Wegverlichting in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Re: Wegverlichting in Nederland
Als je sox of son vervangt haal je relatief meer besparing dan met een pll vervangen door led. Dus de keuze voor sox en son is vrij logisch en zeker bij sox die al 3 jaar niet leverbaar meer is heb je eigenlijk ook alleen jog retrofit als keuze.
-
- 2x4 autosnelweg
Er is nog veel SOX en SON op rijks N-Wegen en bij opritten van snelwegen. Gemeentes als Emmen jeuken er ook nog van. Vervangen voor LED gebeurt bij vervangen paal of defect armatuur. Kleurenkermis meestal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
SOX (lagedruk natrium) is zelfs zuiniger (meer lumen/Watt) dan LED. SON gebruikt juist vele malen meer energie bij dezelfde lichtopbrengst.
De reden dat de SOX verlichting verdwijnt is het gebrek aan vervangingslampen en de gruwelijk slechte kleurreproductie. Niet het energieverbruik. Met zo'n 200 lumen/Watt is het namelijk juist de helft zuiniger dan LED (met maximaal zo'n 100 lumen/watt).
Langs opritten zie ik trouwens regelmatig de LED-SOX vervangingslampen (A2 Eindhoven-Den Bosch bijvoorbeeld). Die werken perfect en dat zou mijn voorkeur ook hebben tov het vervangen van de armaturen. Daar is meestal niks mis mee.
De reden dat de SOX verlichting verdwijnt is het gebrek aan vervangingslampen en de gruwelijk slechte kleurreproductie. Niet het energieverbruik. Met zo'n 200 lumen/Watt is het namelijk juist de helft zuiniger dan LED (met maximaal zo'n 100 lumen/watt).
Langs opritten zie ik trouwens regelmatig de LED-SOX vervangingslampen (A2 Eindhoven-Den Bosch bijvoorbeeld). Die werken perfect en dat zou mijn voorkeur ook hebben tov het vervangen van de armaturen. Daar is meestal niks mis mee.
-
- 2x5 autosnelweg
Dan hoop ik dat daar wel retrofit voor op de markt komt, anders moeten er nog een hoop jonge armaturen vervangen worden. Niet echt duurzaam.mbo405 schreef: ↑za 16 jul 2022, 8:34 Volgend jaar gaat de fluoride PLL lamp uit de handel dus ook dat zal weer een afweging worden om versneld te vernieuwen bij verschillende beheerders. Son lampen daarin tegen blijven wel.op de markt maar daarvoor is het vaak lastig om voorschakelapparaten te krijgen dus ook die zullen langzamerhand verdwijnen.
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
De afdankertjes van de gemeente Ede doen het nog goed hier, met zuinige verlichting uiteraard.

-
- dorpsstraat
Klinkt wellicht leuk deze retrofit doch zeker voor een straatlantaarn denk ik zelf dat je beter een nieuw exemplaar kan monteren.Steyn_E schreef: ↑za 16 jul 2022, 16:42![]()
Die zijn er: https://www.lighting.philips.nl/prof/le ... ro-led-pll
RWS heeft tijdens de werkzaamheden aan de N3 ook retrofit toegepast in de oude SRS 201 090 armaturen en dat gaf niet best licht de nieuwe
Stelvio geeft een veel beter lichtbeeld in mijn mening uiteraard.
Een ander best groot nadeel van deze Corepro lampen is dat je nog steeds een VSA(HF)nodig hebt.
Om een TL dan wel PL lamp te kunnen laten werken heb je een VSA nodig en de eerste VSA´s waren een magnetisch ballast die in serie staat
met de lamp en over de lamp staat dan een starter voor de benodigde opstartspanning.
Later kwam het elektronische ballast die geen starter nodig heeft want die zit al in de schakeling en zorgt tevens voor een veel hogere frequentie en
die is als ik me niet vergis 25 KHz tegen de 50 Hz van het net.
Oftewel een Corepro PL-L lamp zal niet werken als je deze rechtstreeks op het net zet.
Je hebt tegenwoordig natuurlijk LED TL buizen en daar heb je hetzelfde probleem.
Philips levert naast de Corepro ook de Master en daar kan je aan het aantal ringen zien of de lamp 50 Hz is(1 blauwe ring)of HF(2 blauwe ringen).
Het verschil in de Corepro en master is dat de master een beter lumen per Watt heeft maar de Corepro is natuurlijk goedkoper.
Terugkomend op de retrofit is het duidelijk dat deze lampen nog steeds het VSA nodig heeft en dus een extra component
wat kapot kan gaan.
Nu gaan Led´s doorgaans lang mee maar ook Led´s hebben een soort van VSA de driver en daar komen meestal de grootste problemen uit
Ik heb al een paar plafondpanelen moeten wisselen en was benieuwd lag het aan de(externe)driver of waren de Led´s defect.
Paneel aan een DC voeding gelegd en opgevoerd tot de spanning die op de driver staat en het paneeltje werkte perfect.
Wat dat betreft is het soms wel makkelijk om in bestaande armaturen LED retrofit te plaatsen maar vooral bij TL buizen kan je
bij een HF VSA beter 50 Hz buizen er in zetten en ze rechtstreeks op het net zetten.
Je kan het trouwens doen door aan 1 kant een fase en nul te zetten want aan de andere kant zijn de lampvoetjes doorverbonden met een zekering alleen dan kan je buis er maar op 1 manier in gedraaid worden om te werken.
Beter is dan het ding gewoon aan een kant kort te sluiten en fase en nul naar weerskanten te doen en dan kan je de buis gebruiken als ware
het een normale TL buis.
Wat trouwens ook een nadeel is van HF Led lampen is wanneer ze in armaturen worden gebruikt met 2 lampen zoals een downlighter.
Zo vaak gehad dat ik 2 PL lampen er in zet(dus HF)en dan starten ze slecht op dat probleem heb ik niet ondervonden in armaturen
met 1 lamp er in. Iemand een idee waarom dat is?
Ook daarom een reden om toch voor een nieuw armatuur te kiezen want dan heb je dat probleem in ieder geval niet.
je dan beter
-
- dorpsstraat
Dan hoop ik dat daar wel retrofit voor op de markt komt, anders moeten er nog een hoop jonge armaturen vervangen worden. Niet echt duurzaam.
[/quote]
Tja de nieuwe A1 bij Muiden kreeg bij oplevering de Iridium2 armaturen en die zijn inmiddels allemaal vervangen voor Luma´s.
De A1 was in 2016 opgeleverd en nu al nieuwe(intussen ook al een aantal jaar)armaturen!
Dit gebeurde trouwens ook bij de A20 waar een stuk lijnverlichting bij het Kleinpolderplein werd vervangen door masten met de Iridium er op.
Met het vervangen van de verlichting op het knooppunt(waar de hele hoge masten met floodlights en Traffic Vision armaturen)werden vervangen door lage masten met de Irirdium2 er op.
Het gedeelte waar ik het eerder over had kreeg ook meteen nieuwe Iridium2 armaturen en die waren toen ook niet oud misschien 1 of 2 jaar hooguit.
[/quote]
Tja de nieuwe A1 bij Muiden kreeg bij oplevering de Iridium2 armaturen en die zijn inmiddels allemaal vervangen voor Luma´s.
De A1 was in 2016 opgeleverd en nu al nieuwe(intussen ook al een aantal jaar)armaturen!
Dit gebeurde trouwens ook bij de A20 waar een stuk lijnverlichting bij het Kleinpolderplein werd vervangen door masten met de Iridium er op.
Met het vervangen van de verlichting op het knooppunt(waar de hele hoge masten met floodlights en Traffic Vision armaturen)werden vervangen door lage masten met de Irirdium2 er op.
Het gedeelte waar ik het eerder over had kreeg ook meteen nieuwe Iridium2 armaturen en die waren toen ook niet oud misschien 1 of 2 jaar hooguit.
-
- polderweggetje
Je hebt ook saled die werken zonder vsa en andere electronica. Led in een oud armatuur is niet optimaal maar vaak op zich prima te doen ik heb meerdere doorgaande wegen nu verled en zowel met nieuwe armaturen als met retrofit is het erg afhankelijk van geel factoren.Taran 5 schreef: ↑za 23 jul 2022, 0:00Klinkt wellicht leuk deze retrofit doch zeker voor een straatlantaarn denk ik zelf dat je beter een nieuw exemplaar kan monteren.Steyn_E schreef: ↑za 16 jul 2022, 16:42![]()
Die zijn er: https://www.lighting.philips.nl/prof/le ... ro-led-pll
RWS heeft tijdens de werkzaamheden aan de N3 ook retrofit toegepast in de oude SRS 201 090 armaturen en dat gaf niet best licht de nieuwe
Stelvio geeft een veel beter lichtbeeld in mijn mening uiteraard.
Wat veel fabrikanten je liever aanbieden en saled en industria bieden dat bijvoorbeeld aan is een plaat optie waarbij je een nieuw binnenwerk plaatst in een oud armatuur zoals de lijnverlichting op de a12 dan voldoet een led veel beter door de optimale platte plaatsing.
-
- autoweg

De SOX-vervangingslampen die ze op de N65 tussen Helvoirt en knooppunt Vught in de oude armaturen hebben geschroefd zijn overigens wel prima. Het heeft waarschijnlijk veel te maken met de kwaliteit van het armatuur waar je zo'n lamp in steekt natuurlijk. Enige nadeel is dat je uiteraard net zoveel strooilicht hebt als voorheen; dat is nou eenmaal de eigenschap van dat type armaturen.
-
- dorpsstraat
Ik heb een kijkje genomen op de site en er zijn veel retrofit producten te vinden en ik weet het niet zeker maar de Iridiums in Landgraaf en ook de SRS 201-090 hebben denk ik ook deze lampen/componenten in het armatuur zitten wat op zich wel fijn is want Limburg zit vol Teceo´s dus de afwisseling is welkom aldaar.mbo405 schreef: Je hebt ook saled die werken zonder vsa en andere electronica. Led in een oud armatuur is niet optimaal maar vaak op zich prima te doen ik heb meerdere doorgaande wegen nu verled en zowel met nieuwe armaturen als met retrofit is het erg afhankelijk van geel factoren.
Wat veel fabrikanten je liever aanbieden en saled en industria bieden dat bijvoorbeeld aan is een plaat optie waarbij je een nieuw binnenwerk plaatst in een oud armatuur zoals de lijnverlichting op de a12 dan voldoet een led veel beter door de optimale platte plaatsing.
Het hangt zeker af van wat voor armatuur je retrofit voor gebruikt.
Philips had vroeger de TMX en vooral de laatste type´s van dit armatuur waren erg gebruiksvriendelijk en in een handomdraai haalde je het gedeelte van de voet af om zo erg gemakkelijk bij de VSA(´s)te komen en dus is aanpassen een peuleschil en veel sneller dan een nieuw armatuur plaatsen en dat geeft prima licht.
Het is overigens nog maar zeer de vraag of de lijnverlichting op de A12 zal blijven bestaan je hebt grote kans dat deze op lange termijn alsnog zal worden gesloopt niet zozeer vanwege de armaturen maar eerder de kosten van het onderhouden van de spandraden en dat is ook een van de redenen dat ze nu bijna overal verdwenen zijn(aan de zuidelijke kant van de Velsertunnel staan ze nog maar het zal niet lang meer duren eer ze waarschijnlijk vervangen worden door stalen masten met 2 Izylum armaturen net als aan de noordelijke kant en de A9.
-
- polderweggetje
Onderhoudsvriendelijkheid van de armaturen is helaas een ondergeschoven kindje, zeker ook met de LED zijn er een aantal waarbij het een aardige puzzel is om het armatuur open te krijgen en de LED-driver(VSA) te vervangen.
Ik verwacht ook zeker dat de lijnverlichting op snelwegen verdwijnt, ook de huidige monteurs hebben er best veel moeite mee, ze zijn het niet gewend en komen het te weinig tegen. In stedelijke en voor esthetische doeleinde zie ik het wel toegepast blijven, het scheelt palen en in het buitenland is er ook veel vraag naar dit soort armaturen.
Ik verwacht ook zeker dat de lijnverlichting op snelwegen verdwijnt, ook de huidige monteurs hebben er best veel moeite mee, ze zijn het niet gewend en komen het te weinig tegen. In stedelijke en voor esthetische doeleinde zie ik het wel toegepast blijven, het scheelt palen en in het buitenland is er ook veel vraag naar dit soort armaturen.
-
- Secretaris
Bijzondere kruispuntverlichting boven de (geasfalteerde) Klinkerweg in Finsterwolde:
https://maps.app.goo.gl/zriskWoe83xBsQgB8
https://maps.app.goo.gl/bwMzyYPdGUqR2DGW6
https://maps.app.goo.gl/h3o8dkENnGfiVhUu9
https://maps.app.goo.gl/ztVWWCEQeMhoAuvd7
De antraciete versie gaat nog wel, omdat het 't silhouet in de lucht accentueert in plaats van het geheel met die palen. Maar in dat eindjarentachtigblauw vind ik het echt spuuglelijk.
