Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
-
- zandpaadje
Navraag bij Total heeft mij nog niet verder geholpen.De naam van ons nieuwe tankstation, Aurora, is inderdaad afkomstig van Rijkswaterstaat. Zij heeft deze naam - zoals bij veel stations het geval is - gegeven aan de rustplaats bij het station en Total heeft deze naam overgenomen. Hoe Rijkswaterstaat bij deze naam komt, weet ik helaas ook niet, dat zult u echt bij hen moeten navragen.
Succes verder met het uitzoeken.
Manager Communication - TOTAL Nederland N.V.
-
- Wegnummerfotograaf
Verrassend! Het gaat hier om de HSL-tunnel "onder het groene hart".Unieke prestatie van Aurora in Groene Hart
De in totaal 120 m lange tunnelboormachine met een massa van 3300 ton is voor € 30 miljoen door NFM in Le Creusot in Frankrijk gebouwd. Ze is ‘Aurora' gedoopt: Godin van de dageraad. De machine is vanaf de Middellandse Zee naar Nederland verscheept en vervolgens met platformwagens naar de bouwplaats getransporteerd
Bron:
http://www.movares.nl/NR/rdonlyres/BE2A ... AURORA.pdf
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Ja. Ik legde alleen even uit voor welke tunnel die boormachine gebruikt is.
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
-
- woonerf
Nu zie ik een heel leuk lijstje van de a28 staan, maar ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd wat de namen zijn van de voormalige verzorgingsplaatsen tussen afslag elspeet en epe in. Een vrije grote nog, vaak nog in gebruik door de KLPD om op snelheid te controleren, en aan de andere kant ook een, die wel een heel stuk kleiner is.
Op wiki, maar ook op google heb ik er eigenlijk niets over kunnen vinden, al denk ik wel dat ze al heel lang dicht zijn.
Op wiki, maar ook op google heb ik er eigenlijk niets over kunnen vinden, al denk ik wel dat ze al heel lang dicht zijn.
-
- Wegnummerfotograaf
Ze waren volgens mij al dicht voordat de P-plaatsen een naam kregen!dionysus1975 schreef:al denk ik wel dat ze al heel lang dicht zijn.
Een eventuele naam zal dus alleen door de wegbeheerder gebruikt zijn.
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, een groot aantal parkeerplaatsen op de A12 en A28 die gesloten zijn, hadden wel degelijk een naam. Neem nu bijvoorbeeld parkeerplaats "De Rode Haan", die aan de noordbaan van de A12 lag, even westelijk van de toerit Maarsbergen.harry schreef:Ze waren volgens mij al dicht voordat de P-plaatsen een naam kregen!dionysus1975 schreef:al denk ik wel dat ze al heel lang dicht zijn.
-
- polderweggetje
En dan de vraag: waarom zijn er verzorgingsplaatsen waarvan de naam niet wordt vermeld op de borden? Zoals het eerder vernoemde tankstation Middelaar langs de A1 bij Hoevelaken. Op het bord dat de uitrit aankondigt staat alleen het 'tankstation'-tekentje. Alle andere tankstations worden wel met naam en toenaam vernoemd.
EN dan nog wat: de naam Middelaar verscheen weer wèl op de tijdelijke bewegwijzering toen het tankstation dicht was voor verbouwing...
EN dan nog wat: de naam Middelaar verscheen weer wèl op de tijdelijke bewegwijzering toen het tankstation dicht was voor verbouwing...
Right lane must turn right!
-
- Wegnummerfotograaf
Maar stond die naam ook op de wegwijzers?René schreef:een groot aantal parkeerplaatsen op de A12 en A28 die gesloten zijn, hadden wel degelijk een naam.
(Aanvankelijk stond er soms een naam op de P-plaats zelf, maar vaak ook helemaal nergens.)
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat zijn plaatsen waar alleen een tankstation is en verder geen parkeergelegenheid. Die krijgen van Rijkswaterstaat geen naam (op de wegwijzers).Afrit 18 schreef:waarom zijn er verzorgingsplaatsen waarvan de naam niet wordt vermeld op de borden?
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Weet iemand nog hoe het oude Shell-tankstation langs de A2 tegenover Ruwiel ook alweer heettte? Of was dat tankstation naamloos? Dit tankstations is al een jaar of 10 geleden afgebroken. Vervanger is Haarrijn...
Had het oude Esso-tankstation langs de A12 bij de afrit Vinkeveen vroeger ook een naam? Behalve dan het "Duduk-stationnetje" of iets in die geest...
Had het oude Esso-tankstation langs de A12 bij de afrit Vinkeveen vroeger ook een naam? Behalve dan het "Duduk-stationnetje" of iets in die geest...
Laatst gewijzigd door Stefan op di 21 aug 2007, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaren tachtig, prachtig!
-
- 4x5 autosnelweg
A12 ? A2 zul je bedoelen.
Voor zover ik weet hadden die oude tankstationnetjes vroeger geen naam. Er was er ook nog een aan de A2 bij Maarssen trouwens.
Voor zover ik weet hadden die oude tankstationnetjes vroeger geen naam. Er was er ook nog een aan de A2 bij Maarssen trouwens.
-
- verkeersader
Ik bedoelde inderdaad de A2 ja...René schreef:A12 ? A2 zul je bedoelen.

Jaren tachtig, prachtig!
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Proostwetering soms? Zo heet ook een straat op het bedrijventerrein De Wetering op Leidsche Rijn (dus achter de geluidswal bij Hessing langs de A2)...Wesso schreef:Op een Falkplankaart uit ca. 1995 zie ik de naam "Proostw." staan tegenover Ruwiel.
Jaren tachtig, prachtig!
-
- 2x3 autosnelweg

En de Haarrijnseplas ligt ook nog vlakbij de Proostwetering.
-
- verkeersader
Het oude Esso-station bij Vinkeveen was in ieder geval naamloos. Ik heb een hoogbejaarde Esso-wegenkaart kunnen vinden (1983/1984) en alleen de naam van de pomphouder stond op de achterzijde van de kaart vermeld.
Jaren tachtig, prachtig!
-
- stadsweg
Wel mooi gebouwtje overigens:

Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!
-
- verkeersader
Zeker weten. Dit gebouwtje staat nu bij Louwman in Raamsdonkveer. Daarvoor stond het in het Autotron in Rosmalen.
Jaren tachtig, prachtig!
-
- woonerf
Maar staat alleen het gebouwtje er? Het is toch veel mooier om het gehele tankstation na te bouwen, inclusief (oude) pompen, bestrating, lantaarnpalen en bebording? Oftewel, de originele context in ere te houden?
Bij de SGB in Goes staat ook een (nagemaakt) pré-RVV 1966 verbodsbord 'verboden voor motorvoertuigen', met als onderbord 'Behoudens bedienend verkeer'. Een klein accent, maar wel erg leuk.
Bij de SGB in Goes staat ook een (nagemaakt) pré-RVV 1966 verbodsbord 'verboden voor motorvoertuigen', met als onderbord 'Behoudens bedienend verkeer'. Een klein accent, maar wel erg leuk.
360° panorama's van Nederland
360° | De oude Waalbrug bij Zaltbommel in 2003
360° | De oude Lekbrug bij Vianen in 2007 1 | 2
360° | De oude Waalbrug bij Zaltbommel in 2003
360° | De oude Lekbrug bij Vianen in 2007 1 | 2
-
- 4x5 autosnelweg
In het boekje "Asfaltreizen" van Tijs van den Boomen kwam ik trouwens nog de volgende passage tegen:
"Bij Zwolle neem ik de A50 en langzaam wordt het verkeer drukker. Als een Duitse Autobahn zwiert de snelweg met zijn brede middenberm door de heuvels van de Veluwe. De hoogspanningsleidingen vormen hier geen ensemble met de weg zoals in de polder, ze verstoren juist het ritme van de weg. De namen van de viaducten verwijzen naar oude landgoederen als Petrea en De Dellen of naar de lokale geschiedenis. Zo memoreert viaduct Keizersveld dat de Saksische keizer Otto II aan het einde van de tiende eeuw een plaatselijke abdij het recht verleende om tol te heffen. Viaducten en verkeerspleinen in heel Nederland gaan gebukt onder zulke vergeefse progingen om snelwegen een historisch aureool te geven. Een nummer zou veel eerlijker en duidelijker zijn."
"Bij Zwolle neem ik de A50 en langzaam wordt het verkeer drukker. Als een Duitse Autobahn zwiert de snelweg met zijn brede middenberm door de heuvels van de Veluwe. De hoogspanningsleidingen vormen hier geen ensemble met de weg zoals in de polder, ze verstoren juist het ritme van de weg. De namen van de viaducten verwijzen naar oude landgoederen als Petrea en De Dellen of naar de lokale geschiedenis. Zo memoreert viaduct Keizersveld dat de Saksische keizer Otto II aan het einde van de tiende eeuw een plaatselijke abdij het recht verleende om tol te heffen. Viaducten en verkeerspleinen in heel Nederland gaan gebukt onder zulke vergeefse progingen om snelwegen een historisch aureool te geven. Een nummer zou veel eerlijker en duidelijker zijn."
-
- Wegnummerfotograaf
Wat is de SGB?belmanpoes schreef:Bij de SGB in Goes
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Forumbeheerder
-
- verkeersader
Het hele stel is nog compleet...belmanpoes schreef:Maar staat alleen het gebouwtje er? Het is toch veel mooier om het gehele tankstation na te bouwen, inclusief (oude) pompen, bestrating, lantaarnpalen en bebording? Oftewel, de originele context in ere te houden?

Jaren tachtig, prachtig!
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge