Snelheids beperkende bebording

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Snelheids beperkende bebording

Bericht door mhkamp » za 16 okt 2021, 10:55

Misschien even een raar topicnaam, maar dit nieuwsbericht is vrij pikant:

Op de Oude Dijk, gelegen tussen 2e Exloërmond en Exloo is, vanwege de bouw van een zonnepark, een tijdelijke snelheid beperkende maatregel ingevoerd. Toegegeven ik vlam er ook langs met 80 á 90kmh op een stuk van 30km/h. Nu wil het zijn dat de politie daar op dat stuk heeft staan flitsen en er binnen een halfuur zeven (!!) mensen, waaronder de verkeerswethouder van Borger-Odoorn, hun rijbewijs mochten inleveren.

Zeven mensen raken hun rijbewijs kwijt na controle (DvhN editie Drenthe, 11 oktober 2021).

Nu komt het DvhN met het volgende:
De borden hadden al in augustus verwijderd moeten worden!!! (DvhN editie Drenthe, 16 oktober 2021).

Dit vindt ik een kwalijke quote:
De politie had volgens de projectleider kunnen zien dat er niet meer gebouwd werd. „Ze zullen daar zelf hebben gestaan en kunnen constateren dat er niemand meer is. Als de politie even met ons had overlegd, was de controle niet nodig geweest.”
Zo werkt het niet, zegt een woordvoerder van de politie. „Onze collega’s constateerden de snelheidsborden op de Oude Dijk en dat er op dat moment harder dan 80 kilometer per uur werd gereden. Zij meenden over te kunnen gaan op handhaving. De politie controleert niet eerst aan de voorkant of de bebording juist is geplaatst. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de inrichting en bebording van zo’n weg.”
Met andere woorden : Ze plempen een camera er heen en wij als burgers moeten moeten compleet door de mangel heen om het geld maar weer teug te krijgen??? Makkelijk gedacht van de politie. Hierbij doen ze naar mijn mening nog meer afbreuk aan het controleren.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Snelheids beperkende bebording

Bericht door Hajo » za 16 okt 2021, 12:35

De reactie van de politie is correct. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de inrichting en de bebording van een weg. Als er een :A1-30: staat, heb jij je daar aan te houden en kan daarop gehandhaafd worden.

Als er niet gewerkt wordt, hadden die borden verwijderd moeten worden. Helaas wordt dat nog wel eens vergeten.

In dit geval is het misschien niet ondenkbeeldig dat buurtbewoners over de hoge snelheden hebben geklaagd, waarop de politie de opdracht heeft gekregen daar een snelheidscontrole uit te voeren.
Donateur Vereniging Wegenforum

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 16 okt 2021, 13:16

Op zich klopt dat. Alleen is het in dit geval ronduit kinderachtig. Dit is gewoon geld incasseren.

De laatste keer dat ik op een N-weg op zaterdag ergens daadwerkelijk me aan zo'n tijdelijke Vmax van :A1-30: probeerde te houden leverde dat een hoop getoeter achter me op. En van de andere kant (het was een zomerse dag en ik reed met het raam open) kant werd toegeroepen dat ik vooral door moest rijden.

Toen ze met de N470 bezig waren en er daarom limiet van :A1-50: gold heb ik nog een keer 's avonds, in een recalcitrante bui, geprobeerd me daaraan te houden. Toen moest een vrachtwagen achter me al toeterend in de ankers....

Met dingen als verkeersveiligheid ofzo heeft dit allemaal niets te maken. Anders wordt het natuurlijk als men wel iets aan het doen is. Maar dat zullen de meeste mensen wel begrijpen.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 16 okt 2021, 13:28

Tja, beetje dubbel allemaal. Wat mij opvalt:

1. Van 80 naar 30 vanwege inrit werkverkeer. Terwijl er dagelijks landbouwvoertuigen op die weg rijden. Waarom dan terug naar 30 en niet naar 50?
2. Er is geen camera gezet, want dan raak je je rijbewijs niet kwijt. Dus het was een lasercontrole neem ik aan. Dus niet te goedkoop willen scoren met opmerkingen als 'ze plempen een camera neer'. Dat doe je maar bij snelwegflitsers ;)
3. Ik negeer ook altijd rode kruizen, want ik kan zelf wel beoordelen of dat een realistisch doel dient. En dat is meestal niet zo, dus lekker doorkarren :woop:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 16 okt 2021, 13:40

mhkamp schreef: za 16 okt 2021, 10:55Met andere woorden : Ze plempen een camera er heen en wij als burgers moeten moeten compleet door de mangel heen om het geld maar weer teug te krijgen???
Maak je geen zorgen. Ik lees geen enkele grond waarop je je geld terug zou kunnen krijgen, dus die moeite hoeft men niet te doen. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 16 okt 2021, 15:08

Hajo schreef: za 16 okt 2021, 12:35 (..)

Als er niet gewerkt wordt, hadden die borden verwijderd moeten worden. Helaas wordt dat nog wel eens vergeten.

(..)
Is dat zo? Ik meen mij uit een Blik op de Weg aflevering te herinneren dat als de weginrichting afwijkend is (bijvoorbeeld door bakens in de berm/ rand van de weg of een wegversmalling) de snelheidslimiet gewoon van kracht is, ongeacht of er daadwerkelijke werkzaamheden zijn.

Een werkverkeer uitrit kán door de aard ervan de weginrichting aantasten, soms.

Het doet mij denken aan de snelheidsverlaging voor de bouw van de windmolens achter 's Heerenberg. Heb daarover hier ook weleens geschreven.
Gele borden die instrueren dat er werkverkeer op de weg rijdt (er waren iets van 10 werkuitritten over een traject van een paar kilometer) tussen 6 en 18 uur plus snelheidsverlaging (50 km/h meen ik). Maar goed, die snelheidsverlaging had geen tijdsbeperkende duur en gold ook in het weekend (standaard bebording).

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 16 okt 2021, 18:37

Attietattie schreef: za 16 okt 2021, 13:40
mhkamp schreef: za 16 okt 2021, 10:55Met andere woorden : Ze plempen een camera er heen en wij als burgers moeten moeten compleet door de mangel heen om het geld maar weer teug te krijgen???
Maak je geen zorgen. Ik lees geen enkele grond waarop je je geld terug zou kunnen krijgen, dus die moeite hoeft men niet te doen. :top:
Mij gaat het er om dat de burger het tegendeel moet gaan bewijzen dat het fout is. Lijkt me niet de juiste insteek. Ik mag er van uit gaan dat politie / justitie hun zaakjes dusdanig dichtgetimmerd hebben dan in beroep gaan niet mogelijk moet zijn.
WeFo Lidnummer 0010.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » za 16 okt 2021, 19:05

Attietattie schreef: za 16 okt 2021, 13:40 Maak je geen zorgen. Ik lees geen enkele grond waarop je je geld terug zou kunnen krijgen, dus die moeite hoeft men niet te doen. :top:
In de artikelen lees ik dat de controle in oktober was, de bebording stond er sinds april. Ook lees ik dat bebording die langer dan vier maanden blijft staan, een verkeersbesluit noodzakelijk is (Art. 37 BABW)

En dan herinner ik me dit: https://www.verkeerskunde.nl/artikel/ni ... geen-boete

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 16 okt 2021, 20:54

Bijzonder dit. Ik hoop voor de politie dat de snelheid netjes werd afgebouwd, dus 80-50-30. Direct van 80 naar 30 mag niet volgens de boekjes. Ook heeft handhaving zich te houden aan het geloofwaardigheidsbeginsel lijkt. Met een paar bakens langs een 80km-weg 30 afdwingen past daar bepaald niet bij. Ik vraag mij trouwens af of er in dergelijke situaties überhaupt 30 ingevoerd kan worden volgens de richtlijnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 16 okt 2021, 23:45

^^^ precies: zeker nu met het publiekelijk gevoerde debat omtrent een geloofwaardig wegbeeld om snelheid te handhaven inzake de Haringvlietbrug soap..

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 17 okt 2021, 0:48

Wouter N14 schreef: za 16 okt 2021, 20:54 Bijzonder dit. Ik hoop voor de politie dat de snelheid netjes werd afgebouwd, dus 80-50-30. Direct van 80 naar 30 mag niet volgens de boekjes.
Als het inderdaad juist is uitgevoerd, vraag me ik nog steeds wel af wat de motivatie is voor die 30.
Bij 50 kun je toch ook nog steeds in- en uitritten hebben?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 17 okt 2021, 2:38

H_BD schreef: za 16 okt 2021, 19:05
Attietattie schreef: za 16 okt 2021, 13:40 Maak je geen zorgen. Ik lees geen enkele grond waarop je je geld terug zou kunnen krijgen, dus die moeite hoeft men niet te doen. :top:
In de artikelen lees ik dat de controle in oktober was, de bebording stond er sinds april.
Ah ok. En?
H_BD schreef: za 16 okt 2021, 19:05Ook lees ik dat bebording die langer dan vier maanden blijft staan, een verkeersbesluit noodzakelijk is (Art. 37 BABW)
Klopt absoluut. Maar dat is geen grond om je niet aan de borden te hoeven houden.
H_BD schreef: za 16 okt 2021, 19:05En dan herinner ik me dit: https://www.verkeerskunde.nl/artikel/ni ... geen-boete
Ik sta hier absoluut achter. Maar dat is een artikel dat mede tot stand is gekomen door een bedrijf dat lesgeeft in het maken van verkeersbesluiten. De soep wordt... nou ja, ik verwacht er niet teveel van...

Voor de duidelijkheid: ik heb een enorme klerehekel aan deze manier van handhaving. Ik ben alleen bang dat er geen gaten in te schieten zijn.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 17 okt 2021, 8:27

Wouter N14 schreef: za 16 okt 2021, 20:54 Bijzonder dit. Ik hoop voor de politie dat de snelheid netjes werd afgebouwd, dus 80-50-30. Direct van 80 naar 30 mag niet volgens de boekjes. Ook heeft handhaving zich te houden aan het geloofwaardigheidsbeginsel lijkt. Met een paar bakens langs een 80km-weg 30 afdwingen past daar bepaald niet bij. Ik vraag mij trouwens af of er in dergelijke situaties überhaupt 30 ingevoerd kan worden volgens de richtlijnen.
Snelheid is netjes afgebouwd van 80 -> 50 -> 30.
WeFo Lidnummer 0010.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » ma 18 okt 2021, 17:41

Attietattie schreef: zo 17 okt 2021, 2:38 Ik sta hier absoluut achter. Maar dat is een artikel dat mede tot stand is gekomen door een bedrijf dat lesgeeft in het maken van verkeersbesluiten. De soep wordt... nou ja, ik verwacht er niet teveel van...

Voor de duidelijkheid: ik heb een enorme klerehekel aan deze manier van handhaving. Ik ben alleen bang dat er geen gaten in te schieten zijn.
Toch denk ik dat het gelinkte arrest in dat artikel (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... L:2019:701) wel relevant is. Al staat het haaks op Art. 62 RVV.

Het is te hopen dat een van de 'benadeelden' het voor laat komen, en we de uitspraak over een tijdje terug kunnen lezen.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 18 okt 2021, 18:47

Hajo schreef: za 16 okt 2021, 12:35 De reactie van de politie is correct. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de inrichting en de bebording van een weg. Als er een :A1-30: staat, heb jij je daar aan te houden en kan daarop gehandhaafd worden.
Behalve in een woonwijk, dan wordt eerst eindeloos naar de gemeente verwezen dat de inrichting niet op orde is. Dit is gewoon ordinair cashen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 18 okt 2021, 19:39

^^ Dat heeft er niets mee te maken.

Als de gemeente de wegen binnen een woonwijk limiteert op 30 kmh en dat door bebording aan de weggebruiker duidelijk maakt, dan heeft de weggebruiker zich daaraan te houden. Ook al komt het wegbeeld niet overeen met een 30 kmh weg.

Bewoners kunnen naar de gemeente stappen en om maatregelen vragen als zij van mening zijn dat er te snel wordt gereden. De gemeente kan daarop ingaan door drempels of wegversmallingen aan te leggen, of door de politie op te dragen te handhaven. Ook een flitspaal is een optie.

De politie kan echter, bij zwaarwegende redenen, bezwaar tegen een opdracht tot handhaving uiten. Denk aan gebrek aan mankracht, of in dit geval, een onjuist wegbeeld waardoor een maximum snelheid van 30 kmh absurd is. Maar als de wetgever op zijn strepen gaat staan en handhaving gaat eisen, zal de politie daar gehoor aan moeten geven.

Als jij dan vervolgens met 70 over een wegvak rijdt waar het maximum 30 is en er wordt toevallig gecontroleerd... Tja, dan kun je een stevige boete verwachten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 18 okt 2021, 19:51

Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 19:39Maar als de wetgever op zijn strepen gaat staan en handhaving gaat eisen, zal de politie daar gehoor aan moeten geven.
Bij mijn weten heeft de wetgever helemaal niets met handhaving te maken. Althans, niet met de uitvoering ervan.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2021, 19:54

Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 19:39 Bewoners kunnen naar de gemeente stappen en om maatregelen vragen als zij van mening zijn dat er te snel wordt gereden. De gemeente kan daarop ingaan door drempels of wegversmallingen aan te leggen, of door de politie op te dragen te handhaven. Ook een flitspaal is een optie.
Tot zover de theorie :geeuw:
Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 19:39De politie kan echter, bij zwaarwegende redenen, bezwaar tegen een opdracht tot handhaving uiten. Denk aan gebrek aan mankracht, of in dit geval, een onjuist wegbeeld waardoor een maximum snelheid van 30 kmh absurd is. Maar als de wetgever op zijn strepen gaat staan en handhaving gaat eisen, zal de politie daar gehoor aan moeten geven.
De politie heeft daar niet zo veel over te vinden, het OM daarentegen wel. En het OM heeft als beleidslijn om niet te handhaven in 30- en 60-zones omdat de inrichting niet zou passen bij de limiet. En de gemeente c.q. wegbeheerder kan niet verder inrichten om verschillende redenen. Landbouwverkeer, de vuilniswagen, fietsverkeer, langslepende dossiers over trillingen en verzakkingen of gewoon een budget van afgerond 0.
Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 19:39 Als jij dan vervolgens met 70 over een wegvak rijdt waar het maximum 30 is en er wordt toevallig gecontroleerd... Tja, dan kun je een stevige boete verwachten.
Tenzij je dus kunt aantonen dat de inrichting niet deugt. En dat kan dus ook een "tijdelijke" inrichting zijn zoals werkzaamheden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 18 okt 2021, 20:07

Attietattie schreef: ma 18 okt 2021, 19:51
Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 19:39Maar als de wetgever op zijn strepen gaat staan en handhaving gaat eisen, zal de politie daar gehoor aan moeten geven.
Bij mijn weten heeft de wetgever helemaal niets met handhaving te maken. Althans, niet met de uitvoering ervan.
Dat laatste is correct. De wetgever, zoals een gemeente, kan de politie wel opdracht geven ergens te gaan handhaven, maar de uitvoering ervan, dus het "hoe", ligt in handen van de politie.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 18 okt 2021, 20:18

^^
Hoe zit dat dan met BOA's? Fietsen in een voetgangersgebied is technisch gezien een verkeersovertreding, daar wordt vooral door BOA's op toegezien toch?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2021, 20:21

^^ Veel boa's mogen niet handhaven op rijdend verkeer. Dat verschilt per domein en dus per gemeente.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 18 okt 2021, 20:23

^^ Correct. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2021, 20:27

Hajo schreef: ma 18 okt 2021, 20:07 Dat laatste is correct. De wetgever, zoals een gemeente, kan de politie wel opdracht geven ergens te gaan handhaven, maar de uitvoering ervan, dus het "hoe", ligt in handen van de politie.
En de politie heeft zicht te houden aan het beleidskader van het OM.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » ma 18 okt 2021, 20:28

Wouter N14 schreef: ma 18 okt 2021, 20:21 ^^ Veel boa's mogen niet handhaven op rijdend verkeer. Dat verschilt per domein en dus per gemeente.
Apart, heb zowel in Eindhoven als 's-Hertogenbosch BOA's gezien die daarop handhaafden. Geen idee of dat dan toevallig 2 gemeentes zijn die daarop een uitzondering vormen, dacht dat dit de regel was. Weer wat geleerd, merci!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2021, 20:32

Het lijkt mij aannemelijk dat grotere gemeenten inderdaad boa's van meerdere domeinen hebben, dus dan is het goed mogelijk :)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 18 okt 2021, 23:46

^^^ BOA regeling opvragen bij de betreffende gemeente.

Eigenlijk zou een gemeente dit prominent kenbaar moeten maken.. bij de entree van de gemeente ofzo. Dan weet je als bezoeker van de gemeente wat je kan verwachten.. of wat je wel of niet kan ontwijken. ;)

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 19 okt 2021, 7:59

Je krijgt snel gevallen, waar de boetes niet meer onder Mulder vallen (70 of 80 rijden waar je tijdelijk 30 mag) en dan krijg je weer rechtzaken waarin de hoogte van de boete (of intrekken rijbewijs) wordt aangevochten. En daar krijgt de burger vaak deels gelijk (strafvermindering of kwijtschelding zeg maar) als een maatregel niet legaal is of disproportioneel. Zeker als je kan aantonen dat een wegbeheerder nalatig is geweest (en dat ook nog weet). De politie(top) wordt niet populair bij het OM als het vele zaken voor de rechter brengt die ook nog eens deels vernietigd worden.

Dat staat los van een politiebevoegdheid. Een plicht is er ook niet volgens mij, hoogstens een dringend verzoek van een wegbeheerder. Denkbaar kan de voorzitter van de veiligheidsregio (burgemeester grotere plaats meestal) wel controle afdwingen op een plek waar vaak te hard wordt gereden, maar uiteraard niet onbeperkt vanwege bezetting. Als de situatie permanent is (juist ingericht maar toch te snel gereden) kan een gemeente een snelheidscamera aanvragen. Maar niet voor Vmax 30 wegen bij mijn weten, althans ik ken geen camera's op Vmax 30 wegen. Wellicht hier en daar bij een school.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 19 okt 2021, 19:30

^^ Zoals gezegd laat het OM in principe geen snelheidshandhaving toe op ETW-30 en -60 dus flitspalen zul je daar niet aantreffen. Bij hoge uitzondering kan je wel eens een laseractie organiseren bijvoorbeeld bij een school of een notoir knelpunt. Ik meen mij ook te herinneren dat dat ook het enige handhavingsmiddel is dat dan gebruikt mag worden, dus geen camera's.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 okt 2021, 20:35

Onze collega’s constateerden de snelheidsborden op de Oude Dijk en dat er op dat moment harder dan 80 kilometer per uur werd gereden. Zij meenden over te kunnen gaan op handhaving.
In plaats van 'ordnung muss sein'' had de politie ook kunnen vaststellen dat de maximumsnelheid niet in overeenstemming met het wegbeeld was. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.