De antraciete versie gaat nog wel, omdat het 't silhouet in de lucht accentueert in plaats van het geheel met die palen. Maar in dat eindjarentachtigblauw vind ik het echt spuuglelijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Forumbeheerder
Ah kijk dat is een heel stuk beter dan op zo'n donkere inprikker te moeten rijden. Ik denk dat die rare verlichting daar al zeker een jaar of 5 stuk geweest moet zijn. Dan zijn deze traditionele lichtmasten toch een stuk praktischer, want je hebt veel minder lampen nodig.
-
- 2x3 autosnelweg
Ziet er wel geinig uit. Enige nadeel is dat wanneer er één van de masten onderuit wordt gereden de hele kruising gelijk geblokkeerd is.Kaaiman schreef: ↑ma 25 jul 2022, 16:59 Bijzondere kruispuntverlichting boven de (geasfalteerde) Klinkerweg in Finsterwolde:
-
- dorpsstraat
Wat mij opvalt is dat ze tegenwoordig makkelijker complete armaturen vervangen. Waar in Arnhem op de doorgaande wegen en wijkontsluitingswegen decennia lang zo'n beetje overal de zelfde trilux 2x36 en 2x58 watt tl armaturen boven de weg hebben gehangen, van begin '70er jaren tot wel voorbij 2006, zie je op plaats waar rond 2010 voor het eerst ledarmaturen werden geplaatst, deze soms al 2x vervangen zijn voor wat anders...Heeft dit te maken met innovatie, of is de kwaliteit gewoon minder? 

Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!
Chaufferen is een vak!
-
- expressweg
Nieuws uit Delft: Daar gaan ze nu LED-straatverlichting op gelijkspanning aanleggen: https://www.delft.nl/nieuws/gemeente-ga ... jkspanning
In plaats van een wisselstroom-gelijkstroom omvormer in ieder armatuur, gaan ze dat nu centraal in de schakelkast al doen, dat heeft verschillende voordelen:
In plaats van een wisselstroom-gelijkstroom omvormer in ieder armatuur, gaan ze dat nu centraal in de schakelkast al doen, dat heeft verschillende voordelen:
De gemeente gaat (op termijn) alle straatverlichting overzetten op gelijkspanning. Dat vergt minder onderhoud en beheer, omdat er minder bekabeling en schakelkasten nodig zijn. Het is veel duurzamer dan wisselspanning – ook omdat de gemeente gelijktijdig overgaat op ledverlichting. En het is minstens zo veilig. Dit bleek allemaal na praktijktesten bij ‘living lab’ The Green Village op de TU Campus. Begin september gaat straatverlichting in de Kuyperwijk als eerste over op gelijkspanning.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- polderweggetje
Nee dc net is al langer bekend, maar het heeft helaas niet alleen maar voordelen je word afhankelijker van 1 centraal punt en de leverbaarheid van deze apparatuur, de kabelkwaliteit is erg bepalend en storing zoeken is duurder/gecompliceerder
Plaatsen die het al langer gebruiken en ik ken:
- haarlemmermeer
- kaag en braassem
- provincie zuid holland (delft - pijnacker)
- bedrijventerrein nieuw reijerwaard
Plaatsen die het al langer gebruiken en ik ken:
- haarlemmermeer
- kaag en braassem
- provincie zuid holland (delft - pijnacker)
- bedrijventerrein nieuw reijerwaard
-
- Moderator
Knipperende lichtshow op de A6 bij Almere: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... -lichtshow
-
- stadsweg
Onlangs gaf de interne verlichting van deze wegwijzer in Rotterdam ook een lichtshow. https://twitter.com/d_koopen/status/156 ... D9VtG-mHnA
Ben toch benieuwd hoe zoiets kan ontstaan.
Ben toch benieuwd hoe zoiets kan ontstaan.
-
- polderweggetje
LED is inmiddels ruim veel verder dan 100 lumen/Watt. Samsung LM301B LEDs bijvoorbeeld gaan de 200 lumen/Watt al voorbij en ik vermoed dat we de 250 lumen/Watt al wel gepasseerd zijn maar dat dat nog iets te dure chips zijn. En 301B's zijn niet de minste LEDs met een CRI van 90+.Steyn_E schreef: ↑za 16 jul 2022, 14:50 SOX (lagedruk natrium) is zelfs zuiniger (meer lumen/Watt) dan LED.
