[FOTO][A009] Viaducten over de A9

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

[FOTO][A009] Viaducten over de A9

Bericht door Snelwegfreak » za 01 jan 2022, 17:44

Op nieuwjaarsdag heb ik een aantal foto's gemaakt vanaf verschillende viaducten over de A9. Ik ben begonnen bij Alkmaar en doorgegaan tot het wel wat donker werd bij de Wijkertunnel. In totaal heb ik op negen viaducten gestaan, van noord naar zuid. Hieronder is een selectie te vinden en via de volgende link is het hele album te zien: https://www.flickr.com/photos/194044099 ... 0295647603

1. We beginnen op de Nijenburgerweg bij knooppunt Kooimeer, kijkend richting noorden (N242/N9).
Afbeelding
IMG_0157 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. De samenvoeging van de N242 en N9, richting Haarlem.
Afbeelding
IMG_0158 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Vervolgens gaan we naar de Heilooërbrug. Kijkend richting Alkmaar. Het was relatief rustig op de weg, dus de spitsstroken waren gesloten.
Afbeelding
IMG_0189 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Kijkend richting Haarlem. Hier nog een laatste paar zonnestralen, voordat het veelal bewolkt werd.
Afbeelding
IMG_0175 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. We zijn aangekomen bij de Kooibrug. Op deze locatie moet de nieuwe aansluiting Heiloo (afrit 12) komen. Het is wel héél erg stil geworden daaromtrent.
Afbeelding
IMG_0209 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. Richting het zuiden kijkend, waar de hoeveelheid zonlicht al rap minder werd.
Afbeelding
IMG_0199 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. De Startingerweg bij Akersloot.
Afbeelding
IMG_0227 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Aansluiting Akersloot op de achtergrond met links de Van der Valk.
Afbeelding
IMG_0217 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Door naar de Geesterweg, de weg die de beide op- en afritten van aansluiting Akersloot met elkaar verbindt. Deze aansluiting heeft nog een mooie jaren '50 vormgeving: haakse bocht na het puntstuk en een rechtstand tot de kruisende weg. Het wegvak opende in 1961.
Afbeelding
IMG_0233 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. Ten zuiden van de Geesterweg bevinden zich de op- en afrit voor de rijbaan richting Haarlem.
Afbeelding
IMG_0230 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. Dan krijgen we een tijdje niets, tot aan Heemskerk waar het viaduct van de Communicatieweg over de A9 heen gaat. Links de beroemde windturbine van Heemskerk. Dit wegvak bevat nog de prachtige en zeer kenmerkende lijnverlichting. Hopelijk blijft dit nog lang zo hangen. In de achtergrond het weefvak naar de aansluiting Heemskerk. Sowieso hopt de A9 hier van weefvak naar weefvak tussen de aansluitingen N8/N203 en het knooppunt Beverwijk.
Afbeelding
IMG_0257 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. Ten zuiden van de Communicatieweg bevinden zich twee verzorgingsplaatsen: Akermaat en Twaalfmaat. Ik kan nooit onthouden welke nu waar ligt: west of oost... Als alles meezit gaan deze VZP's verdwijnen voor de komst van de doorgetrokken A8/N8 vanaf Zaanstad.
Afbeelding
IMG_0246 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. De "Randstadpoort", een fiets- en voetgangersbrug over de A9, geplaatst in (ik meen) 2014. Ondertussen uiteraard voorzien van wat graffiti.
Afbeelding
IMG_0268 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. Kijkend richting Alkmaar, met de uitvoeger richting verzorgingsplaats Twaalfmaat.
Afbeelding
IMG_0269 by Benjamin van der Velden, on Flickr

15. Aan de andere kant, richting zuiden, komende A22 en A9 bij elkaar...
Afbeelding
IMG_0272 by Benjamin van der Velden, on Flickr

16. ...en splitsen ze.
Afbeelding
IMG_0275 by Benjamin van der Velden, on Flickr

17. Ietsjes verder naar het zuiden komen we bij de N246, aansluiting Beverwijk-Oost. Richting Alkmaar zien we nog net de fly-over van de A22.
Afbeelding
IMG_0302 by Benjamin van der Velden, on Flickr

18. Ietwat aparte vormgeving van de uitvoegstrook richting de N246 hier, komende vanuit Alkmaar. Dit heeft te maken met de aanleg van de calamiteitenbogen in 2014, in verband met de grootschalige renovatie van de Velsertunnel. Deze calamiteitenboog van de A22n naar de A9z ligt er nog en voegt in op de invoegstrook van de A9. Deze loopt uiteindelijk over in de uitvoegstrook naar Beverwijk-Oost.
Afbeelding
IMG_0311 by Benjamin van der Velden, on Flickr

19. Richting Haarlem duikt de Wijkertunnel op en zien we 'nieuwe' (en enorme) hoogspanningsmasten. Persoonlijk vind ik ze een stuk minder mooi dan de oude.
Afbeelding
IMG_0316 by Benjamin van der Velden, on Flickr

20. Tot slot komen we aan bij de Kanaalweg (N246) bij de noordelijke tunnelmond van de WIjkertunnel. Via het parallelweggetje dat beide dienstwegen verbindt, heb je een mooi uitzicht. Aan beide zijden van de tunnel begint een derde rijstrook. Richting Haarlem eindigt deze na een paar honderd meter, richting Alkmaar loopt deze iets langer door tot en met de afrit Beverwijk-Oost. Altijd een fijn punt om mensen in te halen die vergeten gas te geven als ze weer omhoog rijden... Let ook op de ietwat sloppy asverspringing.
Afbeelding
IMG_0323 by Benjamin van der Velden, on Flickr

21. Idem.
Afbeelding
IMG_0333 by Benjamin van der Velden, on Flickr

22. Op het Noordzeekanaal (waar de Wijkertunnel onderdoor duikt) kwam nog een bootje langs.
Afbeelding
IMG_0337 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Re: [FOTO][A009] Viaducten over de A9

Bericht door Wouter N14 » za 01 jan 2022, 18:17

Ik rijd daar wel eens maar realiseer mij nu pas dat die lijnverlichting eigenlijk wel bijzonder is onderhand. Ook die aansluiting Akersloot is inderdaad lekker oldskool. Mooie platen :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 jan 2022, 19:20

Mooie serie van mijn 'thuissnelweg'. En mooi stukje toelichting er ook bij, al klopt dit niet helemaal:
Snelwegfreak schreef: za 01 jan 2022, 17:44 20. Tot slot komen we aan bij de Kanaalweg (N246) bij de noordelijke tunnelmond van de WIjkertunnel. Via het parallelweggetje dat beide dienstwegen verbindt, heb je een mooi uitzicht. Aan beide zijden van de tunnel begint een derde rijstrook. Richting Haarlem eindigt deze na een paar honderd meter, richting Alkmaar loopt deze door tot aan Uitgeest. Altijd een fijn punt om mensen in te halen die vergeten gas te geven als ze weer omhoog rijden...
De derde rijstook richting noorden eindigt (al) ter hoogte van de afrit Beverwijk-Oost. Daarna is het een tijdje twee rijstroken tot er bij KP Beverwijk nog twee bijkomen (waarvan één overgaat in een uitvoeger naar Twaalfmaat).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 01 jan 2022, 19:23

Hè, wat stom. Vooral omdat ik vlak na de foto er nog overheen ben gereden. Geen idee waar ik met mijn hoofd zat :lol:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 jan 2022, 19:24

Heb je ook de overige kunstwerken op de route meegepakt? O.a. één van de viaducten over de N203 (en het spoor) is nog van 1957/1958 (als onderdeel van het Velsertunneltracé) en bij Uitgeest zal het viaduct bij het Uitgeestermeer uit 1960 komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op za 01 jan 2022, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 01 jan 2022, 19:25

Nee, alleen degene waar je over de snelweg heen gaat en waar je te voet bij kunt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 jan 2022, 21:07

Snelwegfreak schreef: za 01 jan 2022, 17:44 5. We zijn aangekomen bij de Kooibrug. Op deze locatie moet de nieuwe aansluiting Heiloo (afrit 12) komen. Het is wel héél erg stil geworden daaromtrent.
De Raad van State heeft op 1 september 2021 een streep gezet door de planvorming. Het aanpassen van de plannen en het uitvoeren van extra onderzoek rond je niet in 4 maanden af. Wat mij betreft is het niet meer dan logisch dat het de maanden stil was.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 01 jan 2022, 21:19

Dat had ik kunnen weten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 03 jan 2022, 12:25

Wouter N14 schreef: za 01 jan 2022, 18:17 Ik rijd daar wel eens maar realiseer mij nu pas dat die lijnverlichting eigenlijk wel bijzonder is onderhand. Ook die aansluiting Akersloot is inderdaad lekker oldskool. Mooie platen :top:
Toevallig zag ik vandaag dat er een aanvraag is ingediend voor tijdelijke verlichting op het rijkswegdeel van de N208. Dit staat er in de aanvraag: "voor project NO38b verlichting vervangen op de rijksweg A208 en A22 zijn wij voornemens om de tijdelijke verlichting te gaan plaatsen op de start van de A208 (RWS-gebied)."

Ik hoop niet dat dit inhoudt dat de lijnverlichting verdwijnt op de A22 en de A9.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 03 jan 2022, 16:32

^^ De lijnverlichting op de A22 en A9 is nog niet geretrofit met LED toch? Als dit nog niet gebeurd is dan kan dat wijzen op spoedige verwijdering van dat oude spul.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 03 jan 2022, 16:36

Nee, is nog oude meuk. Ik zou het werkelijk doodzonde vinden als de lijnverlichting ook hier verdwijnt. Zó kenmerkend voor het wegbeeld... :|