat ze thuis zijn) zaken ook wel weer vergemakkelijkt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 23 okt 2023, 9:48

Over het algemeen werk ik in een vrij standaard patroon van 4x8 en 1x4 waarbij de vrije middag meestal op vrijdag valt, maar het is niet in beton gegoten. Als het in een werkweek uitkomt om meer uren te maken, dan gebeurt het. En ik heb zelfs een voorkeur om waar mogelijk overleggen ook op woensdag en vrijdag te beleggen. Vrijdag zal het wel vaak vanuit huis zijn omdat er te weinig animo is om naar kantoor te komen.