Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 14:02
Pino schreef: ↑wo 13 okt 2021, 13:33
Wimpie25 schreef: ↑wo 13 okt 2021, 13:02
Vandaard dat we destijds als één van de eersten permanent zijn overgeschakeld op het komsymbool.
Mijn gevoel was altijd dat Belgische taalperikelen daar ook wel een rolletje in speelden: kon je bepaalde zaken tactisch in het midden laten en daardoor de kosten van meertalige borden en vandalisme op borden in de (vermeend) verkeerde taal besparen
Daar begrijp ik je niet helemaal, het komsymbool is er als aanvulling gekomen op de borden die we al hadden om komgrenzen aan te duiden? Dus ook in Brusselse en faciliteitengemeenten worden beide officiële namen vermeld. Al bij de laatste meestal in een kleiner lettertype.
In bepaalde landen gebruikt men inderdaad enkel het pictogram, en in andere landen (zoals Slovakije), enkel de naam van de kom.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 13 okt 2021, 14:21
In de Voerstreek heb je ook borden met alleen een symbool, zonder naam.
Voorbeeld.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 13 okt 2021, 14:28
Dat soort borden zijn compleet onzinnig, informeren in welke plaats de weggebruiker is is minstens even belangrijk als de indicatie dat men een bebouwde kom binnenrijdt.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 14:29

Klopt, maar de Voerstreek is echteen geval apart.

Voor de rest kom je ze soms tegen in het Brusselse-Gewest, waar je al amper buiten de Kom geraakt.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 13 okt 2021, 14:43

Juist in Brussel hebben dat soort borden op punten waar de ene kom overgaat in de andere zijn de bordjes zonder naam zinloos. Het geven van een naam is daar de enige informatie die enige relevantie heeft. In de Voerstreek geef je dan tenminste nog het punt aan waar je wisselt tussen bibeko- en bubeko-statuut. De behoefte aan informatie over de plaatsnaam is er natuurlijk absoluut, maar die kan ook op andere manieren worden gegeven. Laten we niet vergeten dat die informatie buiten Europa sowieso meestal op heel andere manieren wordt gegeven.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » wo 13 okt 2021, 15:11
In België staat op de straatnaamborden de gemeente aangegeven, dat is erg handig.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 15:16

In het Brusselse-Gewest worden gemeentegrenzen en komgrenzen over het algemeen niet aangegeven. Vrijwel enkel bij het binnengaan van het grondgebied, dus op de grens met Vlaanderen. In het verstedelijkte gebied zal je nergens gemeentegrenzen aangegeven zien en op zeldzame keren dat je buiten de kom geraakt, zal je ofwel Brussel-Bruxelles op het kombord zien staan, ofwel niets. Da's eigenlijk de grootste uitzondering van België, en gerust een eigen topic waard want tis een zoektoch in Streetview waar je je wel even mee kan bezighouden

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 13 okt 2021, 16:08
Willem schreef: ↑wo 13 okt 2021, 15:11
In België staat op de straatnaamborden de gemeente aangegeven, dat is erg handig.
In Brugge niet hoor. Het verschilt per gemeente.
In Amsterdam worden de wijknamen op de straatnaamborden vermeld. Dat is ook best handig.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 17:19
Het is niet verplicht, maar de meeste gemeenten doen het wel. Het is vooral in voege gekomen na de grote gemeentefusies in de jaren 70. Er bestaat (nog) geen gestandaardiseerd ontwerp in Vlaanderen, maar de meeste stijlen zijn allemaal afgeleiden uit die periode. Brugge wijkt inderdaad opvallend af.
Zoals eerder vermeldt is het inderdaad een handige manier om te zien in welke (deel) gemeente je je bevindt.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 13 okt 2021, 19:00
Elke gemeente doet haar zin met die straatnaambordjes, sommige zetten de gemeentenaam of deelgemeentenaam erop, andere niet.
Wat mij betreft, hoe soberder hoe beter.
Kruisem:
In Sint-Niklaas zijn ze overgeschakeld van de versie met stadslogo naar een versie zonder stadslogo omdat stadslogos te vaak veranderen en de versie zonder emblemen goedkoper en soberder (en dus duidelijker) is:
Sommige gemeenten gebruiken het zelfs als politiek instrument:

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 13 okt 2021, 19:30

dan inderdaad toch liever het gestandaardiseerde Nederlandse straatnaambord (al wijken ook in Nederland sommige gemeenten hiervan af, bewust, of omdat men traag is met vervangen van oudere modellen).

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 13 okt 2021, 21:20
Wimpie25 schreef: ↑wo 13 okt 2021, 15:16
In het Brusselse-Gewest worden gemeentegrenzen en komgrenzen over het algemeen niet aangegeven. Vrijwel enkel bij het binnengaan van het grondgebied, dus op de grens met Vlaanderen. In het verstedelijkte gebied zal je nergens gemeentegrenzen aangegeven zien en op zeldzame keren dat je buiten de kom geraakt, zal je ofwel Brussel-Bruxelles op het kombord zien staan, ofwel niets. Da's eigenlijk de grootste uitzondering van België, en gerust een eigen topic waard want tis een zoektoch in Streetview waar je je wel even mee kan bezighouden
Ik heb toch wel een paar keer Brussel (als agglomeratienaam) op komborden gevonden en ook gele borden van andere gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Foto's van borden van alle kommen in België (voorzover ik ze ken) zijn te vinden op deze site:
https://wegnummers.nl/plaatsenbe/index.html
Ik heb van die paar plaatsen waar ik zelf (nog) geen foto heb, een screenshot van StreetView toegevoegd.
Mocht iemand nog weten van een plaats waar ik geen foto van heb: vermeld het hier!
Ik ga vanaf nu dit onderwerp in de gaten houden.
Pino schreef: ↑wo 13 okt 2021, 14:21
In de Voerstreek heb je ook borden met alleen een symbool, zonder naam.
Helaas op veel andere plekken in Vlaanderen en Wallonië ook.
Deze heb ik meestal niet op de foto, want dat zouden hele saaie foto's worden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » wo 13 okt 2021, 22:00
In Lokeren zijn er nog wel een paar gehuchten met een eigen kombord,
Lammeken bv, of
Doorslaar, Puttenen, Oudenbos en Heiende.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 13 okt 2021, 22:32
Eigen komborden zijn uiteraard geen rariteit, gemeenten en steden kunnen meerdere kommen hebben.
harry schreef: ↑wo 13 okt 2021, 21:20
Ik heb toch wel een paar keer Brussel (als agglomeratienaam) op komborden gevonden en ook gele borden van andere gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Dat klopt, maar er zit niet echt structuur in. Zeker bij de gemeenten die dichter bij de kern van de agglomeratie liggen, gaan de grenzen niet aangegeven staan omdat deze in't midden van de drukke stad liggen. Wat uiteraard al eens de vraag oproept waarom er nog niet tenminste
enkele van deze gemeenten zijn gefuseerd (kuch* Sint-Joost-ten-Node *kuch* Schaarbeek *hoest* Evere). Dat je Brussel nog als vaakste tegenkomt, ligt puur aan het feit dat die gemeente binnen de kern de grootste is.
-
JayBeeke
- stadsweg
Bericht
door JayBeeke » do 14 okt 2021, 11:11
Wat uiteraard al eens de vraag oproept waarom er nog niet tenminste enkele van deze gemeenten zijn gefuseerd
Terzijde: je stelt je die vraag terecht, maar vergeet niet dat er bij fusies *vooral* in functie van bevolkingsaantallen (schaalgrootte) moet gewerkt worden. Kortom: wie zich afvraagt waarom Sint-Joost (27k inwoners) en Schaarbeek (130k inwoners) nog niet zijn gefusioneerd, moet zich ook de vraag stellen waarom Begijnendijk, Tremelo, Rotselaar en Keerbergen, of Scherpenheuvel-Zichem, Diest en Bekkevoort nog niet zijn samengesmolten.
mvg
JJN
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 14 okt 2021, 11:36

Dat heb ik me toevallig al meermaals afgevraagd, de voorbeelden die je opnoemt zijn treffend.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 14 okt 2021, 13:34
Wimpie25 schreef: ↑wo 13 okt 2021, 22:32
Eigen komborden zijn uiteraard geen rariteit, gemeenten en steden kunnen meerdere kommen hebben.
Alfa reageerde op mijn verzoek plaatsen te noemen waar ik geen foto van heb. Dat is de rariteit.

--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 14 okt 2021, 13:37
Wimpie25 schreef: ↑wo 13 okt 2021, 22:32Dat je Brussel nog als vaakste tegenkomt, ligt puur aan het feit dat die gemeente binnen de kern de grootste is.
Nee, dat ligt aan het feit dat Brussel de naam van de
agglomeratie is.
Op dit soort borden dus.

--Harry.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 14 okt 2021, 13:55

plaatsnaam Brussel, gemeentenaam Ukkel. Precies volgens de Belgische verkeerswet, die Wimpie ooit doorstuurde, al had Ukkel eigenlijk in kleiner lettertype moeten staan.

-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 14 okt 2021, 18:20
Dan zijn we erover uit dat ergens wel de regels gevolgd worden in het Brusselse. Met als gevolg dat je de komborden vrijwel enkel tegen gaat komen aan de grens van de agglomeratie. Dan hebben we een nieuwe zoektocht voor de kiezen; staan er überhaupt wel gemeentegrensborden in het Brusselse Gewest?

-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » do 14 okt 2021, 18:38
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe je als passant moet weten in welke voorstad je rijdt. Rare jongens, die Brusselaars.

-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 14 okt 2021, 19:40
Je kant best de straatnaambordjes gebruiken om te navigeren.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 14 okt 2021, 22:50
Wimpie25 schreef: ↑do 14 okt 2021, 18:20
staan er überhaupt wel gemeentegrensborden in het Brusselse Gewest?
Ik denk het wel.
Wat ik in Brussel kon vinden staat op de eerdergenoemde website:
https://wegnummers.nl/plaatsenbe/provbr.html
Enkele gele borden staan buiten de kom van Brussel (zoals Ukkel), maar andere staan er middenin en moeten dus wel de gemeentegrens aanduiden (zoals Oudergem).
--Harry.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » do 14 okt 2021, 23:27
Wesso schreef: ↑do 14 okt 2021, 18:38
Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe je als passant moet weten in welke voorstad je rijdt. Rare jongens, die Brusselaars.
Het Gewestelijk niveau is in Brussel tegenwoordig belangrijker dan de gemeenten, die hebben feitelijk eerder het statuut van district of wijk (want een gemeente is een gewestelijke aangelegenheid, een Brusselse gemeente is ook juridisch niet vergelijkbaar met een Waalse of Vlaamse gemeente). Dus zo belangrijk is het niet dat je weet of je in Schaarbeek of in Sint-Joost-ten-Node rijdt, het is toch allemaal Brussel.
harry schreef: ↑do 14 okt 2021, 22:50
Wimpie25 schreef: ↑do 14 okt 2021, 18:20
staan er überhaupt wel gemeentegrensborden in het Brusselse Gewest?
Ik denk het wel.
Wat ik in Brussel kon vinden staat op de eerdergenoemde website:
https://wegnummers.nl/plaatsenbe/provbr.html
Enkele gele borden staan buiten de kom van Brussel (zoals Ukkel), maar andere staan er middenin en moeten dus wel de gemeentegrens aanduiden (zoals Oudergem).
Dit bord vind ik wel erg, een flagrante overtreding van de taalwet, Nederlands wordt gedegradeerd tot secundaire taal:

Waar staat dat bord? Dat lijkt me iets dat gemeld moet worden bij de Commissie Taaltoezicht:
https://www.vct-cpcl.be/nl/contact
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 14 okt 2021, 23:42

Ergens in een achterafstraatje aan de noordoostgrens, misschien bij Buda of zo. Kwam ik in Coronatijd tegen via Streetview.
--Harry.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 30 okt 2021, 12:21
Ronse is een faciliteitengemeente in Oost-Vlaanderen, tegen de taalgrens. Er zijn twee soorten faciliteitengemeenten: namelijk taalgrensgemeenten (die dus liggen tegen de taalgrens) en randgemeenten (die rond Brussel liggen). Taalgrensgemeenten hebben veel minder taalminderheden dan dan de randgemeenten (waar Franstaligen de facto de meerderheid vormen). In taalminderheden worden de faciliteiten minimaal toegepast waar ze in randgemeenten maximaal toegepast worden (waardoor die gemeenten de facto tweetalig zijn). Ronse is een voorbeeld van een taalgrensgemeenten die al langer ijvert om de faciliteiten af te schaffen. De laatste tijd zijn ze meer en meer bezig Franstalige opschriften die niet expliciet wettelijk verplicht zijn te verwijderen uit het straatbeeld. Een voorbeeld is het kombord, traditioneel stond dat tweetalig aangeduid (dus Ronse - Renaix), maar sinds kort worden die enkel eentalig aangeduid. Het valt te verwachten dat Moeskroen dezelfde weg opgaat:
Taalwet is duidelijk: “Ronse moet niet alles in twee talen aanbieden maar kan niet fuseren met andere Vlaamse gemeenten”
Ronse - Bart Somers (Open VLD), minister in de Vlaamse Regering van Binnenlands bestuur? moet toezien op de naleving van de taalwet. Zijn woordvoerder Arthur Orlians verduidelijkt: “De omzendbrief Peeters is vandaag nog altijd geldig.”
“Sinds 1997 is er de omzendbrief Peeters. Die zegt dat Franstaligen in faciliteitengemeenten voor Franstaligen de documenten in het Frans kunnen krijgen maar dat ze die zelf moeten aanvragen. Er is nadien beslist om de procedure en klachten te laten behandelen door de tweetalige kamer van de Raad van State. Daar hangt momenteel de procedure waarbij Franstaligen een keer om de vier jaar moeten aangeven om hun documenten in het Frans te krijgen. Die klacht loopt nog, en dus is vandaag de omzendbrief Peeters geldig. Dat wil zeggen dat Franstaligen elke keer hun documenten moeten aanvragen in het Frans. Ronse is niet verplicht om alles in twee talen aan te bieden, ze moeten ook geen tweetalige borden hebben. Eentalig Nederlands is wettelijk in orde. Ook de borden in het stadhuis moeten niet in twee talen opgesteld zijn. Dus als Ronse morgen eentalige straatnaamborden maakt en ophangt, is dat correct. Voor de Vlaamse Regering moeten de faciliteiten zo strikt mogelijk toegepast worden.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211013_96899393
Ter illustratie: gemeentegrensbord
in 2009 en
vandaag.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » za 30 okt 2021, 13:32
Tja, vanuit Nederlandse optiek is het erg star.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » za 30 okt 2021, 14:26
Wegpestbeleid is het.
Als je hebt aangegeven dat je documenten graag in een bepaalde taal wil krijgen dan vind ik dat je daar niet elke x keer opnieuw een aanvraag voor hoeft in te dienen.
In Nederland kiest men daar weer voor het andere uiterste. Mijn ouders wonen in Aalsmeer en de afvalkalender is gesteld in het Nederlands, Duits, Engels, Pools en Arabisch. En de brieven die ik van de gemeente krijg zijn ook tweetalig: Nederlands met op de achterkant (of 'de andere voorkant') Fries.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » za 30 okt 2021, 14:35
Vinny schreef: ↑za 30 okt 2021, 14:26
Wegpestbeleid is het.
Niemand hoeft weg. Het staat iedereen vrij om Nederlands te leren.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » za 30 okt 2021, 14:38
Het idee van faciliteitengemeenten is juist dat het niet hoeft omdat de faciliteiten in je moedertaal aangeboden worden.
Overigens heb je in Wallonië nog wel een paar gemeenten met 'slapende faciliteiten'. Welkenraedt is zodoende in vrij korte tijd vrijwel volledig Franstalig geworden. Daar was blijkbaar geen vraag naar Nederlands of Duitstalig onderwijs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.