Gelijktijdigheid kruispunten

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

vincent1971
zandpaadje

Gelijktijdigheid kruispunten

Bericht door vincent1971 » zo 19 dec 2021, 23:28

Heb een stevige discussie met familie van mij over het volgende

Stel 2 voertuigen naderen gelijktijdig een kruispunt. Moet het verkeer van de overige straten van dit kruispunt nu wel of geen voorrang verlenen?

Ik voor mij ben wel die mening toebedeelt.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Gelijktijdigheid kruispunten

Bericht door Attietattie » ma 20 dec 2021, 1:38

Je zal je vraag moeten verduidelijken, want ik denk niet dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

vincent1971
zandpaadje

Bericht door vincent1971 » ma 20 dec 2021, 8:27

Ok..stel op een kruispunt komen zowel van de linker- als rechterkant een voertuig aan. Deze twee rijden gelijktijdig het kruispunt op. Op de andere twee wegen komen ook voertuigen aangereden, alleen iets later. Moeten die dan voorrang verlenen d.w.z. zeggen stoppen zowel voor het voertuig links als die van rechts ?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 dec 2021, 8:29

Aha, een gelijkwaardige kruising waarbij iedereen voorrang aan elkaar moet geven. In zo'n geval is het denk ik "wie het eerst komt, wie het eerst maalt".
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 20 dec 2021, 8:31

Op een gelijkwaardige kruising moet een bestuurder verkeer van rechts voorrang verlenen. Je mag verkeer van rechts niet hinderen, dus ook als je nét iets eerder bij een kruising bent dan verkeer van rechts zal je veelal moeten afremmen/stoppen om het verkeer van rechts voorrang te verlenen.

Tot zover de theorie.

Wat ik zelf wel een leuke denkcasus vind is de situatie dat er vier voertuigen exact gelijk bij een gelijkwaardige kruising komen. Ieder van hen dient dan verkeer van rechts voorrang te verlenen, maar degene die voorrang heeft moet zelf ook weer voorrang verlenen aan verkeer van rechts etc. In theorie kan je dan eeuwig blijven wachten. In de praktijk lossen weggebruikers het zelf wel op, de meest assertieve zal als eerste zijn weg vervolgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 20 dec 2021, 8:34

Ah, nu begrijp ik het. Nou, daar zijn geen regels voor. Dus dan komt het aan op goede communicatie. Dan is het meestal de meest assertieve bestuurder die eerst gaat, lees: de Audi- of BMW-rijder. :yesyesyes:

vincent1971
zandpaadje

Bericht door vincent1971 » ma 20 dec 2021, 9:17

^^ Dus het kan dan zo zijn bij gelijktijdigheid dat een Audi rijder van links het wind omdat de auto van rechts moet stoppen voor de auto van rechts? Lekker ingewikkeld op de vroege maandag.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 20 dec 2021, 9:21

Je zult 'wint' bedoelen (in plaats van 'wind') :D

Maar verkeer is geen kwestie van winnen of verliezen, maar juist van geven en nemen. Anticiperen op gedrag van een ander en er samen doorheen komen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 20 dec 2021, 9:49

vincent1971 schreef: ma 20 dec 2021, 9:17Lekker ingewikkeld op de vroege maandag.
Het is juist niet ingewikkeld. Je kunt wel proberen alles in regeltjes te gieten, maar dat maakt het niet werkbaarder.

Stel dat het een regel moet worden, wat stel je dan voor? Dat degene die uit het noorden komt voorrang heeft ofzo? Theoretisch gezien kunnen ze allemaal tegelijk aankomen, dus zeggen dat de eerste moet gaan, is ook geen optie.

Nee hoor, het is prima dat we eens een keer iets hebben wat niet in wetgeving gegoten zit.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 20 dec 2021, 10:14

Wel moet je in zo'n situatie als meest assertieve de nodige voorzichtigheid in acht nemen, voordat je doorrijdt. Afremmen tot stapvoets, je voertuig gewoon door laten rollen en goed kijken naar de andere bestuurders, is het verstandigste.
Donateur Vereniging Wegenforum

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 20 dec 2021, 10:26

^^ Als assertieve Audi-rijder ga ik gewoon vol gas de kruising over. Remmen = angst. :hap:
Attietattie schreef: ma 20 dec 2021, 8:34 Ah, nu begrijp ik het. Nou, daar zijn geen regels voor. Dus dan komt het aan op goede communicatie. Dan is het meestal de meest assertieve bestuurder die eerst gaat, lees: de Audi- of BMW-rijder. :yesyesyes:

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 20 dec 2021, 13:44

Ik vind het altijd leuk om in die situatie als laatste aan te komen. Meestal kan je dan doorrijden 8-)

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 21 dec 2021, 19:30

"Wie het eerst komt het eerst maalt" gaat wel vaker niet op in de praktijk. Niet alleen bij gelijkwaardige kruispunten, ook bij rotondes.
Elke tak moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde, dus in theorie is iedereen die de rotonde nadert gelijk... maar wie stilstaat verliest het altijd van degene die door kan rijden (omdat er uit de tak links van hem geen verkeer de rotonde oprijdt).
En als het niet één iemand is zie zonder te stoppen de rotonde op kan rijden, maar een hele stroom voertuigen... dan kun je wachten. En wachten. En wachten. Tot er een gaatje valt. Dus in de praktijk is zo'n rotonde gewoon nog steeds wat het vaak voorheen was: een voorrangskruising.

Maar goed, ik kan wel klagen over te lang wachten... ik doe er zelf ook aan mee, als ik in de doorrijdende stroom zit.
Dan mag die ander lekker wachten :p
;)

Concreet voorbeeld uit mijn woon-werk verkeer: vóór mijn verhuizing 6 jaar geleden kon ik hier vaak wachten...
https://www.google.nl/maps/@51.6325053, ... 312!8i6656

Na mijn verhuizing kom ik bij dezelfde rotonde uit de andere richting... en kan ik meestal doorrijden 8-)
https://www.google.nl/maps/@51.6326851, ... 384!8i8192

2e edit: om het nog eerlijker te maken... ik mag dan na mijn verhuizing een "doorrijrotonde" erbij hebben, ik kreeg er een "wachtrotonde" voor terug.
https://www.google.nl/maps/@51.6476752, ... 384!8i8192
Een T-kruising als rotonde. Hoe eerlijk wil je het hebben. Niet :geenlach:
Laatst gewijzigd door Victor op di 21 dec 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 21 dec 2021, 19:59

Ik weet niet precies wat je probleem is bij rotondes, maar dat is toch duidelijk? Verkeer dat op de rotonde is dat heeft voorrang. En verkeer dat van links komt zal eerder dan jou op de rotonde zijn dus daar moet je voor wachten. In Nederland geldt nergens een regel "degene die het eerste komt heeft voorrang". Dat is wel iets van de Amerikaanse 4-way stop.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 21 dec 2021, 20:05

^^ Nog nooit in de "wachtpositie" gestaan voor zo'n rotonde? Het voelt oneerlijk, omdat je langer staat te wachten dan al degenen die na jou van links de rotonde naderen en gewoon kunnen doorrijden. Dat bedoel ik met dat "wie het eerst komt het eerst maalt" niet opgaat in zo'n geval.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 21 dec 2021, 20:08

^^ Dat kan idd voorkomen ja. Kunst is dan ook om niet stil te komen staan, je kan beter rijdend een gaatje induiken dan vanuit stilstand :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 21 dec 2021, 20:30

Dat heb ik bij deze rotonde ook vaak. Ik rijd hier altijd rond de avondspits. Ik moet hier soms echt lang wachten voor al het verkeer wat uit Groningen weer naar huis (Leek en Tolbert) gaat. Recent is de rotonde aangepast en zijn er extra bypasses gekomen, maar daar heb ik geen zak aan. :sadley:
I'm average height... in Thailand.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 22 dec 2021, 8:21

Victor schreef: di 21 dec 2021, 20:05 ^^ Nog nooit in de "wachtpositie" gestaan voor zo'n rotonde? Het voelt oneerlijk, omdat je langer staat te wachten dan al degenen die na jou van links de rotonde naderen en gewoon kunnen doorrijden. Dat bedoel ik met dat "wie het eerst komt het eerst maalt" niet opgaat in zo'n geval.
Ja, en dat is niets anders als wanneer je een voorrangskruising nadert.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 22 dec 2021, 13:07

^^ Precies, en dat is ook mijn punt. De door mij genoemde voorbeelden waren voorheen ook voorrangskruisingen. De vervanging door rotondes brengt niet altijd het voordeel wat men ervan verwacht.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 22 dec 2021, 20:58

Egbert schreef: di 21 dec 2021, 19:59 Ik weet niet precies wat je probleem is bij rotondes, maar dat is toch duidelijk? Verkeer dat op de rotonde is dat heeft voorrang. En verkeer dat van links komt zal eerder dan jou op de rotonde zijn dus daar moet je voor wachten.
Klopt, maar als je dat letterlijk neemt kun je op veel plekken wachten tot je een ons weegt. Probeer maar eens met een vrachtwagen vanuit stilstand een rotonde op te rijden met continu verkeer vanuit de linkertak. Dat gaat simpelweg niet zonder dat er af en toe eens iemand die al op de rotonde rijdt even in de remmen moet.