S´nachts rijden route Soleil

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Brilsmurf75
zandpaadje

S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Brilsmurf75 » di 04 jan 2022, 2:46

Hallo allemaal,

Juli 2022 gaan wij zoals de meeste jaren naar de Costa Brava (l 'Estartit)
We hebben altijd overdags gereden en dat met een overnachting.
Toch is dit steeds tegen gevallen en zal vertellen waarom.
Ik en tevens de bijrijder zijn eigenlijk nachtdieren.
We reden eigenlijk voorheen tot ruim onder Lyon om daar te overnachten.
Toch kwam het van slapen niet echt. We zijn dan toch met de reis bezig voor de volgende dag.
Ik zie toch echt voordelen om in de nacht te gaan rijden in een keer met pauzes en van bestuurder afwisselen.
Het is vele malen rustiger in de nacht op de wegen.
En de kids slapen (als het goed is)
Het enige waar we nog over twijfelen is hoe veilig is het pauzeren bij de rustplaatsen in de nacht.
Er gaan de gekste verhalen ter ronde op het internet.
We willen Zaterdagavond 17uur vertrekken om zondags in de late ochtend aan te komen.

Het moet toch kunnen om veilig even pauze te nemen zolang er maar iemand bij de auto blijft?
Vooral bij de grotere parkeerplaatsen met benzinestations?

Jeff
autoweg

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Jeff » di 04 jan 2022, 7:37

Dit was mijn eerste lange rit en heb totaal geen last gehad van gekkigheid.

Route in FR: Lille - Paris - Vierzon - Montauban - Narbonne - grens
Wel rekening om mee te houden:
- Veel wc's zijn dicht
- Tankstations zetten de pompen in blokkade stand en je moet vooraf betalen naar wat je denkt nodig te hebben

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jan 2022, 8:19

Ik heb heel veel 's nachts gereden in de periode 2011-2016, zeker ook door Frankrijk.

Pauzeren bij rustplaatsen langs de snelweg kan op de meeste plekken gewoon. Maar kies wel rustplaatsen met een tankstation uit, daar is ook 's nachts wat meer levendigheid, en dan zijn wc's ook gewoon open. In veel gevallen kun je ook direct voor het tankstation parkeren, zeker in Frankrijk. Of anders er vlakbij. En dan ging ook ook gerust met mijn vriendin even naar binnen, zonder dat er verder iemand bij de auto bleef. Dan is er verder ook niks aan de hand.

Het enige dat ik in Frankrijk absoluut zou vermijden in de nacht zijn de rustplaatsen in de regio Parijs, die niet langs de tolweg liggen. Dat zijn al niet de fijnste rustplaatsen en in het donker ook niet de veiligste plekken, want daar hangt vaak ook allerhande volk rond dat er eigenlijk niks te zoeken heeft. Ik heb het wel eens gedaan, maar voelde me er absoluut niet prettig bij. Sindsdien ben ik 's nachts altijd zonder stop door Parijs gereden; indien nodig stopte ik voor de zekerheid bij de laatste verzorgingsplaats langs de tolweg voor ik bij Parijs was, of wachtte ik tot de eerste verzorgingsplaats langs de tolweg na Parijs. Want langs de tolwegen kun je sowieso wel veilig stoppen. Ik weet alleen niet of jouw route langs Parijs gaat. Sowieso heb je van de A1 naar de A6 niet zo heel veel rustplaatsen in de regio Parijs, maar hoe dan ook: mijd ze 's nachts, zeker die langs de A86 bij Créteil (Aire de Pompadour) en de BP langs de A3 bij Noisy-le-Sec (alleen richting Lille). De eerste verzorgingsplaats die je langs de A6 tegenkomt (Aire de Lisses) zit nog op het tolvrije deel, maar ziet er op het oog wel oké en veilig uit. Maar ik ben daar zelf nooit geweest.

Mocht je via Luik en Luxemburg rijden, hou er dan rekening mee dat er vlak na Luik nog een verzorgingplaats met tankstation is, en de eerstvolgende gelegenheid daarna pas 134 km verderop in Luxemburg is (Aire de Capellen, en even verderop Aire de Berchem). Mocht er daarna behoefte zijn aan een stop, weet dat de verzorgingsplaatsen langs het tolvrije deel van de Franse A31 wat minder uitgebreid zijn dan langs de tolwegen, al zijn ze naar mijn idee niet onveilig. Vlak voor Metz en vlak voor Nancy zitten nog verzorgingsplaatsen met tankstation, bij Toul rij je de tolweg op.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 8:31

Ik rij eigenlijk altijd 's nachts door Frankrijk naar het Zuiden (andersom doe ik het in 2 etappes overdag). Nog nooit iets tegengekomen 's nachts op een VZP maar dat zegt verder weinig. Ik zou me aan het tankstation aan de winkel even parkeren als je wat wil rusten. Als je moe bent, stoort het licht jou niet, maar het geeft wel een veilig gevoel en je staat op z'n minst op camera moest er wel iets gebeuren. Laat gewoon geen waardevolle zaken zichtbaar achter, dat is ook overdag de regel in FR.

Tussen de vrachtwagens of op een simpele parkeerplek in het donker raad ik om logische redenen af.
Laatst gewijzigd door Km357 op di 04 jan 2022, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 jan 2022, 10:11

Op de Route du Soleil zul je in juli ook wel genoeg mensen tegenkomen die door de nacht naar Spanje rijden. Ik wil niet zeggen dat het er op de grote aires levendig aan toe gaat, maar het zal er bepaald niet uitgestorven zijn. En dat is dan weer gunstig voor de risico’s dat er iets geks gebeurt. Ergens op het drukste stuk tussen Lyon en Orange stoppen kan dan zin hebben. Als je om 17u uit Nederland vertrekt, is dat ook een stuk dat je in de eerste helft van de nacht zou moeten rijden, dus dat gaat dan wel goed.

Uiteraard heb je op weg naar de Costa Brava ook nog de route over de A75 ter beschikking. Die zal ‘s nachts een stuk rustiger zijn, ook op de aires. Nu zit je daar zo in het niets dat onguur volk ook eerder op andere plaatsen zal zitten, maar misschien is het dan meteen ook weer zo rustig dat je het eng vindt.

In die zin: ik herken best dat je bij hotelovernachtingen tijdens dit soort trips minder slaapt. Maar achter het stuur op een aire waar ook ander volk rondhangt wordt niet beter. Ikzelf heb in die zin wel een zwak voor ‘s middags vertrekken, tot middernacht doorrijden, even een echt bed in een budgethotel en volgende ochtend snel weer door.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 04 jan 2022, 10:58

Ik ben ondertussen al een aantal keer 's nachts richting Spanje gereden. Wel op een wat andere manier dan TS doet en een kilometer of 200 verder (omgeving Tarragona). Vanuit regio Alkmaar vertrok ik rond middernacht en reed ik via Brussel, Parijs, Clermont-Ferrand richting Narbonne. Voor mij werkte dit prima, omdat ik rond half 5 bij Parijs was, waar het dan nog vrij rustig is. Tegen de tijd dat het licht is, zet ik de auto even aan de kant voor een powernap, meestal ergens aan de A10 (tolgedeelte). Slapen lukt meestal niet echt, maar gewoon je ogen een uurtje dicht hebben werkt ook goed. Vervolgens rijd ik door over de A10, A71 en (de prachtige) A75. Langs de A75 stop ik dan nog wel een paar keer om de toerist uit te hangen (Millau), totdat ik in de loop van de middag, zo rond 16 uur, aan kom bij het hotel in Narbonne. Daar is het dan even de dashcam leeghalen, douchen en tot rust komen. 's Avonds lekker eten, slapen, ontbijten en weer door. Vanaf daar is het een uurtje naar de Spaanse grens.

Dit is hoe ik het al een aantal keer gedaan heb en persoonlijk vind ik dit erg prettig. Wat prettig is zal echter per persoon verschillen. De algemene tip om 's nachts te stoppen langs aires met tankstation langs de tolweg, houd ik mij ook aan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 11:16

De A75 is in de juli/augustus weekends 's nachts nou niet uitgestorven, die tijden zijn ook voorbij. En op de A9 is het altijd wel wat nerveus, buiten het nieuwe stuk rond Montpellier. Dus moest je denken dat je alleen zou rijden en daardoor slaperig zou worden, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 04 jan 2022, 14:10

zelf ben ik nooit de nacht doorgereden naar het zuiden, alleen naar huis terug. Wat ik wel vaak doe is vanaf een uurtje of 2 s,nachts gaan rijden, dat is dan ook gedeeltelijk een nachtelijke rit.

Ik snap nooit zo goed hoe mensen dat dan doen als ze de hele nacht gereden hebben en dan in de ochtend aankomen bij hun accomodatie. Want dan moet je toch nog aardig lang wachten voordat je een keer je accomodatie in kan? Alleen bij een camping kan je volgens mij eerder terecht. Na een lange rit wil ik wel direct ook mijn accomodatie in kunnen en niet nog een paar uur moeten wachten.
Touren is rough so you got to be tough

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 14:13

^^ Bij chambre d'hotes of hotels kan je meestal wel al je bagage kwijt als je 's morgens toekomt. Want zij zijn toch al open voor de gasten die er dan al zijn. En als het niet kan, nou ja, met een auto met bagage rondrijden is ook geen ramp en je wint een volledige dag op je bestemming.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 04 jan 2022, 14:17

^^ Ja dat is waar, maar ik zit meer met het rusten na een lange rit. Ik weet niet of je er nog zoveel zin in hebt om daar nog is rond te gaan touren als je de hele nacht door geknald hebt. Maar je hebt inderdaad wel een extra dag en dat is mooi meegenomen. :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 04 jan 2022, 14:24

Of je kunt, zoals ik aangaf, iets later vertrekken. Dusdanig timen dat je eind van de middag bij je hotel aan komt.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 14:42

brytje008 schreef: di 04 jan 2022, 14:17 ^^ Ja dat is waar, maar ik zit meer met het rusten na een lange rit. Ik weet niet of je er nog zoveel zin in hebt om daar nog is rond te gaan touren als je de hele nacht door geknald hebt. Maar je hebt inderdaad wel een extra dag en dat is mooi meegenomen. :top:
Door zo actief te rijden, heb ik de eerste dag op vakantie (meestal is het dan nog eens lekker warm) een wat weeïg gevoel in m'n hoofd ja, maar moe ben ik niet. Komt ook door de emotie van eindelijk met verlof te zijn, vakantiesfeertje, etc etc...Wel is het zo, dat ik het die avond zeker niet laat maak en als een baksteen in slaap val tot de volgende ochtend, maar dan ben ik tegen 8h toch al wel weer wakker.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 04 jan 2022, 18:17

Je hebt het over een afstand van 1250 a 1400 km. Ik kan mij heel goed voorstellen NA zo'n afstand dat het direct oogje dicht is, zodra je op bed ligt.
(Ridderster - Warszawa is ongeveer vergelijkbaar; als je het niet regelmaat doet, is dat best vermoeiend)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jan 2022, 19:11

En toch, als je fit genoeg bent en goed uitgerust aan zo'n rit begint, is rijden in de nacht best fijn. Het is dan doorgaans veel rustiger op de weg (alhoewel dat in juli/augustus op de Route du Soleil nog wel kan tegenvallen, zeker in de nacht van vrijdag op zaterdag).

Brilsmurf75
zandpaadje

Bericht door Brilsmurf75 » di 04 jan 2022, 19:32

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Ik heb er totaal geen moeite mee om in de nacht te rijden.
Ik kom dan uit de laatste serie nachtdienst en dus in het nachtritme.
We willen de vertrouwde route rijden Utrecht-Maastricht-Luik-Luxemburg en dan de Franse grens over Metz-Dijon-Lyon-orange ect
We gaan naar LÉstartit. We vertrekken 9 juli 16uur vanuit Utrecht en gewoon rustig aan afzakken naar het zuiden.
Neem voldoende pauzes en wissel af met vrouw de bijrijder. (Al zal ik het meeste rijden)
Neem van huis uit lekkere snacks mee dat gaat wel goed komen.

Het gaat mij meer om veilig de benen te kunnen strekken zonder dat je lastig gevallen gaat worden of erger.
En hoe zit het eigenlijk met tanken?

Zijn de tankstations ook in de nacht bemand?
Of kan je enkel pinnen aan de pomp dan?

Als ik uit de nachtdienst kom moet ik vaak ook weer klaar staan voor de kids en sla ik vaker een nachtrust over.
Ga dan vroeg die avond naar bed en ben weer in het dagritme.

Dat ga ik dus dan ook doen.
Kom Vrijdagnacht zaterdag ochtend 5uur uit de nachtdienst ga naar bed, 14uur eruit inladen wat mijn vrouw niet erin kreeg. kan nooit meer veel zijn :rofl2:
Lekker ff eten en wandeling maken door de wijk.
Dan Zaterdag16uur vertrekken...
Geen vrachtverkeer in Frankrijk...ook heerlijk.
Eenmaal aangekomen op de camping gok zo'n 10uur het zwembad in duiken lekker relaxen ff wandelen en op tijd naar bed.
Volgende dag helemaal in dagritme.

ik heb er nu al zin in.
Laatst gewijzigd door Brilsmurf75 op di 04 jan 2022, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 04 jan 2022, 19:35

Door dit alles te lezen krijg ik ook alweer enorm veel zin in een dergelijke vakantierit... 8-) Wat betreft veilig stoppen geldt vooral: langs de péage en bij een aire met tankstation. Dan zit je altijd wel goed. Met 's nachts tanken heb ik nooit problemen ervaren: soms betaal je aan de pomp, soms gewoon in de shop. Eigenlijk niet anders dan overdag. Wel heb je een enkele pomp in Frankrijk waar je vooraf moet betalen. Vind ik zelf altijd erg vervelend: dan moet je gokken hoeveel liter en dus hoeveel euro je nodig hebt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jan 2022, 19:40

Brilsmurf75 schreef: di 04 jan 2022, 19:32Het gaat mij meer om veilig de benen te kunnen strekken zonder dat je lastig gevallen gaat worden of erger.
En hoe zit het eigenlijk met tanken?

Zijn de tankstations ook in de nacht bemand?
Of kan je enkel pinnen aan de pomp dan?
Even de benen strekken in/om het tankstation is geen problem en kan gewoon veilig. Bij de meeste tankstations zal het pinnen aan de pomp zijn, maar dat is sowieso wel gangbaar in Frankrijk, ook overdag. Als dat niet het geval is, kan het zijn dat je eerst binnen vooraf moet betalen. Maar dat wijst zich ook vanzelf. Ik heb nog nooit een probleem gehad, vrijwel alle verzorgingsplaatsen met tankstation langs de snelweg zijn 's nachts bemand.
Snelwegfreak schreef: di 04 jan 2022, 19:35Wel heb je een enkele pomp in Frankrijk waar je vooraf moet betalen. Vind ik zelf altijd erg vervelend: dan moet je gokken hoeveel liter en dus hoeveel euro je nodig hebt.
Ik heb ook wel gehad dat alleen het tonen van de creditcard al voldoende was om de pomp vrij te geven, zodat ik daarna in de winkel kon betalen. Of je legt het geld cash neer voor het tanken en je krijgt het wisselgeld na het tanken terug. Maar dat is alweer jaren geleden, tegenwoordig heb ik eigenlijk nooit meer cash bij me.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 20:24

Er is 's nachts in FR best nog wel wat vrachtverkeer, de tijd dat zij helemaal niet meer reden 's nachts ligt ook al zo'n 15 jaar in het verleden. Ga er maar vanuit dat je genoeg vrachtwagens zal inhalen 's nachts. Hen in bossen geparkeerd zien staan op de "aires" kan misschien nog helpen om wat begrip te krijgen voor het gemis aan parkeerplaatsen voor de logistieke sector. Logistiek stopt al lang niet meer, zelfs niet voor Covid.

Tanken en benen strekken is geen enkel probleem, zo lang je niet de meest afgelegen parkeerplaats opzoekt. Probeer gewoon de grote aires met tankstation te nemen, en anders parkeer je zo dicht mogelijk bij de sanitaire blok. Vanuit Utrecht zou ik wel nog even in Luxemburg tanken en afhankelijk van de auto geraak je dan op je bestemming of ben je quasi door de nacht heen eer je weer dient vol te gooien. Naar de Costa Brave zou ik vanuit Berchem (LU) wel geraken op 1 tank, maar dat hangt wel degelijk van je voertuig af. Op je route raad ik aires van Mornas, Tavel en Village Catalan aan langs de A7 en A9. Je slaat al af voor Lançon-de-Provence dus die moet je dan maar missen.

