Afbeelding

Groene wegwijzers in Houten?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 mei 2006, 18:59

Is het niet gewoon een fraaie graffiti-tekening? :D

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 mei 2006, 19:03

Nee en ik heb het er ook niet met Paint ingetekend. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 10 mei 2006, 19:05

Pino schreef:Want wat je nu krijgt, is dat gemeenten de gekste dingen verzinnen, en er altijd wel een bordenfabrikant (vaak zelfs de ANWB) is te vinden die die borden graag neerzet ... dat levert die fabrikanten immers geld op.
Dit systeem in Houten is alleen niet nieuw, maar al een jaar of 20 in gebruik. Alleen is men nu ineens op 'redesign' overgegaan, terwijl daarvoor een eigen ontwerp werd gebruikt.
Frits schreef:Verder zag ik vanmorgen dat de ontbrekende kantstrepen op de rondweg zijn aangebracht. (Helaas wel ononderbroken.)
Wat wil je dan? Aan een kant van de weg was dit al zo aangebracht, dan zou het wat vreemd zijn dit nu aan de overkant anders af te maken :roll: Maar goed, ik ben al blij dat het nu tenminste klaar is, die half-af situatie was ook maar niks. (ik wist natuurlijk al dat die strepen afgemaakt zouden worden, ik lees immers iedere week nog het 'Houtens Nieuws' ;) )

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 20:10

Het Houtense systeem, hoewel niet standaard, blinkt uit in duidelijkheid. Misschien niet als je er nog nooit geweest bent, maar verwarren zal het ook niet snel: de tekst blijft leidend. Als ik echter in de Kikkersloot (straatnaam) moet zijn, weet ik dat ik de borden De Sloot kan volgen. Dat ze groen zijn vind ik daarbij een bijkomend voordeel vanwege de herkenbaarheid.

Landelijke richtlijnen zijn goed, maar als gemeentes geen vrijheid krijgen te experimenteren, komen er ook nooit dit soort schitterende oplossingen uit. Het is wellicht wel verstandig van gemeentes te verlangen eigen oplossingen eerst te overleggen met een landelijk centraal orgaan, zodat niet de ene gemeente groene borden gebruikt voor woonwijken, en de andere paarse.

Persoonlijk denk ik dat groenvlakken voor wijknamen perfect in te voeren zijn op landelijk niveau. Het onderscheidt duidelijk van de andere soorten lokale bestemmingen, en moedigt het gebruik van wijknamen (in plaats van -nummers) aan.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 mei 2006, 20:12

Er is in Houtern-Zuid zelfs een vorkbord met voor rechtdoor de wijknaam. Ik zal daar binnenkort een foto van maken.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 20:13

Wouter N14 schreef:Wat voegt de bestemming Het Spoor toe als je niet weet wat het is en als de straat al zo heet?
Het is de naam van de wijk waarin de straten eindigen op -spoor. In andere gemeentes zou je een onduidelijk witvlakdoel hebben (wat ook iets heel anders dan een woonwijk kan zijn), of wijknummers, "wijk 16", waar zelfs lokale bevolking vaak niks mee kan.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » wo 10 mei 2006, 20:20

Juerd schreef:In andere gemeentes zou je een onduidelijk witvlakdoel hebben (wat ook iets heel anders dan een woonwijk kan zijn), of wijknummers, "wijk 16", waar zelfs lokale bevolking vaak niks mee kan.
In Houten zou 'het spoor' dan als 'Loerik I' worden bewegwijzerd (ter onderscheid van Loerik II, II, I en V, de namen waaronder deze wijken worden gebouwd. Dat schiet je helemaal niks mee op. Zeker bij een rondwegsysteem, waarin je via slechts één afrit je wijk inkan, is duidelijkheid natuurlijk wel belangrijk.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 20:31

ReisThijs schreef:
Juerd schreef:In andere gemeentes zou je een onduidelijk witvlakdoel hebben (wat ook iets heel anders dan een woonwijk kan zijn), of wijknummers, "wijk 16", waar zelfs lokale bevolking vaak niks mee kan.
In Houten zou 'het spoor' dan als 'Loerik I' worden bewegwijzerd (ter onderscheid van Loerik II, II, I en V, de namen waaronder deze wijken worden gebouwd. Dat schiet je helemaal niks mee op. Zeker bij een rondwegsysteem, waarin je via slechts één afrit je wijk inkan, is duidelijkheid natuurlijk wel belangrijk.
Daarom is het heel verstandig dat ze niet de officiele wijknamen hebben gebruikt, maar deze stratengroep-namen (zo goed?).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 mei 2006, 20:52

Juerd schreef:Het Houtense systeem, hoewel niet standaard, blinkt uit in duidelijkheid. Misschien niet als je er nog nooit geweest bent, maar verwarren zal het ook niet snel: de tekst blijft leidend. Als ik echter in de Kikkersloot (straatnaam) moet zijn, weet ik dat ik de borden De Sloot kan volgen.
Bewegwijzering is juist voor de ter plekke onbekende...

En dat dit soort zaken niet werkt heeft Maarssenbroek jaren geleden al bewezen. Daar werd op overzichtsborden verwezen naar een symbooltje + spoor/kamp/stede. Men bleek niet te snappen dat je voor Valkenkamp of Pauwenkamp dus eerst richting -kamp moest. Later zijn de namen van de buurten voluit toegevoegd. Evenzeer heeft de gemiddelde wegegbruiker nooit begrepen dat de buurten in alfabetische volgorde liggen vanaf de Verbindingsweg, dus:
:arrow: Duivenkamp - Fazantenkamp - Pauwenkamp - Reigerskamp - Spechtenkamp - Valkenkamp - Zwanenkamp
:arrow: Antilopespoor - Bisonspoor (met een s ja :roll: ) - Kamelenspoor - Zebraspoor
:arrow: Bloemstede - Boomstede
:arrow: Planetenbaan - Ruimtebaan - Sterrebaan - Zonnebaan

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 21:04

Dan leg je dat toch gewoon uit?

Gedrochten als Centrum-Zuidzijde is m.i. heel veel erger. Vooral als je kunt kiezen tussen Centrum-zuidzijde, Centrum-westzijde, Centrumring Oost en Parkeren Centraal Station, terwijl het eigenlijke Centraal Station weer de andere kant op is.

*braak*
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 22:39

René schreef:
Juerd schreef:Het Houtense systeem, hoewel niet standaard, blinkt uit in duidelijkheid. Misschien niet als je er nog nooit geweest bent, maar verwarren zal het ook niet snel: de tekst blijft leidend. Als ik echter in de Kikkersloot (straatnaam) moet zijn, weet ik dat ik de borden De Sloot kan volgen.
Bewegwijzering is juist voor de ter plekke onbekende...
Ik bén onbekend in Houten. Ik ben er een keer geweest, en snapte het systeem direct. Ik sluit niet uit dat ik intelligenter ben dan de gemiddelde weggebruiker, maar het systeem spreekt helemaal voor zich. En sinds dien kan ik andere woonadressen in houten ook makkelijk vinden zonder routebeschrijving.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 10 mei 2006, 22:54

Ik vind het systeem van Houten ook prima met de rondweg en de vermeldingen naar de wijkdelen "Spoor", "Bouw", "Hout", "Mos" etc. Ik heb in Houten zelfs dit bord ter verduidelijking gezien :lol: :

Afbeelding

Overigens: wat betekent dat symbool op die foto van Frits eigenlijk?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 11 mei 2006, 18:31

Er staat daar een infoportaal met een plattegrond. Ik denk dat het symbool daar op slaat.

Hier nog wat meer foto's uit Houten (o.a. met het vorkbord met groene bestemming).

Foto's: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/102
Zip: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp/Serie102.zip

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 11 mei 2006, 19:14

Frits schreef:Er staat daar een infoportaal met een plattegrond. Ik denk dat het symbool daar op slaat.
Nee, ik bedoel dit symbool:
Afbeelding

Overigens, Frits, ik ben bezig met mijn afstudeerstage die o.a. gaat over Houten. Kan ik een foto van jouw serie gebruiken voor mijn verslag of referaat? Zoals die foto van die groene bewegwijzering? Zou best illustratief zijn...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 11 mei 2006, 19:59

Ik denk dat dat mannetje daar ook mee te maken heeft en er voor de grap(?) bij is gezet.

Mijn foto's mag je overigens altijd gebruiken zonder toestemming vooraf en voor welk doel dan ook. (Geldt voor iedereen trouwens.)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 12 mei 2006, 12:02

Deze is inderdaad bijzonder. Is het groene gras er later opgeplakt?
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 12 mei 2006, 18:32

Nee dat stond er origineel al op.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 12 mei 2006, 18:37

Houten de GROENE gemeente :P :lol:

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 12 mei 2006, 18:49

harry schreef:Deze is inderdaad bijzonder. Is het groene gras er later opgeplakt?
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/102/008-houten.jpg
Ik wist niet dat de ANWB zo'n fan was van pleonasmen.
*11-08-2017 L.M.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » zo 14 mei 2006, 18:44

Ik heb dat bord eens van dichtbij bekeken, en 'Het Gras' lijkt er zeker niet later opgeplakt te zijn. Dat blauw-over-wit-gepopnageld ziet er wel wat slordig uit. Daaronder staat vermoedelijk Castellum, de naam van het winkelcentrum dat hier misschien ooit nog komt...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » zo 14 mei 2006, 18:56

Om terug te komen op de straatnaambordjes:
Bubeko - oud model:
Afbeelding

Bubeko - nieuw model:
Afbeelding

Bibeko - oud model:
Afbeelding

Bibeko - nieuw model:
Afbeelding

Bibeko - Houten Zuid:
Afbeelding

VTB
autoweg

Bericht door VTB » zo 14 mei 2006, 19:10

Frits schreef:Afbeelding
ReisThijs schreef:Afbeelding
Heb jij soms die sticker weggehaald, ReisThijs? ;)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » zo 14 mei 2006, 20:38

Ik heb inderdaad even die sticker erafgepeuterd. Ik vond dit zo slordig staan op de foto 8-).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 mei 2006, 11:10

ReisThijs schreef:Ik heb inderdaad even die sticker erafgepeuterd. Ik vond dit zo slordig staan op de foto 8-).
:top:
Doe ik ook wel eens. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 15 mei 2006, 14:10

Zoiets verdient alle lof. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 15 mei 2006, 14:14

Lintje :twisted: ?

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 15 mei 2006, 20:12

Overigens mag je in Houten buiten de kom langzamer rijden dan binnen de kom...

Als je de kom uitrijdt zie je dit bord:
Afbeelding
Aan de andere kant van dit bord, de kom in zie je dit:
Afbeelding

Ten eerste vreemd omdat je van een ETW bubeko een GOW bibeko oprijdt zonder dat de weg verandert. Verder vreemd omdat 200m verderop (binnen de kom) een T-kruispunt is waar je de rondweg opslaat. Daar staat nog eens 'ter herinnering' dat je maar 50 km/u mag... :nuts:

Over gekleurde wegwijzers gesproken trouwens, Culemborg maakt er helemaal een potje van...:
Afbeelding
Sorry, het was een beetje te donker om mooie foto's te nemen...

En, een beetje off-topic, maar dit merkwaardige bord op de Lekdijk tussen Houten en Culemborg wil ik jullie toch niet onthouden:
Afbeelding

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 16 mei 2006, 14:05

Die snelheidsverhoging is wel heel dom gemaakt zo. Waarschijnlijk kan 80 ook gewoon bubeko, maarja... :roll:

Dat laatste bord is idd wel opvallend. Van die kleurenzooi wordt ik echter niet vrolijk.