Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunte
Zolang er geen link valt aan te tonen met die locatie zie ik daar weinig reden toe.
-
- autoweg
Ik heb de gemeente Gouda een e-mail gestuurd en men reageerde erg snel met een duidelijk antwoord. Zie hieronder de complete mail van dhr. Maarten Peters van de Gemeente Gouda.
Gemeente Gouda schreef:Geachte heer,
Ik ontving uw vraag met betrekking tot de oorsprong van de naam De Andel. De benaming is vastgesteld bij besluit van 12 juni 1984. De naam is ontleend aan de naam van een kleistrook langs de Gouwe, waarop een huis was gevestigd met de naam De Andel.
Dat is de tekst uit het besluit.
De naam is gegeven aan het deel van het terrein dat ligt op het grondgebied van de gemeente Gouda.
Het deel op het grondgebied van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft, voor zover mij bekend, geen benaming.
Ik hoop dat ik u voldoende heb kunnen informeren.
Met vriendelijke groeten,
Maarten Peters
Beheerder BAG - WKPB
RO/BOR-Geo informatie
Gemeente Gouda
-
- 2x3 autosnelweg
Dit antwoord had ik totaal niet verwacht.
Dus toch een huis met de naam "De Andel". Dat het op een gelijknamige kleistrook aan de Gouwe lag, kilometers van de huidige verzorgingsplaats, was kennelijk niet van belang voor de keuze.
Dus toch een huis met de naam "De Andel". Dat het op een gelijknamige kleistrook aan de Gouwe lag, kilometers van de huidige verzorgingsplaats, was kennelijk niet van belang voor de keuze.

-
- autoweg
Ik vind het ook een aparte keuze. Nu kan de Wegenwiki wel aangepast worden, toch? 

-
- 4x3 autosnelweg
De Wegenwiki kan met dit antwoord aangevuld worden, dat mag je ook zelf doen 

-
- 2x3 autosnelweg
VZP Goudse Poort of Gouwe als naam lag veel meer voor de hand. Maar ja, benamingen van knooppunten en VZP's zijn in Nederland het liefst zo min mogelijk voor de hand liggend heb ik het idee.
-
- Wegnummerfotograaf
Leuke informatie!
Grappig dat er een gemeentegrens door die Vzp loopt. En dat het dan dus niet duidelijk is of het achterste deel wel een naam heeft.
(In Gouda is "de Andel" een officiële straatnaam met één huisnummer. In Reeuwijk staan er geen gebouwen.)
Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
Grappig dat er een gemeentegrens door die Vzp loopt. En dat het dan dus niet duidelijk is of het achterste deel wel een naam heeft.
(In Gouda is "de Andel" een officiële straatnaam met één huisnummer. In Reeuwijk staan er geen gebouwen.)
Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Het is in ieder geval niet handig om een knooppunt en een Vzp dezelfde naam te geven (Gouwe)!Jackbauer1350 schreef:benamingen van knooppunten en VZP's zijn in Nederland het liefst zo min mogelijk voor de hand liggend heb ik het idee.
De naam Goudse Poort had gekund, maar in de vorige eeuw was de Poortziekte nog niet begonnen.
--Harry.
--Harry.
-
- Penningmeester
Voor wat betreft de Andel kan ik je geen uitsluitsel geven, maar je hebt vanaf daar nu wel mooi zicht op de aanleg van de rondweg Reeuwijk-Brug. De ligging daarvan is wel heel sterk door de gemeentegrens gedicteerd: Gouda wilde niets met die weg te maken hebben, dus hij loopt pal langs de grens.harry schreef:Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 4x5 autosnelweg
VZP Portland is vernoemd naar een boerderij Portland, die op enkele honderden meters van de VZP afligt (en trouwens ook nog bestaat). En waar trek je de grens? Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).Wesso schreef: Dus toch een huis met de naam "De Andel". Dat het op een gelijknamige kleistrook aan de Gouwe lag, kilometers van de huidige verzorgingsplaats, was kennelijk niet van belang voor de keuze.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Misschien dat iemand het voor me wil doen? Ik wil eigenlijk geen account en denk ook niet dat ik het voor andere doeleinden zal gebruiken dan deze VZP.waldo79 schreef:De Wegenwiki kan met dit antwoord aangevuld worden, dat mag je ook zelf doen
-
- 2x3 autosnelweg

