Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

JB81
autoweg

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door JB81 » do 31 aug 2023, 15:06

verfmeer95 schreef: zo 02 apr 2023, 14:34 ^^ Den Helder zou kunnen, de marine vaart daar ook met grote schepen naar toe. Maar daar zal dan geen civiele kade beschikbaar zijn.
Eindhoven Airport is eigenlijk ook een militair vliegveld. Met een beetje goede wil....

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 17:28

^^ Maar dat is het probleem hier: welk belang heeft de Nederlandse staat (defensie) of een havenschap (Eemshaven) hier nou werkelijk bij plaats maken voor een veer? Het is een soort side business die ruimte vreet. In Eindhoven op het vliegveld kon dat ooit uit, ik zie het hier gewoon niet gebeuren. In ieder geval niet omdat we het zo leuk vinden dat hier privaat ondernemerschap ruimte krijgt en dat er zo'n leuke veerverbinding kan bestaan. Dus dan zeg je "lever de complete papierhandel maar in bij de paarse krokodil, zorg zelf voor je complete infrastructuur en dan mag het - maar hou ons er niet mee bezig."

Het was in die zin al heel wat dat Eemshaven nog wilde meedenken over tijdelijke oplossingen op hun infrastructuur omdat er wat overcapaciteit was. Maar je ziet meteen wat voor ellende het opleverde. Tijdelijke window voorbij, vraag naar reguliere aanlegcapaciteit trekt weer aan, je bent out of business...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2023, 18:56

captain007 schreef: do 31 aug 2023, 8:35 Als ze gewoon die vaste plek in de Eemshaven hadden gehad was het denk ik wel los gelopen, maar blijkbaar is dat niet haalbaar geweest door allerlei omstandigheden (gebrek aan kapitaal bij deze onderneming zal er daar ook wel een van zijn).
Tja, zelfs toen het wel liep, waren de banken niet te porren voor het verstrekken van een lening voor een eigen kade. En zonder eigen kade is de Eemshaven geen permanente optie. Dus ja, zelfs als de potentie aangetoond wordt, zijn de banken blijkbaar niet happig op investeren. En eigen vermogen was er nog te weinig.
Jeff schreef: do 31 aug 2023, 14:38 Ik ben vooral benieuwd wat de bekendere namen in de Europese Ferrywereld (DFDS, Stenalines, Finnlines, Tallink, TT-lines, enz) gaan doen.
Zoals hier terecht wordt opgemerkt: De vraag is er & de prijzen waren wat hoger maar had nauwelijks effect op de vraag.

Lijkt mij toch moeilijk om te negeren.
Misschien springt iemand in het gat. Het toont in ieder geval aan dat er een markt voor is en dat het rendabel te exploiteren is. Daarnaast worden, mede door het hete weer in Zuid-Europa in de zomer, en de afnemende sneeuwzekerheid in de winter, Noorwegen en Zweden wel steeds populairder als vakantiebestemming, het hele jaar door.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 31 aug 2023, 19:53

welk belang heeft de Nederlandse staat (defensie) of een havenschap (Eemshaven) hier nou werkelijk bij plaats maken voor een veer?
Net als bij andere infrastructuur: het is een publieke voorziening. Ik snap niet zo waarom er moeilijk gedaan wordt om een goede aanlegsteiger aan te leggen, kan deels betaald worden met de compensatie van de gaswinning die het kabinet beloofd heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 aug 2023, 20:35

De overheid legt infrastructuur aan omdat het efficiënt is en daarmee eerlijker kan worden verdeeld over de burgers. Maar de overheid is daar niet een liefdadigheidsinstelling omdat het gaat om iets van publiek nut. De overheid schiet feitelijk de aanleg voor, maar de kosten komen uiteindelijk bij de gebruikers terecht. Bij wegen wordt er meer opgehaald aan MRB en brandstofaccijns dan wat eraan wordt uitgegeven; bij OV worden de meeste investeringen terugverdiend uit kaartverkoop en concessiesommen. Op zich zou de overheid ook een aanlegsteiger kunnen voorfinancieren, maar het hele netwerkargument gaat voor een veer naar Noorwegen eigenlijk niet op (evenmin als naar Engeland). Dus ik vind het niet raar dat al deze veerhavens zijn ontwikkeld op eigen terrein van de operator.

En ja, SOMS geeft de overheid dan wat subsidie, bijvoorbeeld uit sociale motieven. Maar argumenten als “armere burgers raken sociaal geïsoleerd als ze niet het veer naar Noorwegen kunnen nemen” of dat Groningen anders geïsoleerd raakt vliegen niet. Op zijn best maak je er een stimulans van voor een achtergebleven regio, betaald uit Wiedergutmachung voor het gas-debacle. Maar dan zijn er denk ik ook wel betere bestedingen in de regio.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 sep 2023, 10:07

^^ De overheid kan best stellen dat bepaalde internationale verbindingen van belang zijn. Dat zal de overheid ook wel vinden van de Intercity naar Brussel of de Thalys naar Parijs, bijvoorbeeld. En ook van de vluchten naar Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint Maarten. Als dat soort verbindingen dreigen te verdwijnen zal de overheid ongetwijfeld wel ingrijpen.

Maar een veerverbinding met Noorwegen, waar we ook jarenlang zonder hebben gekund, hoort daar toch niet bij. De enige veerverbinding over zee die ik kan bedenken waarbij je zou kunnen zeggen dat die voor Nederland ook wel belangrijk is, is van Hoek van Holland naar Harwich. De meest rechtstreekse veerverbinding richting Londen, en een belangrijke handelsroute. Niet voor niks zijn daar ook twee afvaarten per dag. De rest is leuk, maar minder essentieel. Dat geldt niet alleen voor de verbindingen naar Kristiansand, maar ook naar Newcastle en Hull, en zelfs een verbinding als van Eemshaven naar Borkum is voor Nederland niet essentieel, maar ligt er nou eenmaal omdat de oversteek van Borkum naar Eemshaven veel korter is dan naar Emden en daar dus een (voor een groot deel ook Duitse) markt voor is.

De potentie van Eemshaven-Kristiansand is in ieder geval bewezen; de vraag is of een andere maatschappij hier ook brood in ziet en het wel voor elkaar krijgt om een eigen kade in Eemshaven te financieren.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 sep 2023, 10:41

Coen Tunnel schreef: vr 01 sep 2023, 10:07 De overheid kan best stellen dat bepaalde internationale verbindingen van belang zijn. Dat zal de overheid ook wel vinden van de Intercity naar Brussel of de Thalys naar Parijs, bijvoorbeeld. En ook van de vluchten naar Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint Maarten. Als dat soort verbindingen dreigen te verdwijnen zal de overheid ongetwijfeld wel ingrijpen.
Absoluut. Dat is het netwerkargument dat ik heel kort aanstipte: de overheid heeft de taak te zorgen dat mensen in het land goed met elkaar verbonden zijn, en te zorgen voor strategische aanbinding aan het buitenland. Geldt voor weginfra, spoorinfra, electriciteit/gas en telecom. En dan kun je wel (deels) vertrouwen op de private sector, en instappen wanneer dingen niet goed gaan, maar de centrale regie door de Nederlandse overheid heeft bepaald zin en is over het algemeen kostenefficiënt.

Maar we zijn het eens dat een veer naar Noorwegen niet onder dat minimum-netwerk valt. Trouwens ook eens met wat je zegt over de veerverbindingen naar Engeland.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 sep 2023, 16:02

Bij sommige (militaire) vliegvelden liggen er kansen om een start- en landingsbaan intensiever te gebruiken door een terminal te bouwen op een plek waar defensie er geen last van heeft. Voorwaarden zijn dat er (naast vraag) ruimte beschikbaar is.

Bij een kade in een haven is dubbelgebruik lastiger omdat niet alleen de aankomst- en vertrektijden nooit 100% zeker zijn, maar een schip ook enige tijd moet blijven liggen voor het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dit in tegenstelling tot een vliegtuig, dat landt en dan op een plek wordt geparkeerd waar het overig gebruik van de banen niet in de weg zit.

