Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
stadsweg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » wo 28 jun 2023, 18:23

Afbeelding
Eentje uit de oude doos. Alsm ik me niet vergis komt deze uit de Lightronics/Hogro collectie, Velserbroek.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 01 jul 2023, 22:28

Afbeelding
Op zich niks geks een(nogal)grote Luma voor zo´n klein paaltje. De Luma is nog een relikwie uit de Indal tijd en dit exemplaar is nog
een die uit de Indal tijd komt getuige de merknaam op het armatuur, Hoogeveen.
Afbeelding
Schréder Axia 2 bij de vernieuwde overweg in de Toldijk in Hoogeveen.
In Hoogeveen veel Axia armaturen.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 02 jul 2023, 14:25

Afbeelding
De nieuwe onderdoorgang te Osseveld. Op de masten Iridium gen 4.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 03 sep 2023, 21:45

De laan van de Verenigde Naties ter hoogte van de Oude Maas wordt momenteel gerenoveerd en krijgt uiteraard nieuwe verlichting,
Omdat Heijmans het werk doet komt er bijna natuurlijk Luma armaturen op de masten.
Afbeelding
Kruising Ampèrestraat. De weg wordt smaller ik vraag me alleen af of dezelfde masten worden gebruikt als op de rest van de Laan.
Afbeelding
De andere kant op met tijdelijke lichtmasten(Iridium).
Afbeelding
Een oude mast met de Industria 2500 er op met een PL-L lamp er in.
De nieuwe(Valmont)mast heeft de Luma Gen2 er op.
Afbeelding
Onder het motto ik ben er toch deze op de kade van de Oude Maas met de Ampera er op.
Afbeelding
Deze mast met een Sintra er op zal zijn langste tijd gehad hebben.
Afbeelding
Dit soort masten zie je nog veel op het eiland en worden helaas schaarser.
Je ziet ze ook vaak in Gelderland alleen daar iets logger(hier met de 2500 er op).

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 19 sep 2023, 20:55

De zuurstokkenbrug in Venlo is niet meer. De lichtmasten op de stadsbrug in Venlo zijn een hele lange tijd rood geweest en kreeg daarom de bijnaam: Zuurstokkenbrug. Na vandaag is dat niet meer. De lichtmasten zijn vandaag zwart-grijzig geverfd en de armaturen zijn vervangen door wat ik nog vrij net uitziende LED armaturen vind
Afbeelding
Svenlo

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 21 sep 2023, 23:07

sven_engelen schreef: di 19 sep 2023, 20:55 De zuurstokkenbrug in Venlo is niet meer. De lichtmasten op de stadsbrug in Venlo zijn een hele lange tijd rood geweest en kreeg daarom de bijnaam: Zuurstokkenbrug. Na vandaag is dat niet meer. De lichtmasten zijn vandaag zwart-grijzig geverfd en de armaturen zijn vervangen door wat ik nog vrij net uitziende LED armaturen vind
]
Ik zag op maps de oude masten(met Clip armaturen). Kan niet echt zien wat hier op zit.
In Limburg barst het de moord van Teceo trouwens maar dat zijn deze niet.
Ik ben wel benieuwd hoe het project bij de Vierpaardjes zal gaan verlopen en uiteraard wat daar voor verlichting gaat komen :hm: .

Seat
autoweg

Bericht door Seat » ma 25 sep 2023, 16:34

Het viel mij op dat langs de A28 Utrecht-Amersfoort veel lantaarnpalen rond de afritten vervangen zijn. Het lijkt erop alsof er bij een kapotte lamp de hele mast wordt vervangen terwijl de bestaande masten maar zo’n 10 jaar oud zijn. Wel komt er gelijk LED in en de mast is aluminium/verzinkt (?) zonder verflaag waardoor het een makkelijker te recyclen product is. Wel opmerkelijk want hebben we dan over tien jaar een compleet ratjetoe aan masten staan of gaat de rest binnenkort ook na een zeer korte levensduur met pensioen? Je zou denken dat het prima om te zetten zou zijn naar LED zonder mast te vervangen…

https://maps.app.goo.gl/BjptEBBG7KLCCeaf6?g_st=ic

https://maps.app.goo.gl/JvVTQyXTTrncouSi8?g_st=ic

https://maps.app.goo.gl/Caz2NCyoeExSv8Kh9?g_st=ic

Etcetera

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » ma 25 sep 2023, 20:57

Misschien al eerder geplaats . Maar wat is kaal bij Schiphol op de A4. Alleen de nieuw hoge led palen in het midden. Verlichting bij de rangeerbanen (grotendeels) weg. Lintverlichting weg.

