Het is een mooi voorbeeld van twee verschillende benaderingen. België pragmatisch: 1) het volume moet in deze range zitten 2) en qua toon hierbij passen. Succes verder. Nederland technocratisch: 1) we hebben tot achter de komma uitgezocht welke tonen het beste zijn en op welk volume en 2) dat staat uitgeschreven in dit document van 18 pagina's dat onderdeel is van de aanbesteding. En oh wee als je er 0,1% van afwijkt.

Geen NL sirene
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Geen NL sirene
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader

Overigens mag van mij de Italiaanse versie van de ambulance in Nederland worden ingeburgerd. Nog een stuk duidelijker.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- 2x2 autosnelweg
Die pragmatische benadering is ook gemaakt vanuit een budgetair standpunt. Het geeft de korpsen toch enige vrijheid qua materiaalkeuze en niet alles moet alle 5 jaar naar het containerpark gezeuld worden omdat de overheid weer nieuwe normen uit de hoed getoverd heeft. Bv in Brussel staat men ervoor bekend bij de lokale Politie en enkele Federale afdelingen om oude sirenes te blijven hergebruiken. Je hoor daar oude Federal Signal's rondtoeren op nieuwe voertuigen.
Link
In Antwerpen staat men er dan eerder voor bekend een eigen weg in te slaan en het nieuwste van het nieuwste uit te rollen
Link
Link
In Antwerpen staat men er dan eerder voor bekend een eigen weg in te slaan en het nieuwste van het nieuwste uit te rollen
Link
-
- verkeersader
Inmiddels weet ik de sirene die ik bedoelde, het gaat om de brandweerwagen van dr,ik vermoed, landmacht.
Vandaag weer gehoord, Tilburg centrum en gelijk het kenteken bekeken: LM-14-22, deze komt niet in de database van kentekens voor. LM is volgens mij LandMacht. Alleen waarom heeft de brandweer van de LM een andere sirene?
Iemand die dit kan uitleggen én bevestigen?
Vandaag weer gehoord, Tilburg centrum en gelijk het kenteken bekeken: LM-14-22, deze komt niet in de database van kentekens voor. LM is volgens mij LandMacht. Alleen waarom heeft de brandweer van de LM een andere sirene?
Iemand die dit kan uitleggen én bevestigen?
-
- verkeersader

-
- verkeersader

En komen niet op een kenteken voor andere voertuigen.
-
- verkeersader

Het is natuurlijk wel handig voor iedereen als nummers niet overlappen, en als het voor de gemiddelde persoon gewoon hetzelfde soort kenteken lijkt. Dat is dus de reden dat er wel bepaalde reeksen gereserveerd zijn voor defensie die netjes in de gewone reeksen passen.
-
- 2x3 autosnelweg
Bij de invoer van de geel met zwarte kentekenplaten is overwogen voor voertuigen van Defensie registratieplaten (uitgevoerd als kentekenplaten), die platen in rood met zwart opschrift uit te voeren. Dat ging om mij onbekende redenen niet door. Waarschijnlijk had het met de leesbaarheid te maken, vooral in het donker.
Toen de blauw met zwarte kentekenplaten voor taxi's werden ingevoerd, is er opnieuw naar gekeken, maar opnieuw werd het niet doorgevoerd.
Toen de blauw met zwarte kentekenplaten voor taxi's werden ingevoerd, is er opnieuw naar gekeken, maar opnieuw werd het niet doorgevoerd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- verkeersader

Overigens waren voor 1951 de platen defensie oranje(rood) met zwarte letters. In het militair museum in Soesterberg staat er een motor met zo'n plaat bijvoorbeeld.
-
- stadsweg
Laatst zag ik in Brussel een voertuig (camionette genre Volkswagen Caddy) van de MIVB met zwaailichten rijden, die had dezelfde sirene als in Antwerpen. De zwaailichten waren zo'n LED-balk vooraan op het dak.
-
- 2x4 autosnelweg