Vanuit Nederland naar Inzell (D)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
stadsweg

Vanuit Nederland naar Inzell (D)

Bericht door Stefanuzz » di 18 jan 2022, 23:23

Aankomende zondag start in Inzell (D) de jaarlijkse Inzeller Ballonwoche waar mijn vrouw en ik dit jaar voor het eerst een team gaan ondersteunen. We trekken dus zelf ook die kant op met de auto en willen zaterdag rond een uur of 4 - 5 gaan rijden, zodat we er halverwege de middag / eind van de middag zijn. Vertrekken vanuit Wezep biedt volgens de routeplanners verschillende opties. Aangezien ik in Duitsland zelf zelden verder ben geweest dan het Ruhrgebiet en een enkele keer naar Osnabrück, leek het mij wel leuk om jullie om advies te vragen.

De drie routes:
- Wezep - Arnhem - Duisburg - Keulen - Frankfurt am Main - Neurenberg - München - Inzell (901 km / 9 uur 33 min)

Afbeelding

- Wezep - Arnhem - Oberhausen - Dortmund - Kassel - Schweinfurt - Bamberg - Neurenberg - München - Inzell (943km / 10 uur 4 min)

Afbeelding

- Wezep - Hengelo - Oldenzaal - Osnabrück - Bielefeld - Paderborn - Kassel - Schweinfurt - Bamberg - Neurenberg - München - Inzell (918km / 10 uur 5 min)

Afbeelding

Even afgezien van de half uur extra reistijd, op welke van bovenstaande routes is het het fijnst rijden? In mijn ogen is dat: minder vrachtverkeer, wat afwisseling in de landschappen en fijne wegen om over te rijden. Ik reken de N35 tussen Zwolle en Almelo dan even niet mee, daar kan ik wel mee leven. ;) De ballonvaarder die al veel vaker die kant op is geweest raadt de tweede route aan via Arnhem - Oberhausen - Dortmund richting Kassel, maar als ik het Ruhrgebiet kan mijden is dat toch beter (ook al is het een zaterdag)?

Kunnen we rond München nog veel vertraging verwachten? Ik begrijp dat het daar altijd een drama is overdag? Uiteraard zal het een en ander ook afhangen van het weer. Zoals het er nu naar uit ziet gaat er in het zuiden van Duitsland vanaf donderdag tot zondag aardig wat sneeuw vallen, dus ik ga de verkeersinformatie ook goed in de gaten houden.

Alvast bedankt voor jullie tips!

(P.s. voor de weerliefhebbers, de directe model output van het Europese weermodel voor Inzell in de spoiler hieronder ;))
SPOILER: TOON

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Vanuit Nederland naar Inzell (D)

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jan 2022, 23:35

Ik zou persoonlijk zonder meer voor route 3 gaan, maar die heb ik alleen in de lente/zomer gereden, nooit in de winter.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 18 jan 2022, 23:38

Er is nog een vierde route die wat mij betreft serieus kan worden meegewogen:
Wezep - Arnhem - Köln - Mainz - Karlsruhe - München - Inzell.
917 km, 9 u. 43 m.

Ikzelf zou, puur op basis van gevoel, niet over Kassel rijden als er sneeuw wordt verwacht, maar misschien wordt dat gevoel wel gelogenstraft door feiten van anderen.

Verder hoef je denk ik niet veel vertraging in het Ruhrgebied te verwachten op zaterdagmorgen, maar hoe het met werkzaamheden zit tussen Oberhausen en Köln weet ik niet. München is altijd weer afwachten. De ene keer vlieg je er voorbij, de andere keer ben je twee uur bezig om van west naar oost te komen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 18 jan 2022, 23:42

De eerste route zal normaal de snelste zijn en is het beste uitgebouwd. Werkzaamheden vallen in de winter ook best mee.
De tweede en derde zijn ook best prima en vanaf de A44 tot Nürnberg landschappelijk best aardig, maar de tweede lijkt me teveel om, om het echt waard te zijn zo in de winter buiten de vakanties.
Ik zou voor 1 gaan normaal gesproken (maar dat is dan ook erg bekend terrein) of voor de afwisseling eens 3, de route van Thijs is objectief ook prima maar niet mijn persoonlijke favoriet.

Als je landschappen leuk vind zou je dan ook de A7 door kunnen rijden en bij Ulm de A8 kunnen nemen. Via de route van Thijs pak je dan ook de Albaufstieg mee

München zal wel meevallen, hoop spookverhalen van mensen die dat op zwarte zaterdag, maandagochtend of vrijdagmiddag proberen, maar het valt anders echt wel mee hoor. Via de A8 zou ik overigens de binnenring nemen, niet de A99.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 18 jan 2022, 23:45

De BAB3 is de route naar Wenen en verder. Om deze reden is deze autobahn op veel stukken beter uitgebouwd maar ook een stuk drukker.

Verder is tussen Würzburg en Regensburg prijsschieten met Baustellen.
Kan je wel zeggen dat je Coen z'n avatar bezocht hebt :p

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 18 jan 2022, 23:47

Vergeten, als je via de A8 naar München gaat, Schloss Nymphenburg is best leuk om eens te zien.

Qua rijden handiger is, als je gewoon door wilt, A8 - A99 - A96 - B2R (let op camera's!!) - A995
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 18 jan 2022, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 18 jan 2022, 23:47

T-hijs schreef: di 18 jan 2022, 23:38 Er is nog een vierde route die wat mij betreft serieus kan worden meegewogen:
Wezep - Arnhem - Köln - Mainz - Karlsruhe - München - Inzell.
917 km, 9 u. 43 m.
Ikzelf zou, puur op basis van gevoel, niet over Kassel rijden als er sneeuw wordt verwacht, maar misschien wordt dat gevoel wel gelogenstraft door feiten van anderen.
Hmm, die vierde route komt nu opeens ook tevoorschijn in Google Maps, grappig. :lol:

Afbeelding

Op zaterdag lijkt - volgens de weermodellen - een neerslaggebied af te zakken vanuit het noordwesten naar het zuidoosten. Dit neerslaggebied volgt een beetje de route via Osnabrück / Kassel / Neurenberg. Ook de routes via het Ruhrgebiet en dan via Frankfurt am Main / Neurenberg komen op een bepaald moment in het neerslaggebied terecht. De vierde route via Karlsruhe lijkt het grootste gedeelte van de rit neerslagvrij te zijn. Hier de neerslagkaartjes van de recente uitdraai van het Amerikaanse weermodel GFS:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik dit zo bekijk zit er vooral op de route via (Osnabrück en) Kassel een stuk waarbij regen ook overgaat in sneeuw. Dat is misschien toch wel onnodig link om in te gaan rijden als de alternatieve route via Karlsruhe neerslagvrij is. Ik ben niet persé bang aangelegd voor wat betreft sneeuw, ik heb genoeg in de sneeuw gereden de afgelopen jaren om er in mijn ogen wel ervaring mee te hebben, maar ik weet ook dat zo'n overgangsgebied tussen regen en sneeuw link kan zijn.

Toch die vierde optie maar als serieuze optie gaan beschouwen dan als de weerkaarten deze gang van zaken blijven laten zien.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 18 jan 2022, 23:51

^^ De A8 ligt volgens mij wel hoger, dus dat gaat niet noodzakelijk veel helpen.

Neem drukkere wegen, daar blijft het wegdek langer/beter schoon en is naar mijn ervaring ook de winterdienst beter.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 jan 2022, 10:12

Route over Kassel komt volgens mij maar weinig boven de 500 meter, waar de A8 de 800 aantipt. Maar de A7 heeft natuurlijk wel een behoorlijk heuvelachtig stuk ten zuiden van Kassel, met bochten en hellingen. Dat was altijd vrij berucht bij winterse omstandigheden, met vrachtwagens die niet omhoog kwamen enzo. Nou valt dat tegenwoordig wel mee, maar het zijn natuurlijk wel de plekken waar als eerste incidenten gebeuren bij sneeuw en dan krijg je de files erbij (bij Parijs sluiten ze tegenwoordig bij slecht weer de enigszins vergelijkbare N118 dan zelfs preventief af).

Nou goed, de Albaufstieg op de A8 heeft dat probleem natuurlijk ook. Voordeel is dat dat maar om een paar kilometer gaat, waar het lastige stuk in de A7 langer is. Dus grotere kans op ellende.

Het voelt naar mijn gevoel trouwens nog wel wat vroeg in de week om al stellig te zijn over de vraag waar precies neerslag gaat vallen en of dat regen dan wel sneeuw gaat zijn. Later in de week kun je die beslissing met wat meer zekerheid nemen.

Voor de rest is het belangrijkste over de routes wel gezegd. Weersinvloed daargelaten zou ik normaal gesproken voor route 3 kiezen. Met daarbij de vraag hoe je van Wezep naar Twente wilt rijden. N35 of A50-A1 maakt volgens Google in tijd nul verschil, maar je wordt naar de N35 geleid. Kan me zomaar voorstellen dat je tóch de gemaksoptie buitenom pakt, maar dat is persoonlijke smaak. En over files bij München: zorg dat je er niet al te vroeg bent. Later op de middag wordt dat rap minder, en jij hoeft maar een klein stukje achter München te zijn...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 19 jan 2022, 10:37

Hoe is het eigenlijk met de A7 ten zuiden van Würzburg? Zijn de werkzaamheden daar al klaar? Ik vond dat afgelopen zomer een drama...

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 19 jan 2022, 13:10

Pino schreef: wo 19 jan 2022, 10:12Het voelt naar mijn gevoel trouwens nog wel wat vroeg in de week om al stellig te zijn over de vraag waar precies neerslag gaat vallen en of dat regen dan wel sneeuw gaat zijn. Later in de week kun je die beslissing met wat meer zekerheid nemen.
Ik volg de weermodellen de laatste week al bijna elke dag elke run, het beeld wat er geschetst wordt is behoorlijk consistent voor zaterdag bij de diverse modellen. Maar uiteraard wordt het pas echt duidelijk als het in de berekeningstermijn van de hoge resolutie weermodellen vallen, dat geeft vanaf vanavond / morgen in mijn ogen wel een definitief beeld om te bepalen wat de route wordt.
Pino schreef: wo 19 jan 2022, 10:12Voor de rest is het belangrijkste over de routes wel gezegd. Weersinvloed daargelaten zou ik normaal gesproken voor route 3 kiezen. Met daarbij de vraag hoe je van Wezep naar Twente wilt rijden. N35 of A50-A1 maakt volgens Google in tijd nul verschil, maar je wordt naar de N35 geleid. Kan me zomaar voorstellen dat je tóch de gemaksoptie buitenom pakt, maar dat is persoonlijke smaak.
Ik ervaar de N35 over het algemeen buiten de spits niet als een hele vervelende weg. Het 'voordeel' aan de N35 is dat het mij minder kilometers kost richting Twente en ook minder brandstofverbruik. Sinds de verbouwing op de A1 begon ben ik eigenlijk alleen nog maar over de N35 richting Twente gegaan.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 19 jan 2022, 14:06

Kan het dan niet vanuit Wezep uit om via Heerde - A50 - A1 te doen ten opzichte van de N35?

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 19 jan 2022, 14:21

Oh ja zeker wel hoor, dat is ook een prima route maar is wel iets langer. En aangezien ik een lease auto heb met niet onbeperkt aantal te rijden kilometers per jaar, is de kortere route soms verleidelijker. :lol: Maar met deze vakantie maakt het mij niet zo heel veel uit.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 jan 2022, 14:55

T-hijs schreef: wo 19 jan 2022, 10:37 Hoe is het eigenlijk met de A7 ten zuiden van Würzburg? Zijn de werkzaamheden daar al klaar? Ik vond dat afgelopen zomer een drama...
Volgens het Baustelleninformationssystem is daar vandaag een dag-Baustelle, maar verder niets. Tussen Kassel en Würzburg wel meer werkzaamheden.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 19 jan 2022, 15:09

En op de A8 bij Pforzheim? Daar rijdt het ook al de hele dag langzamer vanwege werkzaamheden (+15 min). Is dat nog iets om rekening me te houden als we de route via Karlsruhe volgen?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 jan 2022, 15:58

De A8 bij Pforzheim zijn grote werkzaamheden die nog wel een paar jaar gaan duren. Dus grote kans dat die vertraging op zullen leveren wanneer je in de buurt zijn. Maar daar is een eenvoudige fix voor: in de buurt van Mannheim/Ludwigshafen kijken of er vertraging is en zonodig over A6-A81 naar Stuttgart rijden. Is maar tien kilometer extra (en sowieso de bewegwijzerde route naar Stuttgart). Zou je aanraden hiervoor te checken met Google Maps oid, niet puur te varen op verkeersinformatie en de informatie boven de weg.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 20 jan 2022, 20:20

Nou het is nu al een zooitje in het Salzburgerland, onder andere de A8 afgesloten vanwege vastzittende voertuigen en sneeuwruimwerkzaamheden wat ik zo lees bij BR.de verkeersinformatie. Dat wordt wat a.s. zaterdag als er nog meer sneeuw verwacht wordt. :lol:

Afbeelding
A8 München Richtung Salzburg
in Höhe Traunstein/Siegsdorf-Ost ein Unfall(19:34)

Sperrung
Die A8 Salzburg Richtung München ist in Höhe des Grenzübergangs Bad Reichenhall gesperrt, dort sind Schneeräumfahrzeuge im Einsatz. Wegen der winterlichen Straßenverhältnisse ist bis zum Ende der Schneeräumung zwischen Bad Reichenhall und Neukirchen keine Einreise nach Deutschland möglich!(19:59)

Sperrung
A8 Salzburg Richtung München
zwischen Bad Reichenhall und Neukirchen Sperre wegen mehrerer querstehender Fahrzeuge, der Verkehr wird abgeleitet. Es gibt eine Umleitung über die U4(20:02)

Sperrung
A8 Salzburg Richtung München
zwischen Traunstein/Siegsdorf-Ost und Bergen Sperre wegen mehrerer liegengebliebener Fahrzeuge(19:27)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jan 2022, 20:23

Het tracé van de A8 is ook suboptimaal met scherpe bochten en hellingen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 20 jan 2022, 20:41

^^ Dat helpt zeker niet mee nee. Maar dan nog, als je een gigantische bak sneeuw krijgt maakt het allemaal niks meer uit en is het sowieso waardeloos.
Ik zou, gezien de modellen die je toont, erop gokken om vroeg te zijn, misschien ben je een te grote hoeveelheid sneeuw voor. Als ik afga op wat ik op Windy zie denk ik zelf dat het wel los loopt, maar ik ben geen meteoroloog.
Verder zou ik adviseren om niet teveel te experimenteren maar "gewoon" route 1 nemen als daar geen andere weers of verkeers indicatie voor komt. Dat is op zich het meest rechttoe rechtaan qua rijden, met name in het zuiden waar je het meeste risico loopt op veel sneeuw. ja, het begin zijn drukkere wegen dan de route via Bielefeld, maar zo vroeg op de zaterdag heb je daar geen last van.

Als het echt pet is, overweeg evt in München te slapen en de rest zondagochtend vroeg te rijden, ook als het dan sneeuwbedekt is kun je dat dan waarschijnlijk in relatieve rust gewoon op het gemakje doen. En je voorkomt dat je doodmoe en hongerig vast komt te staan. Zorg ook voor wat water en eten in de auto en met name in het zuiden voldoende brandstof, kleine moeite en waarschijnlijk niet nodig, maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Bij de Messe in München Riem (niet Messe invoeren in Navi, maar Riem-Arcaden) zijn een aantal hotels, dat is min of meer aan de goede kant van de stad wat je reis betreft en van daaruit is de afstand naar de binnenstad ook niet zo'n heisa, mocht je daar in de avond naartoe willen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jan 2022, 20:57

Kijk, dat zijn nu tips van kenners :)<>:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 jan 2022, 21:25

duikgek89 schreef: do 20 jan 2022, 20:41 Bij de Messe in München Riem (niet Messe invoeren in Navi, maar Riem-Arcaden) zijn een aantal hotels, dat is min of meer aan de goede kant van de stad wat je reis betreft en van daaruit is de afstand naar de binnenstad ook niet zo'n heisa, mocht je daar in de avond naartoe willen.
Zelf wel eens (gepland) in Motel One gezeten in Garching. Direct aan de A9, naast een U-Bahnstation. Kan me verder alleen maar aansluiten bij de tips van Duikgek.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jan 2022, 12:45

duikgek89 schreef: do 20 jan 2022, 20:41Bij de Messe in München Riem (niet Messe invoeren in Navi, maar Riem-Arcaden) zijn een aantal hotels, dat is min of meer aan de goede kant van de stad wat je reis betreft en van daaruit is de afstand naar de binnenstad ook niet zo'n heisa, mocht je daar in de avond naartoe willen.
Ik heb daar zelf twee jaar geleden bij de Ibis Styles gezeten. Die zit vlakbij afrit 2 van de A94. Prima locatie, je rijdt zo de snelweg weer op.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 21 jan 2022, 20:56

Ik heb afgelopen zomer Salzburg - Braunau am Inn - Landshut - Regensburg - Nürnberg gereden omdat ik de A8 en A9 graag wilde vermijden op een zondag in augustus. Was op zich best redelijk te rijden, wegen op dat traject zijn redelijk uitgebouwd. Als de A8 hopeloos is is dat eventueel ook nog te overwegen, eventueel met overnachting in Landshut, wat bijkomend een prachtige stadje is.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » za 22 jan 2022, 22:20

We zijn vanochtend vertrokken om 04.45u en kwamen vanmiddag om 15.15u aan in Inzell. We hebben toch de route via Osnabrück, Kassel, Würzburg, Neurenberg en München gereden. Het was zeker tot aan Neurenberg goed te doen. De route met name nabij Kassel was gaaf om te rijden, heerlijk technisch stuk waar je echt plezier haalt uit het rijden op de autobahn. De hoogteverschillen in combinatie met het geslinger, heerlijk.

Vanaf Neurenberg werd het erg druk. We hebben behoorlijk veel files gehad, maar nauwelijks echt stukken waar we helemaal stil stonden. Veel optrekken en daarna weer keihard remmen. :lol: Héél veel linksplakkers (rijstrook 1 + 2 / nauwelijks op rijstrook 3 + 4 verkeer). Desondanks 'maar' 1,5 uur vertraging gehad ten opzichte van de planning, dat viel mij nog enorm mee samen met de pauzes.

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste stuk vanaf München op de A8 was het ook weer genieten met veel sneeuw rond de snelweg en ook op de snelweg zelf werd het wel wat slechter. Eenmaal bij Siegsdorf het OWN op was het ook gelijk een stuk slechter. Heerlijke winterse condities.

Voor de liefhebbers wat plaatjes in de spoiler van Inzell eind van de middag. Naar schatting is er vandaag zo'n 50 - 70 centimeter sneeuw gevallen, het sneeuwt nu nog door en naar verwachting stopt het pas rond zondag eind van de ochtend met sneeuwen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ViggenneggiV
polderweggetje

Bericht door ViggenneggiV » di 22 feb 2022, 23:41

Mooie reistijd onder de weersomstandigheden!

Altijd weer een feest en heerlijk gevoel eens van de a99 de a8 opgedraaid en de Alpen opdoemen. Hoewel het kan spoken op de A8 van Kreuz Inntal tot aan Salzburg: veel 2x2, reliëf en soms geen vluchtstroken.

Persoonlijk rijd ik vaak (vanuit Zuid Nederland) via de a61 naar Kreuz Kerpen en dan via Keulen naar Frankfurt en kijk dan afhankelijk van de verkeerssituatie of ik de A3 blijf volgen naar Würzburg/ Neurenberg of dat ik afzak via Darmstadt naar de A6 en daar via Pforzheim rijd, of stukje A6 en dan afdalen naar Stuttgart (of A6 verder volgen tot aan Neurenberg of eerder eraf richting Ulm).

Het heerlijke van het rijden in Duitsland is de vele keuzes die er zijn. Stau-informatie op de radio, anticiperen und kommen Sie gut an!

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 08 nov 2022, 23:52

Ook komende januari zijn wij weer van plan om af te reizen naar Inzell, dus bij deze blaas ik even wat stof van dit topic af.

Half oktober zijn mijn vrouw en ik ouders geworden van een prachtige zoon. Dat weerhoudt ons echter niet om in januari met z'n drieën die kant weer op te gaan. Voor de liefhebbers, hier een uitgebreid verslag van afgelopen januari.

Afbeelding

Het idee is dat we weer dezelfde route gaan rijden als afgelopen jaar, maar dat we het nu in twee etappes doen. We willen op vrijdagochtend vertrekken en dan zaterdagmiddag aankomen. Gezien we op de vrijdag rijden, willen we de drukte van het Ruhrgebiet een beetje omzeilen en heb ik mijn zinnen weer gezet op dezelfde route als vorig jaar, die ons prima beviel.

Wezep - Hengelo - Oldenzaal - Osnabrück - Bielefeld - Paderborn - Kassel - Schweinfurt - Bamberg - Neurenberg - München - Inzell (918km / 10 uur 5 min)
Afbeelding

Ergens tussen Kassel en Neurenberg willen we overnachten. De vraag dit keer is: heeft iemand goede ervaringen met bepaalde overnachtingsadresjes / hotels vlakbij de snelweg op deze route?

Tips zijn wederom van harte welkom!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 nov 2022, 11:53

Bij Nürnberg/Feucht zit een Serways hotel direct aan de A9. Dat is wel richting noorden, maar je kan daar via de vele knooppunten daar makkelijk komen vanuit beide richtingen.

https://www.serways-hotels.de/nl/hotels ... feucht-ost

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 18 nov 2022, 11:59

^^
Ken je dat hotel zelf? Ik ben nog op zoek naar een hotel voor junior en mij, onderweg naar Oostenrijk... Heb nu iets in München gereserveerd, maar dat vind ik toch wat ver rijden op 1 januari...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 nov 2022, 12:02

Forumlid Luuk was er onlangs geweest en die was er erg tevreden over.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2022, 12:26

Dat Serways-hotel heeft op booking.com een beoordeling van 7,2 uit 10 en op Google Maps 3,9 uit 5. Dat zijn redelijke beoordelingen. Ik vergelijk zelf altijd beoordelingen; als het even kan hou ik 8 uit 10 (of 4 uit 5) aan als het binnen mijn budget valt, en anders zo hoog mogelijk. Beoordelingen op booking.com waardeer ik iets hoger, want die mensen hebben er daadwerkelijk overnacht; bij Google Maps weet je dat niet zeker. Ik ben zelden teleurgesteld in mijn hotelkeuzes.
Chris schreef: vr 18 nov 2022, 11:53 Bij Nürnberg/Feucht zit een Serways hotel direct aan de A9. Dat is wel richting noorden, maar je kan daar via de vele knooppunten daar makkelijk komen vanuit beide richtingen.

https://www.serways-hotels.de/nl/hotels ... feucht-ost
Vanaf de westelijke VZP is het via een weggetje onder de Autobahn door ook te bereiken, geen noodzaak om via knooppunten om te rijden: https://www.mapillary.com/app/?lat=49.3 ... ocus=photo

Voor iets meer en met betere beoordelingen (7,7 op booking.com; 4,2 op Google Maps) zou ik zelf de Mercure bij de afrit Fürth-Poppenreuth van de A73 overwegen. Via de A73 en de Frankenschnellweg door Nürnberg heen ben je dan ook vlot op de A9 richting zuiden. Maar goed, daar moet ik eerlijk bij zeggen dat ik zelf als het kan meestal bij Accor boek.

Bij afrit Erlangen-Tennenlohe zit een B&B Hotel langs de A3, dat is ook een goede keten (niet van Accor ;)) waar ik ook wel een paar keer heb overnacht. Maar niet in dat specifieke hotel. Scoort 7,7 op booking.com en 4,1 op Google Maps. Zit ook in dezelfde prijsklasse.

Bij afrit Erlangen-Zentrum langs de A73 heb je keuze uit NH, Holiday Inn Express en Novotel. Kijk voor dat soort locaties echter wel uit of er niet nog parkeerkosten bijkomen. Ontbijt is bij dat soort hotels doorgaans ook iets duurder (maar ook beter); ik weet dat Novotel kindvriendelijk is en kinderen onder de 16 vaak gratis op de kamer verblijven en ontbijten (check het op de website zelf; tip: lid worden van het loyaliteitsprogramma geeft nog eens 10% extra korting). Maar qua hotelprijzen lijk je bij hotels als NH, Holiday Inn Express en Novotel voor vergelijkbare prijzen iets meer comfort te hebben, met over het algemeen nog iets betere beoordelingen. Bij die Serways op de Raststätte kun je natuurlijk wel gratis parkeren. Qua locatie is de Serways direct bij de Raststätte natuurlijk ideaal, maar in principe is een hotel dichtbij een afrit ook een goede keuze en 's nachts iets rustiger dan een verzorgingsplaats direct aan de snelweg.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 18 nov 2022, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.