Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Schelpenpaadje » za 03 dec 2022, 9:18

Nog beter dan het verdubbelen van N-wegen door Zeeland (inclusief dure kunstwerken) zou het rijk eerst eens de A4 voltooien.

Past prima in het hoefijzerbeleid.

Kunnen we op dit forum voor Zeeuws verzet tegen doorgaand verkeer de term Schelde-Initiative introduceren? ;)

hneel
autoweg

Bericht door hneel » za 03 dec 2022, 9:45

Ik zou toch wel een groot onderscheid willen maken tussen wat de provincie wil en wat de inwoners willen. Zeker op Schouwen en Flakkee wil nagenoeg iedereen betere verbindingen via de N57 en N59. Misschien dat die lui op Walcheren en Zuid-Beveland het wat minder kan schelen; die gaan toch wel via de A58 als ze naar de rest van Nederland willen. Maar dat hoefijzerbeleid lijkt me vooral iets van provincie-ambtenaren en politiek.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 dec 2022, 11:17

^^ Lijkt me geen gekke inschatting. Doel je trouwens specifiek op de eilanddelen Schouwen en Flakkee of kort je af voor het hele (huidige) eiland? Goeree-Overflakkee heeft als Zuid-Hollands eiland natuurlijk geen stem in onderonsjes tussen het Rijk en Zeeland. Schouwen-Duiveland lijkt me een typisch gebied dat het bij verschil van mening altijd af zal leggen tegen Walcheren en de Bevelanden. Als die drie, onder meer om toeristische redenen, uitbouw niet willen, leggen de toeristische belangen van Renesse en Zierikzee het af in de provinciale besluitvorming.

Ik vind het in die zin opvallend dat je op heel Goeree-Overflakkee de ruimte klaar ziet liggen voor een tweede baan van zowel N57 als N59, maar op Schouwen-Duiveland niet. Op Schouwen is men natuurlijk wel bezig met die gekke knik in de N57 bij Serooskerke, die feitelijk het gevolg is van het uitblijven van de N57-omlegging van Burgh-Haamstede. Misschien komt die laatste er zelfs ook nog wel eens een keer.

Ruim na Rutte IV, lijkt me dan weer wel onvermijdelijk…
Laatst gewijzigd door Pino op za 03 dec 2022, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 03 dec 2022, 11:34

Pino schreef: za 03 dec 2022, 11:17 Op Schouwen is men natuurlijk wel bezig met die gekke knik in de N57 bij Serooskerke, die feitelijk het gevolg is van het uitblijven van de N57-omlegging van Burgh-Haamstede. Misschien komt die laatste er zelfs ook nog wel eens een keer.
Die laatste hadden ze moeten doen, ipv die gekke reconstructie van de Kraayensteinweg langs Burgh-Haamstede. Altijd zonde van het geld gevonden...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 dec 2022, 13:27

^^ Voor een gebiedsontsluitingsweg vind ik die niet zo gek, en de bredere ontwikkeling van Burgh-Haamstede maakte een gebiedsontsluitingsweg denk ik wel wenselijk. Alleen voor afhandeling van doorgaand verkeer is het niets; daar moet je op een omlegging aansturen zodat de Kraaijensteinweg aan het lokale verkeer is voorbehouden.

Geen idee of iemand in de gemeente dat indertijd op tafel heeft gelegd. Je kunt ergens raden dat Rijk en provincie de huidige oplossing volgens Hoefijzerbeleid allemaal prima vonden. Ontmoedigt namelijk doorgaand verkeer.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 04 dec 2022, 2:36

@Pino

Inderdaad. Vooral verre toekomstmuziek.
De snelheid van de N57 is vermoedelijk niet alleen verlaagd vanwege de veiligheid. Heb een vermoeden dat er een dubbele agenda achter zit.
Eerlijk gezegd zie ik niet zoveel vrachtverkeer over de N57 rijden. Het lukt de provincie Zeeland kennelijk om zoveel mogelijk doorgaand vrachtverkeerd te weren.
Bergen op Zoom plukt de vruchten van de aanleg van de A4 langs Steenbergen: een snelle route naar de Randstad en bekendheid door als plaatsvervangend netwerkdoel zeer prominent op de borden te verschijnen. Het grote nadeel: extreem veel vrachtverkeer langs Bergen op Zoom A4/A58.

Dit kaartje van de provincie Zeeland is veelzeggend.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 dec 2022, 10:21

Steptimer schreef: zo 04 dec 2022, 2:36 Eerlijk gezegd zie ik niet zoveel vrachtverkeer over de N57 rijden. Het lukt de provincie Zeeland kennelijk om zoveel mogelijk doorgaand vrachtverkeer te weren.
Tja, de grote angst was altijd dat vrachtverkeer van en naar de Rotterdamse haven de N57-N62-R4 zou gaan pakken op weg naar/van Frankrijk. Men was daar bepaald bevreesd voor toen de N57 om Middelburg heen werd uitgedacht. Het heeft zich volgens mij ook niet gerealiseerd, maar je kunt er donder op zeggen dat het spook terug zou komen bij een nieuw project als een omlegging van Burgh-Haamstede.

Ik heb dat nooit zo gezien: ook al win je er van/naar het westelijk deel van de Rotterdamse haven kilometers mee, het is gewoon geen lekkere route om te rijden met bochten en andere vormen van steeds weer stilstaan en optrekken. Maak je een echte hoogwaardige enkelbaans weg van de route, met stukken 2x2, dan zoiets dichterbij kunnen komen. Maar dat is gewoon de huidige situatie niet, dus het rechtvaardigt geen afwaarderingen of blokkades op mogelijke toekomstige projecten.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 04 dec 2022, 12:48

Het domme van deze aanpak is: het kan vrachtwagen chauffeurs niks schelen of de vmax 80 of 100 is en of het 2x1 of 2x2 is. Ze rijden toch altijd gewoon met (ongeveer) 80 rechts. En kiezen als het kan altijd de kortste route.
En ik heb het idee dat reistijd ze ook niks kan schelen. Een file onderweg of een open brug? Dan kiezen ze toch nog die route als dat minder brandstof kost.

Dus een autoweg die afgewaardeerd wordt van 2x1 100km/u naar 2x1 80km/u? Boeie voor de vrachtwagens.
(En er kon dan toch al zelden harder dan 80 worden gereden.)

Dus hebben ze alleen de automobilst er mee. En dan met name de forens, die zo de provincie uit wordt gejaagd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2022, 13:48

De N 57 is eigenlijk meer bij toeval ontstaan omdat de Deltawerken werden aangelegd en er wat wegen en straten aan elkaar zijn 'vastgeplakt'. In 1985 staat nog een snelweg geprojecteerd tussen Stellendam en Neeltje Jans. Ik kan even niet overzien waarom die plannen later herroepen zijn, al kan ik me voorstellen dat het hoefijzerbeleid de landelijke en provinciale politiek vanzelf tot de conclusie bracht beter de oostelijke routes op te waarderen. Na 2000 is bij Middelbrug nog wel een ernome verbetering van de weg gereedgekomen met een aquaduct onder het Kanaal van Walcheren.
Tja, de grote angst was altijd dat vrachtverkeer van en naar de Rotterdamse haven de N57-N62-R4 zou gaan pakken op weg naar/van Frankrijk. Men was daar bepaald bevreesd voor toen de N57 om Middelburg heen werd uitgedacht. Het heeft zich volgens mij ook niet gerealiseerd, maar je kunt er donder op zeggen dat het spook terug zou komen bij een nieuw project als een omlegging van Burgh-Haamstede.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Op een gegeven moment is de uitbouw zo goed dat het in routeplanners verschijnt als (redelijk) alternatief en zo verkeersproblemen veroorzaakt op de (nog) níet uitgebouwde weggedeelten. Ik denk zelf ook dat het meer angst in het hoofd van de beleidsmakers is, de N 57 komt veel te westelijk uit en de Westerscheldetunnel is erg duur voor vrachtwagens. Meeste vervoerders kiezen gewoon de 'gratis' E 19. Sterker nog, vorig jaar kon ik wel observeren dat de A 4 via Bergen op Zoom een heerlijke route is om te rijden vanuit België. Een stuk minder vrachtwagens... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 dec 2022, 13:59

Linksom of rechtsom heb ik op de N57 nooit grotere hoeveelheden vrachtwagens meegemaakt. Maar misschien kom ik er op de verkeerde momenten. Tol op de Westerscheldetunnel is er natuurlijk niet lang meer. Dus als dát het verschil maakt, gaan we het snel zien. Het is van Europoort tot Gent twintig kilometer korter door de Westerscheldetunnel ten opzichte van route Bergen op Zoom. Als een vrachtwagen op beide permanent 80 km/h zou rijden, is dat een kwartier winst. Maar ik denk niet dat je op een N57-N62-R4 permanent 80 zou kunnen rijden, ook niet met de verdubbeling tot Hellevoetsluis en een mogelijke slinger bij Burgh-Haamstede. En als er meer afremmen-optrekken in zit, haalt dat veel benzinevoordeel weg en wordt het vermoeiender voor de chauffeur. Ik ga niet spreken voor wat vrachtwagenchauffeurs vermag bij hun routekeuze, maar het lijkt redelijk marginaal dan.

Komt nog één ding bij: hoeveel vrachtverkeer Europoort-Noord Frankrijk is er nu eigenlijk? Veel petroleum en kolen natuurlijk daar, wat maar zelden over de weg verder gaat. Maar op zich ook containers. Alleen op de gangbare containerroutes is Rotterdam nou niet de gangbare los-haven voor Noord-Frankrijk. Dat gaat toch veel meer via Antwerpen of Le Havre.

Hier trouwens nog een document uit 1985 over de route van de N57 over Schouwen. https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/Do ... ienummer=1 Op dat moment was al sprake van een enkelbaans niet-autosnelweg en werd ook gekozen voor het verlaten van de omlegging die was vastgelegd in 1969 toen nog sprake was van een autosnelweg. De reden: de bredere maatschappelijke roep om een meer gematigd tempo in de wegenbouw, en die had geleid tot het verzoek van de provincie om zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande wegen. Het lijkt er trouwens wel op dat de huidige dubbele afrit bij de Stoofweg toen nog was voorbestemd om te worden rechtgetrokken, wat echter nooit is gebeurd.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 05 dec 2022, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 04 dec 2022, 16:36

^
vrachtauto's moeten tol blijven betalen. Ontmoedigingsbeleid voor doorgaand vrachtverkeer via deze route. Wel heel vervelend voor het lokale vrachtverkeer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 04 dec 2022, 17:49

We kunnen wel heel lang zoeken naar redenen voor het matige Zeeuwse wegennet. Maar we hebben het hier over de provincie die geen ongelijkvloerse kruisingen wilde in de N61, omdat die niet zouden passen binnen het vlakke Zeeuws-Vlaamse landschap. Als dat de argumenten zijn op infrastructuurgebied, zou ik niet meteen doortastendheid verwachten richting Den Haag.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2022, 20:58

Pino schreef:Linksom of rechtsom heb ik op de N57 nooit grotere hoeveelheden vrachtwagens meegemaakt. Maar misschien kom ik er op de verkeerde momenten.
Nog niet op het moment dat de tol in de Westerscheldetunnel voor vrachtwagens is afgeschaft en dat delen van de N 57 2x2 zijn uitgebouwd. Ik snap wel dat wanneer dat het geval zou zijn de 'Dammenroute' veel aantrekklijker wordt voor doorgaand (vracht)verkeer dan momenteel het geval is. Alleen de angst van de provincie is weer gek: als je gewoon zorgt dat de route op Goeree-Overvlakkee en Schouwen-Duivenland wel voldoende is uitgebouwd dan heb je de verkeersrpoblemenen zo goed als opgelost. Je houdt niet veel van de huidige route over dat veel problemen oplevert. Momenteel is dat natuurlijk wel anders: Bij Goedreede en Serooskerke kan het verkeer op drukke dagen flink opstropen weet ik uit eigen ervaring...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 dec 2022, 21:02

^^ Goedereede en Goeree-Overflakkee zijn geen Zeeland. En Serooskerke op Schouwen zou ik graag nog eens onderhanden genomen zien. De eerste stap daar wordt al voorbereid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2022, 21:10

Dat klopt, alleen het gedeelte op Goeree-Overflakkee valt wel onder het hoefijzerbeleid voor zover ik kan over zien. En alsnog, het betreft een Rijksweg. Dus dat houdt wat mij betreft in dat het Rijk zelf de weg kan uitbouwen naar eigen goeddunken. :yes:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 dec 2022, 22:47

hneel schreef: zo 04 dec 2022, 12:48 Het domme van deze aanpak is: het kan vrachtwagen chauffeurs niks schelen of de vmax 80 of 100 is en of het 2x1 of 2x2 is. Ze rijden toch altijd gewoon met (ongeveer) 80 rechts. En kiezen als het kan altijd de kortste route.
En ik heb het idee dat reistijd ze ook niks kan schelen. Een file onderweg of een open brug? Dan kiezen ze toch nog die route als dat minder brandstof kost.

(..)
Zal per groep chauffeurs verschillen, type transport ook.

Het zuinigst is nog altijd een constante snelheid van 85 km/h op de snelweg. Veelal is dat tóch het snelst.

Ik had een week of wat geleden de keus gemaakt om, einde ochtendspits, van Barneveld naar Hilversum binnendoor te rijden, via de Glind, Leusden, Soest, Baarn, uitkomend op de rotonde bij de Soestdijksestraatweg. Mijl op zeven was dat... dik een uur aan tijd gekost.. en dát omdat ik vermoedde dat de A1 (richting knp. Hoevelaken) dik dicht zat omdat de A28 bij Leusden-Zuid drie rijstroken afgekruist had,. Ik vertrouwde de vertragingsmelding niet van de ANWB (leek mij te optimistisch).
Ik heb mijn lesje wel weer geleerd.. :sadley:

Ik las elders een bericht van een chauffeuse die niet blij is met de omleiding voor vrachtverkeer langs Purmerend ivm de gewichtsbeperking op de brug over het NH kanaal in de A7. Zij stelt dat als je een lading meekrijgt van gestapelde pallets (met producten die geen blok vormen met de pallet -smaller gestapeld dus-) dat elke rotonde er één te veel is.. m.a.w. liever rechtdoor over de snelweg.

Ik heb het zelf ook wel.. als ik vanuit het westen terug moet naar huis over Amersfoort (richting Woudenberg) én ik heb die binnendoor weg met drempels al een keer gehad in de week.. ik sterk neig om een kleine omweg te maken en lekker via Maarn en Doorn te rijden. Kom ik alleen die nieuwe, vermaledijde, drempel bij de camping te Leersum, op de N225, nog voor de assen tegen.. :twisted:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik heb een jaar of vier geleden met enige regelmaat in de avond/nacht naar-en van Burg Haamstede mogen rijden, veelal koos ik toch de N57 ipv de N59 en A29. Als ik dan in vroege ochtend terug kwam en de drukte op de A/N15 zag van forensverkeer op weg naar de Maasvlakte.. tja, dan kan ik mij wel indenken dat chauffeurs ervoor kiezen om de N57 te pakken. Is ook niet rustig om 6 uur, zeker niet vanaf Hellevoetsluis (omgeving) maar het rolt nog door. Je ziet de Maasvlakte daar ook goed liggen, dus aantrekkelijk qua afstand lijkt het mij wel.
Pino schreef:(..)Het is van Europoort tot Gent twintig kilometer korter door de Westerscheldetunnel ten opzichte van route Bergen op Zoom. (..)
.. dat is dan een goede zes liter diesel dat bespaart wordt, beetje afhankelijk van de vracht natuurlijk. Of het dat waard is, ten opzichte van een kwartier extra betalen van de chauffeur? Als de belastingen van de diesel eraf zijn.. kost de chauffeur misschien net zo veel.. zéker als het in het weekend is. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 dec 2022, 9:43

Vinny schreef: zo 04 dec 2022, 21:10 Dat klopt, alleen het gedeelte op Goeree-Overflakkee valt wel onder het hoefijzerbeleid voor zover ik kan over zien. En alsnog, het betreft een Rijksweg. Dus dat houdt wat mij betreft in dat het Rijk zelf de weg kan uitbouwen naar eigen goeddunken.
Het Hoefijzerbeleid houdt (mede) in dat de N57 en de N59 niet voor doorgaand verkeer Rotterdam-Walcheren bedoeld zijn. Ik weet niet of de provincie Zuid-Holland ooit in dat beleid is gekend, maar ze moeten het er hoe dan ook mee doen. Het Rijk kan een project op Goeree nog maar heel moeilijk rechtvaardigen met een “is gunstig voor verkeer op de wat langere afstand.” Regio kan natuurlijk lobbyen, maar is dan ergens wel beperkt in het soort argumenten die men kan presenteren teneinde het Rijk in beweging te krijgen.

Neemt niet weg dat deuren nog wel degelijk open staan. Als een meerderheid in de Tweede Kamer verdubbeling steunt, moet de regering het daar toch mee doen. De provincie Zeeland kan dan ambtelijk gaan tegenwerken, maar dat is het wel zo’n beetje. Met de motie Madlener over de N57 door Voorne-Putten is er een zeker begin; geen Hoefijzerbeleid heeft daar een stevige meerderheid kunnen verhinderen voor een Zuid-Hollands project dat wel degelijk meer doorgaand verkeer uit de Rijnmond naar de N57 kan brengen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 dec 2022, 9:50

Maar waarom zijn er dan rond Vlaardingen wegwijzers verschenen met als doel 'Middelburg'? Zo geleid je toch doorgaand verkeer naar de Dammenroute.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 dec 2022, 11:07

^^ Verbaasde mij eerlijk gezegd ook toen ik ze voor het eerst zag. Maar goed, er rust geen totale ban op het verwijzen naar Middelburg vanuit dat Rijnmond, want bij de aansluiting A15-N57 stond het ook altijd al. Enigszins speculerend denk ik dan dat, als je eenmaal zo ver naar het westen bent als Rozenburg of randje Maassluis, het niet echt meer vol te houden valt dat verkeer maar over een hoefijzerverbinding moet rijden. Om heel grote hoeveelheden verkeer praat je dan ook niet meer - in tegenstelling tot wat je zou kunnen krijgen als je bij Knooppunt Arnestein of De Poel Rotterdam zou toevoegen.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » di 06 dec 2022, 1:13

Vanuit Vlaardingen is het doel Middelburg zeer logisch: via Bergen op Zoom rond de 50km om!
Rene schreef: ma 05 okt 2020, 19:53 Brielle zal Hellevoetsluis op de A15 gaan vervangen. Brielle ligt aan de A15 daar waar zich het knooppunt met de N57 bevindt.

Op de linker Maasoever wordt Middelburg in de toekomst aangegeven westelijk van KP Benelux. Toeristen richting het noordelijk N57 gebied krijgen daarmee ook in het havengebied een Zeeuws doel. Bovendien handig als er stremmingen zijn op de Hellegatsplein-route. Echter dus geen grootschalige verwijzing van Middelburg vanaf de ruit, want dat wil Zeeland niet. Op de rechter Maasoever wordt Middelburg dus ook in de toekomst niet aangegeven.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 07 dec 2022, 5:13

hneel schreef: wo 30 nov 2022, 17:02 Wegen als de N57 en de N59, die van de Randstad naar Zeeland gaan hebben ook 0,0 prioriteit.
Goed nieuws. Het kabinet gaat Zeeland wel degelijk helpen. De motie van de CU en het CDA is aangenomen.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/rijk-g ... ~a48f0c29/

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 07 dec 2022, 6:23

Hoho, de Tweede Kamer wil dat het kabinet Zeeland gaat helpen. Moties verplichten het kabinet tot niets. En de berg van onuitgevoerde en/of onuitvoerbare moties wordt ondertussen steeds hoger.

Het gejubel in de PZC dat Harbers nu 'moet' is nogal voorbarig, maar wel begrijpelijk, aangezien de PZC hiermee de lobby voor rijksgeld steunt en het in de beeldvorming lastiger maakt voor de minister om het niet te doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 dec 2022, 8:40

Nou deze motie kan wel worden uitgevoerd hoor. Het kabinet zou in overleg moeten treden met de provincie om te onderzoeken of en hoe het Rijk kan bijdragen. Dus dan kunnen de voorwaarden op tafel, inclusief “als jij rijksgeld wilt, houd je op met dat gemiemel dat interregionaal verkeer hier vooral wegblijft.”

Als Zeeland controle wil houden maar de cashflow het probleem is, zijn vast voorschotten mogelijk die worden verrekend met latere afdracht voor provinciaal wegennet. Of een extra lening verstrekken, ik zou voorstellen tegen Westerscheldetunnel-tarieven. Het is hier geen liefdadigheid. Motie uitgevoerd, over tot de orde van de dag :shutup:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 dec 2022, 8:48

Het punt van Kaaiman is dat moties niet bindend zijn. Het kabinet mag ze naast zich neerleggen. Dat gebeurt af en toe wel meer. Als de kamer daar wat van vindt dan kan ze het vertrouwen in het kabinet opzeggen. Meestal zijn onderwerpen niet zwaar genoeg om het kabinet naar huis te sturen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 dec 2022, 8:59

^^ Dat snap ik. Maar ik zeg dat deze motie zo soft is dat het kabinet hem niet eens naast zich neer hóéft te leggen. Uitvoering kost geen cent; nou ja wat ambtelijke tijd en wat treinkaartjes Den Haag-Middelburg bij wijze van spreken, maar dat is het dan.

Ik heb hier vast een iets te civielrechtelijke blik op (beroepsdeformatie), maar ik kijk hiernaar als een contractuele bepaling dat partijen met elkaar te goeder trouw moeten onderhandelen over hoe je een bepaalde situatie opvangt die voor een van partijen lastig is. Dat geeft geen verplichting om tot een deal te komen; dat de beklemde partij moet worden geholpen door de partij die beter in de wol zit. Die laatste partij die moet komen onderhandelen mag gewoon zijn eisen op tafel leggen. Dus ja, laat het kabinet maar nakomen…

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 08 dec 2022, 9:01

Hoe zit het eigenlijk met de A29? Wordt die misschien ook bewust geknepen vanwege het hoefijzerbeleid?
Een groot deel van het verkeer op de A29 gaat immers naar de N59. Ook al is het nu de hoofdroute tussen Rotterdam en Antwerpen.
Idem dito met het eeuwige uitstel van het doortrekken van de A4?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 dec 2022, 9:34

hneel schreef: do 08 dec 2022, 9:01 Hoe zit het eigenlijk met de A29? Wordt die misschien ook bewust geknepen vanwege het hoefijzerbeleid?
Dat gebeurt nu al met die kapotte Haringvlietbrug :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 dec 2022, 9:34

De omschrijving van het hoefijzerbeleid die ik eerder citeerde uit de Staatscourant luidt: “doorgaand verkeer [wordt] zoveel mogelijk afgewikkeld op de snelwegen rond Zeeland, te weten de A58, A15, A29, A4 en de Expresweg A11 in Vlaanderen.” Dus ik zou zeggen dat je de A29 dan niet afknijpt, en ook de A4 Benelux-Klaaswaal niet. Afknijpen doe je maar rond het Hellegatsplein, op de N59 uiteraard.

Ik weet niet hoe men hier in Zeeland naar kijkt, maar ik zie de aanleg van de A4 in West-Brabant, die zo lang om allerlei redenen was blijven hangen, als cruciaal voor het beleid. Want Hellegatsplein-De Poel binnendoor rijden is goed te doen, maar A4-A58 is zekerder en meestal ietsje sneller. In de oude situatie moest je dan vanaf het Hellegatsplein de bocht A59-A17-A58 rijden, die extra tijd kostte. Op een wat grotere schaal kon je ook naar Zeeland komen via A16-A17, maar voor velen in de Randstad (zeker het zuidelijke deel daarvan) bracht dat zoveel extra kilometers dat de gang naar de Dammenroute of de Zeelandbrug toch al snel aantrekkelijk was. En die aantrekkelijkheid is er nu wel zo'n beetje af - juist de Zeeuwen moeten blij zijn met de A4 door West-Brabant.

Naar de A4 Benelux-Klaaswaal kijk ik op eenzelfde manier: de Blankenburg-verbinding en mogelijke verdubbeling van de N57 op Voorne zullen de Dammenroute aantrekkelijker maken richting Walcheren. Als je dat tij wilt leren, moet je de hoefijzerroute sneller worden - hak die acht kilometer bij Spijkenisse eraf! Of accepteer dat het beleid zal falen; want dit element kan het project vermoedelijk niet in zijn eentje dragen. Het zijn in zoverre anderen die hier de 'last' zouden moeten dragen voor iets dat de Zeeuwen zal helpen: de mensen in de Hoekse Waard die Benelux-Klaaswaal in hun buurt zouden krijgen. Net zoals West-Brabant volgens sommigen maar beperkt nut heeft van die tweede noord-zuid door de regio die de A4 geworden is (dit element was lang een grond voor tegenstand voor dat project).

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 dec 2022, 12:10

Om heel eerlijk te zijn, zou ik eerder opteren dat het Hoefijzerbeleid de prullenbak in verdwijnd. Zo'n beetje de volledige Provincie Zeeland is een krimpregio aan het worden en het hoefijzerbeleid is daar mede verantwoordelijk voor (Waarom gaan wonen in een regio die qua bereikbaarheid belabberd te noemen is?)

De serieuze bedrijvigheid in de Provincie Zeeland is alleen rondom Goes, Middelburg-Vlissingen & Terneuzen te vinden. Wat hebben deze plaatsen overeenkomstig? De betere infra van de Provincie Zeeland.
Kijkend naar Zierikzee (de grotere / grootste plaats) van Noord-Zeeland, zie je dat de gemeente moeite heeft om de wat grote bedrijven te behouden (Omdat deze veel liever naar Goes verhuizen).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 08 dec 2022, 12:23

^^ Ik vind sowieso twee dingen. Enerzijds dat de hoeveelheid verkeer, de verkeersveiligheid en de nuttige positie in het netwerk best goede redenen zijn voor een zo veel mogelijk 2x2 ongelijkvloerse N57, N59 en N256. Anderzijds ook dat het voorzieningenniveau op alle plaatsen in de provincie op een maatschappelijk aanvaardbaar niveau blijft.

Maar dat betekent niet dat je per sé bedrijvigheid in de hele provincie hoeft te stimuleren. Dat past nu juist weer binnen die intensieve menshouderij waar Nederland steeds meer toe verwordt. Schouwen-Duiveland of Tholen knappen er echt niet van op als er nieuwe bedrijventerrreinen of distributiecentra verschijnen. Dan wordt het een soort Alblasserwaard, waar de mooiere plekken vanaf de A15 steeds meer verborgen worden gehouden achter een muur van lelijkheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen