Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » ma 30 okt 2023, 20:48

juupke schreef: za 21 okt 2023, 13:24 Ik reed gisteren over de A76 tussen knooppunt Kunderberg en de afrit Simpelveld en het viel me op dat alle lichtmasten op de helling (waar heuvelopwaarts een derde rijstrook ligt) onlangs zijn vervangen. Langs het eerste gedeelte staan nu heel hoge masten met witte LED-verlichting, maar ter hoogte van het punt waar de derde rijstrook afvalt staan ineens heel lage masten met aan iedere mast twee LED-armaturen die ROOD licht geven. Heel apart om te zien en ik ben erg benieuwd waarom dit op deze manier is uitgevoerd. :dontknow:
Zag ze net ook maar ik vraag me inderdaad af waarom er persé TWEE led-armaturen nodig zijn ipv ééntje. De derde rijstrook is daar allang ten einde dus een noodzaak voor twee armaturen op 1 mast zie ik niet echt.
Svenlo

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » ma 30 okt 2023, 21:36

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 30 okt 2023, 22:38

^^ Ja
Svenlo

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 31 okt 2023, 9:36

Nieuwe LED verlichting op de A2 bij Eindhoven

AfbeeldingNieuwe verlichting A2 by Sven Engelen, on Flickr
Svenlo

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 31 okt 2023, 10:47

^^
En 2 van die armaturen doen helaas nu al niks (meer), zag ik twee nachten geleden…

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » di 31 okt 2023, 16:55

Steyn_E schreef: di 31 okt 2023, 10:47 ^^
En 2 van die armaturen doen helaas nu al niks (meer), zag ik twee nachten geleden…
Het armatuur hoeft niet kapot te zijn.
Elk armatuur heeft zijn eigen zekering om er zo voor te zorgen dat een defect niet de hele streng meeneemt.
Sven had al vermeld dat dit type op deze masten zitten.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 01 nov 2023, 20:26

Vandaag weer eens terug op geboortegrond bijna op meters van waar ik geboren ben :hahaHAHA:
Dit tafereel:
Afbeelding
Ik heb het volgens mij ook voorbij zien komen bij het Hilversum draadje of wellicht hier maar LED verlichting met monochromatische kleur net als SOX :facepalm: De hoofdrijbaan heeft wel wit maar de fietsers zijn de Sjaak,waarom Hilversum?
Of zijn er hier mensen die dit mooi vinden? Net als de Maastunnel vanwege nostalgie :wall:
Ik snap de vleermuislamp en die groene lamp op de Veluwe maar wat is hier nu de toegevoegde waarde van :hm:
Net als Schiedam met zijn Innolumis armaturen met SON kleur :(
Afbeelding
Stukje verderop lans het spoor deze haperende Nano.
Nu zag ik op de site van dat bedrijf uit Rhenen dat deze uit de catalogus gaat en dus is de kans groot dat hier wellicht de Schréder
tosti variant op komt zoals veel in Hilversum.
De Nano is heel veel toegepast in Hilversum bei de wee.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 01 nov 2023, 21:51

Taran 5 schreef: wo 01 nov 2023, 20:26... in Hilversum bei de wee.
Het is me echt een compleet raadsel wat je hier nu schrijft. Bedoel je "beide" of "bij de"? En wat is wee? :dontknow:

Wouter8
polderweggetje

Bericht door Wouter8 » wo 01 nov 2023, 21:54

Vernederlandsing van "By the way"?

