Mechelen - Den Helder

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x3 autosnelweg

Mechelen - Den Helder

Bericht door vynkce » di 26 okt 2021, 20:19

Op 1 november rij ik met de wagen naar Den Helder. Blijkbaar zijn er drie routes die in tijd en afstand quasi even lang zijn.
- Antwerpen - Rotterdam via de A12/A4/A29, dan verder via A4/A5/A9 tot Alkmaar en dan binnendoor naar Den Helder
- Antwerpen - Rotterdam via de E19/A16, dan A13/A4 en verder gelijkaardig zoals de eerste optie
- Antwerpen - Utrecht - Amsterdam via E19/A27/A2 en dan via de A9 verder naar Alkmaar en dan opnieuw binnendoor verder.

Welke raden jullie aan als snelste en aangenaamste route? Of zijn er nog andere alternatieven?
Ik zoek ook nog een plek om iets te eten met activiteit voor twee kleuters rond en na de middag. Dit hoeft geen wegrestaurant te zijn dus, maar een stop van pakweg 2,5u niet te ver van de snelweg kan zeker. Vermoedelijk zullen we dan ergens rond de lijn Leiden, Gouda, Utrecht zijn. Tips zijn ook hiervoor welkom ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Mechelen - Den Helder

Bericht door Palance » di 26 okt 2021, 20:21

De A29: De Haringvlietbrug kan nogal wat vertraging opleveren. Dat is nu geen prettige route.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 okt 2021, 20:26

De N9 Alkmaar - Den Helder wordt vaak gezien als een vervelend lang stuk dat niet opschiet door traag verkeer. Als alternatief kan je ook de A7 en N99 nemen. Die route geeft Google Maps niet aan, maar het scheelt actueel maar 1 minuut met de route via Alkmaar.

Je kan ook beide routes eens uitproberen, de ene heen, de andere terug. ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 26 okt 2021, 20:47

Hoewel de A27 tussen Breda en Utrecht zowat de meest verouderde snelweg van Nederland is, rijdt deze route vanaf de A2 over het algemeen aangenamer dan via Rotterdam.
Bij Amsterdam kun je vervolgens inderdaad ook kiezen voor de A10-oost/noord-A7-N99. Dat scheelt een hoop verkeerslichten op de ring Alkmaar-N9.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 26 okt 2021, 21:19

Ik zou ook gaan voor de A27-A2 langs Utrecht en Amsterdam en dan via de A7 omhoog.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 26 okt 2021, 21:51

Ik zou A16 - A20 - A13 - A4 - A5 - A10 - A8 - A7 - N99 doen. Lijkt me de prettigste en leukste route om te rijden.

Tussenstop zou je bij Schiphol kunnen doen: vliegtuigen kijken vanaf het Panoramadek.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 26 okt 2021, 21:58

^^ wel prijzig parkeren voor een lunch ;)

Rij je via Amsterdam, dan is Haddock een prima kindvriendelijk restaurant. Naast de A10, met speeltuin buiten en kinderkamer. Geliefd onder de lokale gezinnen met kinderen.
https://haddockamsterdam.nl/kinderen/ki ... estaurant/

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 26 okt 2021, 22:25

vynkce schreef: di 26 okt 2021, 20:19 Op 1 november rij ik met de wagen naar Den Helder. Blijkbaar zijn er drie routes die in tijd en afstand quasi even lang zijn.
(..)
- Antwerpen - Utrecht - Amsterdam via E19/A27/A2 en dan via de A9 verder naar Alkmaar en dan opnieuw binnendoor verder.

Welke raden jullie aan als snelste en aangenaamste route? Of zijn er nog andere alternatieven?
A16 en A4 zijn brede snelwegen, dat kan aangenaam rijden. Via de A27 is het wat drukker en krapper, denk ik. Zal ook van het gekozen reisvenster op de dag afhangen (spits of er tussenin?).
De A7 naar Den Oever en dan N99 zal ook aangenaam rijden, na Hoorn is het relatief rustig.

Via Alkmaar en het Noord-Hollands kanaal naar Den Helder is vrij rechtstreeks hoor. Binnendoor is voor mij als je dan achterlangs Alkmaar kiest, via Heerhugowaard en Schagen :D

Verkeerslichten ring Alkmaar (west) vallen wel mee, vind ik. Let wel op de flitsers, maar als je de 70 km/h aanhoudt heb je grotendeels een groene golf.
vynkce schreef: di 26 okt 2021, 20:19 (..)
Ik zoek ook nog een plek om iets te eten met activiteit voor twee kleuters rond en na de middag. Dit hoeft geen wegrestaurant te zijn dus, maar een stop van pakweg 2,5u niet te ver van de snelweg kan zeker. (..)
In Utrecht, The Wall, Leidsche Rijn heb je een indoor speelhal. Relatief makkelijk bereikbaar (en nog een beetje betaalbaar, vind ik) via de paralellbaan, (let op, wel op tijd kiezen vanaf Nieuwegein, vlak voor knp. Oudenrijn ;)

In The Wall zit aan de zuidkant een Mcd. Wil je meer keuze in eten, rij dan de straat Proostwetering) noordwaarts af (bedrijven gedeelte) en nabij de Shell heb je dan de Foodspot. Daar kan je ook een wok gerecht of een friet bestellen. Iets verderop zit de KFC.

https://play-inutrecht.nl/

https://www.thewall.nl/bereikbaarheid/

In Den Helder kunnen jullie nog proberen om de walrus te spotten. ;)
https://nos.nl/artikel/2403184-walrus-r ... den-helder

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 okt 2021, 0:12

paolie schreef: di 26 okt 2021, 21:58 ^^ wel prijzig parkeren voor een lunch ;)
€ 1,10 per 10 minuten als ik het goed heb, maar Schiphol is wel een leuke plek en op het Panoramaterras zie ik eigenlijk altijd wel kinderen die hun ogen uitkijken. Als het goed weer is, dan is het zeker de moeite waard en het is voor kinderen een enorme belevenis.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 27 okt 2021, 0:33

Of je pakt de Mcd. Bij badhoevedorp. 0 euro parkeerkosten, wel met tijdschijf.
De actertuin is een landingsbaan van Schiphol.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 0:43

paolie schreef: di 26 okt 2021, 21:58 wel prijzig parkeren voor een lunch ;)

Rij je via Amsterdam, dan is Haddock een prima kindvriendelijk restaurant. Naast de A10, met speeltuin buiten en kinderkamer. Geliefd onder de lokale gezinnen met kinderen.
https://haddockamsterdam.nl/kinderen/ki ... estaurant/
Ondergetekende local met kinderen kan dat helemaal bevestigen. Ook zonder kinderen trouwens een prima hamburger. Aangezien ik vanaf daar in 2.5 uur doorgaans Brussel wel haal, zou ik denken dat de lunch-range noordelijker ligt dan waar vynkce hem verwacht. Juist rond Amsterdam of, als je via de A5-A9 langs Haarlem komt i.p.v. Amsterdam, ongeveer daar.

Er zijn rond deze zelfde afrit ook nog wel wat andere lunchopties. Op IJburg zit twee minuten van de snelweg een winkelcentrum met parkeergarages en lunch-opties variërend van een broodje bij de slager tot Indisch. Vlak achter Haddock zit Kaap Oost met een wat gevarieerdere kaart. Één afrit verderop langs de A10 zit de Landmarkt: high-end supermarkt met lunchroom erbij.

Overigens zou ik zeggen dat de route oostelijk langs Amsterdam met name lekker combineert met de A7 en de A2-A27. Kies je toch liever voor een route Alkmaar (ik zou het afraden om de al aangehaalde reden), dan zou je toch echt eerder aankomen vanaf Rotterdam en dan A5-A9, waarmee je redelijk bij Amsterdam vandaan blijft. Als je dan een lunchplek zoekt: vanaf de A9 even vis halen bij De Dolfijn in IJmuiden. Zijn mijn kinderen dol op.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 okt 2021, 12:08

Jeff schreef: wo 27 okt 2021, 0:33 Of je pakt de Mcd. Bij badhoevedorp. 0 euro parkeerkosten, wel met tijdschijf.
De actertuin is een landingsbaan van Schiphol.
Dat is een prima spottersplek, maar dan moet de Buitenveldertbaan op dat moment wel in gebruik zijn. Voor landingen wordt deze vooral gebruikt bij een sterke wind vanuit het (zuid)westen. De Buitenveldertbaan wordt minder gebruikt dan de primaire banen van Schiphol (de Kaagbaan en Polderbaan).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 okt 2021, 14:49

^^ Je hebt vanaf deze parkeerplaats nog een best aardig zicht op de Kaagbaan ook, maar hij is inderdaad bepaald leuker wanneer men landt op de Buitenveldertbaan. Maar dat gebeurt overdag toch best wel veel hoor, wanneer er een gewone westenwind staat. Je kunt het baangebruik onderweg hoe dan ook vlug checken op https://www.lvnl.nl/omgeving/baangebruik.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 27 okt 2021, 15:57

Als je bij Leiden zit zou ik hier heengaan: Pannenkoekenboerderij de Hooiberg: https://www.google.nl/maps/place/Pannen ... d4.5513294
Als je rond Haarlem zit absoluut naar Brasserie Beeckestijn: https://www.google.nl/maps/place/Brasse ... d4.6522155
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 29 okt 2021, 17:56

Bedankt voor alle tips!!!!

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 09 nov 2021, 10:04

Hierbij geef ik graag nog een korte terugkoppeling van mijn tripje in puntjes.

Heenweg (E19 - R1 - E19 - A58 - A27 - A2 - A9 - N9)
- De doortocht van Antwerpen liep vlot
- Regelmatig korte stukjes vertraagd verkeer op de E19 tussen Kleine Bareel en de grens
- File vanaf de grens tot op de A58 en verder tot aan het knooppunt met de A27
- Verder op de A27 weinig problemen, wel zeer druk verkeer
- Het wegdek van de A27 was niet in slechte staat, maar allesbehalve mooi vlak
- De A27 deed me verder wat denken aan de E313. Smal profiel en niet meer fatsoenlijk uitgebouwd voor zijn hedendaags gebruik.
- Een pauze gehouden in Utrecht (bedankt voor de tip!)
- De A2 tot Amsterdam blijft ronduit indrukwekkend
- De verdere route via de A9 was verder weinig op aan te merken
- Vanaf het einde van de A9 bij Alkmaar gaat het inderdaad moeizamer. Eens je voorbij alle verkeerslichten bent op de ring gaat het wat vlotter, maar inderdaad geen aanrader als je wil opschieten. Wel een mooie omgeving gelukkig.

Terugweg (N99 - A7 - A8 - A10 - A5 - A4 - A13 - A4 - A20 - A15 - A29 - A4 - A12 - R1 - E19)
- Deze keer gekozen voor de tips om via de N99 naar de A7 te rijden. Een verademing vergeleken bij die N9 tot aan Alkmaar.
- Er reed amper verkeer op de A7 tot aan pakweg Hoorn. Daarna werd het snel drukker.
- Ineens ben je dan ook in Amsterdam. Vanaf hier eigenlijk besloten om vooral verder te rijden op basis van de Waze. Deze koos ook mooi de route die ik had voorzien via de Coentunnel naar de A5.
- De doortocht van Amsterdam ging vlot. Die A5 vond ik wel een aanrader. Het viaduct slingert tussen de gebouwen door en verder passeer je ook nog de luchthaven.
- De A4 naar Rotterdam kent nogal een wisselend profiel met zelfs een deeltje twee rijstroken. Hier ging het even moeizaam, maar amper tijdverlies.
- Gestopt in Delft voor de lunch en dan opnieuw de Waze gevolgd langs de A13 en A20 naar de Beneluxtunnel om dan via de A15 op de A29/A4 naar Antwerpen te geraken.
- Paar minuten vertraging aan de Haringvlietbrug, verder was ik alleen wat verrast door de versmalling aan het knooppunt Zoomland met de A58.
- Daarna sta je zo aan de grens.
- De doortocht van Antwerpen verliep deze keer echter minder vlot en heeft ons zeker een half uur gekost. De keuze om via de A12 te rijden was echter de goede aangezien de file hier pas begon net voorbij Ekeren. De E19 stond al vast van voor Brecht. Eenmaal voorbij was het gelukkig niet ver meer.

Nog enkele algemene zaken:
- Die beperking van 100km/h overdag is echt wel dom als je lange trajecten moet rijden. Toen ik mijn vrouw uitlegde waarom dit was keek ze maar vreemd :)
- Uiteraard is dit wel goed voor het verbruik, want hoe duur is de benzine wel niet bij jullie... ?

- De route op de terugweg vond ik vanuit mijn persoonlijk standpunt trouwens de leukste om te rijden. Andere mensen met minder interesse voor verkeer, mobiliteit en infrastructuur zou ik echter die van de heenweg aanraden. Deze is veel "gemakkelijker".

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 nov 2021, 10:30

Leuk om te horen dat ons land wordt gewaardeerd. Het wegennet is heel wisselend uitgebouwd en behalve de uiteinden van het land is het overal druk. En die 100 km/h wordt gezien meer gezien als een irritant advies.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 09 nov 2021, 10:43

- Uiteraard is dit wel goed voor het verbruik, want hoe duur is de benzine wel niet bij jullie... ?
Waarom denk je dat het zwart ziet van de gele platen net over de grens? :lol:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 nov 2021, 16:09

waldo79 schreef: di 09 nov 2021, 10:30En die 100 km/h wordt gezien meer gezien als een irritant advies.
Maar je moet wel een beetje voorzichtig zijn, dat kan snel duur worden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 09 nov 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 nov 2021, 16:20

Hmmm, dan verschillen jij en ik van mening over wat een normale snelwegsnelheid zou moeten zijn. Ik zie weinig reden mijn rijbewijs te verspelen overdag (daarvoor moet ik namelijk 150 of meer afklokken).

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 nov 2021, 16:32

^^
Als je 100 als een "irritant advies" noemt en iemand straks denkt dat ook zo te kunnen interpreteren om dan tegen een dure bon aan te lopen, is dat zonde.

Moet je dan mijn hele reactie zo letterlijk nemen? Nee, maar gezien wat voor een shitshow dat vorige keer uitlokte waarbij zelfs modjes een flamewar stimuleerden, ik zal hem aanpassen....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 nov 2021, 17:58

100 is hetgeen toegelaten is overdag, daar zullen we ons aan moeten houden. Het wordt niet heel strikt gehandhaafd, vandaar dat ik de betiteling irritant advies in de mond nam. Niets meer, niets minder. Ik veroordeel jouw woorden niet.

Overigens probeer ik wel bij de 100 in de buurt te blijven. Zo'n beetje 110-115 op de teller.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 09 nov 2021, 19:47

Ik zit liever op Vflitsmeister (dat is voor mij 120) dan op Vmax. Die 100 is niet meer uit te leggen zoals ook uit het relaas van Vynkce blijkt.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 nov 2021, 20:32

waldo79 schreef: di 09 nov 2021, 17:58
Overigens probeer ik wel bij de 100 in de buurt te blijven. Zo'n beetje 110-115 op de teller.
Dat is zeker in de westelijke helft van het land ook wel wat de grote meerderheid doet. Pogingen wagen om harder te rijden zijn dan al snel voorbehouden voor de absolute daluren. En uiteraard is het westen ook het landsdeel waar je de meeste trajectcontroles op je af krijgt. Dan blijf ik tussen de trajectcontroles meestal ook maar hangen op ongeveer dezelfde snelheid (cruise control omhoog van 107 naar 115). Heb weinig lol in een stukje racen en dan weer in het gareel en dat die keer op een rit door het dichtstbevolkte deel van het land.

Zodra je in dunnerbevolkte gebieden komt, is er meer ruimte om je te richten op hogere kruissnelheden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 nov 2021, 21:02

Op drukke 2x2 assen buiten de Randstad is veel sneller dan 107 ook een illusie, althans het rijdt onprettig.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 09 nov 2021, 22:49

Paar dagen terug nog 180 in de spits aangetikt op de A27. :dontknow:

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 10 nov 2021, 9:23

In België waar je nog 120 mag, rijd ik in de spits de laatste tijd rond de 100, vind ik veel relaxter dan steeds accordeon spelen als je steeds de limiet probeert op te zoeken. Als bonus scheelt het als snel een halve liter per 100km op in een benzinewagen.
Laatst nog een rood autotje in het oog gehouden die me steeds inhaalde om zich verderop in het verkeer vast te rijden. Uitelijndelijk hebben we tegelijk dezelfde afrit genomen waarbij hij/zij achter mij aansloot, dus tijdwinst heeft het niet echt opgeleverd. :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2021, 14:57

Sinds de limiet naar 100 km/h is verlaagd heb ik nog nooit een boete gehad voor te snel rijden. Daarvoor wel eens toen ik geflist werd met 107 in een 100 zone. Ik denk dat je dus in Noord-Holland niet zo'n groot gevaar loopt op pietje-precies flitsers. In ieder geval niet op de A 7.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 14 nov 2021, 15:44

^^^ das mooi, want ik heb er gistermiddag zo'n 130 km/h op de teller gereden.

Maar jongens jongens.. wát is het polderuitzicht na Wormer toch verschrikkelijk triest geworden de laatste jaren.. grijze dozen / metalen kassen en westelijk overal windmolens.

Ook gek: er stond haast geen wind, dus de grotere jongens stonden stil.. maar één iets kleinere draaide als een jekko. Vreemd.. dan ga ik daar toch over nadenken waarom zo'n exemplaar zo rap wél kan draaien.. :s

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 14 nov 2021, 16:33

^^ Das gewoon een knopje aanzetten en de molen komt in beweging.
Alleen kost het dan stroom

/off-topic