Bodegraven > Santa Cristina d'Aro - 6 november

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

NWH
verkeersader

Bodegraven > Santa Cristina d'Aro - 6 november

Bericht door NWH » ma 18 okt 2021, 16:34

Op zaterdagochtend 6 november zal ik samen met 2 vrienden vertrekken naar Santa Cristina d'Aro in Spanje. Iedereen is in het bezit van een rijbewijs en we willen de rit dan ook in een dag voltooien.
Vertrektijd vanuit Bodegraven zal rond 05.00 uur zijn.

Zelf ben ik al vaker die kant op gereden en ben het meest bekend met de route over Parijs. Deze geeft Google Maps ook als snelste route aan.
De route over Luxemburg ken ik nog wel van de tijd dat ik nog met mijn ouders naar Spanje op vakantie ging (+15 jaar geleden) en die zou ik om nostalgische redenen toch ook nog wel weer eens willen rijden.
De route over Brussel en Charleroi trekt mij op dit moment echter het meest, vooral ook omdat deze behoorlijk competitief is t.o.v. de andere 2 opties en ik er een heel nieuw stuk snelweg in België (E420) en Frankrijk (A304 en A34) mee kan afvinken.

Welke route zouden jullie aanraden en waarom?

Ter volledigheid de 3 route opties die Google Maps geeft:
Afbeelding
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Bodegraven > Santa Cristina d'Aro - 6 november

Bericht door waldo79 » ma 18 okt 2021, 16:38

Qua afstand zijn alle drie de routes lood om oud ijzer. Met de westelijke route heb je alleen bij Parijs serieus risico op vertraging. Bij de routes langs Charleroi en Luxemburg speelt Brussel ook nog een rol en de aansluiting naar de E420 bij Charleroi is zachtst gezegd suboptimaal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 okt 2021, 16:42

Als ik je zo hoor zou ik via Charleroi heen en via Luxemburg terug rijden. Of andersom! Het klinkt dat je dat het leukste gaat vinden. ;)

Zaterdag bij Parijs zou overigens niet zo dramatisch zijn, alhoewel Parijs tegenwoordig bijna de hele week door van 's ochtends tot 's avonds vast staat in minder of meerdere mate.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 okt 2021, 16:45

Ha, ik heb mezelf voor komende week ook uitgenodigd voor een experiment op de Charleroi-route. Je kunt hem zeker eens uitproberen en dan heb je vanaf Langres ook nog een behoorlijk stuk jeugdsentiment erbij op weg naar verder zuidelijk. Ook het bepaald leukere deel als je het mij vraagt.

Uiteindelijk zitten de drie routes in een dusdanig kleine marge van elkaar dat je met goed fatsoen voor alle drie kunt kiezen. Twee verschillende routes voor heen en terug kan natuurlijk ook. Denk dat ikzelf voor Parijs zou kiezen: lekker lange rechte en vlakkere stukken tot Clermont-Ferrand en daarna de landschappelijk leuke A75 om je middag op te fleuren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 okt 2021, 17:07

Chris schreef: ma 18 okt 2021, 16:42Zaterdag bij Parijs zou overigens niet zo dramatisch zijn, alhoewel Parijs tegenwoordig bijna de hele week door van 's ochtends tot 's avonds vast staat in minder of meerdere mate.
Op zaterdag zou via de A86 Duplex normaal wel zonder files moeten kunnen. Dat zou ik zelf doen, omdat het het fijnste doorrijdt. En je pakt ook een bijzonder stukje infrastructuur mee. De drukte van de A86 aan de oostkant of de Boulevard Périphérique vermijd je er ook mee. Het is in mijn ogen de meest relaxte route langs Parijs.

Afbeelding

Vanuit het noorden negeer je eerst de afslagen naar de A104 en A3, je blijft gewoon rechtdoor rijden richting Parijs. Na afrit 5 volgt het knooppunt met de A86, hier volg je Nanterre. Vervolgens kun je gewoon rechtdoor blijven rijden, de A86 volgend, en je komt vanzelf bij de Duplextunnel (tol). Na de Duplextunnel gewoon de A86 blijven volgen, de A10 staat hier al aangegeven. Bij het knooppunt met de N118, op deze plek, sla je weer af en volg je de borden naar de A10. Via de N118, een prima expressweg die leuk op en neer gaat, rij je zo de A10 op.

Afhankelijk van hoe laat je er langs komt betaal je tussen de € 6,90 en € 8,30 tol op zaterdag laat in de ochtend/vroeg in de middag, maar persoonlijk vind ik het een prettiger route, en je hoeft minder vaak af te slaan dan op een route langs de oostkant van Parijs. Er is geen garantie dat deze route filevrij is, vooral het eerste deel van de A86 rond Colombes kan soms wat druk zijn, maar normaliter rijdt het er wel redelijk door. Vanaf Nanterre is het vaak, voor Parijse begrijppen, een vrij rustige route. De N118 kan soms wat drukker zijn, maar als die filevrij is zit je ook in 10 minuutjes op de A10.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 18 okt 2021, 18:50

Ik vind het een zeer lastige keuze, waarbij alle drie de opties hun eigen charme hebben. Als ik iets zou moeten laten vallen, dan zou dat de Luxemburgroute zijn. Dat langdradige stuk door de Ardennen en het vervelende stuk Metz-Nancy mis je dan. De route langs Charleroi is erg rustig en leuk om uit te proberen. De route langs Parijs eindigt met de A75 in herfstkleuren, wat ongetwijfeld ook leuk is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 18 okt 2021, 20:10

^^ Persoonlijk vind ik de route door de Ardennen altijd wel iets hebben, maar ik snap ook wel goed wat je bedoeld. Aan de andere kant is de A1 naar Parijs ook een weg die vrij langdradig kan aanvoelen.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 okt 2021, 20:56

^^ De E411 door de Ardennen is niet de meest spectaculaire weg. Gelukkig kom ik er niet zo vaak, ik ga doorgaans over de E25 via Luik die kant op en die route is aantrekkelijker. Maar dat is momenteel ook geen alternatief.

Wat betreft de A1: dat is landschappelijk niet de mooiste route, maar het is wel even lekker doorknallen over een prima 2x3 rijstroken brede snelweg, met goede aires. En dan heb je het gevoel lekker op te schieten. Het laatste stuk voor Parijs, zeg maar vanaf Compiègne, is trouwens nog best aardig. Dan moet je langs Parijs, en dan heb je daarna nog weer minstens 2x3 rijstroken tot aan Orléans-Sud.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 okt 2021, 21:12

^^ In de afgelopen maanden nu twee keer door Luik gereden zonder enige vertraging. En vanuit Bodegraven is het geen rare keuze om zo naar Luxembourg te rijden in plaats van over Brussel. Dat verschil is marginaal.

Het hangt er vast ergens vanaf wat je als langdradig ervaart. Het woord komt al snel in beeld wanneer je rijdt door dunbevolkt gebied waar de afstanden tussen “onderweg-gebeurtenissen” groter zijn: geen grote steden, geen knooppunten waar je naar aftelt en de afstanden op de afstandenborden worden maar langzaam kleiner. Dan is echt spectaculair landschap het enige dat dat goed kan maken.

Ik vind de Ardennen best aardig rijden, maar zo rond Neufchateau heb ik het in beide varianten wel gezien, en dan begint eigenlijk net een ronduit vervelend stuk: tot aan Toul druk en snelheidsbeperking, daarna tot Dijon ook eerder uitgestrekt lichtglooiend grasland. Daarna wordt het leuker. Over Parijs vind ik zeker tot Orléans eigenlijk geen klap aan, maar in ruil daarvoor veel langere rechte 2x3-weg. Zorgt in ieder geval voor een hoeveelheid ontspanning op het eerste stuk. A71 tussen Orléans en Clermont is ook een lange verzameling bos. Hier zelfs nog een totaal gebrek aan afritten waarmee je je zinnen kunt verzetten. Maar goed, als je lekker door kunt rijden, vind ik het best...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 18 okt 2021, 21:26

Pino schreef: ma 18 okt 2021, 21:12 A71 tussen Orléans en Clermont is ook een lange verzameling bos. Hier zelfs nog een totaal gebrek aan afritten waarmee je je zinnen kunt verzetten. Maar goed, als je lekker door kunt rijden, vind ik het best...
Mwah, in de buurt van Montluçon wordt het al best een landschappelijke route:

https://maps.app.goo.gl/PZ4ZJ24L9TJm1Wgg8

https://maps.app.goo.gl/mveA6doc3JaoCQyZ7
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 okt 2021, 21:30

^^ Ja eens, da’s waar je in opener Auvergne-landschap terecht komt.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 18 okt 2021, 22:14

@coentunnel.

Wat ik meestal doe is op de heenweg via de E411 en terug via de E25, die afwissling vind ik leuker. Maar ik ben het met je eens dat de E25 landschappelijk aantrekkelijker is.
Touren is rough so you got to be tough

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » di 19 okt 2021, 10:30

Dank voor alle reacties, leuk om te lezen. Voor mij is het ook nog zeker geen uitgemaakte zaak maar mede door de reacties neig ik naar Charleroi op de heenweg en via de Duplex (Parijs) op de terugweg.
Dan kan het nostalgische gevoel bij de route over Luxemburg nog even blijven zoals hij is ;)
Coen Tunnel schreef: ma 18 okt 2021, 17:07
Vanuit het noorden negeer je eerst de afslagen naar de A104 en A3, je blijft gewoon rechtdoor rijden richting Parijs. Na afrit 5 volgt het knooppunt met de A86, hier volg je Nanterre. Vervolgens kun je gewoon rechtdoor blijven rijden, de A86 volgend, en je komt vanzelf bij de Duplextunnel (tol). Na de Duplextunnel gewoon de A86 blijven volgen, de A10 staat hier al aangegeven. Bij het knooppunt met de N118, op deze plek, sla je weer af en volg je de borden naar de A10. Via de N118, een prima expressweg die leuk op en neer gaat, rij je zo de A10 op.
Dank voor deze uitgebreide reactie, zelf wil ik terug een andere route nemen dan heen en dan zit ik zeker aan de Duplex tunnel te denken. Van zuid naar noord namelijk nog nooit bereden.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 19 okt 2021, 13:02

Eventueel kan je de A20 nog als backup route opnemen. Relatief saai, maar rustig en bijna volledig tolvrij.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 22 okt 2021, 15:34

Komt er nog wel tol bij op de A62 en A61 tussen Montauban en Narbonne.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 okt 2021, 0:05

Heb het wel eens doorgerekend: het verschil in tol tussen de A20-A61 en A75 is echt marginaal. Het toltraject op de A20-A61 tussen Brive en Narbonne is wat langer dan de tolkilometers Vierzon-Clermont en Beziers-Narbonne op de A71-A75, maar het hoge tarief voor het Viaduc de Millau trekt het dan recht. Het scheelt maar een euro, maar de 35 kilometer langere route over Toulouse is de goedkoopste snelwegroute naar Perpignan.

Overigens is ook de route over Luxembourg ongeveer precies zo duur. Waar A20 en A75 een flink tolvrij gat midden op de route hebben, zit dat van deze route in het feit dat je bij Toul pas gaat betalen. Da’s ter hoogte van Parijs, dus dan heb je er op de andere routes al een flink stuk tolweg op zitten.

Van de besproken routes is alleen die over Reims echt wat duurder. Gewoon kwestie van meeste kilometers op de tolweg.