Afbeelding

Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Seat Ibiza » vr 31 dec 2021, 12:28

Wouter N14 schreef: vr 31 dec 2021, 11:42 ^^ Ze is daarmee ook vicepremier dus het is wel duidelijk wat de eigenlijke intentie is.
De functie vicepremier zit niet 'vast' aan bepaalde portefeuilles. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vicepremier_(Nederland)
M.a.w. ook als Kaag bijvoorbeeld minister van BiZa was geworden, had ze het vicepremierschap kunnen 'opeisen'. Verder is het ook normaal dat elke deelnemende partij in een kabinet een vicepremier levert.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 31 dec 2021, 12:33

Oké, dat "daarmee" klopt niet. Ging mij erom dat ik ergens gelezen had dat Kaag hiermee nadrukkelijk hint op haar volgende stap omhoog, minister-president worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 31 dec 2021, 13:03

Wouter N14 schreef: vr 31 dec 2021, 12:33 Ging mij erom dat ik ergens gelezen had dat Kaag hiermee nadrukkelijk hint op haar volgende stap omhoog, minister-president worden.
Oké, helder. Maar die ambitie heeft ze al veel eerder uitgesproken hoor ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 31 dec 2021, 13:18

Schelpenpaadje schreef: vr 31 dec 2021, 9:49 Kaag op Financiën, koos Koolmees voor een functie elders om plaats te maken?
We hebben een ministerie van Elders nodig, waar o.a. S Kaag, H. Bloemschoen en M. Teflon naartoe gepromoveerd kunnen worden. Misschien is er ook plek voor G. Wildeman, S DagZwartePietjeDaahaagDaahaagZwartePiet"
De verantwoordelijkheid van dat ministerie zal moeten beslaan uit het huisvesten van de meest fantastische politici allertijden, ze de illusie geven dat ze bezig zijn maar verder vooral zorgen dat ze overal vanaf blijven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 jan 2022, 14:17

Vivianne Heijnen (1983, CDA) wordt de staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat.

Zij is momenteel wethouder Economie, (EU) regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie in Maastricht.

https://www.cdamaastricht.nl/onze-mense ... e-heijnen/

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » do 06 jan 2022, 9:24

Nu weet ik dat er bij een aantal bedrijven de laatste tijd veel lease-auto's ingeleverd zijn (werknemers reden onvoldoende zakelijk). Waarna op de borst geklopt werd dat men hartstikke duurzaam was. Nu krijgen we dit:
https://www.ewmagazine.nl/economie/acht ... en-863899/
Dit zou niet alleen voor de zakelijke reizen gelden, maar ook voor woon-werk.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 06 jan 2022, 9:57

Verkeer is goed voor 20% van de totale uitstoot.
Hier op dit forum heb ik toch echt andere cijfers voorbij zien komen...

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 06 jan 2022, 12:32

Dit is heel erg slecht. :redangry:
Werkgevers zullen dan straks nog meer geneigd zijn alleen maar mensen uit de buurt aan te nemen. Woon je op het platteland, dan ben je kansloos op de arbeidsmarkt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 jan 2022, 13:06

Starlet schreef: do 06 jan 2022, 9:24 Nu weet ik dat er bij een aantal bedrijven de laatste tijd veel lease-auto's ingeleverd zijn (werknemers reden onvoldoende zakelijk). Waarna op de borst geklopt werd dat men hartstikke duurzaam was. Nu krijgen we dit:
https://www.ewmagazine.nl/economie/acht ... en-863899/
Dit zou niet alleen voor de zakelijke reizen gelden, maar ook voor woon-werk.
Zo nieuw is het niet. Ik kan zien hoeveel Co2 ik nu uitstoot per OV-reis met mijn zakelijke kaart (voor wie het weten wil: de laatste retourrit vorige week zorgde voor bijna 960 gram CO2-emissie, dat was 1 dag in de werkweek).

In dat portaal kan ik ook zakelijke ritten of woon-werkverkeerritten per auto invoeren. En dan kan ik dus ook de CO2-emissie zien.

Wat ik er nu aan heb? Totaal niks natuurlijk :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 06 jan 2022, 13:40

Tijd voor de BV paraplu met in iedere BV 99 werknemers en je komt mogelijk onder deze verplichting uit.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 06 jan 2022, 13:47

Wat een bemoeizuchtige overheid weer voor dit soort micromanagement.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jan 2022, 11:38

For the record.

Mark Harbers (VVD)
Afbeelding

Vivianne Heijnen (CDA)
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jan 2022, 18:41

De verdeling van de taken is niet heel erg verrassend.

Mark Harbers (minister):
* weginfrastructuur
* water
* scheepvaart (maritieme zaken)
* luchtvaart

Vivianne Heijnen (staatssecretaris)
* Milieu (niet-Klimaat, o.a. geluidhinder, veiligheid en risico’s, gevaarlijke stoffen, biociden en gewasbescherming buiten landbouw, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen)
* Bodem
* Openbaar vervoer en spoor
* Fietsbeleid
* KNMI
* Autoriteit Nucleaire Veiligheid
* Planbureau Leefomgeving
* Internationaal OV

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 jan 2022, 19:50

De portefeuille van de Stas. moet hier niet onderschat worden :)<>:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022, 10:51

Kennisinstituut Mobiliteit schreef: Uitgaven overheid aan verkeer en vervoer gedaald

Tussen 2008 en 2019 zijn de uitgaven van overheden aan het verkeer en vervoer gedaald. Dit terwijl de totale overheidsuitgaven stegen. Ook de inkomsten uit belastingen specifiek voor mobiliteit daalden. Per saldo waren de inkomsten hoger dan de uitgaven.

Dit blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In 2019 gaven overheden ruim 12 miljard uit aan het verkeer en vervoer. Gecorrigeerd voor inflatie bedroeg de daling ten opzichte van 2008 0,6 miljard euro. Uitgedrukt als percentage van het bbp was er sprake van een afname van 1,7% naar 1,5%.

De daling komt geheel voor rekening van het Rijk. De uitgaven voor aanleg van nieuwe infrastructuur namen hierbij sterker af dan voor beheer en onderhoud. De uitgaven van provincies en vervoerregio's stegen, die van gemeenten stabiliseerden.

Uitgaven spoor, ov en waterwegen stegen
De overheden en vooral het Rijk gaven daarbij met name minder uit aan weginfrastructuur. De uitgaven aan spoor, openbaar vervoer en waterwegen stegen juist.

Na 2019 stijgen de (begrote) uitgaven. Door de coronapandemie krijgen vooral openbaar vervoerbedrijven beschikbaarheidsvergoedingen. Maar ook de uitgaven van het Rijk voor aanleg en instandhouding van infrastructuur nemen toe.

Inkomsten uit belastingen daalden
De inkomsten uit specifiek op verkeer en vervoer gerichte belastingen en vergoedingen zijn tot 2019 gedaald met ruim een miljard euro. Vooral de inkomsten uit de bpm (aanschafbelasting motorvoertuigen) en motorrijtuigenbelasting namen af. Na 2019 daalden met name de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel.

Per saldo waren de inkomsten hoger dan de uitgaven. In 2019 was dit saldo ruim 5 miljard euro, een afname van 0,5 miljard ten opzichte van 2008. Bij de weg is het saldo positief, bij het openbaar vervoer en waterwegen negatief.

Ondanks de hogere uitgaven en lagere inkomsten is ook na 2019 sprake van een positief saldo. Maar dit is wel fors lager dan in de jaren voor de coronapandemie.
Bron: https://www.kimnet.nl/actueel/nieuws/20 ... er-gedaald

Ik denk dat het beeld nog slechter is als ook 2020 en 2021 worden meegerekend. Er is in die jaren wel veel begroot maar volgens mij een stuk minder uitgegeven omdat bijna alles in de knel ligt door stikstof.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 17 jan 2022, 11:42

^^

Slechte zaak, vooral omdat men te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden als bestaande infrastructuur vernieuwd moet worden, om de capaciteit enz. weer op peil te brengen.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » wo 20 apr 2022, 8:59

https://archive.ph/v9aph
Grote bedrijven en instellingen worden vanaf 2025 verplicht de CO2-uitstoot van hun reizende werknemers terug te dringen, bijvoorbeeld door werknemers vaker met de trein of elektrische auto naar kantoor te laten komen.
Lekker dan. Wat ga je nu krijgen? Bedrijven gaan, nog meer dan nu, alleen nog maar personeel uit de eigen omgeving aannemen. Woon je op het platteland, dan ben je voortaan kansloos om nog een passende baan te vinden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 apr 2022, 9:12

Bewindslieden moeten zelf overigens ook aan de bak: begin deze maand bleek dat nog maar twee van de 31 dienstauto’s volledig elektrisch zijn. Het kabinet hoeft zelf pas in 2028 emissievrij te rijden; volgens minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken omdat het comfort van e-auto’s nog te wensen overlaat.
Hoe typisch. Burgertje moet dit en moet dat, maar politicus hoeft niet, want te weinig comfort. Donder op :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 apr 2022, 9:14

^^ Het is wel weer een goed signaal dat met het vliegtuig naar één van onze buurlanden geen probleem is, maar dat Jan-met-de-korte-achternaam die met de auto van Alphen a/d Rijn naar Amsterdam komt de kwade genius is :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 20 apr 2022, 9:39

omdat het comfort van e-auto’s nog te wensen overlaat
Hoe kom je in vredesnaam tot zo'n standpunt? Volledig mesjokke :nuts:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 20 apr 2022, 10:10

^^ Dit artikel beschrijft het probleem wel aardig. Het is gewoon veel excuses en niet omdenken. En vervolgens eisen ze dat wel van de rest. Ik vind dat gewoon asociaal gedrag.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 20 apr 2022, 10:11

Duidelijk een opiniestuk waar het wens denken niet strookt met de werkelijkheid.

Daarnaast zijn de nodige auto's al vervangen voor PHEV, wat al een stap in de goede richting is

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 20 apr 2022, 10:22

“Minister Jetten heeft zeker een voorkeur voor een volledig elektrische auto, maar dat is helaas nog niet altijd de meest optimale keuze”
He gut wat vervelend toch, daar hebben de gewone stervelingen nou nooit last van :emo:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 20 apr 2022, 10:51

captain007 schreef: wo 20 apr 2022, 10:10 ^^ Dit artikel beschrijft het probleem wel aardig. Het is gewoon veel excuses en niet omdenken. En vervolgens eisen ze dat wel van de rest. Ik vind dat gewoon asociaal gedrag.
Het zou meer voor de hand liggen, dat er een motorpool komt, waar alle ministeries in mee doen, ook voor de topambtenaren. Die pool is nu meestal per ministerie geregeld en de hoogste ambtenaren gebruiken die alleen als hun eigen auto voor onderhoud staat. De meeste ministeries liggen toch bij elkaar in de buurt. Dan kan een minister die naar Limburg of Groningen moet de juiste auto pakken. Het gebeurt maar zelden dat men over het hele land uitwaaiert op dezelfde dag.

Maar ja: dan kan je niet meer in je favoriete auto rijden met je eigen voorraad drop of je stoelinstellingen.
Dat laatste (voorkeursinstellingen) kan je vaak wel programmeren in dure auto's, ook achterin.

Voor autobezoekjes aan het nabije buitenland (zeker aan Brussel, wat vaak gebeurt) kan het wat complexer zijn.
Laatst gewijzigd door Peter op wo 20 apr 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 20 apr 2022, 11:07

Zoals altijd worden de meest extreme voorbeelden genoemd als argumentatie om iets niet te doen.
Ministers beseffen te weinig dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Zeker Jetten heeft die als miister van klimaat.
Maar ja, als je als dit kabinet een minister voor infrastructuur aanstelt, die in het vorige kabinet moest opstappen als staatsecretaris vanwege het niet goed informeren van de Kamer, is voorbeeldgedrag ver te zoeken, vermoed ik.
Jetten zijnde zou ik de 4 dieselauto;s die tot de 29 dienstauto's behoren meteen de deur uitdoen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 20 apr 2022, 11:09

Wouter N14 schreef: wo 20 apr 2022, 10:22
“Minister Jetten heeft zeker een voorkeur voor een volledig elektrische auto, maar dat is helaas nog niet altijd de meest optimale keuze”
He gut wat vervelend toch, daar hebben de gewone stervelingen nou nooit last van :emo:
Nou inderdaad. Zelfs ik heb de voorkeur voor een elektrische auto, althans ik zou overwegen er eentje te gaan rijden, indien deze aan een aantal voorwaarden voldoet. De belangrijkste zijn dat ik niet duurder uit moet zijn, de auto een range heeft van minimaal 1000 km en de auto even ruim moet zijn als mijn huidige auto. Als aan al die voorwaarden kan worden voldaan, zou een elektrische auto best een optimale keuze voor mij kunnen zijn. :yes:

Ik vrees alleen dat dat moment eigenlijk nooit zal komen dan wel ik door overheidsbeleid gedwongen wordt er in comfort (of geld) op achteruit te gaan qua autorijden. :|

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 21 apr 2022, 1:14

Peter schreef: wo 20 apr 2022, 10:51
captain007 schreef: wo 20 apr 2022, 10:10 ^^ Dit artikel beschrijft het probleem wel aardig. Het is gewoon veel excuses en niet omdenken. En vervolgens eisen ze dat wel van de rest. Ik vind dat gewoon asociaal gedrag.
Het zou meer voor de hand liggen, dat er een motorpool komt, waar alle ministeries in mee doen, ook voor de topambtenaren. Die pool is nu meestal per ministerie geregeld en de hoogste ambtenaren gebruiken die alleen als hun eigen auto voor onderhoud staat. De meeste ministeries liggen toch bij elkaar in de buurt. Dan kan een minister die naar Limburg of Groningen moet de juiste auto pakken. Het gebeurt maar zelden dat men over het hele land uitwaaiert op dezelfde dag.

Maar ja: dan kan je niet meer in je favoriete auto rijden met je eigen voorraad drop of je stoelinstellingen.
Dat laatste (voorkeursinstellingen) kan je vaak wel programmeren in dure auto's, ook achterin.

Voor autobezoekjes aan het nabije buitenland (zeker aan Brussel, wat vaak gebeurt) kan het wat complexer zijn.

Nu ja, de rijksnormering spreekt al over poolauto's, categorie B. De pest is alleen dat vanaf categorie C de dienstauto met chauffeur leidend is.

https://www.rijksnormering.nl/algemeen.php

Welnu, uit een vorig werkleven, dik 10 jaar geleden, weet ik wel dat die groep chauffeurs bést een deuntje mee willen blazen in de autokeuze. Die doen het voorwerk bij de dealers in Den Haag e.o. ;)

Feitelijk hebben de mensen die moeten beslissen over de inzet van de auto's ook te maken met 2 werkplekken. Die van de chauffeur én die van de persoon rechts achterin.. Heel simplistisch is het nu ook weer niet.

Maar goed, dergelijke verhalen doen het goed in de media.

Helaas hebben ze geen oog voor andere zaken die minder mediageniek zijn maar voor onze democratische en rechtsstatelijke orde van belang kunnen zijn; zo hoorde ik gisteren bij VillaVdB Alexander Pechtold vertellen dat hij en zijn mede ZBO directeuren, die onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat vallen, vorig jaar alle nieuwe Tweede Kamerleden (die VenW in portefeuille hebben) hadden uitgenodigd voor een werkbezoek. Op één na, nota bene een PVV'er, is er geen enkel kamerlid opkomen dagen. Terwijl er nou niet echt een superdrukte was..met een demissionair kabinet. Prima tijd om je in te lezen/te werken in je nieuwe functie, toch?

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/vil ... r-pechtold
.. en daar hebben wij dan voor gestemd, vorig jaar.. :wall: :shutup: :twisted:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 21 apr 2022, 1:23

.. en dan nog iets anders, iets groens... B(
hneel schreef: wo 20 apr 2022, 8:59 https://archive.ph/v9aph
Grote bedrijven en instellingen worden vanaf 2025 verplicht de CO2-uitstoot van hun reizende werknemers terug te dringen, bijvoorbeeld door werknemers vaker met de trein of elektrische auto naar kantoor te laten komen.
Lekker dan. Wat ga je nu krijgen? Bedrijven gaan, nog meer dan nu, alleen nog maar personeel uit de eigen omgeving aannemen. Woon je op het platteland, dan ben je voortaan kansloos om nog een passende baan te vinden.
Jawel, er wordt voor een betaalbaar EV voertuig gezorgd..doordat een groep van 70 (grote) werkgevers nu voorop lopen in de adaptatie van EV voertuigen binnen hun bedrijf. :woop: :shutup:

Het kabinet wil woon-werkverkeer vergroenen. Minder reiskostenvergoeding voor mensen met een benzine- of dieselauto: is dat een terechte prikkel om mensen aan te sporen tot duurzaamheid of vergroot dit juist de kloof tussen arm en rijk? We praten erover met Hugo Houppermans van de Coalitie Anders Reizen en FNV-bestuurder Bas van Weegberg. Marike Bonhoff, chief financial officer van Vitens, legt kort uit hoe zij dit aanpakken.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit ... erkverkeer

Ik hoorde dit vanavond eens aan.. het wordt toch verschrikkelijk in de komende jaren?

Vele werkenden bij werkgevers (+ 100 medewerkers) worden grotendeels gedwongen om een keuze te maken voor een vervoersvorm dat minder CO2 uitstoot.

Vitens betaalt dus 35 cent per kilometer aan de werknemer die op de fiets naar het werk komt.. in het kader van positief stimuleren en niet de vervuilender optie nu al bestraffen.

Ja, zegt de dame dan ook nog, door de inzet van EV auto's zorgen wij ervoor dat straks een betaalbaarder EV auto beschikbaar is voor de medewerker die nu nog met een benzine auto naar het werk komt forenzen..

jajaja.. denk ik dan: die 2e hands EV's (ID3 bijvoorbeeld) rijden nu al bij jullie.. en kosten gewoon 45 mille voor de verzekering.. zijn zo'n 1800 kilo zwaar op het moment dat de korting op de houderschapsbelasting vervalt en er dus de volle mep betaald dient te worden.
Zal Vitens daarvoor dan ook compenseren?

(..) Wat begon als een samenwerking met 15 CEO’s in de trein naar de VN klimaattop in Parijs in 2015, is Anders Reizen nu een coalitie van ruim 70 grote organisaties met een vertegenwoordiging van 550.000 medewerkers.

De gemeenschappelijke ambitie van Anders Reizen is de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 (t.o.v. 2016). Met zakelijk reizen wordt bedoeld het woon-werk verkeer en de reizen ten behoeve van de werkgever, inclusief vliegreizen, per medewerker (fte). Dit is vastgelegd in de ‘pledge sustainable mobility’ dat ieder lid ondertekent. Om deze doelen te bereiken zijn de meest effectieve maatregelen vertaald naar een koploperprogramma met ‘best practices’. Via deze impactvolle maatregelen werken we naar een nieuw mobiliteitsbeleid dat moet leiden tot ‘het nieuwe normaal’ in het zakelijke verkeer. (..)
https://www.andersreizen.nu/over-anders-reizen/

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2022, 7:16

Snelwegfreak schreef: wo 20 apr 2022, 9:12 Hoe typisch. Burgertje moet dit en moet dat, maar politicus hoeft niet, want te weinig comfort. Donder op :nothanks:
Welkom bij de nieuwe bestuurscultuur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mei 2022, 11:52

Inmiddels legt het stikstofprobleem de wegenbouw al 5 jaar plat. Het aantal nieuwe projecten dat in uitvoering is gegaan is sterk teruggelopen (helemaal vergeleken met de periode rond 2012-2014).

Toch lijken er flinke personeelstekorten in de bouw te zijn. Ik vraag mij af of de Nederlandse bouwsector nog wel in staat zal zijn om een stuwmeer aan verbredingen, nieuwbouw, vervanging en onderhoud uit te voeren als die stikstofproblematiek op een gegeven moment gedeblokkeerd is. Er is inmiddels toch wel voor vele miljarden aan investeringen vertraagd.