Reizen op saldo is allang niet meer de enige optie. Je kan ook reizen met een factuur achteraf. Dan is een saldo en het opwaarderen daarvan niet meer nodig.
PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.
-
- 2x3 autosnelweg
We gebruiken wel een headset, maar moeten ook goed bereikbaar zijn. Als je telefoon gaat en je bent bijvoorbeeld net uit een vergadering of zo, dan moet je alsnog op zoek naar een vrije plek. Die zijn soms schaars. Verder wil je ook wel eens iets noteren bijvoorbeeld. Het is allemaal goed bekeken en onderzocht, maar een vaste plek voor de afdeling waar ik werk, is gewoon veel praktischer. En ik ben er blij mee. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, ING
Ik reis op rekening, dus hoef ik ook geen saldo meer aan te houden.Wat betreft OV chipkaart heb je inmiddels geloof ik wel wat app-opties, maar men werkt aan een definitievere optie waar je feitelijk met je betaalpas betaalt zoals in London. Hoef je ook geen saldo meer aan te houden bij Translink zoals nu wel het geval is (en wat bij mij als incidentele OV-gebruiker structureel niet lekker loopt). Geloof dat die er in 2023 moet zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft vaste plekken en headsets: je boekt een werkplek in beginsel voor een hele dag in de meeste flex-settings. Dus bespreking uit voor een telefoontje en je weet meteen waar je heen kunt? Nou goed, ieder bedrijf het zijne...
-
- 2x3 autosnelweg
Bij ons kun je geen flexplek boeken. De gedachte daarachter is dat iemand dan toch vaak dezelfde plek gaat reserveren en zo voor zichzelf min of meer een "vaste werkplek" creëert. Je moet elke dag dus maar zien waar je een plekje kunt bemachtigen. Deze wijze bevordert de samenwerking en het "wij" gevoel, zo wordt beweerd. En er wordt altijd wel ergens overlegd of vergaderd.
Maar eens kijken hoe dat gaat als straks de meeste mensen weer naar kantoor komen. Ik heb een chaos voorspeld en het zal denk ik ook een aardig kippenhok worden.

Wel zijn er speciale "cellen" geplaatst, ik weet niet hoe je die dingen anders moet noemen. Lijkt een beetje op een ouderwetse telefooncel, maar dan ruimer van binnen. Het is voorzien van stekkers en adapters zodat je je laptop, telefoon e.d. kunt aansluiten. Met een plankje om die daarop neer te kunnen leggen. De doorzichtige deur kan dicht, zodat je toch ongestoord een gesprek kunt voeren of (kort) in afzondering kunt werken. Er is echter geen stoel aanwezig, nog geen krukje zelfs. Mij te claustrofobisch.
Mijn directe collega's en ik hebben er gelukkig geen last van en behouden onze vaste werkplek. Ik ben daar blij mee.

-
- dorpsstraat
Met flexplekken is het toch vrij simpel? Zolang er nog spullen liggen is de plek bezet. Als ik naar een meeting ga neem ik alleen de laptop en telefoon mee, nog nooit gehad dat iemand de brutaliteit heeft gehad om de plek in te nemen.
-
- 4x3 autosnelweg
“Dit is MIJN vaste flexplek”-gedrag kun je met geen enkele regel over wel of niet reserveren stoppen. Het zoeken naar vastigheid is vrij menselijk; je stopt dat handdoekje-afleggen nooit helemaal. Maar ik meen wel dat een nette coöperatieve cultuur op de werkvloer beter helpt tegen excessen dan welk regelwerk om zoiets te voorkomen ook.
-
- 4x5 autosnelweg

Het is wel herkenbaar trouwens, nog steeds mensen die een plek claimen die niet meer van hen is (maar ja, ik zit hier al jaren…).
Ook al zit je op een gereserveerde plek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Betalen met de telefoon in een winkel heeft alleen niks met QR-codes te maken.Hajo schreef: ↑vr 24 sep 2021, 8:18 Sinds corona betaal ik alles alleen nog met pasjes; creditcard of pinpas. Daarvoor juist hoofdzakelijk contant. Ik heb wel een portemonnee bij me, maar die is ook bij mij eerder een pasjeshouder dan een voorwerp om munten en bankbiljetten in te bewaren. Met mijn telefoon betalen heb ik nog nooit gedaan. Ik vertrouw die QR codes in het algemeen ook niet zo.
Bij mijn bank (Rabobank) installeer ik een app op mijn smartphone, zet ik mijn account op en kies ik een pincode voor betalingen met de telefoon. Die gaan contactloos via de NFC-chip in de telefoon. De telefoon moet ontgrendeld zijn voor de betaling (in de meeste gevallen moet je dus eerst de pincode van je telefoon intoetsen), en als het bedrag boven de 25 euro is moet ik ook de pincode voor betalingen met de telefoon invoeren.
Ik vind het best handig, ik gebruik het in de Appie als ik toch al alle boodschappen met de app heb gescand, ik gebruik het in de kantine van mijn werk, en in veel andere winkels.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- autoweg

Vanmiddag nog gebruikt in de muntautomaat van de autowasplaats..

Zo'n oude in een dorp waar je nog een hoop tijd krijgt voor je euro's,

-
- 2x2 autosnelweg
Ik betaal vooral contactloos met de bankkaart in de supermarkt en andere winkels en met payconiq of cash op café.
-
- Moderator
RTV Oost: Van file-optimisme is niets meer over bij deze verkeerspsycholoog: "Sterker, het wordt alleen maar drukker"
Je ziet bij dit soort experts dat er vaker sprake is van wensdenken dan wetenschap.
Al 30 jaar wordt er gesproken over effecten als 'peak car'. Het aantal personenauto's neemt echter elk jaar met meer dan 100.000 toe. De afgelopen 5 jaar is het wagenpark met 693.000 auto's gegroeid. De afgelopen 10 jaar is de bevolking van Nederland met circa 1 miljoen gegroeid. Al die mensen hebben ook een mobiliteitsbehoefte en voor het grootste deel is dat de auto - zoals dat altijd al is geweest.
Zolang het aantal mensen en dus auto's zo hard blijft groeien blijven investeringen in het wegennet noodzakelijk. Anders loopt alles vast, de afgelopen twee weken lieten toch wel duidelijk zien dat het post-corona niet zo rustig zal blijven.
Men moet dus niet kijken naar onderzoeken wat mensen zeggen dat ze willen doen, of wat experts denken (wensen) dat andere mensen gaan doen. Maar naar wat er werkelijk gebeurt. Bijvoorbeeld de data van het CBS of de NDW. En niet blindstaren op trendbreuken tijdens crises.
Je ziet bij dit soort experts dat er vaker sprake is van wensdenken dan wetenschap.
Al 30 jaar wordt er gesproken over effecten als 'peak car'. Het aantal personenauto's neemt echter elk jaar met meer dan 100.000 toe. De afgelopen 5 jaar is het wagenpark met 693.000 auto's gegroeid. De afgelopen 10 jaar is de bevolking van Nederland met circa 1 miljoen gegroeid. Al die mensen hebben ook een mobiliteitsbehoefte en voor het grootste deel is dat de auto - zoals dat altijd al is geweest.
Zolang het aantal mensen en dus auto's zo hard blijft groeien blijven investeringen in het wegennet noodzakelijk. Anders loopt alles vast, de afgelopen twee weken lieten toch wel duidelijk zien dat het post-corona niet zo rustig zal blijven.
Men moet dus niet kijken naar onderzoeken wat mensen zeggen dat ze willen doen, of wat experts denken (wensen) dat andere mensen gaan doen. Maar naar wat er werkelijk gebeurt. Bijvoorbeeld de data van het CBS of de NDW. En niet blindstaren op trendbreuken tijdens crises.
-
- 2x2 autosnelweg
De combinatie van kortere dagen, regenweer en vooral terugkeerdagen op de kantoren en andere werkplekken, zorgt voor een stevige cocktail aan fileleed. Al heel de week staat er in de spits meer dan 200 km file. Voor de moment is het bijna 10u, en staat er nog altijd 198km.
-
- dorpsstraat
Je kunt inderdaad verwachten dat de maandagen, dinsdagen en donderdagen als vanouds weer de forensenpieken terugkrijgen. Als je mensen op kantoor ontmoet wil je zo min mogelijk afhankelijk zijn van vrije dagen die toch vooral op woensdagen en vrijdagen zijn. Het stomme is dat meer thuiswerken en dit soort mechanismen niet in samenhang worden bekeken. Terwijl dat vanuit de agenda van de forens gezien heel logisch is.
-
- 4x3 autosnelweg
Juist van een psycholoog, die de mens als gewoontedier kent, zou je beter verwachten. Het klinkt ook heel leuk hoor, eerst even thuiswerken en dan om 10 uur gaan rijden, maar dat is uiteindelijk ook vaak een hinderlijke onderbreking als je net in een flow zit. Maar goed, er kan nog wel iets van een terugslag ontstaan. Nu is iedereen massaal aan het buitenspelen - over een paar weken komt daar weer wat sleur in en gaan mensen alsnog balans zoeken.Chris schreef: ↑do 07 okt 2021, 9:26 RTV Oost: Van file-optimisme is niets meer over bij deze verkeerspsycholoog: "Sterker, het wordt alleen maar drukker"
-
- 2x2 autosnelweg

