Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Dat was volgens mij de naam van de uitbater van het tankstation, die op de zijkant van het station vermeld stond. 't Loo is een buurtschapje vlakbij die plek.
-
- 2x2 autosnelweg
Die rustplaats hadden ze toch ook kunnen verplaatsen? Nu heb je helemaal niets tussen kn De Stok en Noordhoek in noordelijke richting van een parkeerplaats en dat vind ik toch wel karig.Op de A17 staat het punt "Kapelberg" genoemd. Volgens mij bestaat dat punt niet meer. Momenteel ligt er een weefvak tussen Afslag Borchwerg en Roosendaal Noord. Ik vermoed dat die rustplaats verdwenen is met de aanleg van de aansluiting Borchwerg

-
- verkeersader
Dat is de andere kant op ook. Tussen Rsd en Boz heb je nog wel een rustplaats in de lange doordraaier. Met 5 kilometer later de Wouwse Tol weinig toegevoegde waarde.Snelwegenkenner schreef:Die rustplaats hadden ze toch ook kunnen verplaatsen? Nu heb je helemaal niets tussen kn De Stok en Noordhoek in noordelijke richting van een parkeerplaats en dat vind ik toch wel karig.Op de A17 staat het punt "Kapelberg" genoemd. Volgens mij bestaat dat punt niet meer. Momenteel ligt er een weefvak tussen Afslag Borchwerg en Roosendaal Noord. Ik vermoed dat die rustplaats verdwenen is met de aanleg van de aansluiting Borchwerg
-
- dorpsstraat
Wethouder Goudt van Enschede opperde maandagavond de mogelijkheid om een tankstation met VZP langs de A35 te openen. Een belletje met RWS leerde dat die mogelijkheid tot 2006 was opengehouden onder de naam Boekelerhoek. Daarna bleek het planologisch niet in te passen en schrapte RWS de VZP van het lijstje. Wellicht dat het er nu alsnog van komt.
130 maakt dit land niet prettig.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zal er wel een voorstander van zijn, want de hele A/N35 heeft geen een VZP.VincZ schreef:Wethouder Goudt van Enschede opperde maandagavond de mogelijkheid om een tankstation met VZP langs de A35 te openen. Een belletje met RWS leerde dat die mogelijkheid tot 2006 was opengehouden onder de naam Boekelerhoek. Daarna bleek het planologisch niet in te passen en schrapte RWS de VZP van het lijstje. Wellicht dat het er nu alsnog van komt.
-
- Moderator
Richting Duitsland zit er nog een tankstation bij Steinfurt, maar dat stuk wordt momenteel vervangen door een nieuw tracé. Daarna is het eerste tankstation op de A1 bij Münster.
Vanaf Zwolle gezien, zit er na Zwolle een onbemande pomp bij Wijthmen en Raalte, een service tankstation bij Haarle (via één kant direct te bereiken), voor de rest zit er niks op de route Zwolle - Münster. Dat is wel wat magertjes.
Vanaf Zwolle gezien, zit er na Zwolle een onbemande pomp bij Wijthmen en Raalte, een service tankstation bij Haarle (via één kant direct te bereiken), voor de rest zit er niks op de route Zwolle - Münster. Dat is wel wat magertjes.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Nee, er zat een onbemande bij de Aldi, tegenover die karakteristieke oude fabriek. Op het industrieterrein zit ook een onbemande Tango (achter de McDonalds).
-
- 2x5 autosnelweg
En kun je er niet bij de Ikea bij Hengelo om daar ergens te tanken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
De Ikea ligt langs de A1, niet de A35.
-
- 2x2 autosnelweg
Op de Duitse A65 heb je tussen Karlsruhe en Landau ook helemaal geen tankstations, dat is een afstand van 41 km, dat mogen er best wel meer worden.
Vanwaar bouwt men daar geen rustpunten?

Vanwaar bouwt men daar geen rustpunten?
-
- autoweg
Rustpunten zijn er genoeg, alleen geen tankstations. Veelal is de reden dat er zo weinig verkeer is cq de streek zo dunbevolkt is, dat een tankstation gewoon niet rendabel is. Ik vind trouwens 41 km nog wel behoorlijk meevallen hoor. Dinsdag nog gewoon op de A61 een afstand van 61 km gezien tot de volgende. Volgens mij hebben we die discussie al eens gehad hier (o.a. met het voorbeeldje van de A20 (ofzo) die over honderd-zoveel kilometer geen tankstation heeft). Er zijn vaak op het OWN wel tankstations in de buurt en als je je tankbeurten niet op 40 km precies kunt plannen dan is er volgens mij ook iets mis met je auto. Vóór ieder tankstation staat namelijk de afstand tot de volgende aangegeven.
-
- Moderator
In Duitsland staat de afstand tot de Autohöfe ook niet aangegeven, vaak zijn die er nog wel op trajecten zonder tankstation direct langs de snelweg.

-
- 2x4 autosnelweg
Toen langs de A61 in Duitsland de VZP bij Bergheim er nog niet lag (dat is nog niet zo heel lang geleden), was er op het stuk tussen Venlo en enkele kilometers voor Koblenz geen tankstation. Dat was iets van 150 km.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind het wel belangrijk dat er genoeg tankstations zijn langs de snelweg. Zo voorkom je namelijk dat iedereen naar hetzelfde tankstation gaat of ze maar allemaal binnen de bebouwde kom op zoek gaan naar tankstations.
-
- 4x3 autosnelweg
Die "enkele kilometers voor Koblenz" was Rasthof Peppenhoven in de buurt van Bonn. Die ligt een kilometer of 100 achter Venlo. Op zich vrij lang voor Duitse begrippen, maar dus geen 150 kilometer.Willem schreef:Toen langs de A61 in Duitsland de VZP bij Bergheim er nog niet lag (dat is nog niet zo heel lang geleden), was er op het stuk tussen Venlo en enkele kilometers voor Koblenz geen tankstation. Dat was iets van 150 km.
-
- dorpsstraat
Tijdens de terugreis van de vakantie wilden we op Patiel (A2 Eijsden) de Nederlandse krant halen. Bij de entree staat nog wel een bord van Gulf, maar het tankstation zelf is definitief gesloten. Het is nu een Tinq geworden. Zonde dat de winkel is gesloten.
-
- 2x4 autosnelweg
Tot een jaar of 3 geleden had de Duitse A31 (Emden--noord-Ruhrgebiet) is zijn geheel geen tankstations. Nu zit er 1 bij Lingen in de buurt.Pino schreef:Willem schreef:Toen langs de A61 in Duitsland de VZP bij Bergheim er nog niet lag (dat is nog niet zo heel lang geleden), was er op het stuk tussen Venlo en enkele kilometers voor Koblenz geen tankstation. Dat was iets van 150 km.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
De vraag is hoe nodig tankstations langs autosnelwegen nog zijn als er, zonder dat de wegbeheerder daar investeringen voor hoeft te doen, vanzelf Autohof-achtige tenten komen te zitten bij afritten. Als ik door Duitsland rondrijd, kijk ik eigenlijk niet meer naar de aangegeven afstand tot het volgende tankstation. Tegen de tijd dat ik wil tanken, weet ik dat een Autohof of verzorgingsplaats nooit ver weg is, en dan pak ik wat ik het eerste tegenkom. Een formeel bewegwijzerde Autohof heb ik dan eigenlijk niet eens nodig. De vanaf de snelweg goed zichtbare zuil van een bekend benzinemerk maakt de boodschap al voldoende duidelijk.
Op tolwegen maak ik wel standaard gebruik van de verzorgingsplaatsen. Om voor een tankstop of een broodje twee keer door een tolpoort te moeten, dat wordt me weer iets te veel van het goede. En niet alleen mij, althans dat leid ik dan maar af uit het ontbreken van dit soort gelegenheden langs tolwegen in Frankrijk en Italië.
Op tolwegen maak ik wel standaard gebruik van de verzorgingsplaatsen. Om voor een tankstop of een broodje twee keer door een tolpoort te moeten, dat wordt me weer iets te veel van het goede. En niet alleen mij, althans dat leid ik dan maar af uit het ontbreken van dit soort gelegenheden langs tolwegen in Frankrijk en Italië.
-
- 2x4 autosnelweg
Lang niet altijd staat er een zuil (meestal is dit alleen als tankstation op bedrijventerrein staat of bij winkelcentrum). Je moet een beetje gokken dat er een tankstation is net als er in Nederland er bij 1 op de 4 afritten een tankstation binnen 500 meter zit (meestal te zien vanaf de afrit, maar niet noodzakelijkerwijze tijdig vanaf de snelweg).
