Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Jeff » do 08 dec 2022, 13:06

Ik zat niet aan logistieke blokkendozen te denken, maar meer aan bedrijven zoals Damen (Vlissingen), Delta Energie, Delta Telecom ("DFN") (Middelburg) en DOW (Terneuzen).
Dit soort bedrijven hebben veel mensen in de regio in dienst en dragen daarmee ook serieus bij aan de lokale/regionale economie.

De toegevoegde waarde van blokkendozen is inderdaad beperkt, maar dat neemt niet weg dat bedrijven zoals DOW en Damen betrouwbare en goede infra nodig hebben (aanvoer van materialen, afvoer van producten, enz).
Juist het gebrek aan goede infra/bereikbaarheid zorgt ervoor dat oa Noord-Zeeland steeds harder aan het wegzakken is (geen bedrijven, geen werk, geen inkomen voor huishoudens, wegtrekkende jongeren, minder inwoners, minder belastingen, enz).
Tenzij juist de bedoeling is dat Noord-Zeeland in 1 groot Natura2000 gebied veranderd (in dat geval heb ik niets geschreven :hap: )

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 dec 2022, 13:32

^^ Tja, hoe graag moet je economische groei willen in alle regio’s van het land? Ieder land moet het ermee doen dat sommige landsdelen een structurele voorsprong hebben, bijvoorbeeld door strategische ligging in vervoersnetwerken. In gebieden die dat niet hebben, kun je vaak nog steeds prima leven en ondernemen, zij het op kleinere schaal. Dus ja, dat het in Midden-Zeeland niet zo goed boeren is, dat is dan ergens maar zo. Trekken jongeren weg omdat er voor hen geen werk is? Is ongeveer zo oud als de weg naar Kralingen. Totaal aantal inwoners is op termijn redelijk constant.

Ik denk dat je dat als overheid maar beter zijn beloop kunt laten, tenzij een schokgolf door de lokale economie aan het gaan is. Die moet je dempen. Doel moet zachte landing zijn, geen gelijk speelveld met de Randstad. En dat is mijn mening voor Oost-Groningen, de Mijnstreek, Extremadura en Mecklenburg-Vorpommern net zozeer als voor stukken Zeeland waar het allemaal niet van harte gaat.

Ik gun Zierikzee best een eigen unicorn, maar er zijn grenzen aan wat je kunt uitgeven om je gebied aantrekkelijker te maken. Ook zonder de distributie-blokkendozen lopen we op veel manieren tegen grenzen aan. In de bedragen die je eraan uit wilt geven, in het soort ruimtelijke ordening dat je wilt (het gaat óók om de kip met gouden eieren genaamd toerisme) en in zoiets als stikstof. Neemt niet weg dat N57 en N59-N256 er van mij best 2x2 mogen komen, maar je kunt het moeilijk rechtvaardigen met “dan trekken we meer werkgelegenheid aan.” En niet-wegtrekkende bewoners die in Rotterdam of Middelburg werken, en dan elke dag pendelen, ik weet niet of je dáár zo blij mee moet zijn.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 dec 2022, 18:27

Pino schreef: do 08 dec 2022, 13:32 [...]

Neemt niet weg dat N57 en N59-N256 er van mij best 2x2 mogen komen, maar je kunt het moeilijk rechtvaardigen met “dan trekken we meer werkgelegenheid aan.” En niet-wegtrekkende bewoners die in Rotterdam of Middelburg werken, en dan elke dag pendelen, ik weet niet of je dáár zo blij mee moet zijn.
Is wel 1 van de hoofdargumenten geweest om de N381 om te bouwen naar 2x2 ongelijkvloerse stroomweg ("Expressweg"). 2 a 3 jaar later is ook duidelijk meer bedrijfsactiviteit zichtbaar rondom de N381, dus zoiets werkt wel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 dec 2022, 20:28

^^ Wat je ziet vanaf de N381 is nooit het hele verhaal. Want wat zit er op zo’n mooi fancy zichtlocatie bij Oosterwolde? Bedrijven die daar vroeger op een achteraf-bedrijventerreintje zaten? Spul dat is weggehaald uit Appelscha en Donkerbroek? Dan kun je moeilijk zeggen dat de N381 de regio helpt en dat je dat nu al ziet. Maar goed, mooie nieuwe zichtlocatie geeft wellicht ook ruimte voor groei in een nieuw pand, met een ondernemer die ervoor wil gaan - en dan betaalt het wel (al moet je je ook dan afvragen of dat niet groei is die wordt geboekt ten laste van concurrentie uit naastgelegen gebied).

Op een gegeven moment eindigt dat ook in een verschraling van de open ruimte: juist in landelijk Nederland, dat het moet hebben van zijn groen, bouw je een zoveelste nieuw ruim opgezet, obligaat ingedeeld bedrijventerrein. Kavels uitgegeven door een gemeente die de kans ruikt daar extra gemeentelijke belastingen aan over te houden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 dec 2022, 6:45

Zo'n bedrijf dat voorheen op een achteraf bedrijventerreintje zat was anders waarschijnlijk verhuisd naar Drachten of bijvoorbeeld Heerenveen ("want beter bereikbaar/zichtbaar en een deel van het personeel komt toch al niet uit Donkerbroek").

En bedrijven die wegtrekken zorgen ervoor dat het ook voor medewerkers interessanter wordt elders te wonen. Waarmee een negatieve spiraal wordt aangejaagd want ook de vraag naar voorzieningen als scholen en zorg gaat achteruit. En bedrijven zorgen ook indirect voor bedrijvigheid en werkgelegenheid; denk aan de schoonmaker, de lunchcateraar en de hovenier. En misschien kunnen op de oude plek van het bedrijf wel betaalbare starterswoningen worden gebouwd, want daaraan is vaak ook een gebrek in dorpen.

Het is niet per se erg dat nieuwe bedrijventerreinen deels worden gevuld met bedrijven die er al zaten, zo lang het per saldo maar groei oplevert.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 dec 2022, 8:45

^^ De vraag is dus óf het die groei oplevert of eerder een status quo handhaaft - doordat dat bedrijf niet wegtrekt naar een plek dichterbij de A7. Maar zelfs als dat gebeurt, hoeft het bepaald niet het einde te zijn van de leefbaarheid in Donkerbroek.

Wat je er ook van maakt, dit is concurrentie binnen regio’s: Oosterwolde tegen Drachten, maar uiteindelijk ook Donkerbroek tegen Oosterwolde. Lijkt me twijfelachtig of je daar een regio als geheel sterker mee maakt. Breng je het terug naar een N59-N256 op Schouwen-Duiveland, dan dreigt op een gegeven moment ook dat andere delen van het eiland boos worden omdat zo alle bedrijvigheid naar Zierikzee trekt. Moeten daar ook weer betere wegen komen, want anders kun je de dorpsschool van Dreischor ook wel opdoeken. Enzovoort. Goed voor het landschap en het toerisme is dat ook niet; is vast ook niet goed voor de wijn die uit Dreischor komt.

Kortom, iets van centrum en periferie zul je altijd houden. Je moet de periferie goed bereikbaar houden en hoogwaardig 1x2 en 2x2 kunnen daar een bruikbare rol in spelen. Maar proberen met infrastructuur bedrijvigheid naar de periferie te lokken, dat loopt tegen de grenzen aan die ik noemde.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 dec 2022, 9:28

Het is allemaal niet zo zwartwit.

Er zijn genoeg dorpen waar het wegtrekken van bedrijvigheid leidde tot verschraling en krimp. De kavels in de grotere kernen zijn ook op andere manieren te vullen.

Er zijn langs de A7 al genoeg bedrijventerreinen die ooit zijn aangelegd om grote industriële bedrijven en multinationals aan te trekken die in werkelijkheid vol zijn gestroomd met bestaande regionale bedrijvigheid. Het is bijvoorbeeld bij Heerenveen pas van de laatste jaren dat er grote zuivelreuzen neerstrijken op arealen die tientallen jaren geleden zijn aangelegd.

Neem een Ecostyle in Oosterwolde. Dit bedrijf heeft lokale wortels en is langzaam uitgegroeid tot een grote speler. Met hun producten boren ze een specifieke maar groeiende markt aan. Als zo'n bedrijf niet kan groeien op de bestaande plaats dan kan een verhuizing ook aanleiding zijn om bijvoorbeeld centraal in het land te gaan zitten zodat de logistieke lijnen korter gemaakt kunnen worden. Zeker als er op een gegeven moment overnames worden gedaan die leiden tot centralisatie van activiteiten.

Ik denk dat het heel gezond is om te kijken wat bestaande bedrijvigheid nodig heeft en niet te wachten tot een bedrijf voor keuzes komt te staan die nadelig kunnen zijn voor de regio. Op dezelfde manier wordt in Friesland gekeken naar bedrijven die afhankelijk zijn voor transport over water, hoe die infrastructuur kan worden verbeterd (daar trekken bedrijven in Drachten en Heerenveen voorlopig aan het kortste eind).

Zorgen voor een vruchtbaar economisch klimaat is niet alleen nieuwe terreinen aanleggen en vervolgens acquisitie plegen waarna de verdozing kan beginnen. Het gaat ook om zorgen dat bestaande bedrijvigheid kan blijven bloeien op een manier die goed is voor de bedrijven zelf en het gebied dat van hun aanwezigheid profiteert.

Als Zeeland andere prioriteiten stelt dan is dat natuurlijk ook prima. Je ziet in Friesland ook een discussie oplaaien over de rust en het landschap, wat denk ik goed is, maar tot nu toe weten de provincie en gemeenten een redelijke balans te vinden tussen economische ontwikkeling en behoud van andere waarden.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » vr 09 dec 2022, 15:00

Tja, zoals misschien bekend kom ik uit die regio. Schouwen-Duiveland om precies te zijn. En van mijn klasgenoten van het VWO destijds wonen er voor zover ik weet nog maar 2 op het eiland. De meesten zijn al voor hun studie vertrokken en daar blijven hangen. Zelf heb ik nog wel in Zeeland gestudeerd, maar uiteindelijk toch vanwege het werk vertrokken.
En daarbij speelde de situatie van de N59 toch wel een flinke rol. De eerste maanden nog wel heen en weer gereisd naar de randstad, maar dat werd ik toch al snel beu. Dan maakt het toch wel uit of je die afstand met 80 km/u kan afleggen (want ondanks de vmax van 100 gaat het nooit harder daar, want vrachtverkeer/caravans/campers/bejaarden) of met 120 over een snelweg.

Dan is de vraag: wat willen we met dit land? Willen we dat alle werkenden bij elkaar op een kluitje in de Randstad gaan wonen? Waar de huizenprijzen niet meer te betalen zijn. En Zeeland een reservaat voor rust zoekende gepensioneerde boomers uit de Randstad?

Tja, als het aan mij lig gaat dat hoefijzerbeleid zo snel mogelijk de prullebak in. Maar daar mag ik niet meer over mee stemmen.

Je kan je ook afvragen: hoeveel geld van het rijk is er de afgelopen decenia nou eigenlijk naar zeeuwse wegen gegaan? Na de aanleg van de deltawerken, zeg maar. We hebben de Westerscheldetunnel gekregen, maar daar heeft de Provincie voor betaald. En daar moet flink tol voor betaald worden. Is het dan nog te rechtvaardigen dat zeeuwen wegenbelasting moeten betalen?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Piles
autoweg

Bericht door Piles » vr 09 dec 2022, 15:07

^^ Ik deel exact je verhaal (kom oorspronkelijk ook van Schouwen :lol: ).

hneel
autoweg

Bericht door hneel » di 07 mar 2023, 10:00

Het blijkt toch allemaal net wat anders te liggen.

Als ik op Krantenbank Zeeland zoek op 'hoefijzer' in combinatie met 'verkeer' krijg ik niet echt heel veel hits. De meesten hebben dan betrekking op de verwachte aanleg van de A4. Of slaan meer op de constatering dat er een geindustrialiseerd gebied in de vorm van een hoefijzer rond Zeeland zit.

Dit is het laatste bericht waarin het woord Hoefijzer te vinden is:
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... ing&page=2

Het is dus niet zozeer een bewuste keuze om de wegen te 'knijpen', maar:
Afbeelding
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 07 mar 2023, 10:06

^^ Rijkswaterstaat is het daar niet met je eens. In het verkeersbesluit voor het afwaarderen van de N57 op de Oosterscheldekering en Noord-Beveland staat
Hoefijzerbeleid
Tussen Rijk en Provincie Zeeland is afgesproken het doorgaand (vracht)verkeer door Zeeland zoveel mogelijk te beperken. Daartoe is het hoefijzerbeleid overeengekomen, waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk wordt afgewikkeld op de snelwegen rond Zeeland, te weten de A58, A15, A29, A4 en de Expresweg A11 in Vlaanderen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 10:19

Het artikel (uit 2015) spreekt wel van een trendbreuk die zo langzaam was ontstaan. Tussen de regels door lezend denk ik dat de provincie nog steeds niet zit te wachten op transitverkeer op routes als N59-N256 of de N57. Maar ze zien in dat het er nu niet is, en dat er wel degelijk behoefte is aan verbeteringen aan die routes. Daar zullen ze dus ook niet zo snel voor gaan liggen uit vrees dat die uitgebouwde wegen een magneet zullen worden voor transitverkeer. En dat lijkt me bepaald positief.

Dat er structureel te weinig geld beschikbaar is voor projecten buiten het landelijke kern-wegennet; dat vind ik een landelijk issue. In Haagse achterhoofden kan deze hoefijzer mogelijk nog wel een rol spelen. Ook al zit hij niet meer centraal in de Zeeuwse. Dat zie je terug in het rijks-besluit over de N57, zul je terugzien in rijks-financiering voor N57 en N59, en ook in rijks-bijdragen aan bijvoorbeeld een N256.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 mar 2023, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 mar 2023, 10:20

Mooi gevonden, ik heb dat even toegevoegd op de Wegenwiki.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 07 mar 2023, 11:52

^^ Dank je, ik had het een paar maanden terug in deze draad al gelinkt en aangehaald ;)

Maar als ik het zo nog eens nalees, en lees dat Zeeland al een paar jaar eerder wat afstand had genomen van het Hoefijzerbeleid, heb ik eerder het gevoel dat dit stuk gaat over een rijksoverheid die zich aan Duurzaam Veilig wil houden dan over iets anders. Dit doet de rijksoverheid immers ook op andere niet-autosnelwegen in beheer van het Rijk, ongetwijfeld mede om te voorkomen dat iemand ze ooit aansprakelijk houdt vanwege vermeend onveilige weginrichting. De Oosterscheldekering vormde daarop een uitzondering, want er was (en is) onvoldoende ruimte beschikbaar om de weg in te richten als DV-stroomweg. Dus dat gaf dan de keuze tussen uitzondering handhaven ("grijze weg") en afwaarderen. Het stuk dient om de keuze voor het laatste te rechtvaardigen. Men doet dat dan met een bijna juichend "het is toch geen weg met een stroom-functie - leve het Hoefijzerbeleid!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 mar 2023, 11:34

https://nieuwsienw.nl/2429549.aspx?t=Mi ... mobiliteit

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... mobiliteit

Minister Harbers presenteert ontwikkelagenda automobiliteit

Minister Harbers maakt vandaag zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land.

De auto is Nederlands populairste vervoermiddel. In Nederland rijden zo’n 9 miljoen personenauto’s rond. Deze rijden zo’n 70% van alle afgelegde kilometers in Nederland en 43% van alle verplaatsingen. Minister Harbers maakt vandaag zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto wordt steeds slimmer, schoner en veiliger en heeft ook in de toekomst een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Nederland. Voor iedereen op elke plek.

Minister Mark Harbers: “De auto geeft vrijheid en brengt je waar je moet zijn; op je werk, de supermarkt, de familiebezoeken aan de andere kant van het land en in een auto neem je gemakkelijk zware boodschappen mee. Maar de auto draagt ook bij aan onze economie; de leraar die naar school gaat, de loodgieter die met zijn gereedschap naar de klant rijdt of de bestelauto’s die onze steden en dorpen bevoorraden. Daarom roep ik gemeenten op de auto de ruimte te blijven geven. Autovrije wijken zijn mooi, maar mensen blijven behoefte houden aan vervoer en veel mensen hebben nog steeds graag een eigen auto en dus ook aan een parkeerplaats in de buurt.”

Groei van autokilometers
Het ministerie van IenW wil dat voorzieningen zoals werk, zorg, onderwijs en winkels, maar ook familie, vrienden en de sportclub, voor iedereen bereikbaar zijn en blijven. Dat is van groot sociaal en economisch belang, maar niet vanzelfsprekend. Waar steden steeds dichter bevolkt raken, de bevolking de komende decennia groeit en wegen rondom steden vaak al druk bereden zijn, is het bieden van bereikbaarheid steeds belangrijker. Ook moeten er de komende jaren 900.000 extra woningen worden gebouwd. Daarmee groeit de behoefte aan bereikbaarheid en komen er naar verwachting meer auto’s bij. Bij de bereikbaarheid van binnensteden zijn alle vormen van vervoer nodig en spelen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en de fiets een grote rol. Daarnaast hebben veel inwoners nog behoefte of noodzaak aan een eigen auto en worden pakketten bezorgd en binnensteden bevoorraad per auto. Ook in voorsteden wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische fietsen en bijvoorbeeld deelscooters. Buiten de stad speelt de auto vaak een grotere rol in de bereikbaarheid en daarom is het belangrijk om hierin te blijven investeren.

Schoon, slim en veilig
Het ministerie van IenW zet in op schoon, slim en veilig autovervoer én goede bereikbaarheid en leefbaarheid in alle delen van Nederland. Het streven van het kabinet is dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s op het Nederlandse wegennet emissievrij zijn. Het ministerie verleent subsidies om de aanschaf van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Daarnaast voert het gesprekken met ontwikkelaars en uitgevers van navigatieapps om bijvoorbeeld schoolzones in routeplanners te vermijden. Door nieuwe functies in de auto zoals remassistentie en vermoeidheidsherkenning verbetert de verkeersveiligheid rond de auto.

Een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet is een voorwaarde om automobilisten goede bereikbaarheid te bieden. Er wordt onder andere geïnvesteerd in verkeersmanagement en smart mobility-oplossingen rond grote steden en er wordt fors geïnvesteerd in beheer, onderhoud, vervanging en renovatie om te zorgen dat het wegennet zoveel mogelijk beschikbaar is en blijft.

Het ministerie van IenW investeert in alle soorten vervoer en vraagt met deze ontwikkelagenda ruimte voor het voertuig dat Nederlanders verreweg het meest gebruiken. Dit jaar zal het ministerie de ontwikkelagenda gaan uitwerken in samenwerking met partners, waaronder ook belangenorganisaties.

Minister Mark Harbers: “Mensen willen en kunnen vaak niet zonder hun auto. Vanuit ons ministerie wordt geïnvesteerd in alle vormen van mobiliteit en dus zeker ook in autobereikbaarheid. Het wordt weer tijd dat de auto de prominente plek ook weer aan de gesprekstafels van de overheid krijgt waarbij we kijken naar hoe de kracht van de auto kan worden ingezet om Nederland zo goed mogelijk bereikbaar te krijgen. De auto is niet weg te denken uit ons straatbeeld, sterker nog, nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt ligt het beste tijdperk van de auto nog voor ons!”

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 mar 2023, 11:59

Interessant beleid dat Harbers nu net na de PS-verkiezingen uitbrengt. Het lijkt wel een aansporing aan lagere overheden om de automobiliteit meer erkenning te geven en daarmee een prominentere plaats in het gemeentelijk en provinciaal beleid.
Het lijkt er op dat het afwaarderen van bijna alle wegen niet meer wordt geadviseerd vanuit het Rijk. Hopelijk gebeurt dat ook.
Het zal overigens alleen een halt worden toegeroepen als ook de richtlijnen en handboeken worden aangepast aan deze ontwikkelagenda.

Ook mooi om te zien (en eigenlijk noodzakelijk) is de grotere focus op onderhoud en vervanging. Daar ligt natuurlijk de grootste opgave de aankomende decennia.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 mar 2023, 14:39

^^
Op zich ook wel een terecht beleid. OV en fiets zullen nooit op kunnen tegen het gemak van de auto om op ieder gewenst moment van iedere willekeurige plek naar iedere andere willekeurige plek te reizen. En met de elektrificatie vallen ook steeds meer nadelen van de auto weg.

Neemt overigens niet weg dat in binnensteden andere vormen van mobiliteit wel meer de ruimte kunnen krijgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 mar 2023, 14:41

Via schreef: do 16 mar 2023, 14:39 OV en fiets zullen nooit op kunnen tegen het gemak van de auto om op ieder gewenst moment van iedere willekeurige plek naar iedere andere willekeurige plek te reizen.
Zie ook deze kaart uit het rapport.

Afbeelding

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 mar 2023, 22:23

^^ hoe dien ik zo'n kaart precies te lezen? Wat is het vertrekpunt?

Volgens mij is er met OV wel meer mogelijk dan nu gesuggereerd wordt. Als 7 uur aankomen is, dan kan je om 6 uur vertrekken met de trein uit Den Helder en ben je in Zaandam..

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... odalities=

Dit kan je dan vier keer herhalen, tot 9 uur aankomst.. en vice versa natuurlijk (zal minder animo voor zijn, geef ik toe. ;) )

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 mar 2023, 22:25

Het gaat om hoeveel banen je vanaf een punt op de kaart kan bereiken tijdens de spitsuren. Wat 'bereikbaar' dan inhoudt wordt niet goed beschreven, binnen 30 of 45 minuten? De gemiddelde autorit woon-werk is iets minder dan een half uur.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 mar 2023, 6:56

Het is een beetje een raar kaartje. Het gaat om bereikbaarheid van arbeidsplaatsen en die is niet alleen afhankelijk van het vervoersmiddel. Als een woonwijk naast een bedrijventerrein ligt en iedere bewoner werkt dat op dat bedrijventerrein dan is de bereikbaarheid van arbeidsplaatsen hoog, ongeacht het gebruikte vervoersmiddel. Als de woonwijk op 10 kilometer afstand van het bedrijventerrein ligt dan is de bereikbaarheid met de auto hoger dan met de fiets of het OV. Dat is wat mij betreft een open deur: met de auto kan je immers een hogere gemiddelde snelheid bereiken dan met de fiets, dus is het logisch dat de bereikbaarheid van de arbeidsplaats bij gebruik van een auto beter is dan een fiets. Bij het OV speelt mee dat je tijd verliest omdat je je eerst naar een halte of station moet begeven.

De volledige toelichting staat hier: https://www.clo.nl/indicatoren/nl2187-n ... al-minuten

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 mar 2023, 9:14

Bij nader inzien is te onduidelijk hoe het aangehaalde rapport nu moet worden gelezen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 17 mar 2023, 16:07

Mark Harbers is goed bezig deze week. Hij heeft besloten dat het geld dat door de stikstofcrisis niet aan nieuwe infrastructuurprojecten kan worden uitgegeven naar het vervangen/renoveren van infrastructuur dat aan het einde van z'n levensduur is gaat:

https://nos.nl/artikel/2467847-miljarde ... en-sluizen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mar 2023, 16:10

Dit zat er ook wel aan te komen, eigenlijk is er nu 4 jaar aan planvorming (en dus MIRT reserveringen) die niet ingezet kunnen worden. En het vooruitzicht is dat maar een paar projecten de komende jaren doorgang kunnen vinden. Het hele MIRT loopt nu al jaren achter. Terwijl er wel steeds geld aan het MIRT wordt toegekend, dus het infrafonds zit overvol met geld dat niet ingezet kan worden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 17 mar 2023, 16:22

Ik moet nog zien of er veel renovatie projecten en vervangingsprojecten mogelijk zijn. De reden is dat dit geen regulier onderhoud is, wat je onder bestaand gebruik kunt laten vallen. Die activiteiten bestonden voor het instellen van de Natura2000 gebieden ook al en zijn hierdoor niet vergunningsplichtig. Een nieuwe brug \ viaduct op dezelfde plek, dat in het bestaande bestemmingsplan past, is namelijk wel vergunningsplichting. Redelijke kans dat dit ook voor problemen kan gaan zorgen.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -mirt-2023

Hier de Kamerbrief hierover, waarin ook uitgelegd staat dat voor vervanging mogelijk 'problemen' kunnen gaan ontstaan. Echter hier is verhoudingsgewijs minder ruimte voor nodig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mar 2023, 20:27

Toelichting van Mark Harbers bij BNR: https://www.bnr.nl/nieuws/infrastructuu ... stofcrisis

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 17 mar 2023, 20:39

Het is op zich goed dat er op onderhoud geconcentreerd wordt, maar ik heb er toch gemengde gevoelens bij. Als er geld voor onderhoud nodig is, en dat dat het geval is, was al een tijdje bekend, dan had dat er toch wel moeten komen. Dat komt nu uit het budget van nieuwe infrastructuurprojecten. Het is maar zeer de vraag of dit geld ooit weer terugkeert in een volgend kabinet, dat zomaar kan bestaan uit een hele serie anti-infrastructuur partijen (en een VVD die dit onderwerp toch niet boeit).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mar 2023, 20:48

Het is ook wel een beetje schuiven met budgetten binnen het MIRT. Voor V&R is een substantieel bedrag in het MIRT gereserveerd, wat deels samenvalt met grote projecten (zoals bijv. de A27). Dat halen ze nu naar voren.

Ze zien blijkbaar dat er de komende jaren geen grote tracébesluiten genomen kunnen worden, het orderboek van aannemers die Rijkswaterstaat meestal contracteert loopt aardig leeg. Door nu V&R projecten naar voren te halen behoudt je ook de capaciteit van de bouwbedrijven. Je hebt er ook niks aan als straks teveel personeel naar andere takken van de bouw is uitgevloeid en er geen personeel is om weer grote projecten op te pakken.

Ik vraag mij wel af of ze bij Rijkswaterstaat niet in staat moeten zijn om meer capaciteit aan stikstofdeskundigen en ecologen in te kopen. Provincies denken dat wel te kunnen, maar bij Rijkswaterstaat lijken ze vast te zitten aan een klein aantal MIRT prioriteitsprojecten.

Harbers geeft ook aan dat V&R projecten minder complexe stikstofvraagstukken hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 mar 2023, 21:47

Wat betekent de afkorting V&R?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mar 2023, 21:50

Vervanging & Renovatie. Dat is een belangrijk onderdeel van het MIRT geworden de laatste jaren, omdat de urgentie voor vervanging en renovatie nu groter is dan zeg 10 jaar geleden. De kosten van dit soort projecten zijn nu veel groter. Dit valt niet meer onder regulier beheer en onderhoud, als je complete bruggen moet vervangen.