[BINNENVAART] Vaarweg-SNUP's in de Benelux

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

[BINNENVAART] Vaarweg-SNUP's in de Benelux

Bericht door Kaaiman » do 30 dec 2021, 15:12

Er is nog helemaal geen algemene draad over Sporen van Nooit Uitgevoerde Plannen (SNUP) met betrekking tot vaarwegen. Dus bij dezen. Overbekende SNUP's zoals het Goudriaankanaal, het Dollardkanaal en het Kanaal Oelegem-Zandvliet (het 'Duwvaartkanaal') zijn elders al wel eens zijdelings de revue gepasseerd, maar er zijn natuurlijk ngo veel meer oudere en nieuwere plannen geweest voor vaarverbindingen en opwaarderingen van bestaande vaarwegen. Alle reden dus voor een eigen draad.

Ik trap af met de Drentsche Hoofdvaart, met twee citaten uit het N371-topic.
Kaaiman schreef: do 30 dec 2021, 9:28 In 1943 is er een studie gedaan door Rijkswaterstaat voor een 'autosnel- en scheepvaartweg' tussen Meppel en Groningen, waarbij de Drentsche Hoofdvaart verbreed en verlegd zou worden, parallel langs een autosnelweg Meppel - Groningen. Daarbij was ook voorzien om het aantal kanaalpanden te verkleinen, echt bedoeld om het goederenvervoer beter te kunnen faciliteren over het kanaal.

Zie ook onderaan deze webpagina met een overzichtskaartje. Overigens heb ik de hele nota met kaartmateriaal eens gefotografeerd. http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-1/

Drenthe had er met dit plan heel anders uitgezien als het was doorgegaan.
Schelpenpaadje schreef: do 30 dec 2021, 10:49 ^^ Een dergelijke verbreding van de Drentsche Hoofdvaart had een hoogwaardige scheepvaartverbinding tussen Genemuiden en Groningen opgeleverd.

Hiervan is het deel tussen Zwartsluis en Meppel feitelijk gerealiseerd. Door de opening van de Meppelerdiepsluis in Zwartsluis in 1958 kunnen schepen van CEMT-klasse Va naar Meppel varen. Het overgrote deel van het jaar staat deze sluis zelfs open. In 1993 kwam een opwaardering van de Hoogeveensche Vaart gereed en is Hoogeveen bereikbaar voor schepen van de CEMT-klasse II.

Voor vervoer over water tussen het IJsselmeer (Amsterdam) en Groningen vormen het Prinses Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal, onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, een alternatief van de niet opgewaardeerde Drentsche Hoofdvaart.

In de decennia na de Tweede Wereldoorlog hebben veel kanalen hun scheepvaartfunctie verloren. Door toename van het wegverkeer en steeds grotere schepen konden onderhoud en noodzakelijke opwaarderingen om kanalen rendabel te houden vaak niet uit. De binnenvaart over grotere afstanden concentreert zich sindsdien over flink opgewaardeerde vaarroutes terwijl lokaal vervoer over water vrijwel geheel is verdwenen. Als je ziet hoeveel kanalen hierdoor in het geheel niet meer bevaarbaar zijn (alleen al in bijvoorbeeld Overijssel) is het mooi dat diverse vaarwegen met een recreatieve functie en beperkte functie voor de binnenvaart, zoals de Drentsche Hoofdvaart en diverse turfroutes in Drenthe en Friesland, in elk geval nog in gebruik zijn.
De Noord-Willemsvaart Assen - Groningen is volgens mij wel een hogere klasse. Toen die in de jaren '70 in combinatie met de A28 om Assen heen werd aangelegd, is die vaart ruim aangelegd, maar komt vervolgens zonder tussenliggende havens uit op de veel smallere Drentsche Hoofdvaart. Mogelijk waren er in de jaren '60 nog wel plannen om Meppel - Assen ooit nog eens op te waarderen op een of andere manier, maar daar kan ik me zo geen bronnen van herinneren. Is ook niet zo mijn expertise. :)

Vergelijkbaar is trouwens de in 1953 door de Commissie Verkeersverbindingen Groningen - Drenthe - Twente voorgestelde vaarverbinding Coevorden - Klazienaveen - Emmen (oostelijke flank van de Hondsrug) - Veendam buiten Stadskanaal. Die werd, uit mijn hoofd, door de commissie in zijn geheel niet zo rendabel geacht. Maar een deel ervan, het A.G. Wildervanckkanaal tussen Veendam en Musselkanaal, is in de jaren '80 toch gerealiseerd, in combinatie met de N366 Stadskanaal - Jipsingboermussel. Voor een globale kaart, zie midden op deze webpagina: https://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-2/
Het A.G. Wildervanckkanaal heeft uiteindelijk slechts de functie van een afwateringskanaal gekregen, maar is wel op behoorlijke breedte om er een fatsoenlijke scheepvaartverbinding van te kunnen maken. Alle kruisingen, op één na, zijn uitgevoerd met hoge bruggen. Alleen de N374 sluit met een lage, niet-beweegbare brug aan, maar dat is een late aanpassing. Op de Topkaart 1:50.000 1983 is te zien dat de N374 in een vreemde bocht was gepland ter hoogte van de aansluiting met de N366, hoogstwaarschijnlijk om op hoogte te kunnen komen.

De vaarverbinding Coevorden - Nieuw-Amsterdam is in de jaren '70 ook opgewaardeerd, door verruiming van het Stieltjeskanaal, het saneren van sluizen en beweegbare bruggen en een omlegging om Nieuw-Amsterdam. Pas in 2008 is daar de N853 gedeeltelijk naast aangelegd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [BINNENVAART] Vaarweg-SNUP's in de Benelux

Bericht door Palance » do 30 dec 2021, 15:14

Ik heb wel eens een stukje gepost over het kanaal Fossa Eugeniana ( viewtopic.php?t=22386 )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [BINNENVAART] Vaarweg-SNUP's in de Benelux

Bericht door Vinny » vr 31 dec 2021, 10:53

Eén van de meest spectaculaire SNUP is het Ourthekanaal:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ourthekanaal

Als het ooit voltooid was, zou het wel een enorme toeristische route zijn geworden. In Frankrijk zijn dit soort kanalen populair onder de watersporters.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.