Katwijk - Gardameer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

geronimo
zandpaadje

Katwijk - Gardameer

Bericht door geronimo » zo 12 sep 2021, 14:22

Hallo allen!

Morgenochtend begint mijn reis naar Peschiera del Garda. Vertrek rond 08:00. We gaan in 2 dagen rijden, we overnachten ergens in CH (tips welkom!).

Ik twijfel echter nog of ik via België - Luxemburg - Frankrijk rijd of via Duitsland over de BAB3….

Graag wat advies!

T-hijs
verkeersader

Re: Katwijk - Gardameer

Bericht door T-hijs » zo 12 sep 2021, 14:32

^^
Ik zou in jouw plaats via Brussel, Luxembourg en Strasbourg rijden. De routes via Duitsland zijn ofwel deels onmogelijk (A61) ofwel druk (A3) door omrijders.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021, 14:44

Op maandagochtend door deze regio's rijden zal sowieso wel problematisch kunnen zijn, best wel grote kans op files bij Rotterdam, Antwerpen & Brussel, of juist door het Rhein-Ruhrgebied.

In theorie heb je drie routes die dicht bij elkaar liggen, maar de route over de Brenner valt sowieso af als je in Zwitserland overnacht. Via Arnhem - Frankfurt of via Brussel - Strasbourg is uiteindelijk niet veel verschil in afstand en reistijd. Het komt dan denk ik uit op persoonlijke voorkeur en inschatting van de kans op verkeersdrukte.

Een mogelijk minder filegevoelige route voert via Utrecht, Maastricht, Verviers en Saarbrücken. Die is qua afstand en tijd vergelijkbaar met de meer voor de hand liggende routes.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 12 sep 2021, 14:46

^^
Mijn persoonlijke favoriet!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 sep 2021, 14:52

Ik heb hem een paar jaar geleden ook een keer genomen op weg naar het Gardameer (vanuit Zwolle dan). We vertrokken vlak voor de avondspits op een vrijdag en dat was ook de reden om niet via Oberhausen-Frankfurt te rijden, maar via Venlo - Aachen - Verviers - Saarbrücken, waar we een hotel hadden geboekt. Uiteindelijk nul file gehad via die route terwijl vrijdagmiddag toch wel 'een dingetje' is normaal gezien.

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » zo 12 sep 2021, 19:37

Bedankt heren!

Het wordt de route via Luxemburg en Strasbourg.

Heeft een van jullie nog tips voor een mooi overnachtingshotel in zwitserland?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 12 sep 2021, 19:41

In de omgeving van Stans zit langs een afrit van de snelweg een hotel waar je, naar Zwitserse maatstaven, vrij goedkoop kunt overnachten.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 12 sep 2021, 21:07

Rasthof Pratteln, net voorbij Basel, aan de A2, heeft vaak voordelige mogelijkheden. Kijk even op booking.com of dat nu ook zo is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 sep 2021, 21:23

Het is op zich niet heel moeilijk om vanuit Katwijk Ticino te halen. Heb vaak genoeg Amsterdam-Milaan of omgekeerd gedaan in een uur of twaalf, zonder heel gekke dingen te doen. In Ticino heb je rond Bellinzona wat opties zitten. Met vertrek om 08.00 uur en een redelijk tempo moet je daar rond 18.00 uur kunnen zijn (dan zit je rond 100 km/h gemiddeld, wat goed te matchen valt met meestal 130 rijden en wat pauzes onderweg).

Maar natuurlijk heb je dan nog de keuze om er nog net even een uur langer aan te geven en in Como neer te strijken: Italiaanse prijzen en Italiaans eten.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 13 sep 2021, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 sep 2021, 1:59

^^ Como is nou niet bepaald goedkoop. Minder duur dan Ticino, maar nog iets verder doorrijden en je bent beduidend minder kwijt. Heb zelf al eens in Gerenzano overnacht, en ook wel eens in de buurt van Busto Arsizio.
geronimo schreef: zo 12 sep 2021, 19:37 Bedankt heren!

Het wordt de route via Luxemburg en Strasbourg.

Heeft een van jullie nog tips voor een mooi overnachtingshotel in zwitserland?
In Luzern zit langs de A2 een Ibis, die is redelijk gunstig geprijsd. In Egerkingen zit een Mövenpick Hotel waar ik zelf vorig jaar heb overnacht, dat was toen voor Zwitserse begrippen goedkoop.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 sep 2021, 9:15

Coen Tunnel schreef: ma 13 sep 2021, 1:59 ^^ Como is nou niet bepaald goedkoop. Minder duur dan Ticino, maar nog iets verder doorrijden en je bent beduidend minder kwijt. Heb zelf al eens in Gerenzano overnacht, en ook wel eens in de buurt van Busto Arsizio.
Como stad draait redelijk op toerisme aan het meer. Da’s inderdaad minder geschikt voor een vlugge onderweg-stop (Lugano heeft dat ook). Maar bij Grandate zitten meer tussenstop-opties, met bijvoorbeeld een Ibis. Reken ik voor dit soort doeleinden bij Como.

Maar je hebt natuurlijk gelijk dat nóg een zucht verder, tussen Como en Milaan, nog betere opties te vinden zijn. Je hebt in die hoek best wel wat tenten die draaien op de grote beurzen op de Milanese Fiera. Tussen die evenementen door kun je meestal heel goede deals krijgen. Hoe dan ook, je komt daar wel op een randje terecht van wat veel mensen nog leuk vinden voor een eerste reisdag...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 13 sep 2021, 9:16

En je zit bij Milaan al zowat aan je eindbestemming.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 9:19

Topicstarter is als het goed is al een uur op reis nu ;) :top:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 13 sep 2021, 9:24

Beetje file bij Antwerpen maar, wel wat bij Brussel, lijkt alleszins mee te vallen. Of toch via Maastricht gereden?

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 13 sep 2021, 10:08

Vriend van mij heeft deze zomer een nachtje met zijn gezin overnacht bij die Mövenpick in Egerkingen (CH). Was prima.

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » ma 13 sep 2021, 11:35

Goedemorgen! We zijn lekker op weg. Inmiddels (11:30) bij Achene, we rijden zo stukje file (15 min vertraging) in ivm de wegwerkzaamheden daar. We doen lekker rustig aan….

Flinke file gehad op de A4, ongeluk gebeurd in de Beneluxtunnel, zo’n 30 min vertraging. Bij Antwerpen ‘fluide’, bij Brussel wat file maar niks noemenswaardigs!

Bedankt voor alle tips heren!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 sep 2021, 13:48

^^ Pfff, totaal 25 minuten vertraging tussen Namur en Arlon op de E411 vanochtend, want ook rond Léglise nog files door werkzaamheden. Bij Namur de N4 oprijden en dan vanaf Bastogne ook nog over Martelange rijden zou vermoedelijk sneller zijn geweest (ik weet het, wijsheid achteraf...)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 13:53

Bij Habay zijn werkzaamheden met een 3+0 systeem (2 richting Brussel, 1 richting Luxemburg).

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » do 23 sep 2021, 16:31

Helaas zit onze vakantie er alweer bijna op…. Zaterdag de terugreis. Ik ben van plan nu vanaf Basel de route door Duitsland te pakken over de BAB5 en BAB3. In hoeverre raden jullie mij dit aan / af? Zijn er nog noemenswaardigheden die ik kan verwachten onderweg?

Groet, Jeroen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 23 sep 2021, 16:36

^^ Op de A5 zijn vrij veel werkzaamheden.

Wellicht is de route door Frankrijk via de A35 en A4, of de tunnel Maurice Lemaire een handiger optie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 sep 2021, 17:08

De A3 in de buurt van Köln is dit weekend dicht. https://honnef-heute.de/a3-a560-vollspe ... nd-lohmar/

Nu kun je daar wel omheen rijden over A560-A59 maar dat lijkt me wel een recept voor files. De A61 is richting noord ook nog niet open. A45 is dan wellicht een alternatief. Naast Frankrijk, zoals al was genoemd (maar dat had je op de heenweg gedaan, dus er zijn vast redenen dat je nu naar Duitsland kijkt).

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » vr 24 sep 2021, 9:30

Bedankt heren!

Ik wil inderdaad over DE terug omdat ik heen al over FR ben gereden. Beetje afwisseling kan geen kwaad. Het plan is om te overnachten in regio Frankfurt, dus dan zou ik de werkzaamheden op de A3 bij Köln op zondag rond het middaguur passeren…. Ik ga er over nadenken!

Groet, Jeroen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 sep 2021, 10:23

^^ Als je rond Frankfurt overnacht, zou ik kijken of je het hotel zo kunt uitzoeken dat je je opties open houdt. Dus als je rond vertrek ziet dat het bij Köln ellende is, je alsnog kiest voor A5-A45.

Weet verder niet hoe laat je normaal gesproken wegrijdt, maar hoe vroeger je op zondag langs Köln gaat, des te minder file er zal staan. En van Frankfurt naar Kreuz Bonn/Siegburg (waar je de A3 af zou moeten) is op zich maar een ruime anderhalf uur rijden. Kun je dus ruim vóór het middaguur zijn.