Linksaf de autosnelweg op
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Linksaf de autosnelweg op
Gisteren in het nieuws: Politie haalt spookrijdende touringcar met tientallen passagiers van snelweg
Plek waar de bus waarschijnlijk de snelweg op gegaan is:
https://www.google.com/maps/@51.0397715 ... 384!8i8192
Pijl voor linksaf op de weg en in het verkeerslicht. Ja, dat kan verwarring opleveren.
Het wordt ook anders gedaan:
https://www.google.nl/maps/@52.4109253, ... 384!8i8192
Pijl voor linksaf op de weg en schuine pijl in het verkeerslicht.
Of nog anders:
https://www.google.nl/maps/@51.6377605, ... 384!8i8192
Pijl rechtdoor op de weg en vol verkeerslicht. Die uitvoegstrook komt wel.
IMHO is de laatste uitvoering de duidelijkste. De schuine pijl in het verkeerslicht is volgens mij iets nieuws, maar het is zeker niet zo dat de andere twee manieren een zaak van voortschrijdend inzicht is. Ook nieuwe situaties worden verschillend aangelegd.
Wat zijn hier de regels voor? Wat zijn de afwegingen om het op de ene manier of op de andere manier te doen?
Plek waar de bus waarschijnlijk de snelweg op gegaan is:
https://www.google.com/maps/@51.0397715 ... 384!8i8192
Pijl voor linksaf op de weg en in het verkeerslicht. Ja, dat kan verwarring opleveren.
Het wordt ook anders gedaan:
https://www.google.nl/maps/@52.4109253, ... 384!8i8192
Pijl voor linksaf op de weg en schuine pijl in het verkeerslicht.
Of nog anders:
https://www.google.nl/maps/@51.6377605, ... 384!8i8192
Pijl rechtdoor op de weg en vol verkeerslicht. Die uitvoegstrook komt wel.
IMHO is de laatste uitvoering de duidelijkste. De schuine pijl in het verkeerslicht is volgens mij iets nieuws, maar het is zeker niet zo dat de andere twee manieren een zaak van voortschrijdend inzicht is. Ook nieuwe situaties worden verschillend aangelegd.
Wat zijn hier de regels voor? Wat zijn de afwegingen om het op de ene manier of op de andere manier te doen?
-
- Moderator
Re: Linksaf de autosnelweg op
Die schuine pijl in de lens is wenselijk en komt veel voor, maar als touringcarchauffeur heb je echt meer dan genoeg andere signalen gemist dat je fout bezig bent. Op de afrit ontbreken ook de antispookrijpijlen, maar ik betwijfel of dat nog had geholpen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Schuine pijl in het verkeerslicht bestaat al jaren en is niets geks aan. Het kan eigenlijk niet mis gaan. Aan de weginrichting had de chauffeur wel degelijk kunnen zien dat hij de verkeerde kant uit ging. Alles geeft dat aan.
- De pijl op het wegdek geeft met een blokje aan dat de chauffeur bij de volgende kruising pas linksaf kan.
- De bewegwijzering geeft duidelijk aan dat de chauffeur na de brug pas linksaf kan.
- De opstelstrook loopt duidelijk door en de RWS band heeft geen afrijhoek waardoor de chauffeur moeilijk naar links kan.
- Bord

M.i. zijn er geen dingen aan deze kruising die dusdanig verwarrend zijn dat je zomaar klakkeloos linksaf de snelweg op kan rijden. Dat hij spookreed heeft de onoplettende chauffeur aan zichzelf te danken.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op zo 31 okt 2021, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Svenlo
-
- Moderator
https://www.1limburg.nl/chauffeur-touri ... xt=defaultDe bestuurder wees volgens de politie naar zijn navigatiesysteem in een poging de spookrit te verklaren. De chauffeur is afkomstig uit Roemenië. Zijn rijbewijs is ingevorderd,
Tuurlijk, het was weer de schuld van de navigatie

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Dat je je boven op de kruising vergist... Donker, nat, wat vermoeid,.. Het is dom maar ik kan me dat ergens nog voorstellen. Maar eens je tegen het verkeer in de afrit volgt naar de snelweg en eens je bij de afrit aankomt dan moet je interne "oh k*t dit klopt niet" alarm toch af gaan zou je denken...
-
- 2x5 autosnelweg
Daar moest ik ook aan denken. Op Streetview zijn het alleen maar zonnige plaatjes te zien, maar zo waren de omstandigheden dus niet.
-
- 2x2 autosnelweg
Maar dat bord verboden toegang voor alle bestuurders in die richting is toch duidelijk nee? En dan is het nog instinctief indraaien naar witte lichtjes RECHTS van je, wat aan onze kant van het kanaal niet als normaal mag overkomen. Maakt niet uit wat de weersomstandigheden dan zijn.
-
- Moderator
Dan nog passeer je 4x

-
- expressweg

Svenlo
-
- autoweg
Als beroepschauffeur moet je weten dat een navigatie jou nooit precies vertelt waar je in moet rijden bij snelwegaansluitingen. Altijd zelf opletten.
-
- expressweg
Mijn discussiepunt is niet zozeer dat hier iemand de mist in gaat, maar dat er blijkbaar drie verschillende manieren zijn om dezelfde situatie aan te duiden.
Waarom is dat, en wat zijn de beweegredenen om de ene of de andere manier te gebruiken?
Waarom is dat, en wat zijn de beweegredenen om de ene of de andere manier te gebruiken?
-
- verkeersader
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak dit voorkomt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met "continentale" Europeanen.
Zeker als je de boot afkomt zal je er goed op letten, maar kan mij ergens voorstellen dat het je kan gebeuren dat je bij het oprijden van de snelweg "schrikt" omdat je denkt aan de verkeerde kant van de weg op te rijden, omdat je het nog niet zo gewend bent.
Zeker als je de boot afkomt zal je er goed op letten, maar kan mij ergens voorstellen dat het je kan gebeuren dat je bij het oprijden van de snelweg "schrikt" omdat je denkt aan de verkeerde kant van de weg op te rijden, omdat je het nog niet zo gewend bent.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Moderator

-
- Moderator
De boekjes worden onvoldoende gebruikt en/of zijn niet eenduidig en zijn te vrijblijvend.
-
- 4x5 autosnelweg
Laat me raden: rijbewijs gekocht bij een plaatselijke bemiddelaar. Via een schijnconstructie naar Nederland gehaald zodat er weer een zooitje parasitaire uitzendbureaus flink kunnen cashen.De chauffeur is afkomstig uit Roemenië.
Hopelijk gaan ze eens wat aan deze vorm van uitbuiting doen en worden er eens wat vergunningen voor bedrijven ingetrokken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.