In Den Helder heeft Defensie er geen belang bij om in de marinehaven ruimte te reserveren voor veerboten. De enige mogelijkheid die ik zie is een scenario waarin partijen de handen ineen slaan voor een gecombineerde havenvoorziening op een nieuwe plek waarmee je gelijk de verkeersproblemen voor de veerboot naar Texel oplost.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 01 sep 2023, 16:26

Verwarring over het SGR-lidmaatschap van HNL:
https://www.sikkom.nl/actueel/Losse-tic ... 17118.html

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 03 sep 2023, 10:40

Pino schreef: vr 01 sep 2023, 10:41
Coen Tunnel schreef: vr 01 sep 2023, 10:07 De overheid kan best stellen dat bepaalde internationale verbindingen van belang zijn. Dat zal de overheid ook wel vinden van de Intercity naar Brussel of de Thalys naar Parijs, bijvoorbeeld. En ook van de vluchten naar Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint Maarten. Als dat soort verbindingen dreigen te verdwijnen zal de overheid ongetwijfeld wel ingrijpen.
Absoluut. Dat is het netwerkargument dat ik heel kort aanstipte: de overheid heeft de taak te zorgen dat mensen in het land goed met elkaar verbonden zijn, en te zorgen voor strategische aanbinding aan het buitenland. Geldt voor weginfra, spoorinfra, electriciteit/gas en telecom. En dan kun je wel (deels) vertrouwen op de private sector, en instappen wanneer dingen niet goed gaan, maar de centrale regie door de Nederlandse overheid heeft bepaald zin en is over het algemeen kostenefficiënt.

Maar we zijn het eens dat een veer naar Noorwegen niet onder dat minimum-netwerk valt. Trouwens ook eens met wat je zegt over de veerverbindingen naar Engeland.
Er is ook Europese wetgeving die dit soort zaken regelt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Public_service_obligation

Zo worden in het noorden van Europa veel vliegroutes met subsidies uitgebaat voor dunbevolkte regio's. Het Noorse Widerøe haalt grofweg de helft van z'n omzet uit dergelijke vluchten. Een veer van Nederland naar Noorwegen en vice versa zal echter niet onder dergelijke regels vallen, temeer omdat er voldoende beschikbare alternatieven zijn. Ik vraag me wel af hoe het zit met vluchten naar bijvoorbeeld Franse DOM-TOMs, wellicht zijn die van zichzelf al winstgevend.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 03 sep 2023, 11:41

^^
Maar een meerderheid vindt het wel normaal dat een provincie €120 miljoen steekt in een bodemloze put vliegveld... terwijl er meer dan voldoende alternatieve luchthavens zijn, in een straal van zo'n 100 kilometer wel 7 in dit geval... :roll:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... en-airport

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 03 sep 2023, 12:15

^^ Als Jantje voor de leeuwen springt, hoeft Pietje dat toch niet ook te doen?

Een veer naar Noorwegen is nu eenmaal een verbinding met een beperkt maatschappelijk nut, dus het is begrijpelijk dat daar niet zo makkelijk subsidie voor vrijkomt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 03 sep 2023, 12:18

^^
Ben ik zeker met je eens en mijn bijdrage was ook zeker geen pleidooi voor overheidssteun voor deze veerverbinding, maar eerder een vraag waarom geld (blijven) pompen in niet-rendabele luchthavens wél gewoon wordt gevonden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 03 sep 2023, 12:26

^^ Dat lijkt me ook een vrij nutteloze investering. In elk geval niet rendabel. Maar waarschijnlijk is een vliegveld als zodanig wat dichter bij de belevingswereld van de mensen, want iedereen gaat weleens met het vliegtuig of kent mensen die dat doen, terwijl specifiek een veerpont naar Noorwegen nogal een ver-van-het-bed-show is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 03 sep 2023, 13:31

Schelpenpaadje schreef: vr 01 sep 2023, 16:02 Bij sommige (militaire) vliegvelden liggen er kansen om een start- en landingsbaan intensiever te gebruiken door een terminal te bouwen op een plek waar defensie er geen last van heeft. Voorwaarden zijn dat er (naast vraag) ruimte beschikbaar is.

Bij een kade in een haven is dubbelgebruik lastiger omdat niet alleen de aankomst- en vertrektijden nooit 100% zeker zijn, maar een schip ook enige tijd moet blijven liggen voor het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dit in tegenstelling tot een vliegtuig, dat landt en dan op een plek wordt geparkeerd waar het overig gebruik van de banen niet in de weg zit.

In Den Helder heeft Defensie er geen belang bij om in de marinehaven ruimte te reserveren voor veerboten. De enige mogelijkheid die ik zie is een scenario waarin partijen de handen ineen slaan voor een gecombineerde havenvoorziening op een nieuwe plek waarmee je gelijk de verkeersproblemen voor de veerboot naar Texel oplost.
Dan zou je dus kunnen opteren om Eelde dicht te gooien en een civiele apron + terminal bij Leeuwarden neer te zetten. Maar of de terugverdientijd het waard is... Allebei openen heeft geen zin en van de andere militaire velden in Nederland zie ik het nut van zo'n actie al helemaal niet. Misschien dat Eindhoven nog wat uit te breiden is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 sep 2023, 15:20

omNOMNOMNOM schreef: zo 03 sep 2023, 10:40 Er is ook Europese wetgeving die dit soort zaken regelt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Public_service_obligation

Zo worden in het noorden van Europa veel vliegroutes met subsidies uitgebaat voor dunbevolkte regio's. Het Noorse Widerøe haalt grofweg de helft van z'n omzet uit dergelijke vluchten. Een veer van Nederland naar Noorwegen en vice versa zal echter niet onder dergelijke regels vallen, temeer omdat er voldoende beschikbare alternatieven zijn. Ik vraag me wel af hoe het zit met vluchten naar bijvoorbeeld Franse DOM-TOMs, wellicht zijn die van zichzelf al winstgevend.
Geen idee. Uiteindelijk zie je dat niet wanneer je je ticket koopt of instapt. Maar als een vlucht meestal halfvol zit, kun je het vermoedelijk wel raden.

Voor de volledigheid: het is niet de EU die bepaalt welke routes moeten worden voorzien van een service. Dat is aan de lidstaten. De regelgeving die je aanhaalt zit eerder op het gebied van staatssteun en mededinging. Het is daarbij uiteraard wel aan de bewuste lidstaat om aan te kunnen tonen dat zij mogen afwijken van het reguliere mededingingsrecht omdat hier uit algemeen belang een verbinding moet worden aangeboden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 sep 2023, 15:50

Zouden Nederland en Noorwegen in theorie allebei kunnen besluiten dat een rechtstreekse veerverbinding van voldoende maatschappelijk belang is dat deze dient te bestaan?

Voor Nederland kan zo'n belang (in theorie) bijvoorbeeld worden onderbouwd met dat het een impuls is voor de economie in Noordoost-Groningen kan opleveren dat passagiers via de Eemshaven reizen. Een veerdienst levert denkbaar ook meer werkgelegenheid op dan een zeehaven, waarin veel processen geautomatiseerd zijn. Ik zeg niet dat dergelijke belangen er in voldoende mate zijn, ik vraag me af of het daadwerkelijk juridisch mogelijk zou zijn.

In dat geval zouden deze landen hiervoor samen een concessie uit kunnen schrijven. Waardoor deze verbinding exclusief aan één partij gegund kan worden (concurrentie zou de al wankele business case schaden) en er een subsidie gekoppeld kan worden aan een bepaald gewenst prestatieniveau.

Oftewel ongeveer zoals de waddenveren en regionale spoorlijnen ook voor langere tijd worden aanbesteed.

De subsidie kan ook (deels) in natura zijn; aanleg en instandhouding van exclusief te gebruiken havenvoorzieningen (wederom vergelijkbaar met de waddenveren).

Vanwege de exclusiviteit en de benodigde financiële steun zal zo'n concessie zeer zorgvuldig in elkaar gezet moeten worden. Betrokken landen en provincies hadden bijvoorbeeld niet zomaar een zak subsidie aan HNL kunnen geven, zonder dat andere commerciële partijen hier ook aanspraak op zouden maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 sep 2023, 17:44

Schelpenpaadje schreef: zo 03 sep 2023, 15:50 Zouden Nederland en Noorwegen in theorie allebei kunnen besluiten dat een rechtstreekse veerverbinding van voldoende maatschappelijk belang is dat deze dient te bestaan?

Voor Nederland kan zo'n belang (in theorie) bijvoorbeeld worden onderbouwd met dat het een impuls is voor de economie in Noordoost-Groningen kan opleveren dat passagiers via de Eemshaven reizen. Een veerdienst levert denkbaar ook meer werkgelegenheid op dan een zeehaven, waarin veel processen geautomatiseerd zijn. Ik zeg niet dat dergelijke belangen er in voldoende mate zijn, ik vraag me af of het daadwerkelijk juridisch mogelijk zou zijn.
Het doel van een PSO is niet om voor een impuls voor de economie te kunnen zorgen, maar uitsluitend om afgelegen en lastig te bereiken gebieden een goede verbinding te bieden. Dat gaat vaak om binnenlandse verbindingen, in slechts een enkel geval om internationale verbindingen. Een lange-afstandsveerdienst van Nederland naar Noorwegen is niet essentieel om regio's te ontsluiten.

Wikipedia legt het ook wel aardig goed uit: https://en.wikipedia.org/wiki/Public_service_obligation

International routes are usually not supported by PSO. This is because of a political principle that people should pay for international travel themselves, not through tax money. This is especially evident in Scandinavia where there is very little international air traffic between cities other than through the capitals, where connections are commercially profitable. There are exceptions, like the Stockholm-Narvik night trains.
Oftewel ongeveer zoals de waddenveren en regionale spoorlijnen ook voor langere tijd worden aanbesteed.
De Waddenveren zouden dat wel kunnen zijn. Als de huidige vervoerder zou besluiten te stoppen, dan is aanbieden als PSO geen rare gedachte om het hele jaar door een minimale dienstverlening aan te bieden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 sep 2023, 20:34

^^ Zeker. En mochten die subsidie nodig hebben om te blijven overleven of een bepaalde minimumdienstregeling aan te kunnen bieden, dan zal dat onder de PSO-vlag vermoedelijk wel mogen.

Dat er met Stockholm-Narvik een internationale PSO bestaat, lijkt me vooral mogelijk omdat de lijn tot kort vóór Narvik afgelegen Zweedse gebieden beweegt. Hem dan nog net over de grens naar Narvik laten rijden, lijkt me iets dat eerder een positieve bijdrage zal leveren: je trekt er nog eens wat extra passagiers mee. Duidelijk niet genoeg om de lijn rendabel te kunnen opereren, maar het gat zal minder groot worden door nog even door te rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 sep 2023, 21:40

^^ En het geeft Narvik ook een spooraansluiting, iets wat binnen Noorwegen niet zal lukken. Dus in die zin is het als internationale PSO te rechtvaardigen.

Je ziet ook wel eens dat regionale luchthavens proberen een minimumaanbod te krijgen, soms wel met wat subsidie/lagere landingsgelden, om maar internationaal verbonden te zijn. Tartu in Estland had enige tijd een Finnair-vlucht naar Helsinki, dat betekende voor de regio best veel. Nu Finnair ermee gestopt is, is de regio wel bezig om een andere airline te zoeken die tussen Tartu en Helsinki wil vliegen. Maar dat kan volgens mij niet als PSO.

Terug naar de Waddenveren: die hebben een lager tarief voor ingezetenen, wellicht dat dat ook onder een PSO-regeling valt. Eenzelfde constructie heb je met veerdiensten en vluchten tussen het Sardinië en de rest van Italië, de veren van Spanje naar de Balearen, Ceuta en Melilla, etc. Ik meen dat toen in Frankrijk de meeste nachttreinen werden geschrapt, een aantal wel bleven bestaan omdat deze verbindingen tussen afgelegen regio's en Parijs boden. De nachttreinen naar Hendaye en Nice werden opgeheven (die naar Nice is inmiddels weer terug), die naar Briançon en Latour-de-Carol bleven bestaan.

Binnen de EU heb je ook wel wat PSO-vluchten, in Zweden zijn er een handvol PSO-bestemmingen, zoals Lycksele, Hagfors, Arvidsjaur, en meer. In Denemarken zou het nog wel eens kunnen gelden voor de vluchten naar Bornholm. In Estland zijn er PSO's voor de vluchten naar Kuressaare en Kärdla. In Ierland volgens mij de vluchten naar Donegal, die weliswaar door Aer Lingus worden uitgevoerd, maar met een subsidie. Er zullen vast wel wat meer verbindingen in Europa zijn, ik kan me ook wel voorstellen dat er in Griekenland naar de eilanden wel wat PSO's zijn.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 03 sep 2023, 22:53

Coen Tunnel schreef: do 31 aug 2023, 18:56
captain007 schreef: do 31 aug 2023, 8:35 Als ze gewoon die vaste plek in de Eemshaven hadden gehad was het denk ik wel los gelopen, maar blijkbaar is dat niet haalbaar geweest door allerlei omstandigheden (gebrek aan kapitaal bij deze onderneming zal er daar ook wel een van zijn).
Tja, zelfs toen het wel liep, waren de banken niet te porren voor het verstrekken van een lening voor een eigen kade. En zonder eigen kade is de Eemshaven geen permanente optie. Dus ja, zelfs als de potentie aangetoond wordt, zijn de banken blijkbaar niet happig op investeren. En eigen vermogen was er nog te weinig.
(..)
Heeft de Eemshaven dan wel kadecapaciteit dat in de verkoop kan?

Die boot met auto's dat er nu ligt kan er ook niet langer dan half oktober liggen omdat er dan een andere gebruiker (huurder) voor dat stuk kade komt.

Met verkoop van kade verspilt de Eemshaven verhuurcapaciteit in de komende jaren. Aangezien er telkens 'gedoe' was omtrent wel of niet kunnen aanmeren.. denk ik niet dat er veel restcapaciteit in de aanlegplaatsen is in de Eemshaven om definitief te verkopen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 9:53

^^ Ik geloof dat Groningen Seaports van het begin af aan heeft gezegd dat HNL een eigen kade moest bouwen. Maar het is niet dat daar geen ruimte voor was. Een bestaande kade permanent huren/kopen ging echter inderdaad niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 sep 2023, 10:08

Coen Tunnel schreef: zo 03 sep 2023, 21:40Terug naar de Waddenveren: die hebben een lager tarief voor ingezetenen, wellicht dat dat ook onder een PSO-regeling valt.
Dat zou kunnen, maar dat lagere tarief wordt niet betaald uit enige vorm van overheidssubsidie. Dus dan ben je meteen ook weer weg uit een deel van de PSO-regelingen?

Wel zijn voor de Friese Waddeneilanden concessies uitgewerkt, waarbij de bekende spelers Doeksen en Wagenborg de enige spelers zijn die een concessie verkregen. Ik vermoed dat deze concessies zijn ingekleed met PSO-principes in het achterhoofd. Er zou meer concurrentie denkbaar zijn op de verbindingen, maar wie hier wil varen zal een dienstregeling moeten aanbieden die werkt voor de algemene ontsluiting van de eilanden, ook als dat op bepaalde momenten niet altijd even rendabel zal zijn. En in zo’n context kan er eigenlijk maar één aanbieder per lijn zijn. Naar Texel wordt zo'n alleenrecht ook denkbaar geacht, maar is men van mening dat met het aanbod van TESO, in combinatie met het feit dat het aandeelhouderschap van TESO is verspreid onder de eilanders, zo'n soort concessie nog niet noodzakelijk is.

Enige achtergrond op https://www.texel.nl/wp-content/uploads ... n-2019.pdf (pagina 2).

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 04 sep 2023, 12:27

De rechtbank heeft zojuist het faillissement uitgesproken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 sep 2023, 13:33

Pino schreef: ma 04 sep 2023, 10:08 [...] Wel zijn voor de Friese Waddeneilanden concessies uitgewerkt, waarbij de bekende spelers Doeksen en Wagenborg de enige spelers zijn die een concessie verkregen. [...]
In het verleden was dit niet zo goed geregeld.

Na een jarenlange juridische strijd moest er in 2014 een schikking aan te pas komen om de schepen van EVT (opgericht door Terschellingers om op de concurrentie met Doeksen aan te gaan) uit de vaart te krijgen:

https://www.nu.nl/binnenland/3743495/do ... lling.html

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/vervo ... g-uitkopen

Doeksen kreeg hierbij het alleenrecht om tot 2029 de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling te verzorgen. Onderdeel van de schikking tussen de overheid, Doeksen en EVT was de invoering van een adviesraad bestaande uit eilanders en belanghebbenden. Ik weet niet in hoeverre deze afspraak ook gevolgen had voor de andere waddenveren. Uit de problemen met de veerdienst naar Ameland blijkt wel dat dit soort adviesraden maar beperkte invloed hebben en dat met name de gemeenten graag meer te vertellen zouden hebben over hun bereikbaarheid.

Meer over de concessies van de Waddenveren:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... addenveren

Op bovenstaande link wordt ook uitgelegd waarom er voor Texel geen concessie is (de veerdienst is al eigendom van eilandbewoners, kennelijk verwacht men hier geen concurrerende initiatieven) en dat de invulling van internationale veerdiensten aan de markt wordt overgelaten.