Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » zo 07 nov 2021, 23:45

Ik zat even op streetview te neuzen en het valt me op dat dit jaar nu ook replica's van de originele verlichting bij de Maastunnel zijn geplaatst in LED vorm! :wow:

Kennelijk is hierover ook een artikel geschreven:
https://openrotterdam.nl/maastunnel-kri ... ude-stijl/

https://www.google.nl/maps/@51.9057409, ... 384!8i8192
Svenlo

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » ma 08 nov 2021, 10:04

Prachtig dat gevoel om historie te bewaren met moderne middelen. Doen ze goed in Rotterdam!

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 29 nov 2021, 1:01

Ik zit even naar mijn GoPro beelden van de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch te kijken. Daar zijn tussen dit voor -en najaar nieuwe LED armaturen geplaatst. Sommige van die armaturen zijn nu alweer kapot... Zijn LED lichten dan toch niet zo duurzaam?
Afbeelding
Svenlo

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 29 nov 2021, 9:43

^^ Led-licht is zeer duurzaam, daarentegen kunnen aansturingsmodules, omvormers, schakelmateriaal en andere randapparatuur kwetsbaar blijken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mbo405
polderweggetje

Bericht door mbo405 » ma 29 nov 2021, 20:55

Ander aandacht punt zijn de kabels, er is veel wat onder de grond niet in topconditie is, schraap plek hier en daar of een beetje vocht. Kan veel oorzaken hebben en ondanks dat LED minder verbruikt zie je net zoals bij vele werkzaamheden hebben dat een verandering de druppel kan zijn die de emmer doet overlopen.

Ben met dit project niet bekend maar Rijkswaterstaat is ook op veel plekken bezig kabels en voedingskasten te vernieuwen ook dat gaat niet altijd vlekkeloos. De moderne kasten zijn voorzien van systemen voor afstandbediening en lagere zekering waardes. Het inregelen lukt niet altijd in 1 keer en zo kan er ook uitval ontstaan.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 30 nov 2021, 10:51

Het deel tussen Maarssen en Holendrecht is ook zo'n zorgenkindje. Veel lampen uit en een aantal die flikkeren.

Overigens, op de omlegging Badhoevedorp van de A9 is ook veel verlichting stuk. Met de name boven de rijbaan richting Amstelveen. Daar is het nog geen LED als ik mij niet vergis.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » di 30 nov 2021, 17:01

^^
De A2 was ook één van de eerste grootschalige LED-projecten met ook nog eens een onbewezen type lamp. Destijds de breedste snelweg die vanuit alleen de middenberm werd verlicht. Daar is het trouwens ook de overige elektronica die raar doet; veel van de lampen werken nog maar gaan continue aan en weer uit. Wel hoog tijd om dat eens na te lopen, dat wel.

De A9 zal qua onderhoud wel op een laag pitje staan totdat er daar (gelijktijdig met de tunnel bij Amstelveen?) LED komt te staan. Om diezelfde reden is men op de N65 bij Helvoirt opgehouden met de vervanging; dat gedeelte wordt meegenomen met de verdiepte ligging door Vught.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 01 dec 2021, 5:40

^^
Waarbij ik het onbegrijpelijk vind dat ze dat stuk N65 niet hebben voorzien van retrofit lampen. Ik gok dat 80% van de lampen niet meer brandt, ook in Vught niet waardoor het fietspad ook erg onveilig is. Gezien het recente uitstel bij de RvS hoop ik toch dat ze dit snel fixen.