Ik ben van dezelfde mening. Nu de kantoren terug voor 100% geopend zijn en je zonder maskers mag werken, is het ergens begrijpelijk dat iedereen deze maand terug de baan op wil om de collega's na 18 maanden nog eens terug te zien. Veel bedrijven organiseren nu ook recepties en evenementen die door Covid al meedere keren zijn uitgesteld dus het is even alles tegelijkertijd.
Nu dat iedereen de toestemming heeft om gemiddeld 60% (per kwartaal) aan telewerken te doen, zal dat vermoedelijk vanaf volgende maand zich wel terug laten zien in minder files.
-
- Moderator
Waar volgens mij overheen gekeken wordt is dat het aantal weggebruikers niet statisch is. Zoals in de cijfers te zien zijn er in 10 jaar tijd 1 miljoen auto's en 1 miljoen mensen bij gekomen. Die groei is dermate groot dat dit het effect van thuiswerken dempt, zeker over een wat langere termijn.
-
- expressweg
Zou de (extra) drukte ook kunnen afkomstig zijn van een groep die het OV (al dan niet tijdelijk) heeft ingeruild voor de auto? Want het OV zit geloof ik nog niet op het pre-corona niveau...
Een groep die nog steeds bang is in het OV voor besmetting, of een groep die liever het comfort van de auto verkiest, zonder mondmasker...
Een groep die nog steeds bang is in het OV voor besmetting, of een groep die liever het comfort van de auto verkiest, zonder mondmasker...
-
- 2x2 autosnelweg

Zou zeker kunnen, het is het voorbije 1,5 jaar over het algemeen zeer comfortabel geweest op de baan. Waardoor mensen die vroeger "verplicht" waren het OV te nemen, nu de auto van stal konden halen. Da's uiteraard een comfort waar je niet zo gemakkelijk terug vanaf stapt.
-
- dorpsstraat
Als ik binnen mijn kringen kijk hebben de laatste paar autolozen afgelopen jaar er een gekocht. Stuk voor stuk hoor ik dat ze nu voor privé en naar werk veel liever de auto pakken, alleen het gemak dat het ding (quasi) voor de deur staat is een stuk comfort wat snel went. Het hebben van je eigen 'space' weegt net zo mee, de meesten hebben de overvolle treinen nog wel op het netvlies, dat staat in schil contrast met het afstand houden.
Toen ik in juli voor het eerst weer in een overvolle metro stapte voelde ik mij daar niet bepaald prettig bij. Het is dat ik met anderen was, anders had ik meegedaan met een trend in Parijs, metro uit en fiets op.
Toen ik in juli voor het eerst weer in een overvolle metro stapte voelde ik mij daar niet bepaald prettig bij. Het is dat ik met anderen was, anders had ik meegedaan met een trend in Parijs, metro uit en fiets op.
-
- expressweg
In Nederland heeft de Rijksoverheid van de OV-bedrijven geëist dat ze 5-8% bezuinigen in ruil voor coronasteun. Dat betekent dus dat er op een deel van de lijnen nog lagere frequenties zijn dan voor corona. Daarmee lok je de passagiers niet terug het OV in.Davy schreef: ↑do 07 okt 2021, 11:14 Zou de (extra) drukte ook kunnen afkomstig zijn van een groep die het OV (al dan niet tijdelijk) heeft ingeruild voor de auto? Want het OV zit geloof ik nog niet op het pre-corona niveau...
-
- 4x5 autosnelweg
Zou ik ook best willen, ware het niet dat ik niet kan parkeren bij mijn kantoor. Dat geldt voor meer mensen die in een stad werken.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg

-
- autoweg
Mwah. Reisafstand: 30 km. Met de auto 29 minuten. Met het OV 1:37 waarvan 1:05 met muilkorf op. Enkele reis. Nee bedankt.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor mij is het inderdaad 20 minuten en dat is nog wel te doen. Gelet op de drukte in de stad durf ik te beweren dat mijn terugreis per auto veel langer zal duren dan per OV.
Maar goed, het ging over de mobiliteit en ik kan mijn auto niet kwijt bij mijn werk. Ja, op straat of in een openbare garage maar dat gaat mijn baas natuurlijk niet betalen

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Dit viel mij vandaag in de trein ook op, ja. Nauwelijks forensen, alleen veel scholieren en studenten. Kennelijk neemt een groot deel OV-reizigers de auto of werkt thuis.Davy schreef: ↑do 07 okt 2021, 11:14 Zou de (extra) drukte ook kunnen afkomstig zijn van een groep die het OV (al dan niet tijdelijk) heeft ingeruild voor de auto? Want het OV zit geloof ik nog niet op het pre-corona niveau...
Als je beiden werkt, dan heeft de een ook vaker de auto beschikbaar als de ander thuis werkt en andersom.
Is het trouwens ook zo dat relatief veel huishouden van 2 auto's naar 1 auto zijn teruggegaan?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg

-
- Moderator
40 jaar autootje pesten teniet gedaan door 1,5 jaar treintje pesten 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Bij ons werd je niet voor het vuil van de straat, maar veel mensen zagen er geen nood meer in met het openbare vervoer te reizen omdat de wegen met momenten leger dan op een zondagavond waren. Nu is het terug fileleed alom op de baan, terwijl de perrons 's morgens er nog redelijk kalm erbij liggen.