[...]
Dat hangt er vanaf. Er zijn zat LED-buizen die zonder ombouw van het armatuur (op het vervangen van de starter door een zekering-in-startervorm na dan) gewoon werken met het magnetische ballast er nog tussen.Taran 5 schreef: ↑za 23 jul 2022, 0:00 Een ander best groot nadeel van deze Corepro lampen is dat je nog steeds een VSA(HF)nodig hebt.
[...]
Oftewel een Corepro PL-L lamp zal niet werken als je deze rechtstreeks op het net zet.
Je hebt tegenwoordig natuurlijk LED TL buizen en daar heb je hetzelfde probleem.
Maar die wil je echt niet in straatverlichting toepassen. De print is daar absoluut niet tegen bestand (Eigen reparatie: http://m-voorloop.nl/techn-reparatie-ph ... dtube.html ).
Klasse-2 electronica is niet voor niets een stuk degelijker gebouwd.
Als dat een labvoeding was: oké. Maar als dat géén labvoeding was, nóóit meer doen! Op die manier help je de LEDs zo om zeep.
HF, hoogspanning én gasontlading tegelijk is een vak apart. Het kan zijn dat ze elkaar beïnvloeden maar ook dat ze invloed ondervinden van de metalen reflector. Zo vanzelfsprekend als dingen zijn bij gewone netspanning, zo raar kan het worden in dat soort situaties.
Je moet, als je de kans nog hebt, maar eens kijken naar een goed koude TL-buis die in een HF-armatuur zit. Met mazzel zie je dan een staande golf in de buis, of de golf er doorheen 'lopen'. Bij dimbare armaturen kun je de golf zelfs in lengte variëren.
Punt twee is veroudering. Net zoals TL-bakken is mijn ervaring dat veel van dat spul gewoon goed warm wordt en dat jarenlang week in week uit. Bij TL-bakken gingen dan vroeg of laat de voetjes stuk, geheel vergaan door de warmte en UV-straling. Ook de kroonstenen waren vaak dat lot beschoren. Slechte contacten sluit ik dan ook niet uit. PL-armaturen zullen wel niet gek anders zijn. Maar die heb ik amper onder handen ghad.
@ Thom: in het geval van die wegwijzer zou het best ergens een losse verbinding kunnen zijn. LED-voedingen die opstarten trekken een enorme piekstroom. Als er ergens een draad loszit, kan dat een spanningsval opleveren die de rest weer doet uitvallen. Als er dan 1 weer weet op te starten is de startstroom van de volgende wel weer voldoende om alles weer in elkaar te laten klappen.
Daarnaast spelen bij LED-verlichting harmonischen een grote rol: menig industrie-groepenkast is uitgefikt omdat er door de nul-leider ineens een veel hogere stroom ging lopen dan vóór de ombouw naar LED.
Ik hoop dat dat in Almere en bij die wegwijzer niet het geval is daar die elektronica aan iets meer eisen moet voldoen, maar toch kun je niet alles testen in een lab. Als er maar een paar kabels een specifieke lengte hebben waardoor een beetje storing van 1 armatuur een goede antenne vind, kan dat zo de rest beïnvloeden.
-
- dorpsstraat
Heeft iemand toevallig een idee waarom in Nederland bij het overschakelen van hogedruknatrium naar LED-verlichting vrijwel altijd de armaturen volledig worden vervangen door nieuwe LED-armaturen, terwijl ze net zo makkelijk gewoon de voorschakelapparatuur in de oude armaturen kunnen loskoppelen en er E40 LED-filament lampen (bijv. Philips TrueForce) in kunnen doen?
Dat laatste, retrofitten met LED-peertjes, lijkt me goedkoper aangezien een volledig nieuw armatuur al gauw honderden euro's kan kosten, terwijl bijvoorbeeld de Philips TrueForce maar iets van €60 kost. En bijkomend voordeel met retrofitten is dat het er authentieker uitziet (alsof er kwik- of metaalhalide lampen in zitten) en het licht minder schel is en minder in je ogen schijnt, wat veel automobilisten als prettiger zullen ervaren.
