Katwijk - Gerlos

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

geronimo
zandpaadje

Katwijk - Gerlos

Bericht door geronimo » di 11 jan 2022, 14:57

Zaterdag 22 januari vertrek ik met de auto ‘s morgens vroeg naar Gerlos.

Gepland: Utrecht - Arnhem - A3 - Frankfurt - Nürnberg - A9 - A99 - A8 - A93 en dan de A12 in Oostenrijk.

Kan ik bijzondere dingen verwachten?

Chris
Moderator

Re: Katwijk - Gerlos

Bericht door Chris » di 11 jan 2022, 15:08

Er zijn geen schoolvakanties, de hoeveelheid reizigers naar de wintersport is vermoedelijk toch wel substantieel lager dan normaal (dat lijkt in elk geval zo op basis van de berichtgeving).

Dus dan lijkt de kans op grote vertraging ook wel een stuk minder. Maar ja, Gerlos is wel één van de meest populaire gebieden en je zit daar wel in de massa naar het Zillertal. Dat stuk B169 liep voorheen vaak grootschalig vast. Maar alternatieven heb je op dat laatste stuk toch niet.

Je hebt wel een vignet nodig voor dat stukje A12 in Oostenrijk.

Wegwerkzaamheden in Duitsland zijn in de winter een stuk minder dan in de zomer. Je moet alleen niet per ongeluk via de A45 rijden want daar ontbreekt een brug. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jan 2022, 15:27

Oostenrijk schrikt buitenlandse toeristen af vanwege de verplichting tot het hebben van een boosterprik, voor zover ik weet telt een genezenverklaring van Covid niet mee in combinatie met 1 of 2 vaccinaties.

Is dat alles geen belemmering, dan geldt het advies van Chris.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 15:32

^^ PCR ook op het moment, al begrijp ik dat die verplichting snel weg zal vallen. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die gaan, als ik het zo hoor. Eens met gedachte van Chris. Sluiting A45 zorgt er mogelijk voor dat de A3 wat drukker is dan normaal (omdat die ook A45-verkeer moet opvangen), maar het is geen drukke dag.

Drukte tussen München en het Zillertal is niet te vermijden. Eigenlijk is dat een reden om niet al te vroeg te gaan rijden en eerder achter de massa aan te tuffen die het liefste op zaterdag al een middag op de piste heeft (of anders op zijn minst al tijdig ski’s huurt, boodschappen doet etc). Later op de dag wordt dat deel van de route veel rustiger. Rijd rond vijf of zes weg uit Nederland, doe eventueel boodschappen rond München (zit een fijne EDEKA kort naast afrit Garching-Süd op de A9) en kom laat in de middag aan.

Eens met Chris dat de winter niet het grote werkzaamheden-seizoen is, maar grote langjarige projecten gaan niet weg. De A3-A9 heeft toch wel wat hinderlijker spul tussen Würzburg en München. A61-A8 heeft er ook wel, maar minder, en is vanuit Katwijk geen heel vreemd alternatief. Niet een route die ik per se aanraad, maar het overwegen waard. Op papier een kwartiertje extra, wellicht net wat meer rust.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jan 2022, 15:37

Zeker moet je de A61 niet wegvlakken als bruikbaar alternatief. De stremming tussen grofweg Kerpen en Meckenheim is opgelost.
En dan kun je nog kiezen of je A6-A81-A8 doet of A5-A8.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 11 jan 2022, 15:45

waldo79 schreef: di 11 jan 2022, 15:27 Oostenrijk schrikt buitenlandse toeristen af vanwege de verplichting tot het hebben van een boosterprik, voor zover ik weet telt een genezenverklaring van Covid niet mee in combinatie met 1 of 2 vaccinaties.

Jawel, genezenverklaring telt wel mee

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jan 2022, 15:53

^^ Dat scheelt

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 15:56

waldo79 schreef: di 11 jan 2022, 15:37 En dan kun je nog kiezen of je A6-A81-A8 doet of A5-A8.
Of je door de hond wilt worden gebeten, of door de kat. A8 heeft een mega-Baustelle bij Pforzheim; de A6 is bal bij Heilbronn. Maar je kunt in de buurt van Hockenheim kijken wat er aan files staat en dan kiezen met een redelijke mate van zekerheid wat voor soort vertraging je zou oplopen op de twee routes.

Ik herhaal hier maar eens de waarschuwing van SnarfFlevoland, dat de grote witte informatieborden boven de weg nabij knooppunten maar matige informatie bieden. Kan best dat er bij Hockenheim/Walldorf iets staat van het slag "file op de A8, Stuttgart/München volg A6" zonder dat die route op dat moment echt sneller is - of dat er niets wordt gemeld terwijl er toch echt een file staat die wel een aanpassing in je rijroute waard is. Kortom, luister verkeersinformatie van de SWR of kijk op Google Maps hoe de vlag erbij hangt!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jan 2022, 16:00

Oef, tja dan valt het niet mee. Maar er zijn nog wel wat mogelijkheden om te wisselen tussen de A61 en de A3.
Bij Keulen, Koblenz of ten hoogste bij Bingen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 16:22

^^ Zo is het. Maar als je feitelijk de keuze hebt tussen grote werkzaamheden bij Pforzheim, bij Heilbronn of op meerdere plekken tussen Würzburg en München - je komt er toch niet omheen. Hoewel het weinig zegt over de intensiteit van een Baustelle, houd ik het er maar op dat bij de beide routes over Stuttgart (A5-A8 én A6-A81) op een Google Maps-kaart ruim minder werkzaamheden-icoontjes staan dan bij routes over Nürnberg.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » di 11 jan 2022, 17:33

Let vooral even op het weer. Bij flinke sneeuwval kan het flink bal zijn op de Gerlospaß. Hou daar dan rekening mee. Met droog weer is het geen enkel probleem.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 13 jan 2022, 15:33

^^
Bij slecht weer heeft de A61 een grotere kans op sneeuw dan de A3. Kan ook meespelen in je keuze...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jan 2022, 16:37

^^ Ik gok dat je dan echter niet doelt op de A61 zelf (die redelijk dichtbij de A3 loopt), maar op het vervolg van die A61-route over Stuttgart-München? Dat klopt omdat die laatste hoger ligt dan de A3-A9 over Nürnberg. Je gaat daar naar rond de 800 meter en blijft dan tot München nog lang rond 500 meter hangen. A3-A9 ligt lager, je komt daar eigenlijk maar zelden in de buurt van 500 meter.

Dus in die zin kun je over Stuttgart sneller in de sneeuw terecht komen, omdat het bij Nürnberg dan nog regent terwijl neerslag op de hogergelegen A8 valt als sneeuw.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 13 jan 2022, 17:54

^^
Ik doelde eigenlijk wél op de A61 zelf. In mijn beleving heeft die hogere delen dan de A3. Maar dat kan ik natuurlijk bij het verkeerde eind hebben...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » do 13 jan 2022, 18:30

waldo79 schreef: di 11 jan 2022, 15:27 Oostenrijk schrikt buitenlandse toeristen af vanwege de verplichting tot het hebben van een boosterprik, voor zover ik weet telt een genezenverklaring van Covid niet mee in combinatie met 1 of 2 vaccinaties.

Aangezien Nederland als 'virusvariantstaat' is geclassificeerd vanwege Omikron, is het voor Nederlandse reizigers verplicht om 3 vaccinaties én een PCR-test van maximaal 48 uur oud te hebben op het moment dat je de grens over gaat. Houd er rekening mee dat er grenscontroles zijn aan de Oostenrijkse grens en de Nederlandse kentekens strenger gecontroleerd worden. Mocht je niet voldoen aan de voorwaarden moet je 5 dagen in quarantaine op de plek van bestemming. Genezenverklaringen (niet ouder dan 9 maanden) gelden ook. Let op dat de geldigheid van je QR-code vanaf 1 februari verkort wordt naar 6 maanden.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jan 2022, 19:29

T-hijs schreef: do 13 jan 2022, 17:54 Ik doelde eigenlijk wél op de A61 zelf. In mijn beleving heeft die hogere delen dan de A3. Maar dat kan ik natuurlijk bij het verkeerde eind hebben...
Dat heb je zeker niet, maar het zou me verbazen als dat vaker dan eens per jaar tot situaties leidt waarin je sneeuw hebt op de A61 en regen op de A3.

De A61 zoekt wat meer de hoogte op dan de A3 en is op die hoogtes minder geaccidenteerd dan de A3, die volgens Reichsautobahn-principe veel meer omhoog en omlaag gaat. Eindresultaat is wel dat de A3 wat lager blijft: hij tipt zowel in het Westerwald als in de buurt van Idstein de 400 meter net aan, maar meestal zit hij op een 250-350 meter. Terwijl de A61 in de Hunsrück veel tussen 400 en 500 meter zit (hoogste punt bij Pfalzfeld, 529 meter). Maar veel meer dan een graad zal dat nooit schelen, dus kans dat je dan nét in de sneeuw zit is nogal beperkt. In ieder geval kleiner dan bij een A3-A8-keuze. En de A3-hellingen tussen Köln en Frankfurt zijn bij minder weer -en zeker bij sneeuw- natuurlijk ook wel een ding op zichzelf...

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » do 13 jan 2022, 21:57

@etienne Wordt de QR code in Oostenrijk echt nog maar 6 maanden geldig na 1 feb? Ook alweer een land dus wat je kan overslaan in de zomer, als dat zo blijft. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 13 jan 2022, 22:21

^^
Kijk in de reisapp van de overheid, of op de site van de ANWB, of... of... of... Dan kun je het allemaal zelf nazoeken.

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » zo 16 jan 2022, 16:38

Bedankt allen!

Ik en mijn reisgenoten zijn alleen geboosterd en gaan vrijdag voor een PCR-test.

Ik zal hier na mijn reis even een verslagje schrijven.