Wegverlichting in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Wegverlichting in Nederland

Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het wel wat rustgevends hebben, 's nachts op snelwegen rijden zonder verlichting.
En er kunnen best lichtmasten staan langs de snelwegen voor tijdens de donkere spitsuren. In de late uurtjes kunnen ze best uit. Iets wat op diverse plekken ook wel gebeurt, vaak is er dan wel bij de aansluitingen en knooppunten verlichting.
Een aantal wegvakken hebben vanwege voorschrift verlichting ivm de spitsstroken zoals dat stuk A2. Meen dat gedeelte onverlicht was toen die er nog niet lagen.
Zelfde geldt voor de A50 tussen Waterberg en Beekbergen en ook de A12 ten oosten van Bunnik, al stond daar voor de komst van de spitstroken ook al verlichting.
De nu naar 2x3 verbrede A1 Deventer - Azelo is ook onverlicht net als de 2x3 A28 tussen Zwolle en Lankhorst.
Meen bij de infoavond over de verbreding van de A6 tussen Almere-Oostvaarders en Lelystad wel verlichting op de 3D weergaves ingetekend te hebben gezien.
Heb trouwens het idee dat waar in België langs steeds meer snelwegen de verlichting is verdwenen dat in Nederland steeds meer stukken snelweg verlichting heeft gekregen in de laatste twintig jaar.
En er kunnen best lichtmasten staan langs de snelwegen voor tijdens de donkere spitsuren. In de late uurtjes kunnen ze best uit. Iets wat op diverse plekken ook wel gebeurt, vaak is er dan wel bij de aansluitingen en knooppunten verlichting.
Een aantal wegvakken hebben vanwege voorschrift verlichting ivm de spitsstroken zoals dat stuk A2. Meen dat gedeelte onverlicht was toen die er nog niet lagen.
Zelfde geldt voor de A50 tussen Waterberg en Beekbergen en ook de A12 ten oosten van Bunnik, al stond daar voor de komst van de spitstroken ook al verlichting.
De nu naar 2x3 verbrede A1 Deventer - Azelo is ook onverlicht net als de 2x3 A28 tussen Zwolle en Lankhorst.
Meen bij de infoavond over de verbreding van de A6 tussen Almere-Oostvaarders en Lelystad wel verlichting op de 3D weergaves ingetekend te hebben gezien.
Heb trouwens het idee dat waar in België langs steeds meer snelwegen de verlichting is verdwenen dat in Nederland steeds meer stukken snelweg verlichting heeft gekregen in de laatste twintig jaar.
-
- woonerf
De hele randweg A2/N2 Eindhoven wordt inderdaad op het moment aangepakt vanwege de grote onbetrouwbaarheid van de OV. Alle ondergrondse bekabeling van de OV wordt vervangen en ze zetten gelijk overal LED op. Hier zijn ze overigens nog wel een tijdje zoet mee.Steyn_E schreef: ↑ma 16 okt 2023, 16:17In geheel ander nieuws: men is de laatste tijd rondom de Randweg Eindhoven druk aan het spitten in de bermen; hele stukken voorheen defecte verlichting komen daar momenteel weer tot leven. Ben benieuwd of men daar straks ook allemaal LED’s gaat ophangen en of men dan opnieuw voor twee verschillende lichtkleuren kiest voor de hoofd- en parallelrijbanen.

Volgens mij nemen ze echter echt alleen het deel ‘randweg’ wat wil zeggen tussen de knooppunten Leenderheide en Ekkersweijer. Was een tijdje geleden in een voedingskast bij Ekkersrijt (A50) en daar was in ieder geval nog geen nieuwe sturing gemonteerd die wel in de kasten op de rest van het traject was aangebracht.
Ik hoop niet dat ze besluiten om minder OV te gaan plaatsen. Ik sta regelmatig ‘s nachts op vluchtstroken met enkel alternerende verlichting achterop, en als je vanaf afstand in een donkere omgeving 4 lampen ziet knipperen is het maar gissen waar dat het voertuig staat en wat er aan de hand is.sven_engelen schreef: ↑ma 06 nov 2023, 21:06Ach er zijn juist stukken snelweg in Nederland waarvan ik vind dat ze prima zonder verlichting kunnen. Ook al hebben ze 2x3 of meer rijstroken. De A2 tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven en de A73 tussen Rijkevoort en Malden zijn er een paar van. Ik hoop dat de verlichting op de A2 tussen Maasbracht en Geleen na de verbreding ook weer zal verdwijnen.
Daarom laat ik altijd de verlichting weer inschakelen als deze bijvoorbeeld om 23:00u uitgeschakeld is, en anders kom ik terug met verkeersmaatregelen. Ik sta principieel nooit in het stikkedonker op de weg.
Volg mijn werk op Twitter!
-
- expressweg
-
- stadsweg
Openbare Verlichting.verfmeer95 schreef: ↑za 11 nov 2023, 13:06En OV staat voor openbare verlichting of openbaar vervoer?

-
- stadsweg
Plaatje te Delft:

Beetje dubbelop nietwaar?
Delft heeft nagenoeg alleen Schréder producten op de lichtmasten zoals ook hier.
Doch de masten staan naast de muur gemonteerde uithouders van deze fabriek.
Op die zijn Philips armaturen.

Beetje dubbelop nietwaar?
Delft heeft nagenoeg alleen Schréder producten op de lichtmasten zoals ook hier.
Doch de masten staan naast de muur gemonteerde uithouders van deze fabriek.
Op die zijn Philips armaturen.
-
- 2x3 autosnelweg
Komende week in de aanbieding bij Aldi: Philips SRM daglichtlampjes.

-
- stadsweg
Was in Ede dus dit viel me op:

Ook te zien in het filmpje van Boe! deze gedeeltelijk staal/hout masten(hier met Luma gen2).

Ook te zien in het filmpje van Boe! deze gedeeltelijk staal/hout masten(hier met Luma gen2).
-
- stadsweg
Op zondag onderweg naar huis viel me tussen Deventer en Apeldoorn me nieuwe lichtmasten op met de(in mijn mening niet zo mooie)Izylum
armaturen er op.
Er worden de laatste tijd wel veel projecten voorzien van deze armaturen zelfs zo dat de eerdere(en beter geslaagde)Teceo nu veel minder
nieuw geplaatst zie worden.
Nog gekker is dat nu op de parallelbanen bij Apeldoorn LED verlichting al vervangen gaat worden.
Aldaar zitten er nu zowel Gen 3 als Gen 4 Iridium op de oude palen maar niet voor lang meer.
Die armaturen vind ik persoonlijk een stuk mooier dan die Wybertje armaturen.
armaturen er op.
Er worden de laatste tijd wel veel projecten voorzien van deze armaturen zelfs zo dat de eerdere(en beter geslaagde)Teceo nu veel minder
nieuw geplaatst zie worden.
Nog gekker is dat nu op de parallelbanen bij Apeldoorn LED verlichting al vervangen gaat worden.
Aldaar zitten er nu zowel Gen 3 als Gen 4 Iridium op de oude palen maar niet voor lang meer.
Die armaturen vind ik persoonlijk een stuk mooier dan die Wybertje armaturen.
-
- 2x3 autosnelweg
Doet mij denken aan deze lichtmasten op diverse rotondes van de aansluitingen langs de N307, Westfrisiaweg.
Alleen hier zijn het metalen masten met houtmotief erop geplakt.

-
- stadsweg

https://www.hydro.com/Document/Doc/PDSN ... cId=561721
-
- autoweg
Vanaf hmp 51,0 (,1) brandt de verlichting gewoon zij aan zij bij elke armatuur, zuidwaarts richting Leidsche Rijn tunnel. Afgelopen zondagavond wel, tenminste.Taran 5 schreef: ↑ma 30 okt 2023, 19:55Je haalt wel een tweetal dingen door elkaar.Durashift schreef: ↑zo 29 okt 2023, 23:58
Het is dus toch kapot?
Ik dacht vanavond eigenlijk, omdat de verlichting vanaf Maarssenbroek tot aan de Leidsche Rijn tunnel het gewoon volledig doet.. dat het stuk in de polder grotendeels is uitgezet om lichtvervuiling tegen te gaan. Ik meende ook een patroon in de wel en niet werkende lichtmasten te ontwaren.
(..)
Toen de A2 opgeleverd werd stonden er vanaf Maarssenbroek tot aan knooppunt Holendrecht nieuwe masten met de Onyx er op.
Vanaf Maarssenbroek naar Leidsche Rijn was dat denk ik een andere aannemer want niet alleen waren de masten gelakt maar ook met Traffic Vision´s er op.
(..)
Richting A'dam is het inderdaad zo goed als uitgedoofd, de wegverlichting in de middenberm.