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » wo 01 nov 2023, 22:05

Seat Ibiza schreef: wo 01 nov 2023, 21:51
Taran 5 schreef: wo 01 nov 2023, 20:26... in Hilversum bei de wee.
Het is me echt een compleet raadsel wat je hier nu schrijft. Bedoel je "beide" of "bij de"? En wat is wee? :dontknow:
Is die echt zo moeilijk :?:
Het is inderdaad gewoon by the way alleen fonetisch.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 9:17

^^
Zal wel aan mijn leeftijd liggen :roll:
Dank voor de toelichting, maar normaal Nederlands heeft toch echt mijn voorkeur hier.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 nov 2023, 15:06

Bij Urmond is een lichtmast afgebroken en op de A2 gevallen:

Afbeelding

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » do 02 nov 2023, 18:44

Zojuist viel me op dat op de A1 ten oosten van Eembrugge ook veel units het niet doen. Ten westen van Eembrugge ogenschijnlijk hetzelfde model, maar daar werkt alles gewoon.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 02 nov 2023, 21:22

Berrychello schreef: do 02 nov 2023, 18:44 Zojuist viel me op dat op de A1 ten oosten van Eembrugge ook veel units het niet doen. Ten westen van Eembrugge ogenschijnlijk hetzelfde model, maar daar werkt alles gewoon.
Gisteren vanaf Hilversum terug naar Dordrecht gereden en een gedeelte ter hoogte van Blauwkapel werkt al meer dan een jaar niet en dat heeft(denk ik)niks te maken met het type wat toevallig hetzelfde type is als bij Eembrugge.
Veel van het traject naar Gorinchem werkt niet zelfs de pas vervangen armaturen op de af en opritten tussen Lexmond en Gorinchem.
Dit zou duiden op een voedingsprobleem(ligt denk ik een fase uit,geen idee of RWS met 3 fasen werkt lijkt me wel logisch).
Dat paaltje bij Urmond is wel opmerkelijk.
¨Bij Urmond is een lichtmast afgebroken en op de A2 gevallen¨
Het is een aluminium mast denk ik nog onder de Alcoa naam.
Gevalletje corrossie? :hm:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 21:37

^^
Aluminium roest niet... 🤐

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 02 nov 2023, 22:32

Seat Ibiza schreef: do 02 nov 2023, 21:37 ^^
Aluminium roest niet... 🤐
Die mag je uitleggen want dat klopt echt niet.
Net als dat RVS niet staat voor roest vrij staal maar roest vast.
Er zijn echt wel manieren om aluminium te laten corroderen dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat onderbouwen want je stelling is onzin.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 22:42

^^
Om exact te zijn: "Aluminium staat bekend als een niet-roestend metaal. Maar wat velen niet weten is dat aluminium wél corrosie kent. De corrosie op aluminium is echter juist gunstig voor de levensduur van het materiaal. Het aluminium oppervlak reageert op de invloeden van buitenaf, zoals vocht en zuurstof."

Dus met name jouw bewering dat de mast door corrosie bezweken zou zijn, is onzin.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 02 nov 2023, 23:05

Seat Ibiza schreef: do 02 nov 2023, 22:42 ^^
Om exact te zijn: "Aluminium staat bekend als een niet-roestend metaal. Maar wat velen niet weten is dat aluminium wél corrosie kent. De corrosie op aluminium is echter juist gunstig voor de levensduur van het materiaal. Het aluminium oppervlak reageert op de invloeden van buitenaf, zoals vocht en zuurstof."

Dus met name jouw bewering dat de mast door corrosie bezweken zou zijn, is onzin.
Ik heb niks¨beweerd¨want er staat een vraagteken in mijn zin achter dus dat heb je verkeerd gelezen.
Doch er is een reden waarom die paal is omgevallen.
Tevens kan aluminium echt wel corroderen als je een vreemde metaal er aan vast maakt zoals RVS en dan krijg je echt wel slechte plekken in je aluminium..
Afbeelding
Geen aluminium maar dit gebeurt als er als je een RVS kast hangt aan een verzinkte mast.
Wat er met die mast is gebeurt weet ik niet maar die waait niet zo maar om.
Misschien hing er wel een ander kastje aan die de paal verzwakte beetje zoals op die foto van mij.
Misschien een productiefout?
Het leek er wel op dat de paal afgebroken is en dus was er een zwakkere plek in de mast.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 nov 2023, 23:14

^^
Als jij schrijft "gevalletje corrosie?" (met vraagteken dus) dan geef je m.i. daarmee aan dat je denkt dat het door roest komt. Ik geef aan dat dit onwaarschijnlijk is, omdat aluminium niet verzwakt door corrosie. Dan kun je vervolgens er wel bij gaan halen dat er wellicht andere metalen aan constructie hebben gezeten, maar dat maakt je eerdere betoog niet logischer in dit geval..Kijk maar eens naar de foto. Het lijkt gewoon een simpele mast te zijn.

Hoe het wel komt dat deze mast omgegaan is? Ik weet het niet. Maar dat zal RWS vast laten uitzoeken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 04 nov 2023, 11:29

Taran 5 schreef: ma 30 okt 2023, 19:55
Durashift schreef: zo 29 okt 2023, 23:58

Het is dus toch kapot?
Ik dacht vanavond eigenlijk, omdat de verlichting vanaf Maarssenbroek tot aan de Leidsche Rijn tunnel het gewoon volledig doet.. dat het stuk in de polder grotendeels is uitgezet om lichtvervuiling tegen te gaan. Ik meende ook een patroon in de wel en niet werkende lichtmasten te ontwaren.
(..)
Je haalt wel een tweetal dingen door elkaar.
(..)
Ik haal niks door elkaar. Ik beschrijf dat wat ik gezien heb.
Dat jij daar achtergrondkennis van hebt is prima om te lezen hier.
Of het klopt kan ik niet controleren.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 04 nov 2023, 23:04

Seat Ibiza schreef: do 02 nov 2023, 23:14 ^^
Als jij schrijft "gevalletje corrosie?" (met vraagteken dus) dan geef je m.i. daarmee aan dat je denkt dat het door roest komt. Ik geef aan dat dit onwaarschijnlijk is, omdat aluminium niet verzwakt door corrosie. Dan kun je vervolgens er wel bij gaan halen dat er wellicht andere metalen aan constructie hebben gezeten, maar dat maakt je eerdere betoog niet logischer in dit geval..Kijk maar eens naar de foto. Het lijkt gewoon een simpele mast te zijn.

Hoe het wel komt dat deze mast omgegaan is? Ik weet het niet. Maar dat zal RWS vast laten uitzoeken.
In elk geval breekt een mast niet zomaar af.
Dan zou je het eerder verwachten in de vermoeidheid van het aluminium wat zou duiden op een productiefout.
Lichtmasten zijn gemaakt om wel te kunnen bewegen dacht ik.
Geen idee hoe oud die masten zijn(vanuit gaande dat ze nieuw met Iridium geplaatst zijn niet ouder dan 2000 om en nabij).
Wat denk jij dan eigenlijk wat de reden was dat die paal afbrak?
Ik heb zelf erg weinig gewerkt met Aluminium wel vaak met RVS en staal en kunststof.
Over aluminium masten gesproken.
De op en afritten van de A29 na de Heinenoord tunnel Hoeksche Waard kant krijgen nu in navolging van de afslag bij Barendrecht ook
nieuwe masten van aluminium en ook net als daar met Luma gen2 er op.
Ligt het aan mij of worden masten tegenwoordig niet meer recht gezet?
Van de masten tussen de Moerdijkbrug en Ridderster op de A16 staan er toch vele heel schuin en dat viel me bij de nieuw geplaatste
masten ook op na de tunnel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 04 nov 2023, 23:12

Taran 5 schreef: za 04 nov 2023, 23:04 Wat denk jij dan eigenlijk wat de reden was dat die paal afbrak?
Seat Ibiza schreef: do 02 nov 2023, 23:14 Hoe het wel komt dat deze mast omgegaan is? Ik weet het niet. Maar dat zal RWS vast laten uitzoeken.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 05 nov 2023, 19:59

Iemand enig idee waarom fietspaden monochromatisch licht krijgen?
Ik had al een foto geplaatst te Hilversum maar de kleine masten langs de N209 hebben dat ook(hier de Brisa).
Wat is de gedachte hier achter?
Nog een aanvulling op mijn eerdere foto met de haperende Nano, ook dit type is nu nog verkrijgbaar maar heeft zijn plek in de catalogus
moeten opgeven wat ik jammer vind, persoonlijk vind ik het een mooi armatuur zeker in vergelijking met tosti ijzer Axia.
De Nano was een armatuur mede gemaakt voor kleine gasontladingslampen en daarom iets logger dan de tosti ijzers.
Vond het vreemd dat ik hem nergens meer nieuw aantref.
IN Vlaanderen ben ik hem(nog)niet tegengekomen.
https://nl.schreder.com/nl/nieuws/produ ... eschikbaar

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 06 nov 2023, 18:57

Na 7 zware ongelukken op de A59 tussen Waalwijk en kp Hooipolder klinkt de roep op verlichting op de snelweg aldaar.
De grens van wel of geen verlichting ligt bij 3.000 voertuigen per uur. Het stuk Waalwijk-'s-Hertogenbosch gaat daar met 3.300 wel overheen maar het gedeelte ten westen van Waalwijk niet.
De grote hoeveelheid ongelukken dit jaar, waarbij al 3 mensen zijn omgekomen, nopen tot een onderzoek of er aan dit specifieke traject alsnog iets gedaan moet worden.
Voor wie dit artikel kan lezen:
https://www.bd.nl/waalwijk/waarom-is-de ... ~a7cee940/

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 nov 2023, 19:09

kees schreef: ma 06 nov 2023, 18:57 Voor wie dit artikel kan lezen:
https://www.bd.nl/waalwijk/waarom-is-de ... ~a7cee940/
En voor wie dit niet kan lezen: https://archive.ph/oArv5
kees schreef: ma 06 nov 2023, 18:57 De grens van wel of geen verlichting ligt bij 3.000 voertuigen per uur. Het stuk Waalwijk-'s-Hertogenbosch gaat daar met 3.300 wel overheen maar het gedeelte ten westen van Waalwijk niet.
Voor de verduidelijking: Die getallen zijn dus per uur per rijrichting in de spitsperiode.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 nov 2023, 19:20

keokiracer schreef: ma 06 nov 2023, 19:09 Voor de verduidelijking: Die getallen zijn dus per uur per rijrichting in de spitsperiode.
Ik heb wel eens gelezen dat als je als globale vuistregel de uurintensiteit in de spits keer 10 doet, je vaak rond de gemiddelde etmaalintensiteit uitkomt. Dan zou het het hier dus 2 x 30.000 voertuigen per dag = 60.000 voertuigen per dag hebben. Op zich haalt de hele A59 dat wel tussen Zonzeel en 's-Hertogenbosch.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 nov 2023, 19:21

^^ Dat klopt ongeveer wel. Hooipolder - Waalwijk zit tussen de 63.000 en 68.200, oplopend richting het oosten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 06 nov 2023, 20:17

kees schreef: ma 06 nov 2023, 18:57 De grens van wel of geen verlichting ligt bij 3.000 voertuigen per uur.
Ik kan mij niet voorstellen dat de A58 De Stok - Markiezaat daaronder zit, en die moet het ook zonder doen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 06 nov 2023, 20:35

En de A50 tussen Eindhoven en Arnhem ook. Lijkt dus toch enigszins willekeur te zijn. Of had men ten tijde van de openstelling echt verwacht dat het gedeelte tussen Eindhoven en Oss daaronder zou blijven? Het nieuwe gedeelte van de A59 dat rond dezelfde tijd is opgeleverd is namelijk wél verlicht. Het deel tussen Oss en Arnhem is uiteraard veel ouder.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 06 nov 2023, 20:39

Ach ja willekeur, het zal ook weer eens niet :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge