Amsterdam-Harlingen (reistijd Afsluitdijk)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sanderl
verkeersader

Amsterdam-Harlingen (reistijd Afsluitdijk)

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 10:21

Ik moet morgen rond half 9 in Harlingen zijn. Nu hoor ik de laatste tijd veel over grote vertragingen op de Afsluitdijk. Weten jullie of de reistijd over de Afsluitdijk zaterdagochtend redelijk betrouwbaar is? Dat als ik er bijvoorbeeld een half uur extra voor uittrek dat het voldoende is? Anders kan ik namelijk net zo goed via Lemmer als dat betrouwbaarder is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Amsterdam-Harlingen (reistijd Afsluitdijk)

Bericht door waldo79 » vr 10 sep 2021, 11:05

Het verkeersaanbod zal niet problematisch zijn op zaterdagochtend (maar dat is meer een algemene trend). De Afsluitdijk is ook niet het drukste wegvak van Nederland.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 11:48

Ja die open deuren kan ik zelf ook nog wel intrappen ;) . En toch staat het door de werkzaamheden vaak muurvast. Nu bijvoorbeeld ook gewoon 45 minuten vertraging. Vandaar de specifieke vraag over zaterdagochtend. Ik moet namelijk de boot halen :p .

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 sep 2021, 11:54

Dan is het wachten tot er iemand reageert die er meer bekend is. Is het voor jou problematisch om uit te wijken naar de A6?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 10 sep 2021, 12:09

Ik zie ook regelmatig de lange vertragingen langskomen, maar ik heb er persoonlijk niet zo'n last van gehad. O.a. ook probleemloos op een zaterdagochtend. Het zekere voor het onzekere nemende om een boot te halen zou ik je echter aanbevelen om de A6 te nemen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 sep 2021, 12:33

sanderl schreef: vr 10 sep 2021, 10:21 Ik moet morgen rond half 9 in Harlingen zijn.
De files op de Afsluitdijk ontstaan in het weekeinde pas na half negen, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 10 sep 2021, 13:13

Ik ben de afgelopen maanden diverse keren op zaterdagochtend over de Afsluitdijk gereden. Steeds ergens tussen 9:30 en 11:00.
Daarbij maar een keer een verdraging van 30 minuten, toen de vissers gingen demonstreren tegen de windmolens (en daardoor de bruggen veel vaker open gingen).
De andere keren hooguit 10 minuten.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 sep 2021, 13:21

Totdat een van de bruggen in storing staat.

Ik ga over een tijdje ook die kant op. Maar de heenreis gaat voor de zekerheid toch over de A6. Terug zie ik het dan wel weer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » vr 10 sep 2021, 13:29

Bedankt voor de adviezen. Denk dat ik toch maar het zekere voor het onzekere neem. Neem ik terug wel de dijk als ik alle tijd heb.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 sep 2021, 13:39

Rijkswaterstaat en Doeksen adviseren rekening te houden met vertraging en ruim op tijd te vertrekken. In de praktijk zal het vast reuze meevallen rond die tijd maar ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen. Mocht je een uurtje overhouden dan is een wandeling door het centrum of langs de pier van Harlingen een mooie manier om de tijd te vullen. Of via de A6 rijden inderdaad.