Op je route zou ik wel rond Lyon rijden ipv er door, Lyon midden in de nacht is uitgestorven maar de flitsers die in de zone 50 staan, flitsen even goed als overdag, het zou jammer zijn om daar vakantiebudget aan te spenderen. Op de A46/N346 is de minimum snelheid tenminste 90 wat ook heel loom aanvoelt maar niet zo extreem als 50 langs de Rhône. Er staan er ook 3 te wachten op mensen die nog niet in slaap zijn gevallen ;) Sowieso is het handig om 's nachts te weten waar de flitsers staan.

Volgens m'n vluchtige berekening zou het klaar moeten worden rond Narbonne als je elkander constant afwisselt en gewoon doorrijdt. In het zuiden komt de zon zo rond 6h30 op rond jouw datum, da's best een stuk later dan in NL of BE, dus vergis je daar niet aan. Verleden jaar zat ik een week later dan jouw vertrekdatum in Collioure de zonsopgang te bekijken vanop een bankje. Het is wel degelijk magisch.

Voor de rest kan ik nog meegeven dat de gevaarlijkste chauffeurs zich zo tussen 2h en 5h op de weg bevinden. Dan wordt er soms wat nerveuzer of schommelend gereden. Mijn advies: een dot gas er bij en er voorbij. Ik tik af en toe wel eens 160 op teller aan om aan een gevaarlijke situatie te ontkomen, maar dat hoort er ook bij. Zeker omdat rond dat uur je - als je de departementen wat kent - je kan bekijken wie al hoe lang op weg is, en zeker de Parisiens (75-91-92-93-94-95) die 1x per jaar eens 1000km willen afleggen kunnen heel gevaarlijk uit de hoek komen, zeker omdat ze niet gewoon zijn aan een beladen voertuig dat uiteraard anders reageert.

En ja, 's middags vertrekken en 's morgens toekomen en doorheen de nacht rijden is magisch.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jan 2022, 20:32

Dat stuk 50 in Lyon is overigens maar kort, ongeveer 2 kilometer. En die flitser staat er echt, dus ook bij een lege snelweg moet je daar wel echt afremmen naar 50, wat zelfs met druk verkeer absurd laag voelt.

De AP-7 is in Spanje nu tolvrij. Dus na de Franse grens betaal je geen tol meer.

Het vlakbij gelegen L'Escala was mijn eerste kennismaking met Spanje (en het Spaanse nachtleven). Een busreis toen ik 16 jaar was. En die ging ook de hele nacht door. Ik vond dat verschrikkelijk, maar met eigen auto is het wel wat beter te doen, alhoewel 's nachts rijden ook mijn persoonlijke voorkeur niet heeft.

L'Estartit is ook niet belachelijk ver voor één rit, een goede 1.300 kilometer vanaf bijvoorbeeld Eindhoven.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 20:35

^^ De laatste keer dat ik daar 50 deed 's nachts werd ik links en rechts ingehaald door Algerijnen die meer dan half uit de auto hingen - met een vlag rond hen en ontbloot bovenlijf en witte short - en rond de 90 geflitst werden richting de bocht van La Mulatière. Voetbalfans noemen ze dat ook nog wel eens, want kennelijk had Algerije toen net 1 of andere match gewonnen...4h daarvoor.

Zulke dingen maak je ook gewoon mee. :lol: Het helpt me wel niet om voetbalfans hoger in te zetten qua mentaliteit.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 04 jan 2022, 20:36

Ik heb ook meerdere nachtelijke busritten achter de kiezen. Zelf rijden is beter te verteren alhoewel ik geen fan ben van in de nacht op de weg zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 jan 2022, 20:58

Km357 schreef: di 04 jan 2022, 20:24 Vanuit Utrecht zou ik wel nog even in Luxemburg tanken en afhankelijk van de auto geraak je dan op je bestemming of ben je quasi door de nacht heen eer je weer dient vol te gooien.
Stop in Luxemburg zal dan vermoedelijk rond een uur of negen ‘s avonds zijn (neem aan dat je nog even stopt voor een avondmaaltijd), dus dan zit je nog niet heel zwaar in de nachtshift. De tankstations daar zijn 24 uur regulier open. Aire de Berchem is bij mijn weten nog steeds eerst tanken en dan langs de kassa rijden voor drive-through betalen. Omwille van de benzineprijs zou het mooi zijn als je van daaruit Spanje haalt, maar dat hangt af van je tankinhoud en verbruik.

Negen uur Berchem is ergens tussen 2-3 uur Lyon, wat in al zijn “oppassen met de flitsers en de gekken” wel even kan werken als een soort afleiding om weer even scherp te worden. Bij Vienne begint het mooiste deel van de Route du Soleil en dan kun je het langzaam licht zien worden. Stuk Languedoc-Roussillon wordt een beetje uitzitten, maar 7 uur Perpignan moet haalbaar zijn. Zou kijken of je daar een mooie ontbijtplek kunt vinden en dan de laatste anderhalf uur aan je vrouw laten ...

Om het toch maar genoemd te hebben: vanuit Utrecht is het natuurlijk korter (en ook niet duurder in tol) om over Parijs-Clermont te rijden. Kun je uiteindelijk net zo van genieten met een vroege ochtend in het Centraal Massief en datzelfde ontbijt in Perpignan. Passage Parijs rond negen uur ‘s avonds, dus da’s geen gedoe. Bochtige afdaling van Millau naar Beziers misschien wat minder om rond 5.30 uur te moeten doen...
Laatst gewijzigd door Pino op di 04 jan 2022, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Brilsmurf75
zandpaadje

Bericht door Brilsmurf75 » di 04 jan 2022, 21:00

Km357 schreef: di 04 jan 2022, 20:24 Er is 's nachts in FR best nog wel wat vrachtverkeer, de tijd dat zij helemaal niet meer reden 's nachts ligt ook al zo'n 15 jaar in het verleden. Ga er maar vanuit dat je genoeg vrachtwagens zal inhalen 's nachts. Hen in bossen geparkeerd zien staan op de "aires" kan misschien nog helpen om wat begrip te krijgen voor het gemis aan parkeerplaatsen voor de logistieke sector. Logistiek stopt al lang niet meer, zelfs niet voor Covid.
Ik dacht dat zaterdag 22:00uur t/m zondag 22:00uur er geen vrachtverkeer mocht rijden op koeltransport en ontheffingen na dan.

In Frankrijk geldt een rijverbod voor vrachtwagens met een toegestaan totaalgewicht van meer dan 7,5 ton vanaf zaterdag 22.00 uur tot en met zondag 22.00 uur. Het verbod geldt voor het gehele wegennet in Frankrijk. En is ook geldig op feestdagen: de dag voor de feestdag vanaf 22.00 uur tot en met de feestdag 22.00 uur. aldus GOOGLE

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 21:09

^^ Er zijn genoeg ontheffingen en koeltransporten dat je amper nog het verschil zal zien, procentueel tegenover auto's rijden er zeker evenveel vrachtwagens als overdag. Of dat allemaal legaal gebeurt is een andere vraag. Meubels of pakketjes vervoeren in een koeltransport is een lucratieve business in Europa.

Brilsmurf75
zandpaadje

Bericht door Brilsmurf75 » di 04 jan 2022, 21:12

Pino schreef: di 04 jan 2022, 20:58
Km357 schreef: di 04 jan 2022, 20:24 Vanuit Utrecht zou ik wel nog even in Luxemburg tanken en afhankelijk van de auto geraak je dan op je bestemming of ben je quasi door de nacht heen eer je weer dient vol te gooien.
Dat gaat mijn oude Nissan Almera Tino 1.8 op benzine niet halen vrees ik.
Zal ergens onder Lyon toch echt wel weer die oude dame moeten voorzien van een aantal liters ongelode 98 Chanel parfum.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 21:20

Tank dan rond Macon, is meestal wat goedkoper dan de stations rond Lyon. Scheelt misschien maar 2-3ct, maar op een tank is het wel zo leuk. Of nog beter ga bij Tournus even van de autoroute en tank 20ct/ltr goedkoper op 500m van het tolstation. 180° keren en terug verder de A6 op. Als 600 je actieradius is, ben je tegen de Spaanse grens terug aan de beurt. Bij de afrit van Perpignan Sud vind je vast nog wel een tankstation, maar het zal wel even van de autoroute liggen, of je rijdt verder tot Village Catalan en giet ze daar nog even vol aan snelwegprijzen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 jan 2022, 21:30

^^ Laatste stukje A6 tussen Villefranche en Lyon zitten een paar Auchans met 24u-pompstations vlak naast afritten. Is ook makkelijk in de zin dat je niet twee keer door een tolpoort hoeft.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 05 jan 2022, 0:19

Km357 schreef: di 04 jan 2022, 21:09 (..) Of dat allemaal legaal gebeurt is een andere vraag. Meubels of pakketjes vervoeren in een koeltransport is een lucratieve business in Europa.
Mwah, denk dat dat vroeger wel wat gemakkelijker was dan nu. Zeker in Frankrijk waar controle op vervoer, in het algemeen, een pak strenger is dan in NL..

Wat nog weleens gebeurt is dat men op zondagavond een paar uurtjes eerder de grens oversteekt, maar goed, daar zal de vraagsteller weinig last van hebben.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 05 jan 2022, 0:42

Coen Tunnel schreef: di 04 jan 2022, 19:11 En toch, als je fit genoeg bent en goed uitgerust aan zo'n rit begint, is rijden in de nacht best fijn. Het is dan doorgaans veel rustiger op de weg (alhoewel dat in juli/augustus op de Route du Soleil nog wel kan tegenvallen, zeker in de nacht van vrijdag op zaterdag).
Ik ben het met je eens dat wanneer je goed uitgerust bent, zo,n rit in de nacht heerlijk kan zijn. Maar hoeveel mensen zullen echt goed uitgerust zijn? Goed uitgerust en fit zijn vind ik pas wanneer je goed en toch een aantal uur geslapen hebt (6-8 uur). Ik denk dat de meeste mensen daar niet aankomen. (erg) Vroeg naar bed moeten in combinatie met gezonde spanning voor de vakantie, laat mensen vaak niet zo goed slapen. Je hoort hier en daar wel eens die verhalen van mensen die gewerkt hebben en de zelfde avond nog richting het zuiden vertrekken. Levensgevaarlijk, want je gaat mij niet vertellen dat je dan nog fris bent.

Zoals ik eerder zij ik vertrek meestal rond een uur of 2 a 3 in de nacht, Ik ga dan meestal rond 8 a 9 uur s'avonds slapen. Ik vind dat altijd het meest verschrikkelijke van de hele reis, omdat ik voor geen meter kan slapen. :lol: Ik merk dat vaak wel tijdens de rit dat ik dan maar weinig slaap heb gehad, dus ik kan me niet voorstellen dat andere dat niet hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jan 2022, 7:54

brytje008 schreef: wo 05 jan 2022, 0:42Ik ben het met je eens dat wanneer je goed uitgerust bent, zo,n rit in de nacht heerlijk kan zijn. Maar hoeveel mensen zullen echt goed uitgerust zijn? Goed uitgerust en fit zijn vind ik pas wanneer je goed en toch een aantal uur geslapen hebt (6-8 uur). Ik denk dat de meeste mensen daar niet aankomen. (erg) Vroeg naar bed moeten in combinatie met gezonde spanning voor de vakantie, laat mensen vaak niet zo goed slapen. Je hoort hier en daar wel eens die verhalen van mensen die gewerkt hebben en de zelfde avond nog richting het zuiden vertrekken. Levensgevaarlijk, want je gaat mij niet vertellen dat je dan nog fris bent.
Ik heb het ook wel eens gedaan, vrijdag na het werk een lange rit aanvangen. Het hangt van de lengte af hoe verantwoord dat is. Een paar keer ben ik naar Zwitserland of Noord-Italië gereden, maar dan kun je ook nog later op de avond vertrekken en dan kun je even thuis nog een paar uur rusten. Dan was het wel van belang dat ik de avond ervoor óók al een goede nachtrust heb gehad.

1300 km is dan weer net iets langer, en komt al bij het omslagpunt wat prettig is in één nacht. Het kan, maar het hangt van veel zaken af:
  • Hoe fit je bent.
  • Hoe veel rust je in de dagen ervoor hebt gehad => als je de dagen ervoor goed hebt geslapen is beter.
  • Of je gewend bent aan het rijden in het donker => ervaring helpt.
  • Of je gewend bent aan het rijden van lange afstanden => ervaring helpt, niet per se in het donker, maar puur het rijden van langere afstanden.
  • Of je gewend bent aan het rijden in het buitenland => je komt andere weginrichtingen tegen, andere landschappen, hellingen etc.
  • Weersomstandigheden => regen en mist zijn 's nachts heel vervelend. Maar een droge heldere nacht is top.
  • Wegkwaliteit => rijden over goede, brede wegen met weinig afritten, zoals de Franse tolwegen, is minder inspannend dan over drukke smallere wegen.
  • Maanstand => bij volle maan heb je simpelweg meer licht. Kun je zelf niet zoveel aan veranderen, maar ik heb gemerkt dat het nogal een verschil maakt.
Zoals ik eerder zij ik vertrek meestal rond een uur of 2 a 3 in de nacht, Ik ga dan meestal rond 8 a 9 uur s'avonds slapen. Ik vind dat altijd het meest verschrikkelijke van de hele reis, omdat ik voor geen meter kan slapen. :lol: Ik merk dat vaak wel tijdens de rit dat ik dan maar weinig slaap heb gehad, dus ik kan me niet voorstellen dat andere dat niet hebben.
Ik ben zelf bijna nooit midden in de nacht vertrokken voor een heel lange rit. Juist omdat je dan toch niet heel veel kan rusten, en je eigenlijk al vermoeid vertrekt.

Veel vaker ben ik 's avonds om 22:00-23:00 uur vertrokken, of nog eerder, en dan trek je je dag wat langer door. Mits je de dagen ervoor goed geslapen hebt (en dat is wel redelijk te plannen) is dat goed te doen. Uiteraard ben je op een gegeven moment wel wat moe. In zulke gevallen parkeerde ik dan de auto bij de eerstvolgende verzorgingsplaats, ging de stoel naar achteren en zette ik de wekker van mijn telefoon ruim een half uur later, en ging ik kort slapen. Na het slapen even een korte pauze maken bij het tankstation, even plassen en wat te eten/drinken halen, en daarna weer door.

Andere tips:
  • Zorg dat je altijd wat te drinken onder handbereik hebt. Liefst water, of frisdrank zoals cola. Energydrink zoals Red Bull werkt ook wel, maar niet onbeperkt, en het kan er voor zorgen dat je slechter slaapt als je een slaappauze neemt.
  • Zorg dat je ook eten onder handbereik hebt, en dan ook verschillende soorten (zoet, hartig), voor waar je maar trek in hebt. En dan zaken die makkelijk achter het stuur te eten zijn. Denk aan appels, koekrepen (zoals bv. Snelle Jelle), Bifi-worstjes, eventueel belegde broodjes die je per stuk in een zakje hebt verpakt. Geen koekjes die kruimelen, of chips, of ander spul wat lastig eten is. Ik reisde altijd met mijn vriendin en had een tas met eten en drinken midden op de achterbank staan, zodat ik er ook tijdens het rijden met mijn rechterhand bij kon, ook als zij sliep. Ik had vaak ook een pak zoute dropjes (maar daar moet je van houden); dat kan ook even een oppepper geven met de salmiak die erin zit.
  • Kauwgom kauwen kan ook helpen om je wakker te houden. De muntsmaak kan (net als de hierboven genoemde salmiak) ook een kleine oppepper geven.
  • Zet de airco aan. Ook 's nachts. Hoeft niet heel hard, mag gerust op de zachtste stand, maar de toestroom van frisse lucht helpt om wakker en alert te blijven. Je passagiers trekken maar een trui aan, of gebruiken een dekentje. ;)
  • Zorg voor comfortabele kleding en schoenen.
  • Stop bij voorkeur om de ca. 2 uur, en vaker indien nodig. Luister naar je lichaam: als je merkt dat je vermoeid raakt, neem dan een pauze, ook al ben je pas een half uur eerder gestopt. Als het niet gaat, dan gaat het niet. Regelmatig stoppen (om de ca. 2 uur) helpt om de rit vol te houden, even de benen te strekken, even een frisse neus te halen, en om een bepaald ritme in je nacht te houden. Je knipt het op in stukjes van 2 uur. Bovendien geeft het je de gelegenheid om het eerste punt makkelijk vol te kunnen houden; persoonlijk drink ik op nachtelijke ritten redelijk veel, en dan zul je zo nu en dan toch een plaspauze nodig hebben.