Kan je een Emg op kenteken krijgen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

brytje008
verkeersader

Kan je een Emg op kenteken krijgen?

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 14:12

Hallo allemaal, ik had net een niet zo slimme actie op de A12 richting Utrecht, ik was gewoon even een rondje aan het rijden. Dus ik wilde gaan keren bij Nieuwerbrug. Ik reed op de linkerbaan, maar kon er niet tussen komen (tussen twee auto,s die onnodig in het midden reden :? ) Dus toen dat wel lukte met weinig ruimte, moest ik snel nog naar de rechterbaan opschuiven dit deed ik wel redelijk snel dus in een vloeiende beweging. Dus niet echt baantje voor baantje. Ik had wel mijn knipperlicht aan.

Zie ik achter mij een volkswagen polo met mij meegaan, die moest ook paar baantjes opschuiven, hij neemt ook de afslag. Ik rijd vervolgens de rotonde op, hij gaat ook de zelfde kant op als mij. Pas nu zag ik dat hij een politie pakje aan had. Dus ik ga de A12 weer op.. hij ook. Ik doe zo netjes mogelijk, vervolgens komt die mij voorbij en rijdt redelijk hard door.

Ik moet toegeven dat dit niet mijn netste ritje was. :lol: Ik zat daarvoor ook al te kleven op de invoegstrook vanaf de N11 naar de A12 en volgens mij reed die toen al achter mij, ook reed ik + - 110 a 115 km/ ph Ook voegde ik in door gelijk naar de tweede rijstrook te gaan (ook omdat er een auto op de invoegstrook wilde invoegen) Dit geeft me nu echt stress. Kan je op kenteken een Emg cursus krijgen, want hij was duidelijk in ze vrijetijd zo te zien. (athans dat denk ik) En dat hij waar ik heen ging ook heen ging zit me niet lekker. Ik las op internet net dat je dus niet per se staande gehouden hoef te worden, maar dat het onomstotelijk vast moet staan wie de bestuurder was..

Wat zeggen jullie, maak ik mij te druk ? Ik heb menig bestuurder op wegmisbruikers voor dit soort overtredingen een Emg zien krijgen..
Touren is rough so you got to be tough

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Kan je een Emg op kenteken krijgen?

Bericht door Rein » ma 11 okt 2021, 15:03

Lijkt mij sterk dat je op kenteken een EMG zou kunnen krijgen. Want hoe weten ze dan wie jij bent? Het lijkt me veel aannemelijker dat je een 'gewone' prent toegestuurd krijgt voor een gedraging die wel op kenteken is uit te schrijven. En als ik je relaas goed begrijp, heeft hij ze wat dat betreft voor het uitkiezen.... :rofl2:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 11 okt 2021, 16:19

Het zou mij enorm verbazen als dat gebeurt. Voor een EMG moet je twee "misdaden" (lees: overtredingen) begaan hebben. In de ogen van een agent. Daarmee is het criterium overigens nogal subjectief, maar dat terzijde.

Misschien had je als bestuurder niet je dag niet. Dat kan. Maar aangezien niemand je staande heeft gehouden hoef je denk ik voor die EMG niet bang te zijn. Via bekeuringen over het kenteken is namelijk moeilijk te bewijzen dat de twee overtredingen bij elkaar horen.
Ja: dat kun je zien via datum en tijd. Alleen werken de computersystemen zo niet.

Dat iemand in een Polo met politiepak aan achter je aan kwam rijden geeft aan dat de politie je "interessant" vond.
Het feit dat de politie je kennelijk even in de gaten heeft gehouden maar je verder niet staande heeft gehouden zegt genoeg. Uiteindelijk hebben ze je rijgedrag in orde bevonden, ondanks je eerdere acties.

Voor een EMG hoef je daarom niet bang te zijn. Vermoedelijk voor bekeuringen ook niet, maar dat zal de komende weken wel blijken.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 16:53

^^ ja dat is waar dat dacht ik dus ook. Maar goed, het was volgens mij ook geen auto die de politie in burger gebruikt. Gewoon een simpele polo. Zag ook geen camera hangen achter de spiegel. Dus dan is het ook wel lastig voor een agent om iemand staande te houden.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 17:01

Rein schreef: ma 11 okt 2021, 15:03 Lijkt mij sterk dat je op kenteken een EMG zou kunnen krijgen. Want hoe weten ze dan wie jij bent? Het lijkt me veel aannemelijker dat je een 'gewone' prent toegestuurd krijgt voor een gedraging die wel op kenteken is uit te schrijven. En als ik je relaas goed begrijp, heeft hij ze wat dat betreft voor het uitkiezen.... :rofl2:
Ik heb dus op internet gelezen dat je niet per se staande hoeft gehouden te worden.. maar dat ze onomstotelijk moeten vast stellen wie de bestuurder is. Maar dat mag ook op andere manieren.. beetje vaag wat mij betreft. Maar ik las dus wel verhalen van mensen die later een brief van het cbr hebben gekregen terwijl ze ook niet staande waren gehouden. Dat is een beetje wat mij bezig houdt

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 11 okt 2021, 17:17

Rein schreef: ma 11 okt 2021, 15:03En als ik je relaas goed begrijp, heeft hij ze wat dat betreft voor het uitkiezen.... :rofl2:
Welke allemaal dan?

Te hard gereden. Maar het klinkt als een prive-auto of een 'logistiek' politievoertuig. En die zijn niet geijkt. Is voor een agent waarschijnlijk teveel werk om dat te regelen voor een overtreding van 10km/h.

Dan hebben we nog bumperkleven. Maar voordat je daar een prent voor krijgt, moet je het flink bont hebben gemaakt. Is nauwelijks te bewijzen voor een agent alleen. Daarbij is de snelheid ook van belang dus komen we weer op bovenstaand punt.

En verder lees ik geen overtredingen, anders dan 'gevaarlijk rijgedrag'. En dat is ook een heel lastige.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 11 okt 2021, 17:24

brytje008 schreef: ma 11 okt 2021, 14:12 Pas nu zag ik dat hij een politie pakje aan had.
Zie je geen spoken? Hoe weet je zeker dat hij een politiepakje aan had? Misschien was het wel een werknemer in een of ander uniform dat op een politiepakje lijkt. Dat kan in een achteruitkijkspiegel best lastig te onderscheiden zijn.

Niet te angstig worden terwijl je niet eens weet waarvoor. ;)

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 18:09

^^ haha ja ik snap wat je bedoeld :lol: . Maar de combinatie van het zien van een politie pak en dat die "heel toevallig" ook de zelfde richting op ging net als ik.. vind dat wel opvallend. Daar stress ik hem wel ff van.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 11 okt 2021, 18:50

Hopelijk was het niet "Agent Wil" van wegmisbruikers. Die zou al een EMG geven als je 2 km/u te hard rijdt en 20 cm te kort op je voorligger zit.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 19:50

^^ haha die kwam inderdaad ook even door mijn gedachten. :rofl2:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 okt 2021, 19:53

Davy schreef: ma 11 okt 2021, 18:50 Hopelijk was het niet "Agent Wil" van wegmisbruikers. Die zou al een EMG geven als je 2 km/u te hard rijdt en 20 cm te kort op je voorligger zit. Afbeelding

Vervelend mannetje is dat inderdaad. Zaten er nog wel een enkelen van in dat programma en een paar, waaronder agent Wil, met zo'n belerend toontje :pukey:

Link

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 11 okt 2021, 20:50

^^ dat is misschien ook wel waar me angst vandaan komt. Sommige agenten die geven ze weg alsof ze er plezier uithalen. :nahzeg:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 11 okt 2021, 22:11

Ik zie hier nu niet echt reden in om je voor te dragen voor een EMG.