In Frankrijk heb je een redelijke kans als je een afrit (van een tolweg) neemt op een doorgaande N of D weg. Doe ik wel eens als ik een stuk Peage (leuker, langzamer, goedkoper) wil overslaan of in een stadje een broodje wil eten (en even tanken en lozen)
In de USA heeft bijna iedere afrit wel een tankstation en vreetschuur. Tankstations aan de snelweg zelf zijn er wel, maar heel zeldzaam, behalve aan langere stukken tolweg (turnpikes).
In Frankrijk heb je een redelijke kans als je een afrit (van een tolweg) neemt op een doorgaande N of D weg. Doe ik wel eens als ik een stuk Peage (leuker, langzamer, goedkoper) wil overslaan of in een stadje een broodje wil eten (en even tanken en lozen)
In de USA heeft bijna iedere afrit wel een tankstation en vreetschuur. Tankstations aan de snelweg zelf zijn er wel, maar heel zeldzaam, behalve aan langere stukken tolweg (turnpikes).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg
Daarom zijn die Autohof-borden ook wel handig. Vaak gaat het om een tankstation dat je anders toch niet gezien zou hebbben. Zelf zal ik trouwens niet zo 1-2-3 de gok nemen zónder bordje of zichtbare zuil. Zoals je zegt, je kans is ongeveer 1 op 4 en dat is me toch wel iets te laag.Peter schreef:Lang niet altijd staat er een zuil (meestal is dit alleen als tankstation op bedrijventerrein staat of bij winkelcentrum). Je moet een beetje gokken dat er een tankstation is net als er in Nederland er bij 1 op de 4 afritten een tankstation binnen 500 meter zit (meestal te zien vanaf de afrit, maar niet noodzakelijkerwijze tijdig vanaf de snelweg).
Vreetschuren, dat zal je toch tegenvallen op het platteland. Als ik zo over Streetview cross, zie ik heel veel afritten in landelijke gebieden zonder fast food. Tankstations zie je wel aan bijna iedere afrit liggen, hoewel ze er op de foto's vaak dusdanig verrot uitzien dat ik me afvraag of ze allemaal nog wel open zijn.In de USA heeft bijna iedere afrit wel een tankstation en vreetschuur. Tankstations aan de snelweg zelf zijn er wel, maar heel zeldzaam, behalve aan langere stukken tolweg (turnpikes).
-
- Wegnummerfotograaf
Dat zal wel van plek to plek verschillen. Aan de oostkust herinner ik me de vele GAS, FOOD en LODGING borden bij iedere afrit, en op ieder bord minimaal 2 logo's van een keten. Maar dan heb ik het over de randstadachtige regio New York-Washington-Baltimore. Ook in de buurt van New Orleans, Dallas, Chicago en Los Angeles/San Francisco heb ik nooit naar een vreetplek hoeven zoeken.Pino schreef:Vreetschuren, dat zal je toch tegenvallen op het platteland.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
In sommige Europese landen hebben ze dat Amerikaanse systeem overgenomen, zoals Zweden. Daar vind je zelden een tankstation direct langs de snelweg.
-
- Moderator

-
- autoweg
Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte
A7 - Oude Riet
Een natuurgebiedje, waar ook een uitkijktoren is.

Ligt vlak achter het tankstation.
Een natuurgebiedje, waar ook een uitkijktoren is.

Ligt vlak achter het tankstation.
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op ma 11 jul 2011, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Of van de A6 
Je hebt daar Lepelaar en Aalscholver als VZP's.

Je hebt daar Lepelaar en Aalscholver als VZP's.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Zijn er trouwens ook gegevens beschikbaar over de drukste en rustigste parkeerplaatsen, tankstations en rustpunten? Oftewel worden daar wel eens metingen naar gedaan.
-
- autoweg
For what it's worth, anderhalf jaar later, maar de winkel van Patiel is (weer) open. Weliswaar met een redelijk beperkt assortiment vergeleken met de meeste andere snelwegtankstations. Ook het toilet is open, kosten 50 cent.martwout schreef:Tijdens de terugreis van de vakantie wilden we op Patiel (A2 Eijsden) de Nederlandse krant halen. Bij de entree staat nog wel een bord van Gulf, maar het tankstation zelf is definitief gesloten. Het is nu een Tinq geworden. Zonde dat de winkel is gesloten.