Leuke wegen rondom Berlijn

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Robbert297
expressweg

Leuke wegen rondom Berlijn

Bericht door Robbert297 » di 28 dec 2021, 17:50

Beste,

In januari ga ik een weekje weg, waarschijnlijk met de auto naar Berlijn, mits het weer niet te slecht is. Ik zal hier een week verblijven, dus genoeg tijd om alles te (her)ontdekken.
Nou kwam mij ineens de vraag naar boven: zijn jullie toevallig bekend met leuke wegen om te berijden rondom Berlijn? Ik kan best een dagje vrijhouden om eens lekker een stukje te toeren. 8-)

Als je wat leuks weet, laat het me weten. Alle input is welkom. Alvast bedankt! :top:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Leuke wegen rondom Berlijn

Bericht door duikgek89 » di 28 dec 2021, 17:57

Vanaf de A10 West langs de Havel en Schielowsee richting Potsdam heb ik weleens wat leuke weggetjes gereden, maar het is te lang geleden om me goed te herinneren wat en waar.

Brandenburg is vooral Berlijn, bomen en water. Er zijn wel wat leuke meren, maar ik kan je niet echt leuke routes aanbevelen omdat ik zelf nooit echt getoerd heb, anders dan eens een stuk Landstraße i.p.v. Autobaan, met name langs de A2, A10 en A12.

De stadsautobanen van Berlijn en de grote brede stadswegen zijn ook weleens leuk om te zien.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 28 dec 2021, 19:44

Het is even de vraag hoe ver je wilt gaan en wat je voorkeuren zijn.

Berlijn lag uiteraard rondom (en deels in) de ex-DDR. Als je nog een idee wilt hebben hoe een oude Fernstrasse in de tijd van de DDR eruit zag is Bundesstrasse 96 vanuit Oranienburg (net ten noorden van de A10) noordwaarts richting Neubrandenburg een aanrader. Die loopt door bossen heen en is best een mooie route.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de weg, juist omdat het nog zo'n Fernstrasse a la DDR is, erg druk is en daardoor best gevaarlijk.
Het geeft daarmee wel een Oost-Europees gevoel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 dec 2021, 19:48

Als je echt een dagje wil rijden kan je een rondje door Polen maken, de A11 naar Szczecin, de S3 naar Swiebodzin en dan weer de A2 naar Frankfurt an der Oder. Is ongeveer 450 kilometer.

Echt spectaculair landschap moet je in dat deel van Europa niet echt verwachten. Bos en weilanden, soms wat lage heuvels, veel spectaculairder wordt het daar niet.

Als je nog wat aparts bij Swiebodzin wilt zien: https://goo.gl/maps/qtaRmuHcMiko6hvq7

Dan hoef je ook niet meer op vakantie naar Rio de Janeiro.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 28 dec 2021, 19:54

Willem schreef: di 28 dec 2021, 19:44 Het is even de vraag hoe ver je wilt gaan en wat je voorkeuren zijn.
Dat ligt er inderdaad nog even aan. Was meer even benieuwd of iemand toevallig ervaringen heeft met leuke wegen rondom Berlijn. Maar verder in Brandenburg is bijvoorbeeld dus ook een optie.

Ik ga in ieder geval de inspiraties uit dit topic noteren in een lijstje. :top:
Laatst gewijzigd door Robbert297 op di 28 dec 2021, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 28 dec 2021, 19:55

Chris schreef: di 28 dec 2021, 19:48 Als je echt een dagje wil rijden kan je een rondje door Polen maken, de A11 naar Szczecin, de S3 naar Swiebodzin en dan weer de A2 naar Frankfurt an der Oder. Is ongeveer 450 kilometer.

Echt spectaculair landschap moet je in dat deel van Europa niet echt verwachten. Bos en weilanden, soms wat lage heuvels, veel spectaculairder wordt het daar niet.

Als je nog wat aparts bij Swiebodzin wilt zien: https://goo.gl/maps/qtaRmuHcMiko6hvq7

Dan hoef je ook niet meer op vakantie naar Rio de Janeiro.
Dank Chris! Ik kan inderdaad ook wel even de grens oversteken.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 28 dec 2021, 23:47

Je bent hier op het wegenforum, dus je bent "niet in Berlijn geweest" als je de ASUS niet meegepakt hebt (A115)

Verder nog wat tips (gebaseerd op mijn laatste rit door de stad heen a 2017):
* De B5 vanaf de A10 is redelijk saai, waarom niet de L-strasse 201 door Falkensee (vanaf afrif Falkensee)
* Hollands kwartier (Postdam)
* Tempelhof: Nu een park, vroeguher een belangrijke luchthaven die Berlin in leven hield.

Meer van de afwissel tussen gebouwen, bos en water?
* Vanaf Spandan naar Henningsdorf (L16, L20 & L172) let op: Dit is een beetje de veluwe voor de stadse berliner, dus hou je voet goed in de buurt van het rempendaal

Stevig willen doorgaan op autosnelwegen MET limiet en vervolgens beleven dat de benzine NOG goedkoper is dan DE? Polen heeft het
S-klasse weg kent een limit van 120, maar doortrappen naar de 140 km/h is geen uitzondering. Hou je het rond de 128 a 130 km/h, dan hou je niet heel veel verkeer op.

Het door Chris genoemde regiostadje heeft ook een prima Tesco XL met grote parking. Kan je mooi op een vanaf een veilige afstand naar dat beeld kijken (overigens niet te missen als je op de S3 rijdt -- Zodra je zuidelijker komt dan de A2 wil de S3 een beetje gaan 'heuvel golven' (meer dan in Midden-Limburg)
Overigens kan Poznan ook interessant zijn, maar is wel over de tolweg heen en alsnog +/- 3 uur rijden.

owja.. tafel van 4 is erg nuttig in Polen
(( Nee hoor, kom nooit in die hoek ofzo :lol: ))

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 dec 2021, 0:44

Poznan is over de tolweg een kleine 2 uur vanaf dreieck Spreeau. Op de A2 kijkt niemand naar de limiet; zelfs met +40 komen er nog voorbij vliegen. Tol enkele reis 41 of 42 Zloty momenteel, ca €10. Benzine zat twee weken terug op 6PLN, ca €1.30 - 1.35.

Poznan is zeker een leuke stad, zeker rond het oude centrum al is dat niet enorm groot.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 dec 2021, 8:50

Jeff schreef: di 28 dec 2021, 23:47 ASUS
Spandan
Henningsdorf
AVUS
Spandau
Hennigsdorf

En alle andere typo's zie ik dan nog door de vingers ;)

En nog een tip voor Robbert297: het verwoeste centrum van Kostrzyn nad Odrą vond ik een bijzondere bestemming.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 29 dec 2021, 11:29

Seat Ibiza schreef: wo 29 dec 2021, 8:50
Jeff schreef: di 28 dec 2021, 23:47 ASUS
Spandan
Henningsdorf
AVUS
Spandau
Hennigsdorf

En alle andere typo's zie ik dan nog door de vingers ;)
:oops: -- bekend zwaar schuld

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 29 dec 2021, 16:24

Dank voor de vele suggesties voor wegen en bestemmingen! Heb ze allemaal genoteerd! Tevens hierdoor inspiratie gekregen om eens de grens naar Polen over te steken. :top: