Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Wouter N14 » wo 10 aug 2022, 14:15

Vinny schreef: wo 10 aug 2022, 12:48 In Nederland bestaan er ook mensen die bepaalde bruggen niet over durven rijden. Daar heb ik een aantal jaar geleden nog eens een documentaire over gezien. Vaak gaat dat om onbehandelde PTSS, en er schijnt wel een therapie (en aangepaste rijles) te bestaan om die mensen weer met plezier auto te laten rijden.
Therapie werkt alleen bij mensen met een overbrugbaar probleem :yesyesyes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 10 aug 2022, 14:18

Vinny schreef: wo 10 aug 2022, 12:48 In Nederland bestaan er ook mensen die bepaalde bruggen niet over durven rijden.
Ik heb veel gevaren. Er was een tijd dat ik onderdeks ging als we onder een brug door gingen. Totaal irrationeel want als er iets met die brug gebeurt (en die kans is al vrijwel 0) dan valt dat ding onderdeks net zo hard op je kop.
Maar toch. En op gegeven moment is het geen irrationele angst meer maar een jezelf aangepraatte angst en moet je alleen zeggen "stop hier eens mee".

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » do 11 aug 2022, 11:39

Tja, je zult er maar last van hebben. Lijkt me knap lastig in het verkeer.

Ik moet daardoor denken aan iets wat ik lang geleden heb meegemaakt. Ik was nog als jongetje (zomer 1979) met mijn ouders op vakantie in Zuid-Frankrijk. We stonden op een camping in de bergen, ongeveer een half uur rijden van Cagnes-sur-Mer, bij Nice.

Krijgen we na een week (Nederlandse) buren, waarvan de vrouw hoogtevrees bleek te hebben. Je snapt niet wat die mensen in de bergen te zoeken hadden, maar goed, ze waren er nu eenmaal. :dontknow:

Vraagt die man op een gegeven moment aan mijn vader hoe hij bij de zee kon komen, op een zodanige manier dat zijn vrouw relaxed in de auto zat.
Hebben mijn vader en ik op de kaart zitten studeren en een route gevonden die weliswaar een half uur óm was, maar waarbij die vrouw telkens aan de bergkant zat en niet aan de dalzijde.

Overigens waren die mensen niet veel gewend en ervaren, want toen mijn vader op de radio had gehoord dat de Mistral zou opzetten die nacht begon hij haastig onze toch al zo degelijk en stevig opgezette tent te verstevigen met extra scheerlijnen en stormbanden. Waarop de buurman verbaasd reageerde en zei: ‘Als zelfs ú de tent nog verder verankert zal ik ook maar wat doen, want dan gaat het écht hard waaien’.

Die nacht spookte het behoorlijk en ik herinner me nog dat mijn moeder met de paspoorten en de reischeques in haar hand heeft zitten bibberen tot de wind enigszins ging liggen.

Ik weet ook nog hoe ik op een gegeven moment met mijn vader naar buiten ging om een afgebroken boomtak die op de tent viel weg te halen (gelukkig geen schade). Op het veldje beneden ons zagen we een hele familie aan de tentstokken van de bungalowtent hangen om het ding op zijn plek te houden. Bij iedere windvlaag kwam het ding bol te staan.

Toen een angstig avontuur, nu een mooi verhaal. :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 11 aug 2022, 13:01

En mede daarom heb ik een hekel aan kamperen. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 11 aug 2022, 13:05

Mijn moeder heeft het wel eens over veerboten in woelige zee, waarop ze moest kotsen. Ik heb daar nooit last van gehad. Gewoon een nachtboot nemen en plat blijven liggen, dan komt het wel goed.

Mijn volgende reis naar Zweden zal ongetwijfeld weer met de nachtboot van Kiel naar Göteborg zijn :)

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » do 11 aug 2022, 13:05

Hajo schreef: do 11 aug 2022, 13:01 En mede daarom heb ik een hekel aan kamperen. ;)
:lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 aug 2022, 13:29

Teetje schreef: do 11 aug 2022, 11:39 (..)

Krijgen we na een week (Nederlandse) buren, waarvan de vrouw hoogtevrees bleek te hebben. Je snapt niet wat die mensen in de bergen te zoeken hadden, maar goed, ze waren er nu eenmaal. :dontknow:

(..)
Omdat hoogtevrees er in meerdere gedaanten bij personen kan zijn. Het is niet persé de hoogte.. het kan ook de kijkhoek zijn.

Ik liep vorige week over de A'dam Rijnkanaal brug bij Tiel. Ik kon prima voorruit richting de horizon kijken.. maar naast de regeling in het water kijken..dát vond ik niet zo prettig.

Ik ben vroeger met mijn ouders enkele jaren op vakantie geweest in de Zwitserse Alpen. Geen enkele probleem met mijn hoogtevrees.. mijn moeder ook niet.. (nou ja, op één smal bergpaadje was ze bijna bevroren van angst dan .. ). Enfin, paar jaar later met vrienden op snowboard vakantie in Oostenrijk.. bij het oefenen in Zoetermeer heen enkel last.. maar toen ik eenmaal op de berg stond en mij als een vallend blad naar beneden moest boarden.. sloeg de hoogtevrees genadeloos toe.. Ik ben op mijn billen deels naar beneden gegaan... :(
Kwam, volgens mij, doordat ik op die berg geen eindpunt zag.. er was een afgrond met verder niks.. nu ja, áls je dan bij die afgrond was.. bleek er wel weer sneeuw naar beneden te liggen.. maar ja.. zie dan eerst maar eens op dat punt te komen.