PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Chris » do 07 okt 2021, 22:16

Wimpie25 schreef: do 07 okt 2021, 22:04omdat de wegen met momenten leger dan op een zondagavond waren.
Ik weet niet hoe dat in België zat, maar in Nederland was dat eigenlijk maar een paar weken zo in maart en april 2020. Daarna was het al snel weer stukken drukker op de weg, ook tijdens de lange tweede lockdown. Toen was er weliswaar nog niet veel congestie, maar zo leeg als in maart-april 2020 werd het nooit meer.

Maar goed, de voorbodes waren er al. In Duitsland en Frankrijk werd minder thuisgewerkt en keerde de congestie redelijk snel weer terug, stukken eerder dan Nederland. In de Verenigde Staten zag je ook dat het verkeersniveau al heel snel weer pre-pandemie had bereikt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 okt 2021, 22:25

^^ heb Google de afgelopen maanden aardig in de gaten gehouden. In Duitsland is de ochtendspits nooit helemaal weggeweest. In België zag je veel eerder dan in Nederland de eerste files alweer ontstaan. Ik denk dat Nederland, in tegenstelling tot het dragen van mondkapjes, wel een voorbeeldland was op het gebied van thuiswerken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 okt 2021, 22:29

Het is wel zo dat Belgische knelpunten filegevoeliger zijn dan in Nederland. De congestie zal eerder terugkeren op een knelpunt waar voorheen 7-8-10 uur file per dag stond (Antwerpen) dan een knelpunt waar dat maar 2 of 3 uur per dag was. Op veel snelwegen die de afgelopen 15 jaar in Nederland verbreed zijn staat nog steeds relatief weinig file (op een paar uitzonderingen na). Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten die nog niet aangepakt zijn.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 07 okt 2021, 22:34

Benzine over de 2 euro, de brandstofmotor in het verdomhoekje van de energietransitie en klimaatadaptatie, talloze investeringen in het OV... en toch blijft de auto onverslaanbaar. Zijn die gebruikers dan niet helemaal lekker of de beleidsmakers?

Ik denk ook dat thuiswerken juist de behoefte kan hebben vergroot aan onafhankelijk en flexibel vervoer. Toch maar naar kantoor voor een overleg, uurtje eerder beginnen met thuiswerken om 's middags even naar de Ikea te kunnen, makkelijker kinderen kunnen halen/brengen.
Chris schreef: do 07 okt 2021, 22:29 Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten die nog niet aangepakt zijn.
Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten waar al 40-50 jaar een oplossing voor op de kaart staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 07 okt 2021, 22:42

paolie schreef: do 07 okt 2021, 22:25 ^^ heb Google de afgelopen maanden aardig in de gaten gehouden. In Duitsland is de ochtendspits nooit helemaal weggeweest. In België zag je veel eerder dan in Nederland de eerste files alweer ontstaan. Ik denk dat Nederland, in tegenstelling tot het dragen van mondkapjes, wel een voorbeeldland was op het gebied van thuiswerken.
Er zijn het afgelopen jaar ook grote werven opgestart op de grootste knelpunten (E314, R1, E34, E40, R0...) Waardoor er daar zelfs in putje Corona nog file stond. Het beeld had wellicht anders geweest bij normale omstandigheden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 08 okt 2021, 0:19

Wouter N14 schreef: do 07 okt 2021, 22:34 Ik denk ook dat thuiswerken juist de behoefte kan hebben vergroot aan onafhankelijk en flexibel vervoer. Toch maar naar kantoor voor een overleg, uurtje eerder beginnen met thuiswerken om 's middags even naar de Ikea te kunnen, makkelijker kinderen kunnen halen/brengen.
Ik herken dat zeker. Nu ik weer hele dagen op kantoor zit, fiets ik weer structureel. Werk ik maar een dagdeel op kantoor, dan is dat een verhoudingsgewijs veel grotere tijdsinvestering en is de auto wel heel aantrekkelijk - ook omdat dan tenminste heen- of terugreis toch wel buiten spits is. Maar goed, dat zorgt dan op zich ook wel voor een niet echt ongunstiger belasting van de weg door mij.

Dagen dat ik na kantoor even de kinderen moest halen, waren bij mij vroeger vaste prik auto. Gaf wat minder stress rond vertrek van kantoor en sluitingstijd opvang. Nu ga ik veel makkelijker eerder weg van kantoor op de fiets en werk dan nog even thuis voordat ik de kinderen ga halen. In de tussentijd misschien zelfs nog een beetje koken tijdens het wegschuiven van wat e-mails.

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » vr 08 okt 2021, 11:02

Wouter N14 schreef: do 07 okt 2021, 22:34 Benzine over de 2 euro, de brandstofmotor in het verdomhoekje van de energietransitie en klimaatadaptatie, talloze investeringen in het OV... en toch blijft de auto onverslaanbaar. Zijn die gebruikers dan niet helemaal lekker of de beleidsmakers?
Nou, talloze investeringen? Eerder in dit topic werd al genoemd dat de regering OV-bedrijven 5-8% wil laten bezuinigen, dat is het tegenovergestelde van investeren.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 08 okt 2021, 11:04

Ik meen dat WouterN14 hier op investeringen vanuit overheidswege doelt. Ten aanzien van het onderhoud is Prorail verantwoordelijk voor het railvervoer - ik heb daar geen bezuiniging op langs zien komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 nov 2021, 10:50

Het Mobiliteitsbeeld 2021 van het KiM: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... beeld-2021

Het CPB geeft economische verkenningen voor de middellange termijn tot en met 2025 in een basisraming (BR) en een pessimistisch scenario (PS). Het KiM vertaalt deze verkenningen door naar een toekomstverwachting voor de mobiliteit tot en met 2026.

Wegverkeer
Na de flinke dip in 2020 en 2021 zal het wegverkeersvolume op het hoofdwegennet in 2022 weer fors groeien in de basisraming (BR) en iets minder in het pessimistische scenario (PS). In 2022 (BR) respectievelijk 2023 (PS) kan het verkeersvolume daar weer op het niveau van 2019 uitkomen.

Voor 2026 verwacht het KiM dat de in totaal op het hoofdwegennet afgelegde afstand in de basisraming (BR) 9,5% boven die van 2019 ligt, tegenover 8% in het pessimis tische scenario (PS). Voor het totale wegverkeer op Nederlands grondgebied is het volume in 2026 naar verwachting 5% (BR) respectievelijk 4% (PS) hoger dan in 2019.

Het totale reistijdverlies op het hoofdwegennet zal in 2026 in de basisraming naar verwachting 31% hoger zijn dan in 2019, tegenover 27% in het pessimistische scenario. Uitbreiding van de wegcapaciteit in de periode tot en met 2026 zal de verwachte groei van het wegverkeer op het hoofdwegennet slechts gedeeltelijk kunnen opvangen. Daar staat tegenover dat het aandeel van het wegverkeer in de spitsen mogelijk afneemt in vergelijking met 2019, omdat mensen in onderzoek aangeven meer te zullen gaan thuiswerken, meer digitaal te gaan vergaderen en meer vanuit huisonderwijs te gaan volgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 13:55

https://www.bnr.nl/nieuws/arbeidsmarkt/ ... gieprijzen

Het aantal thuiswerkdagen is in de tweede helft van 2022 met 30 procent afgenomen, zo blijkt uit data. Het zou vooral komen door de hogere energieprijzen dat mensen liever naar kantoor gaan.

Ze zeggen ook dat de thuiswerkvergoeding van € 2 te laag is en dat het ook in het belang van de werkgever is dat die vergoeding omhoog gaat, omdat de thuiswerkvergoeding nog altijd een stuk lager is dan de reiskostenvergoeding. En ik vermoed dat dit bij kantoorwerk misschien een nog groter verschil is, zeker bij wat langere treinreizen gaat het snel om relatief veel geld. 50 kilometer met NS kost al snel 20 tot 25 euro retour.

Aan de andere kant: het klopt dat 2 euro nu de kosten niet dekt, maar buiten de winterperiode zijn de energiekosten voor thuiswerken natuurlijk stukken lager, zodat je gemiddeld over het jaar misschien wel dichter bij die 2 euro per dag zit.

Wat ze in de fragmenten noemen is een thuiswerkvergoeding van 5 á 6 euro per dag.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 02 feb 2023, 14:14

2 euro dekt niet eens de stroom kosten voor pc, koffiezetapparaat etc. Koffie, toiletpapier etc. komen daar nog bij. En dan heb ik het in feite nog over warme dagen, dat ik niet hoef te stoken.

Daarbij is bij mijn conservatieve werkgever überhaupt geen formeel thuiswerk beleid, en dus ook 0 vergoeding en gebruik je eigen pc maar. Staat tegenover dat ik een vaste reiskostenvergoeding per maand heb, ook als ik (incidenteel) thuiswerk of op zakenreis ben.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 feb 2023, 14:14

Bovenop de thuiswerkvergoeding krijg ik ook nog compensatie vanwege internetgebruik van €25 per maand. En OV kosten zijn geheel declarabel, dus die kun je wegstrepen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 feb 2023, 14:16

Voordat je over vergoeding praat, zou je toch eerst moeten nadenken wat de werkgever nu precies wil. Bij sommigen wordt thuiswerken van oudsher gestimuleerd, al was het maar om het aantal vierkante meters op kantoor beperkt te kunnen houden en zo kosten te besparen. Met misschien een sausje "het is ook beter voor het milieu en de files" eroverheen. Ik hoorde dat er bedrijven zijn waar het op maandag en vrijdag zo rustig is op kantoor dat men het kantoor op die dagen zelfs gaat sluiten, om niet de overhead te hebben voor mensen die toch niet komen. Bij andere bedrijven ziet men mensen juist liever op kantoor als onderdeel van het samen optrekken en leren van elkaar, maar wordt geaccepteerd dat deels thuiswerken onderdeel is van de huidige realiteit. Ook omdat bedrijven het al moeilijk genoeg hebben om hun vacatures te vervullen, willen ze niet ook talent verliezen door hier al te rigide in te zijn.

Het spreekt voor zich dat men in de beide groepen ook heel anders aankijkt tegen reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding. Dus of je daar nu in de huidige tijd (na COVID) iets van een collectieve regeling op los zou kunnen laten? Ik geloof daar niet zo in. Ik denk trouwens ook dat het wishful thinking is dat het door energiekosten komt dat mensen weer meer op kantoor gaan werken. Ik merk het toch ook aan mijzelf: bepaalde dingen thuis doen prima en ook vaak praktisch door dingetjes met bijvoorbeeld de kinderen, maar op kantoor ben ik effectiever. En dus ben ik in het afgelopen jaar toch langzaam maar zeker meer tijd door gaan brengen op kantoor.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 14:29

Ik was vorige week vrijdag op kantoor. Op een complete verdieping was maar één iemand anders.

Maar goed, als je een kantoor hebt dat wel ruimte moet hebben voor piekgebruik op dinsdag en donderdag, is dat per gewerkt uur ook wel een duur kantoor.

Ik merk ook dat digitale overleggen op dinsdag en donderdag niet zo handig zijn omdat er op kantoor niet genoeg rustige plekken zijn waar je in je eentje kan vergaderen. Thuis kan dat veel beter.

Maar omdat men elkaar vooral op dinsdag en donderdag ziet, merk ik ook dat bepaald werk niet zo praktisch meer is op kantoor, omdat je continu aangesproken wordt. Wat op zich fijn is, maar sommig concentratiewerk doe ik dan liever thuis.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 feb 2023, 14:36

Oh tussen overleggen door zet ik een koptelefoon op om even meters te kunnen maken. Ik merk dan niks meer van dat ik in een kantoortuin zit. Als ik alleen maar meters moet maken dan liever thuis.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 02 feb 2023, 14:47

^^ Tja, ik heb bijna nooit een dag met "alleen maar meters maken" of "alleen maar overleggen". Het is toch meestal een mix. Ik herinner me mooie presentaties over Het Werken na COVID, met de suggestie dat je je dagen voortaan zo in zou delen dat je die uit elkaar zou trekken om op die manier het meeste te kunnen maken van je tijd thuis en op kantoor. Jammer dat mijn klanten meestal zo hun eigen ideeën hebben over timing, en dat ook issues die op kantoor zo opkomen meestal wel snellere actie vragen dan "overmorgen ben ik er weer, zullen we dan zitten?".

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 02 feb 2023, 14:53

Het is een mix van lange termijnadviezen, ad hoc adviezen en stukken schrijven. Het liefst met 10 onderwerpen op een dag. Een rustige dag is er eigenlijk zelden bij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 22:31

Effecten die NS opmerkt:

Sinds de coronapandemie is het ontwerpen van zo’n dienstregeling een andere opgave dan daarvoor. Na twee jaar van lege treinen en stations weten reizigers weliswaar steeds beter de weg naar de trein terug te vinden. Maar de aantallen blijven deels achter bij de oorspronkelijke prognoses. Zo werken forensen nog veel thuis en de verwachting is dat dat zo blijft. Onzeker is in welke mate.

Als forensen reizen, is dat vooral op dinsdag en donderdag. De hyperspits is op die dagen nog intenser dan voorheen. Op vrijdag is het tegenwoordig nog rustiger in de trein dan in het verleden, terwijl op zaterdag en zondag Nederland er wel op uittrekt. Kortom, we zien dat naast de reizigersomvang ook het reisgedrag flink is veranderd. NS wil daar met haar dienstregeling op aansluiten.

Komt uit het voornemen voor de dienstregeling van 2024: https://nieuws.ns.nl/download/1316335/a ... ng2024.pdf

NS vervoert veel ambtenaren naar werk en als er ergens nog veel thuisgewerkt wordt, dan is dat bij de overheid. Dat heeft een groter dan gemiddeld effect op het aantal reizigers.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 08 feb 2023, 22:51

Viel mij afgelopen maandag op dat je dan in de ochtend de grote bulk studenten hebt. Dat zal op bepaalde trajecten toch ook wel de dominante doelgroep zijn lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 09 feb 2023, 2:07

Pino schreef: do 02 feb 2023, 14:16 Ik hoorde dat er bedrijven zijn waar het op maandag en vrijdag zo rustig is op kantoor dat men het kantoor op die dagen zelfs gaat sluiten, om niet de overhead te hebben voor mensen die toch niet komen.
En zo wordt je weer gedwongen om mee te gaan in de evolutie. Zo gebeurt het vaak. Op den duur heb je geen echte keuze meer. Thuiswerken is niet de absolute zegen zoals het vaak voorgesteld wordt, het is niet meer dan het wegstrepen van kantoorruimte door bedrijven. Het resulteert ook in verlies van collegialiteit. Meer dan 50% thuiswerk is niet ideaal.

Wellicht zullen bedrijven iets meer spreiding opleggen aan de werknemers zodat niet iedereen op maandag en vrijdag thuiswerkt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 09 feb 2023, 7:27

Fulltime terug naar kantoor komen zie ik er niet meer van komen. Ik probeer te variëren, maar op maandag en vrijdag ga ik minder aanwezig zijn dan de andere dagen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 feb 2023, 7:49

Ik probeer juist dinsdag en donderdag weg te blijven van kantoor en dus ook OV.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 feb 2023, 10:01

Alfa schreef: do 09 feb 2023, 2:07 En zo wordt je weer gedwongen om mee te gaan in de evolutie. Zo gebeurt het vaak. Op den duur heb je geen echte keuze meer.
Ik denk dat werkgevers enig recht hebben om bepaalde patronen te vragen - ga nou niet de zielige minderheid lopen uithangen die slachtoffer is.

Geen enkele werkgever heeft baat bij on(der)gebruikte kantoren: je betaalt nodeloos voor huur, verwarming, bewaking etc. Dus de werkgever staat op een tweesprong: óf hij beslist dat bij elkaar zitten gunstig is en betaalt daarvoor (en vraagt dan ook regelmatige aanwezigheid van het personeel); óf hij beslist dat dat niet voldoende rendeert en legt dus op dat deels flex wordt gewerkt. Het moet allemaal uiteindelijk verdisconteerd worden in een nette beloning, maar iets teveel werknemers verwachten nu én alle perks op kantoor én de mogelijkheid om daar weg te kunnen blijven wanneer je daar zin in hebt. Dat soort keuzevrijheid werkt misschien voor een paar superspecialisten die hun werkgever eisen kunnen stellen, maar voor de meesten resteert enige flexibiliteit en daarbij blijft het. Misschien zitten we nu enigszins in transitie, maar op een gegeven moment zit het gewoon bij iedereen in de omschrijving van je baan. Solliciteer dan vooral niet op die baan. En bevalt de keuze van jouw huidige werkgever je niet, solliciteer dan vooral elders (de huidige arbeidsmarkt geeft toch genoeg mogelijkheid, zou je zeggen). Zowel bepaalde groepen werknemers als mobiliteits-denktanks lijken dit een beetje uit het oog te zijn verloren.
Laatst gewijzigd door Pino op do 09 feb 2023, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 09 feb 2023, 11:53

waldo79 schreef: do 09 feb 2023, 7:27 Fulltime terug naar kantoor komen zie ik er niet meer van komen. Ik probeer te variëren, maar op maandag en vrijdag ga ik minder aanwezig zijn dan de andere dagen.
Dat doen veel meer mensen.
Je ziet heel duidelijk dat dinsdag en donderdag de drukste spitsdagen zijn.
Op de andere weekdagen is het beduidend minder druk.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 09 feb 2023, 13:00

Ik daag collega's ook uit om afspraken op maandag en vrijdag te plannen. Ik houd de optie open om te komen .

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 09 feb 2023, 13:11

^^ Wij hebben op maandag teamoverleg. Dat was al voor Corona zo, en je kunt er tegenwoordig op inbellen, maar de meeste mensen zijn er in persoon. Als leidinggevende kan ik zeggen dat ik dat wel positief vind. Juist aan het begin van de week met zijn allen de neuzen dezelfde kant uit zetten. Maar goed, dat is sterk persoonlijk: het resultaat van zowel het soort werk dat wij doen (en dus ook de rol van overleg) als van eigen voorkeuren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 09 feb 2023, 23:59

Pino schreef: do 09 feb 2023, 10:01
Alfa schreef: do 09 feb 2023, 2:07 En zo wordt je weer gedwongen om mee te gaan in de evolutie. Zo gebeurt het vaak. Op den duur heb je geen echte keuze meer.
Ik denk dat werkgevers enig recht hebben om bepaalde patronen te vragen - ga nou niet de zielige minderheid lopen uithangen die slachtoffer is.

Geen enkele werkgever heeft baat bij on(der)gebruikte kantoren: je betaalt nodeloos voor huur, verwarming, bewaking etc. Dus de werkgever staat op een tweesprong: óf hij beslist dat bij elkaar zitten gunstig is en betaalt daarvoor (en vraagt dan ook regelmatige aanwezigheid van het personeel); óf hij beslist dat dat niet voldoende rendeert en legt dus op dat deels flex wordt gewerkt. Het moet allemaal uiteindelijk verdisconteerd worden in een nette beloning, maar iets teveel werknemers verwachten nu én alle perks op kantoor én de mogelijkheid om daar weg te kunnen blijven wanneer je daar zin in hebt. Dat soort keuzevrijheid werkt misschien voor een paar superspecialisten die hun werkgever eisen kunnen stellen, maar voor de meesten resteert enige flexibiliteit en daarbij blijft het. Misschien zitten we nu enigszins in transitie, maar op een gegeven moment zit het gewoon bij iedereen in de omschrijving van je baan. Solliciteer dan vooral niet op die baan. En bevalt de keuze van jouw huidige werkgever je niet, solliciteer dan vooral elders (de huidige arbeidsmarkt geeft toch genoeg mogelijkheid, zou je zeggen). Zowel bepaalde groepen werknemers als mobiliteits-denktanks lijken dit een beetje uit het oog te zijn verloren.
Als 1 werkgever op die manier kan besparen zullen anderen het ook doen, dan heet marktwerking. Op den duur beknot het de rechten van de werknemers en dwingt het je bijna om je thuis als kantoor te gebruiken. Mag ik dat geen goede evolutie noemen? Niet iedereen werkt graag thuis. Ik blijf vinden dat de algemene uitrol van thuiswerk de gezelligheid en collegialiteit op het werk verminderd heeft, gewoon omdat iedereen er maar halftijds is.

Verder zei ik net dat ik hoop dat werknemers zullen vragen dat werknemers vaker op vrijdag en maandag naar kantoor moeten komen om een betere spreiding te hebben.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 feb 2023, 8:25

Alfa schreef: do 09 feb 2023, 23:59 Als 1 werkgever op die manier kan besparen zullen anderen het ook doen, dan heet marktwerking. Op den duur beknot het de rechten van de werknemers en dwingt het je bijna om je thuis als kantoor te gebruiken.
Ik zal wel een kapitalistische uitbuiter zijn, maar naar mijn gevoel benoem je hier rechten die geen rechten zijn. Een werkgever mag in de beschrijving van een baan ervoor kiezen dat die (grotendeels) op afstand zal zijn. Laten we in zoverre ook vooral niet vergeten voor hoeveel werknemers baan en een vaste plek al nooit samengingen: rondreizende vertegenwoordigers, buitendienst, of mensen die hun werk bij de klant van de werkgever doen bijvoorbeeld. Wat resteert is een transitievraagstuk voor mensen die ooit voor een kantoor-bureaubaan kozen en dat zien veranderen.

In dit geheel zie ik trouwens géén proces waar werkgevers massaal het kantoor afschaffen. Sommigen doen dat, vaak ook als vervolg op trajecten die al voor Corona waren ingezet. Maar bij veel andere bedrijven wordt nu juist weer in toenemende mate ingezet op aanwezigheid. Juist ook omdat zij de toegevoegde waarde inzien van de collegialiteit en dergelijke. Ben ik er zelf zeker ook een van. Maar iedere suggestie dat een werknemer een recht op een bepaald soort kantoor heeft bij de werkgever -iets waarvoor jij of een vakbond naar de rechter zou kunnen stappen- dat gaat in mijn optiek veel en veel te ver. Het enige wat de werknemer heeft is de mogelijkheid om te stemmen met de voeten. Naar een werkgever die anders in de wedstrijd zit, want juist in dit dossier lopen ze niet allemaal achter elkaar aan. En iedereen heeft moeilijk te vervullen vacatures.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 10 feb 2023, 9:50

Thuiswerken is afhankelijk van het soort werk en moet naar mijn mening in overleg geregeld worden. Wetgeving is naar mijn mening te star om met specifieke omstandigheden rekening te kunnen houden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 11 feb 2023, 1:32

^^ Ik ben het daar opzich wel mee eens. Al heb je soms ook starre regels nodig om effectief te zijn. Als je het in overleg regelt dan zal het belang van de werkgever zwaarder wegen dan bij regels die door het parlement gestemd worden, zeker in arbeidsmarkten waar de positie van de werknemer zwak is (bv laaggeschoolden, sectoren waar er een overvloed is aan werkrachten).
Pino schreef: vr 10 feb 2023, 8:25
Alfa schreef: do 09 feb 2023, 23:59 Als 1 werkgever op die manier kan besparen zullen anderen het ook doen, dan heet marktwerking. Op den duur beknot het de rechten van de werknemers en dwingt het je bijna om je thuis als kantoor te gebruiken.
Ik zal wel een kapitalistische uitbuiter zijn, maar naar mijn gevoel benoem je hier rechten die geen rechten zijn. Een werkgever mag in de beschrijving van een baan ervoor kiezen dat die (grotendeels) op afstand zal zijn.
Het is in de eerste plaats een maatschappelijke discussie, want de werkplek bepaalt een groot deel van het leven. Je begrijpt toch dat niet iedereen even goed thuis kan werken (bv afleiding) en dat ook niet iedereen het ziet zitten om een bestaan te hebben zonder collega's? Zoals gezegd: vrije keuze is er niet echt als werkgevers door concurrentie gedwongen worden om kantoren af te stoten. Daarom hoort het dus een maatschappelijke discussie te zijn, met desnoods regels. Ik vind het een vanzelfsprekend sociaal recht, vergelijkbaar met de arbeidsduurregelgeving, recht op middagpauze, verlof of andere sociale rechten.