Bij SOX-armaturen zie je dit retrofitten wel steeds vaker (bijv. op de A1 bij Naarden), dus waarom niet ook bij hogedruknatrium?
Dat laatste, retrofitten met LED-peertjes, lijkt me goedkoper aangezien een volledig nieuw armatuur al gauw honderden euro's kan kosten, terwijl bijvoorbeeld de Philips TrueForce maar iets van €60 kost. En bijkomend voordeel met retrofitten is dat het er authentieker uitziet (alsof er kwik- of metaalhalide lampen in zitten) en het licht minder schel is en minder in je ogen schijnt, wat veel automobilisten als prettiger zullen ervaren.
Bij SOX-armaturen zie je dit retrofitten wel steeds vaker (bijv. op de A1 bij Naarden), dus waarom niet ook bij hogedruknatrium?
-
- 2x3 autosnelweg
Dat retrofitten op o.a. de A1 is vast vanwege bezuinigingen tot er weer een potje vrij komt en dan gaat het oude spul er daar ook aan.
Kennelijk waren er nog wel genoeg financiële middelen om de A9 en A22 wel te vervangen.
Op de A22 is wel retrofit toegepast maar dacht als werkverlichting net als op de A12 Oudenrijn- Woerden enkele jaren geleden.
Kennelijk waren er nog wel genoeg financiële middelen om de A9 en A22 wel te vervangen.
Op de A22 is wel retrofit toegepast maar dacht als werkverlichting net als op de A12 Oudenrijn- Woerden enkele jaren geleden.
-
- expressweg
Op de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch is ook een tijdje geretrofit. 2 maanden later zijn de SRS201 armaturen die werden geretrofit, vervangen door Luma's.
Svenlo
-
- 2x5 autosnelweg
Is dat niet omdat in veel gemeentes nog stalen masten gebruikt worden, die niet-botsvriendelijk zijn?YORAMRW schreef: ↑wo 31 aug 2022, 12:20 Heeft iemand toevallig een idee waarom in Nederland bij het overschakelen van hogedruknatrium naar LED-verlichting vrijwel altijd de armaturen volledig worden vervangen door nieuwe LED-armaturen, terwijl ze net zo makkelijk gewoon de voorschakelapparatuur in de oude armaturen kunnen loskoppelen en er E40 LED-filament lampen (bijv. Philips TrueForce) in kunnen doen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- dorpsstraat
Zou kunnen, maar wat denk ik ook wel meespeelt is dat er plannen zijn op lange termijn de A1 tussen Muiderberg en Eemnes te verbreden (mogelijk met ondertunneling door het Gooi). Het zou me daarom ook niets verbazen als ze de hogedruknatrium-verlichting uit 2010/2011 op het stuk verderop tussen Naarden en Eemnes gewoon zo laten tot de verbreding/ondertunneling over een jaar of 10 a 20, behalve als de productie van hogedruknatrium-lampen voor die tijd ook wordt stopgezet zoals al een aantal jaar het geval is bij SOX-lampen (wat ook een rede is dat SOX-armaturen tegenwoordig altijd òf geretrofit òf volledig vervangen worden).Jackbauer1350 schreef: ↑wo 31 aug 2022, 13:40 Dat retrofitten op o.a. de A1 is vast vanwege bezuinigingen tot er weer een potje vrij komt en dan gaat het oude spul er daar ook aan.
Voor dit soort flauwekul is blijkbaar dus wel weer genoeg geld beschikbaar in Nederland. De overheid heeft zijn prioriteiten weer eens goed op orde.sven_engelen schreef: ↑wo 31 aug 2022, 14:08 Op de A2 tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch is ook een tijdje geretrofit. 2 maanden later zijn de SRS201 armaturen die werden geretrofit, vervangen door Luma's.

Misschien in sommige gevallen, maar meestal zie ik dat ze alleen de armaturen vervangen, of dat de oude palen al van aluminium waren en ze nieuwe palen van het zelfde soort metaal plaatsen. Ik zie ook nog zat vaak stalen masten nieuw geplaatst worden (masten op snelwegen zijn vrijwel altijd van staal, behalve die langs afritten).
-
- 2x5 autosnelweg
Het laatste stukje A65 in Vught wordt op dit moment ook vervangen door LED met nieuwe masten en armaturen. Werd tijd ook, want daar werkte 80% niet meer.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- dorpsstraat

Zal dat inhouden dat de verbouwing op de lange baan is geschoven?
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo