Roemenië - Turkije?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

yup_tdi
woonerf

Roemenië - Turkije?

Bericht door yup_tdi » za 11 sep 2021, 19:22

Ik heb een vraag voor de Roemenië kenners.

Welke route is beter als je richting Turkije wilt rijden dus vanaf Szeged-H en daarna langs Vidin rijden of via Boekarest - Ruse BG?

Dit jaar wou ik op de terugweg de Roemenië route rijden maar omdat het al nacht was niet aangedurfd, ik hoor vaak dat de wegen erg slecht zijn en dat 'snachts rijden niet wordt geadviseerd.

En zijn er plannen om op deze routes de wegen te upgraden?

Excuses, hij hoort toch hier.
Laatst gewijzigd door yup_tdi op wo 15 sep 2021, 1:42, 1 keer totaal gewijzigd.

yup_tdi
woonerf

Re: [RO] Roemenië - Romania - România

Bericht door yup_tdi » ma 13 sep 2021, 22:17

Ik heb een vraag voor de Roemenië kenners.

Welke route is beter als je richting Turkije wilt rijden dus vanaf Szeged-H en daarna langs Vidin rijden of via Boekarest - Ruse BG?

Dit jaar wou ik op de terugweg de Roemenië route rijden maar omdat het al nacht was niet aangedurfd, ik hoor vaak dat de wegen erg slecht zijn en dat 'snachts rijden niet wordt geadviseerd.

En zijn er plannen om op deze routes de wegen te upgraden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 22:25

Naar Turkije ben je in het algemeen toch wel een stuk sneller / comfortabeler via Servië. Via Arad - Vidin heb je heel lange stukken enkelbaans weg die door veel dorpen gaat. Via Boekarest heb je weliswaar meer snelweg, maar in Bulgarije kom je ongunstig uit, vanaf Ruse naar het zuiden is een lang stuk over enkelbaans wegen die bovendien ook nog een vrij lang stuk door bergachtig terrein voeren. Noord-zuidroutes zijn in Bulgarije nooit echt ontwikkeld als goede transitroutes (behalve Sofia - Thessaloniki). In Roemenië zijn juist de bergachtige delen nog ontbrekend van de A1. Het is nog een best lang stuk van Sibiu naar Pitesti.

Dat afraden van 's nachts rijden is denk ik wel een beetje iets van vroeger. De ANWB gaf dat voorheen ook aan. Zeker de belangrijke DN-wegen verkeren toch wel in goede staat en daar zal je ook niet zo snel meer paard en wagen aantreffen.

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » ma 13 sep 2021, 23:11

Chris schreef: ma 13 sep 2021, 22:25 Naar Turkije ben je in het algemeen toch wel een stuk sneller / comfortabeler via Servië. Via Arad - Vidin heb je heel lange stukken enkelbaans weg die door veel dorpen gaat. Via Boekarest heb je weliswaar meer snelweg, maar in Bulgarije kom je ongunstig uit, vanaf Ruse naar het zuiden is een lang stuk over enkelbaans wegen die bovendien ook nog een vrij lang stuk door bergachtig terrein voeren. Noord-zuidroutes zijn in Bulgarije nooit echt ontwikkeld als goede transitroutes (behalve Sofia - Thessaloniki). In Roemenië zijn juist de bergachtige delen nog ontbrekend van de A1. Het is nog een best lang stuk van Sibiu naar Pitesti.

Dat afraden van 's nachts rijden is denk ik wel een beetje iets van vroeger. De ANWB gaf dat voorheen ook aan. Zeker de belangrijke DN-wegen verkeren toch wel in goede staat en daar zal je ook niet zo snel meer paard en wagen aantreffen.
Enige reden om Servië over te slaan is H-SRB grenscontrole + SRB-BG grenscontrole tijdens drukke tijden. Heb zelf 5 uur gewacht dit jaar BG-SRB en eigenlijk begint dat knap vervelend te worden. Dit jaar hebben mensen zelfs meer dan 12 uur gewacht (was wel een van de drukste jaren ooit maar goed).

In de nacht rijden is meer omdat het bergachtig en bochtig is. Niet omdat de wegen slecht zijn, denk zelfs dat de wegen in Bulgarije in slechtere staat zijn, dit jaar voor het eerst TR - BG via Hamzabeyli gereden dat was mij een potje slecht wegdek zeg. Blij dat ik dat niet in de nacht heb gedaan. Zeker met die drempels waar een 40 bord voor staat, met een beetje lage auto denk ik dat je met 40 je carterpan van de grond kan schrapen. :facepalm: :shutup: :nothanks:

Man als Roemenië goede wegen + Bulgarije ook (bij de grens van Roemenië) dan zou het echt een no-brainer zijn.

Emolenaar
dorpsstraat

Re: Roemenië - Turkije?

Bericht door Emolenaar » di 14 sep 2021, 18:43

Zoals Chris ook al aangeeft is het advies van de ANWB om 's nachts rijden te vermijden inderdaad meer iets van vroeger.
Zeker op de doorgaande DN-wegen(zeker E-routes) is het tegenwoordig prima te doen om 's nachts te rijden, al blijft het natuurlijk wel opletten. Maar in de dorpen langs deze doorgaande routes is bijvoorbeeld de laatste jaren ook veel verbeterd aan de openbare verlichting. Vroeger was er in de dorpen nauwelijks verlichting. Tegenwoordig hangt er in de meeste dorpen aan elke elektriciteitspaal langs de weg een modern (vaak LED) armatuur. En onverlichte karren e.d. worden op deze wegen ook steeds zeldzamer. En de aanwezigheid van goede bebording en wegmarkeringen maakt het rijden 's nachts ook veel makkelijker.