Kaal ....

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 01 okt 2023, 21:08

Seat schreef: ma 25 sep 2023, 16:34 Het viel mij op dat langs de A28 Utrecht-Amersfoort veel lantaarnpalen rond de afritten vervangen zijn. Het lijkt erop alsof er bij een kapotte lamp de hele mast wordt vervangen terwijl de bestaande masten maar zo’n 10 jaar oud zijn. Wel komt er gelijk LED in en de mast is aluminium/verzinkt (?) zonder verflaag waardoor het een makkelijker te recyclen product is. Wel opmerkelijk want hebben we dan over tien jaar een compleet ratjetoe aan masten staan of gaat de rest binnenkort ook na een zeer korte levensduur met pensioen? Je zou denken dat het prima om te zetten zou zijn naar LED zonder mast te vervangen…
Dit soort masten zijn ook op de A27 te vinden tussen Veemarkt en Vianen en ook daar zijn diverse masten vervangen door nieuwe aluminium masten die wel even hoog zijn met een Luma er op.
Bij het tankstation zijn ook diverse vervangen met een kleinere mast en een Teceo erop.
Het is allemaal best rommelig maar ik denk dat de Saffier ook niet meer wordt gemaakt en ook zijn diverse Saffiers vervangen door een Iridium.
Afbeelding
Heel veel te zien in Rotterdam en ook op mijn eiland de Luxis SRD2,

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 07 okt 2023, 19:28

Tussen Gorinchem en Vianen op de A27 zijn heel wat armaturen vervangen en vooral door Iridium2 armaturen.
Afbeelding
Langs de oprit richting Vianen bij Lexmond.
Afbeelding
Op de af en opritten van Lexmond,Arkel en Gorinchem zaten vroeger SRS 201 armaturen en die zijn allemaal vervangen door de Iridium2 armaturen,
Het gekke is dat dit type niet meer wordt gemaakt,vermoedelijk zijn dit exemplaren die van de palen van de vernieuwde A1 af komen.
Die hebben er niet lang opgezeten en zijn vervangen door Luma´s.
Tevens zijn er heel veel Traffic Visions in de middenberm vervangen door of Iridium2 of Onyx,het ziet er best rommelig uit.
Maar de A27 zal over niet al te lange tijd een extra rijstrook krijgen en dan zal de gehele verlichting vervangen worden(denk ik).

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 12 okt 2023, 18:45

sven_engelen schreef: di 19 sep 2023, 20:55 De zuurstokkenbrug in Venlo is niet meer. De lichtmasten op de stadsbrug in Venlo zijn een hele lange tijd rood geweest en kreeg daarom de bijnaam: Zuurstokkenbrug. Na vandaag is dat niet meer. De lichtmasten zijn vandaag zwart-grijzig geverfd en de armaturen zijn vervangen door wat ik nog vrij net uitziende LED armaturen vind
Afbeelding
Afbeelding
De armaturen zijn van Orange Lighting uit Enschede en deze komen uit de Fortika familie.
Afbeelding
Opmerkelijke kleur voor deze Teceo.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » za 14 okt 2023, 11:48

Gisteravond reed ik naar huis en het was echt verschrikkelijk slecht weer met alle regen en wind, maar op de A12 tussen Gouda en Woerden was gewoon de verlichting uitgeschakeld. Ik dacht dat toen de nachtuitschakeling ingevoerd werd, ook aangekondigd werd dat bij slecht weer de verlichting wel aan zou blijven? Groot verschil met de A20 die ik daarvoor reed, scheelt echt enorm met het zicht en verkeersveiligheid.

