Past prima in het hoefijzerbeleid.
Kunnen we op dit forum voor Zeeuws verzet tegen doorgaand verkeer de term Schelde-Initiative introduceren?

Moderator: Moderatoren
Die laatste hadden ze moeten doen, ipv die gekke reconstructie van de Kraayensteinweg langs Burgh-Haamstede. Altijd zonde van het geld gevonden...
Tja, de grote angst was altijd dat vrachtverkeer van en naar de Rotterdamse haven de N57-N62-R4 zou gaan pakken op weg naar/van Frankrijk. Men was daar bepaald bevreesd voor toen de N57 om Middelburg heen werd uitgedacht. Het heeft zich volgens mij ook niet gerealiseerd, maar je kunt er donder op zeggen dat het spook terug zou komen bij een nieuw project als een omlegging van Burgh-Haamstede.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Op een gegeven moment is de uitbouw zo goed dat het in routeplanners verschijnt als (redelijk) alternatief en zo verkeersproblemen veroorzaakt op de (nog) níet uitgebouwde weggedeelten. Ik denk zelf ook dat het meer angst in het hoofd van de beleidsmakers is, de N 57 komt veel te westelijk uit en de Westerscheldetunnel is erg duur voor vrachtwagens. Meeste vervoerders kiezen gewoon de 'gratis' E 19. Sterker nog, vorig jaar kon ik wel observeren dat de A 4 via Bergen op Zoom een heerlijke route is om te rijden vanuit België. Een stuk minder vrachtwagens...Tja, de grote angst was altijd dat vrachtverkeer van en naar de Rotterdamse haven de N57-N62-R4 zou gaan pakken op weg naar/van Frankrijk. Men was daar bepaald bevreesd voor toen de N57 om Middelburg heen werd uitgedacht. Het heeft zich volgens mij ook niet gerealiseerd, maar je kunt er donder op zeggen dat het spook terug zou komen bij een nieuw project als een omlegging van Burgh-Haamstede.
Nog niet op het moment dat de tol in de Westerscheldetunnel voor vrachtwagens is afgeschaft en dat delen van de N 57 2x2 zijn uitgebouwd. Ik snap wel dat wanneer dat het geval zou zijn de 'Dammenroute' veel aantrekklijker wordt voor doorgaand (vracht)verkeer dan momenteel het geval is. Alleen de angst van de provincie is weer gek: als je gewoon zorgt dat de route op Goeree-Overvlakkee en Schouwen-Duivenland wel voldoende is uitgebouwd dan heb je de verkeersrpoblemenen zo goed als opgelost. Je houdt niet veel van de huidige route over dat veel problemen oplevert. Momenteel is dat natuurlijk wel anders: Bij Goedreede en Serooskerke kan het verkeer op drukke dagen flink opstropen weet ik uit eigen ervaring...Pino schreef:Linksom of rechtsom heb ik op de N57 nooit grotere hoeveelheden vrachtwagens meegemaakt. Maar misschien kom ik er op de verkeerde momenten.
Zal per groep chauffeurs verschillen, type transport ook.hneel schreef: ↑zo 04 dec 2022, 12:48 Het domme van deze aanpak is: het kan vrachtwagen chauffeurs niks schelen of de vmax 80 of 100 is en of het 2x1 of 2x2 is. Ze rijden toch altijd gewoon met (ongeveer) 80 rechts. En kiezen als het kan altijd de kortste route.
En ik heb het idee dat reistijd ze ook niks kan schelen. Een file onderweg of een open brug? Dan kiezen ze toch nog die route als dat minder brandstof kost.
(..)
.. dat is dan een goede zes liter diesel dat bespaart wordt, beetje afhankelijk van de vracht natuurlijk. Of het dat waard is, ten opzichte van een kwartier extra betalen van de chauffeur? Als de belastingen van de diesel eraf zijn.. kost de chauffeur misschien net zo veel.. zéker als het in het weekend is.Pino schreef:(..)Het is van Europoort tot Gent twintig kilometer korter door de Westerscheldetunnel ten opzichte van route Bergen op Zoom. (..)
Het Hoefijzerbeleid houdt (mede) in dat de N57 en de N59 niet voor doorgaand verkeer Rotterdam-Walcheren bedoeld zijn. Ik weet niet of de provincie Zuid-Holland ooit in dat beleid is gekend, maar ze moeten het er hoe dan ook mee doen. Het Rijk kan een project op Goeree nog maar heel moeilijk rechtvaardigen met een “is gunstig voor verkeer op de wat langere afstand.” Regio kan natuurlijk lobbyen, maar is dan ergens wel beperkt in het soort argumenten die men kan presenteren teneinde het Rijk in beweging te krijgen.
Rene schreef: ↑ma 05 okt 2020, 19:53 Brielle zal Hellevoetsluis op de A15 gaan vervangen. Brielle ligt aan de A15 daar waar zich het knooppunt met de N57 bevindt.
Op de linker Maasoever wordt Middelburg in de toekomst aangegeven westelijk van KP Benelux. Toeristen richting het noordelijk N57 gebied krijgen daarmee ook in het havengebied een Zeeuws doel. Bovendien handig als er stremmingen zijn op de Hellegatsplein-route. Echter dus geen grootschalige verwijzing van Middelburg vanaf de ruit, want dat wil Zeeland niet. Op de rechter Maasoever wordt Middelburg dus ook in de toekomst niet aangegeven.
Goed nieuws. Het kabinet gaat Zeeland wel degelijk helpen. De motie van de CU en het CDA is aangenomen.
Dat gebeurt nu al met die kapotte Haringvlietbrug