Ik heb er nog nooit iets opmerkelijks van gezien. Het Goudse Noorderhout houdt op bij de gemeentegrens en zoals RSK al zei zal er wat te zien zijn van werkzaamheden aan de Reeuwijkse rondweg.harry schreef:Ik denk dat ik maar eens ter plaatse ga kijken of er iets van die gemeentegrens te zien is.
-
- autoweg
-
- autoweg
Ik vroeg me nog af waarom de gemeente Gouda het besluit nog in de archieven heeft. Is het geven van de naam aan deze VZP geen Rijksbesluit geweest?
-
- Penningmeester

Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- Wegnummerfotograaf

Namen van plaatsen worden nooit gegeven aan verzorgingsplaatsen. Dat zou ook wel erg verwarrend zijn.Palance schreef:Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
In de jaren 70 werd er wel vaker iets nieuws aangelegd op een plek waar voor die tijd niks lag waaraan een naam ontleend kon worden.
Dus men ging dan kilometers verderop "buurten".
In Groningen is de nieuwbouwwijk Lewenborg genoemd naar een boerderij nabij de Leeuwenburgstraat. Dat is kilometers naar het westen, en inmiddels ligt de N46 er ook nog tussen.
Mijn oude school aan de Leeuwenburgstraat heette Leeuwenburgschool, maar moest zijn naam veranderen toen er veel mensen in Lewenborg kwamen wonen...
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Portland is een plaats in de VSharry schreef:Het gaat inderdaad om de straatnaam. Voor alle straatnamen is een gemeenteraadsbesluit nodig. En die besluiten komen dus in de archieven.Namen van plaatsen worden nooit gegeven aan verzorgingsplaatsen. Dat zou ook wel erg verwarrend zijn.Palance schreef:Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Deze zijn ook naar plaatsen vernoemd:
VZP Klimmen
VZP Holkerveen
VZP Nunspeet Noord en Zuid
VZP Zaandam
ER zijn er nog een aantal maar daarvan is de naam niet op de bebording vermeld.
VZP Klimmen
VZP Holkerveen
VZP Nunspeet Noord en Zuid
VZP Zaandam
ER zijn er nog een aantal maar daarvan is de naam niet op de bebording vermeld.
-
- Voorzitter

Nunspeet-Noord en -Zuid: volgens mij zijn dat de VZP's die langs de A28 lagen maar inmiddels beiden zijn opgeruimd (Noord pas sinds 2012/2013, al was die al lang niet meer bereikbaar). Vervangen door VZP's Hendriksbos/Willemsbos een paar km naar het westen.
Klimmen en Holkerveen: al lang opgeheven. Geen idee of die op de borden hebben gestaan; Holkerveen vermoedelijk wel.
Zaandam: bestaat nog wel, maar zijn aangegeven zonder naam op de bebording. Dit zijn tankstations zonder een grote parkeergelegenheid, zulke VZP's hebben meestal geen naam. Idem dito voor de VZP's bij Amstelveen, Den Oever, 't Loo, Hank, Sassenheim, Ridderkerk en Alblasserdam.
Een voorbeeld van een VZP die naar een plaats is vernoemd is Zeijerveen, aan de A28. Zeijerveen is zelf een klein gehucht maar heeft wel een eigen postcode en ook gehuchtborden. Ook Hazeldonk is een plaatsnaam die ook op de borden staat en Haerst is nog steeds een gehucht, al staat het nauwelijks als zodanig aangegeven. Over Breezanddijk kun je twisten. Het heeft een eigen postcode maar de plaats is ook niet veel meer dan het tankstation, en de VZP is in de eerste plaats natuurlijk niet naar de plaats Breezanddijk vermoend.

Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 24 sep 2014, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Holkerveen heeft zeker op de borden gestaan.Coen Tunnel schreef:Geen idee of die op de borden hebben gestaan; Holkerveen vermoedelijk wel.
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens de wegenwiki is de VZP vernoemd naar de polder waar deze inligt, en deze is weer vernoemd naar de Heer van Rhoon, die tevens Graaf van Portland (UK) was.Palance schreef:VZP Portland is vernoemd naar een boerderij Portland, die op enkele honderden meters van de VZP afligt (en trouwens ook nog bestaat). En waar trek je de grens? Ook hier had men beter een andere naam kunnen kiezen (zoals Rhoon).
Overigens ligt de VZP niet in de Portlandpolder.
-
- Wegnummerfotograaf
De vzp heet Zeyerveen, het gehucht Zeijerveen.Coen Tunnel schreef:Een voorbeeld van een VZP die naar een plaats is vernoemd is Zeijerveen, aan de A28.

--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter

Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 08 nov 2014, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Re: Namen tankstations, parkeerplaatsen en overige rustpunten
Ik had mijn vraag over de naamgeving van VZP De Andel ook neergelegd bij deze Goudse historische vereniging en daar is nog een mailtje terug uit voortgekomen. Er schijnen twee mensen binnen die vereniging meer van de naamgeving af te weten. Dhr. Scheygrond en de schrijver van het mailtje zijn volgens mij betrokken geweest bij de naamgeving, zo interpreteer ik de tekst tenminste. Wat de exacte toedracht is geweest staat niet in het mailtje vermeld.
Het verhaal van de kleistrook langs de Gouwe klopt volgens dit mailtje dan weer niet:Er bestond al een ‘Goudse Poort’ en mijn voorstel was dit benzinestation/parkeerplek ‘De Goudse Pijp’ te noemen.
Dit kon echter in de ogen van Scheygrond een nare betekenis krijgen:
als je eenmaal de pijp in was gegaan, moest je er ook weer uit !
Daarom vond hij het geschikter om een aardrijkskundige naam te geven aan deze plek.
Met ''hem'' zal dhr. Scheygrond wel bedoeld worden. Ik denk dat er aan de tekst uit het gemeenteraadsbesluit eerder conclusies ontleend kunnen worden, maar dit verhaal lijkt geloofwaardiger omdat de bedoelde strook grasland veel dichterbij de VZP ligt dan een willekeurige kleistrook langs de Gouwe.Volgens hem heet de van oostzuidoost naar westnoordwest lopende iets hoger gelegen strook grasland in het verlengde van de gemeentegrens op Reeuwijks gebied: De Andel.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op di 03 mar 2015, 11:40, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf

Grappige naam, want scheygrond betekent letterlijk een stuk grond op een scheiding. Het had dus ook de naam van De Andel kunnen zijn (dat op de scheiding Gouda-Reeuwijk ligt).

--Harry.
--Harry.
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Interessant! Het zou dus om een strook land in de buurt van de Baarsjeskade moeten gaan. Eigenlijk zou ik nog even wat oude kadasterkaarten willen bekijken om te zien of De Andel wordt genoemd, maar watwaswaar.nl werkt slecht op mijn iphone.
-
- Forumbeheerder
Watwaswaar mag sowieso wel eens een upgrade krijgen. Zowel technisch als wat betreft kaartmateriaal. 1995 is inmiddels toch alweer 20 jaar terug. [/offtopic]Wesso schreef:...maar watwaswaar.nl werkt slecht op mijn iphone.
-
- autoweg
Ik heb gisteravond ook nog zitten kijken. Als die strook echt een naam heeft gehad moet het haast wel op een kaart te vinden zijn. De kaarten op watwaswaar.nl zijn vaak zo gedetailleerd dat zelfs namen van kleine bruggen en wat huizen erop vermeld staan. Bij deze kaart uit 1898 was me wel wat opgevallen:

http://watwaswaar.nl/#Re-UM-9-1-1v-1-2lkS-21hU---jQE
Ik zie in ieder geval twee namen die kennelijk gekoppeld zijn aan bepaalde stroken land die vlakbij de locatie van de huidige VZP liggen. De onderste lijkt wel op De Andel, maar volgens mij staat er ''De Alphens.''

http://watwaswaar.nl/#Re-UM-9-1-1v-1-2lkS-21hU---jQE
Ik zie in ieder geval twee namen die kennelijk gekoppeld zijn aan bepaalde stroken land die vlakbij de locatie van de huidige VZP liggen. De onderste lijkt wel op De Andel, maar volgens mij staat er ''De Alphens.''