Culemborg - Kiel op 6 oktober 2021

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Culemborg - Kiel op 6 oktober 2021

Bericht door T-hijs » zo 03 okt 2021, 20:02

Hoi,

Aanstaande woensdag vertrek ik rond 17:00 uit Culemborg naar Kiel-Holtenau. Normaal gesproken zou ik ofwel via Oldenzaal - Osnabrück ofwel via Emmen - Leer naar Hamburg rijden.

Heeft een van jullie info die een van beide routes duidelijk laat prevaleren?

Nog shit te verwachten boven Hamburg, waardoor het beter zou zijn via A21 en B404 te rijden?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Culemborg - Kiel op 6 oktober 2021

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 21:11

Heb ergens het idee dat je minder last van avondspits zult hebben op de A1 achter Barneveld dan wanneer je op de A28 blijft hangen. En die route is nog wat korter in kilometers ook.

Heb me verder niet verdiept in Baustellen als vertragende factor. Als je nu om zondagavond negen uur kijkt naar de kleurtjes op Google Maps, zie je op beide routes tussen Hoevelaken en Bremen alleen maar groen.

Bij Hamburg daarentegen een donkerrode A7 door de Elbtunnel als gevolg van werkzaamheden. Als ik het goed lees zijn daar ‘s avonds en ‘s nachts maar twee rijstroken beschikbaar. Alternatief A21-B404 zou ik maar paraat houden. Lijkt me een kwestie van verkeersinformatie volgen en dan kiezen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 03 okt 2021, 23:37

^^
Ik weet uiteraard van de enorme hoeveelheid Baustellen tussen Osnabrück en Bremen, maar die hebben mij in augustus weinig vertraging bezorgd.

Overigens ben ik van plan via de N320 en de N233 naar de A12 te rijden en vervolgens via de A50 naar Knooppunt Beekbergen. Daar valt de uiteindelijke beslissing pas.

In ieder geval goed om vlak voor Dreieck Drochtersen even na te gaan hoe de situatie op de A7 is. Kort daarvoor zit volgens mij een Rasthof/Raststätte/Rastanlage waar ik op m'n gemak even op Maps kan kijken. En als ik Pino mag geloven, heeft dat daadwerkelijk zin, dus dank voor de heads-up!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 08 okt 2021, 22:02

Korte terugkoppeling.

Woensdag iets na 17:00 uit Culemborg vertrokken. Vanwege file op de N233 stuurde Waze mij via het Ingense veer. Voor de rest liep de reis heel voorspoedig, waardoor ik iets na 22:30 al op mijn bestemming was. Wat opviel waren drie langere files in zuidelijke richting op de A1.

Vanmorgen tegen 8 uur vertrok ik weer uit Holtenau richting Geldermalsen, met een (lunch)stop bij een kennis in Barneveld, waar ik rond 13:15 aankwam. Heel even stilgestaan in de Elbetunnel. Verder viel het mij op dat de Baustellen op de A1 (5 stuks, verdeeld over 50 km tussen Wildeshausen en Osnabrück) in zuidelijke richting een stuk smaller zijn dan in noordelijke richting. De drie meest noordelijk gelegen Baustellen waren zo smal dat er ook voor personenauto's een inhaalverbod geldt, met een aanwijzing "Versetzt fahren".

Het "gedoe" op de A7 net ten noorden van Hamburg viel mij mee, maar ik had vanmorgen natuurlijk de mazzel dat er geen file stond.

Verder in Duitsland: uiteraard mondkapjes verplicht binnen en in het restaurant gisteravond was de qr-code niet genoeg; de dame wilde de informatie achter het vraagteken zien om de datum van (laatste) vaccinatie te kunnen aflezen. Dus visuele beoordeling van de coronagerelateerde informatie.