Net voorbij Woerden brandde wel de verlichting (stuk met de nieuwe LEDs), gelukkig maar want er was een aanrijding geweest en stond een auto stil op de linker redresseerstrook. Rijstrook 1 afgekruist en politie was nog aanrijdend.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 okt 2023, 19:06

De LED-verlichting op de A2 Holendrecht-Maarssen is nog steeds om te huilen. Aardige stukken met hier en daar een lampje aan of zielig knipperend.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 15 okt 2023, 22:24

Jackbauer1350 schreef: za 14 okt 2023, 19:06 De LED-verlichting op de A2 Holendrecht-Maarssen is nog steeds om te huilen. Aardige stukken met hier en daar een lampje aan of zielig knipperend.
Misschien een gekke vraag maar de laatste keer dat ik op dat stuk reed viel het me op dat vele Teceo´s maar voor de helft werken wat suggereert dat er dus 2 drivers per armatuur zijn. Was dat nog steeds zo? :hm:
Hoe zit het met het vervolg tussen Maarssen(Broek)-Oudenrijn(niet de overkapping daar zit nog SON tenminste de laatste keer dat ik er was)?
Werkt dat nog wel? Wat daar opmerkelijk is dat men op de hoge masten Luma´s hebben geplaatst en gestopt zijn,geld op :dontknow:
https://www.google.com/maps/@52.0480808 ... ?entry=ttu
Op het linkje de laatste paal met LED en de volgende en verder SON(hier Iridium).

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 16 okt 2023, 16:17

^^
Rondom de tunnel is tegenwoordig alles LED (inclusief deze stukjes lijnverlichting (!) https://maps.app.goo.gl/3XdktQo2Hsv48Eoe9?g_st=ic )

In de tunnel zelf hangt nog wel de natriumverlichting. Dat zal vermoedelijk pas worden vervangen wanneer de hele technische installatie aan een opknapbeurt toe is.
Het wegvak Oudenrijn/Everdingen zit mogelijk in een ander onderhoudscontract. Doordat je hier dus op korte afstand van LED naar natrium naar LED terug naar natriumverlichting gaat valt het alleen erg op.

Er zijn namelijk wel meer van die plekken waar de LED’s ineens ophouden. En ook plekken waar de verlichting in de middenberm LED is en de verlichting langs toe- en afritten in de buitenberm nog SON/SOX is (of andersom). Heeft vast met benodigde wegafsluitingen en leeftijden van bestaande armaturen te maken. Geld is in NL waarschijnlijk niet het probleem.

In geheel ander nieuws: men is de laatste tijd rondom de Randweg Eindhoven druk aan het spitten in de bermen; hele stukken voorheen defecte verlichting komen daar momenteel weer tot leven. Ben benieuwd of men daar straks ook allemaal LED’s gaat ophangen en of men dan opnieuw voor twee verschillende lichtkleuren kiest voor de hoofd- en parallelrijbanen.

Klein vraagje voor wat betreft het huidige kleurverschil tussen HRB en PRB; weet iemand met welk gas de wittere lampen op de parallelrijbaan werken? Qua lichtkleur zou je denken kwikdamp, maar die mogen volgens mij niet meer verkocht worden, en volgens mij komen ze nog geen vervangingslampen tekort. Of zouden het xenongaslampen zijn?

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 18:08

^^ Meestal zijn dat metaal halide lampen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metaalhalidelamp
Een heel groot voordeel van deze lampen is dat ze ook werken op een SON ontsteker dat komt omdat de onsteekspanning lager is dan die van SON en de ontsteker levert wat de lamp vraagt.
Deze lampen zijn leverbaar is veel soorten lampvoet doch is een E40 bij grote vermogens het meest gangbaar.
Groot nadeel van deze lampen is dat als ze eenmaal warm zijn en uitgezet worden ze niet meteen kunnen opstarten en eerst moeten afkoelen.
Een SON of SOX heeft dat probleem niet!
Om SON/HPI lampen te testen heb ik bij mijn vorige werk een test opstelling gemaakt met een SON ballast voor lampen van 400 Watt en een SON ontsteker(het ballast uiteraard in serie met de lamp de ontsteker parallel).
Het ballast is om de hele hoge stroom die gaat lopen bij ontsteking te beperken(Dat ballast heeft dan weer een ander groot nadeel maar ik zal het kort houden).
Ik heb weleens een gewone gloeidraad lamp in deze opstelling gedaan om te kijken wat het deed en de lamp ging gewoon aan en ja achteraf was dat logisch.
:woop:

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 16 okt 2023, 19:32

Steyn_E schreef: ma 16 okt 2023, 16:17 In geheel ander nieuws: men is de laatste tijd rondom de Randweg Eindhoven druk aan het spitten in de bermen; hele stukken voorheen defecte verlichting komen daar momenteel weer tot leven. Ben benieuwd of men daar straks ook allemaal LED’s gaat ophangen en of men dan opnieuw voor twee verschillende lichtkleuren kiest voor de hoofd- en parallelrijbanen.
Ik denk het niet. In knooppunt Leenderheide zijn nu naast de rotonde ook de A2 en aansluitende wegen nu in LED uitgevoerd. De A2 heeft daarbij dezelfde witte kleur als de rest. Dat kleurverschil gaat er dus eindelijk uit…
Svenlo

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 19:59

sven_engelen schreef: ma 16 okt 2023, 19:32
Ik denk het niet. In knooppunt Leenderheide zijn nu naast de rotonde ook de A2 en aansluitende wegen nu in LED uitgevoerd. De A2 heeft daarbij dezelfde witte kleur als de rest. Dat kleurverschil gaat er dus eindelijk uit…
Ik ben er pas langs overheen gereden en wat je zegt klopt grotendeels alleen de LED armaturen zijn Speedstars en die worden al een tijdlang niet meer gemaakt en dus vraag ik me af of ze al niet wat langer daar op zitten :hm:
Als ze er sindskort op zitten moeten het van een oude batch zijn want de Speedstar zie je niet meer in de Signify catalogus.
Mocht de randweg LED armaturen krijgen dan zal alles idd wel wit worden(denk 4000K).
Geen idee wat voor kleur de huidige hebben op Leenderheide.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 16 okt 2023, 21:17

^^ Het zijn geen Speedstars die op de A2 zijn toegepast maar Izylum armaturen. Dat zijn dezelfde armaturen die op de A1, A4, A9, A10 en A22 zijn toegepast.
Svenlo

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 16 okt 2023, 22:50

sven_engelen schreef: ma 16 okt 2023, 21:17 ^^ Het zijn geen Speedstars die op de A2 zijn toegepast maar Izylum armaturen. Dat zijn dezelfde armaturen die op de A1, A4, A9, A10 en A22 zijn toegepast.
Dat is dan recent? Want op de rotonde waren het het afgelopen woensdag nog Speedstars net als op maps.
https://www.google.com/maps/@51.4044241 ... ?entry=ttu
Heb je het over de hoofdrijbaan of de parallel?
Zal er de volgende keer eens op letten!
Misschien weet jij dit,ik had hem al eerder gepost maar weet jij wie dit gedrocht gemaakt heeft?
Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 16 okt 2023, 23:02

Taran 5 schreef: ma 16 okt 2023, 22:50
sven_engelen schreef: ma 16 okt 2023, 21:17 ^^ Het zijn geen Speedstars die op de A2 zijn toegepast maar Izylum armaturen. Dat zijn dezelfde armaturen die op de A1, A4, A9, A10 en A22 zijn toegepast.
Dat is dan recent? Want op de rotonde waren het het afgelopen woensdag nog Speedstars net als op maps.
https://www.google.com/maps/@51.4044241 ... ?entry=ttu
Heb je het over de hoofdrijbaan of de parallel?
Na een vrij recente afsluiting zijn ze vervangen. Ik geloof een week of 2-3 terug. Op de rotonde staan nog steeds de speedstars maar op de aansluitingen richting Weert en een stuk HRB zijn ze vervangen. Gaat dus om Iridiums die onder andere hier vervangen zijn.
Taran 5 schreef: ma 16 okt 2023, 22:50 Misschien weet jij dit,ik had hem al eerder gepost maar weet jij wie dit gedrocht gemaakt heeft?
Al sla je me dood. Deze dingen staan zowat door de hele westelijke Betuwe heen. Heb die dingen nog nooit in de avond meegemaakt maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze voldoende licht geven...
Svenlo

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 19 okt 2023, 23:39

Vanavond in naar Oud Beijerland gereden door de Heinenoord en op de afrit naar de Ikea bij Barendrecht op de A29 stonden nieuwe lichtmasten.
Later die avond reed ik terug over dezelfde route en ze waren toen al bezig met het verwijderen van de oude masten(vaarwel SRS 201).
Vermoedelijk zal de andere kant van de A29 volgen en wellicht aan de andere kant van de sloot ook want er brand weinig meer van die oude SOX lampen(ook bij de tunnel).

juupke
dorpsstraat

Bericht door juupke » za 21 okt 2023, 13:24

Ik reed gisteren over de A76 tussen knooppunt Kunderberg en de afrit Simpelveld en het viel me op dat alle lichtmasten op de helling (waar heuvelopwaarts een derde rijstrook ligt) onlangs zijn vervangen. Langs het eerste gedeelte staan nu heel hoge masten met witte LED-verlichting, maar ter hoogte van het punt waar de derde rijstrook afvalt staan ineens heel lage masten met aan iedere mast twee LED-armaturen die ROOD licht geven. Heel apart om te zien en ik ben erg benieuwd waarom dit op deze manier is uitgevoerd. :dontknow:
Never drink and drive

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 21 okt 2023, 13:38

^^
Waarschijnlijk voor een vleermuisroute. Die worden niet gestoord door rood licht.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 21 okt 2023, 20:23

Aan het einde van de A29 Haringvlietbrug zuidzijde (waar KP Hellegatsplein begint) zijn ook enkele lichtmasten uitgevoerd met rode verlichting.

Afbeelding

Hele slechte foto maar het geeft een idee van hoe dat eruit ziet.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » do 26 okt 2023, 7:48

Jackbauer1350 schreef: za 14 okt 2023, 19:06 De LED-verlichting op de A2 Holendrecht-Maarssen is nog steeds om te huilen. Aardige stukken met hier en daar een lampje aan of zielig knipperend.
RWS geeft het volgende als reactie (via Twitter):
"Er zijn begin 2023 diverse armaturen uitgenomen voor onderzoek. Deze armaturen zijn inmiddels getest maar de oorzaak van de problemen is nog niet gevonden. Het lijkt een combinatie te zijn tussen de hardware en software in relatie tot de voeding.
Er zal een testopstelling moeten plaatsvinden om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen. Deze actie is nu uitgezet. Naar aanleiding van de resultaten hiervan zal overleg plaatsvinden met de leverancier voor een oplossing."

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 26 okt 2023, 18:41

Berrychello schreef: do 26 okt 2023, 7:48
"Er zijn begin 2023 diverse armaturen uitgenomen voor onderzoek. Deze armaturen zijn inmiddels getest maar de oorzaak van de problemen is nog niet gevonden. Het lijkt een combinatie te zijn tussen de hardware en software in relatie tot de voeding.
Er zal een testopstelling moeten plaatsvinden om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen. Deze actie is nu uitgezet. Naar aanleiding van de resultaten hiervan zal overleg plaatsvinden met de leverancier voor een oplossing."
Hmmm opmerkelijk dit bericht. :hahaHAHA:
Ik ben erg benieuwd wat ze bedoelen met¨combinatie tussen de hardware en software in relatie tot de voeding¨?
Heeft een politicus dit geschreven :hm:
Er staat werkelijk waar niks bij waaraan je kan zien wat er aan de hand is.
Wat heeft sofware te maken met het wel of niet goed functioneren van een armatuur?
Dat is puur¨hardware¨komt geen software aan te pas.
De armaturen komen bij die leverancier uit Rhenen die zal het toch moeten gaan uitzoeken waarom hun pareltjes niet werken.
Hun(eigen)Led´s zullen wel werken want die gaan zelden stuk doch ze moeten aangestuurd worden door een drivert(laat dat ook
weer vaak een drivert zijn van hun eigen concurrent Signify :rofl2: ).
Zoals ik al eerder aangaf zijn er veel armaturen waar de helft van de Led´s branden en dus moeten er dus 2 driverts zijn.
Zo moeilijk moet dat niet wezen????
Software kan wel een probleem zijn maar als je ziet wat de problemen zijn met de Teceo´s lijkt me dat vergezocht.
Gek genoeg waren de Teceo´s al heel snel op die palen gezet om de noh lang niet afgeschreven Onyxen te vervangen.
Met een stukje RWS wijsheid die vol trots zeiden dat de huidige lampen met een wattage van 440 Watt(zeg maar WTF :rooie: )ik heb nog nooit een SON(T)lamp gezien van 440 Watt wel van 250 of 400 Watt.
Maar Bart hoor ik je vragen er hoor toch ook een ballast bij dat een blindvermogen trekt?Wie weet bedoelen ze dat maar is niet echt een juiste vergelijking.
https://solarmagazine.nl/led-verlichtin ... ld-met-led
:puntmuts: :puntmuts: Lang leve LED verlichting.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 29 okt 2023, 23:58

Berrychello schreef: do 26 okt 2023, 7:48
(..)
Het is dus toch kapot?
Ik dacht vanavond eigenlijk, omdat de verlichting vanaf Maarssenbroek tot aan de Leidsche Rijn tunnel het gewoon volledig doet.. dat het stuk in de polder grotendeels is uitgezet om lichtvervuiling tegen te gaan. Ik meende ook een patroon in de wel en niet werkende lichtmasten te ontwaren.
Overigens, er is best nog wel wat omgevingslicht hier en daar én er rijden veel voertuigen.. die zekers met de LED's redelijk wat licht geven, zodat ik het licht van de niet werkende lichtmasten niet echt gemist heb.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 30 okt 2023, 11:04

Mark schreef: za 21 okt 2023, 20:23 Aan het einde van de A29 Haringvlietbrug zuidzijde (waar KP Hellegatsplein begint) zijn ook enkele lichtmasten uitgevoerd met rode verlichting.

Afbeelding

Hele slechte foto maar het geeft een idee van hoe dat eruit ziet.
Zoiets zag ik dit weekend ook op de A59 ten oosten van Waalwijk, ik denk rond de brug over het Drongelens kanaal. Ik vond het er wat apart uitzien.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 30 okt 2023, 19:55

Durashift schreef: zo 29 okt 2023, 23:58

Het is dus toch kapot?
Ik dacht vanavond eigenlijk, omdat de verlichting vanaf Maarssenbroek tot aan de Leidsche Rijn tunnel het gewoon volledig doet.. dat het stuk in de polder grotendeels is uitgezet om lichtvervuiling tegen te gaan. Ik meende ook een patroon in de wel en niet werkende lichtmasten te ontwaren.
Overigens, er is best nog wel wat omgevingslicht hier en daar én er rijden veel voertuigen.. die zekers met de LED's redelijk wat licht geven, zodat ik het licht van de niet werkende lichtmasten niet echt gemist heb.
Je haalt wel een tweetal dingen door elkaar.
Toen de A2 opgeleverd werd stonden er vanaf Maarssenbroek tot aan knooppunt Holendrecht nieuwe masten met de Onyx er op.
Vanaf Maarssenbroek naar Leidsche Rijn was dat denk ik een andere aannemer want niet alleen waren de masten gelakt maar ook met Traffic Vision´s er op.
De Onyx hebben het niet lang volgehouden en werden best snel vervangen door de nu niet best werkende Teceo.
Een aantal jaar later werd het andere deel tot net na knooppunt Oudenrijn waar men ineens gestopt was(ik hoorde ander taakgebied ofzo :dontknow:
In plaats van de Traffic Vision kwam de Luma er voor in de plaats.
Dus er zijn 2 verschillende leveranciers van armaturen.
(Nu levert Signify wel drivers voor de Teceo :hahaHAHA: ).