Leusden - Zell am See

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

red28
polderweggetje

Leusden - Zell am See

Bericht door red28 » do 20 jan 2022, 10:06

Laatste week februari sinds een aantal jaren weer eens naar de Oostenrijkse Alpen.
Wat is anno 2022 de fijnste route om te rijden met naar alle waarschijnlijkheid het minste fileleed in met name Duitsland?

Persoonlijk zit ik er aan te denken om over Kassel te rijden en dan via de A7 en A9 tot München te komen, dit om het zuidelijke vakantieverkeer uit Nederland te ontlopen! Geen idee hoe het op deze route zit met bau-stellen en dergelijke?

Hoor graag jullie ideeën? :top:

paolie
expressweg

Re: Leusden - Zell am See

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 10:57

^^ via Kassel-Bamberg-Nürnberg lijkt mij die week een verstandige keuze!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 jan 2022, 21:44

Zou nog best kunnen dat ik de vraagsteller tegen ga komen op de Zell am Seese piste, want wij kijken naar dezelfde week daar. Het lijkt me inderdaad zo'n week waarin er veel Duits verkeer naar de Alpen toegaat. En de regio's Midden en Zuid-Nederland hebben natuurlijk ook vakantie. Dus als je rijdt op het tijdstip dat iedereen gaat, zit je in de drukte van pak 'm beet Nederland totdat je de A8 verlaat. Alternatief Kassel heb ik daarom ook op mijn netvlies. Toch is het met Baustellen zo dat de A7 tussen Fulda en Würzburg er op dit moment meer heeft dan de A3.

Zelf heb ik het dusdanig gehad met de drukte vanaf München dat ik, naast route Kassel, nog iets anders overweeg. Namelijk lekker de A3 af naar Passau en dan binnendoor. Het is vanaf de A3 bij Passau nog 170 kilometer. Als ik daar drie uur voor reken, is dat wel zo ongeveer waar ik vanaf München ook op zou rekenen. Totaal aantal kilometers langer, maar het is misschien een aardiger einde van de reis en mogelijk niet eens echt veel langzamer? Iemand daar ervaring mee?

Overigens zeg ik dit met een vlug reisschema in mijn hoofd (dat mogelijk nog verandert) dat ik op vrijdag tot ongeveer Passau zou rijden, en er dan daarna een prettige ochtendrit van zou maken.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 20 jan 2022, 22:53

^^ Wij hebben op de terugweg weleens zoiets gedaan. Zeker langs Braunau am Inn, maar ik ben even niet meer helemaal zeker of we bij Passau de A3 op gereden zijn of dat we iets meer richting noord-west doorgestoken zijn.
In principe was dat een optie, maar we waren zeker niet de enigen die het probeerden. Geen files, maar het schoot ook voor geen meter op...

Wat we daarvoor deden en ook nu weer van plan zijn beviel veel en veel beter, maar raad ik alleen aan als het weer ok is:
Vrijdagochtend voor alle drukte en idioterie alvast richting Oostenrijk, je bent dan de drukte (en vooral ook het stresskippige opgefokte zenuwachtige gerommel en die k*thollanders) voor. Dan ergens aan de Oostenrijkse grens ongeveer slapen. Dan kun je op zaterdagochtend bijtijds het skigebied in (zie je de hele file de berg af komen, terwijl je bergop om pakweg 08:00 niet veel verkeer zult hebben) en al skiën. Op de laatste zaterdag in de ochtend alle zooi zoveel mogelijk in de wagen of bij appartement/hotel opslaan indien dat kan en daarna skiën tot 15:00 ofzo, dan laatste spullen inpakken, hapje eten en om 17:00 ofzo een keer weg. Je lacht je weer kapot als je de hele stoet in de file bergop ziet staan terwijl je filevrij de bergen uit gaat. Tot München is het dan wel wat druk maar tot nu toe nog altijd zo goed als filevrij, daarna kun je hele lange stukken lekker gang maken en haal je ook gemakkelijk een gemiddelde van 140 of meer (exclusief stops) zonder dat het extreem inspannend rijden is (wel geconcentreerd maar niet het trekken/duwen/kleven/klooien wat je overdag ziet. En je staat met 1 overnachting extra twee dagen meer op de latten, zelfs als dat dagen zijn waarop je niet heel gek wilt doen.

Familie van mij rijdt op de heenweg ook rustig vrijdagavond weg om zaterdagochtend om een uur of 5 a 6 in de Alpen te zijn,in de auto dan 3 uurtjes tukkie doen, ontbijtje eten en volgens de broodplanken (in hun geval, dwarse snowboarders sneeuwzitters! :mrgreen: ) eronder en de piste op. Vaak ontmoeten we elkaar dan bij het ontbijt, eten samen en gaan dan skiën.
Ik ben daar geen enorme fan van daar ik in de auto niet kan slapen, ook niet als mijn wederhelft haar best doet om ons over de Leitplanke heen het bos in te sturen :mrgreen:.
Zij gaan meestal met 2 ervaren bestuurders die ook onderweg in de auto een paar uur de ogen dicht kunnen doen, dan is de nacht toch een stuk minder lang.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 21 jan 2022, 6:25

^^
Iets soortgelijks heb ik drie jaar geleden gedaan, toen ik in de krokusvakantie met junior naar Maishofen ging. Vrijdagmorgen tegen 6 uur vertrokken, overnacht in Rosenheim en zaterdagmorgen door. Overigens heb ik de A93 toen gemeden en ben via Inzell gereden. Nagenoeg geen files. Wel druk op zaterdag, maar ook toen niet stilgestaan.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 jan 2022, 8:34

Bekende move, en in Salzburg zullen meer dan genoeg opties te vinden zijn. Heeft zelfs een mogelijk voordeel in de zin dat je dan richting Zell am See rijdt over de route Bad Reichenhall-Lofer waar niet heel veel wintersportverkeer zal rijden (tot het punt dat de route over Inzell er daar bijkomt). Maar goed, om maximale tijd op de piste is het me deze keer niet zo te doen. En bovenal ben ik wat huiverig voor de A9 op deze vrijdag. Daar de vorige keer in een gunstiger weekend al veel vertraging opgelopen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 feb 2022, 22:18

Ik groet jullie vanuit Salzburg. Ondanks veel natte sneeuw een prima trip gehad over Kassel, tot aan München. A9 viel deze keer bepaald mee, mijn vrouw meende daar nog even de 200 km/h aan te moeten tippen - dat het kán op de vrijdag, maar na welslagen van die missie snel weer terug naar normale snelheden. Wel twee files gehad rond Bamberg, die een klein halfuur zullen hebben gekost. Een kijkersfile (ongeluk waarvoor de A73-noord was gestremd), één Baustelle. Met drie stops in een uur of negen Amsterdam-München gereden; dat was bepaald redelijk. En met het soort rust dat ik had gehoopt van de route Kassel.

Vervolgens in München een hap gegeten, wat toch drukker stadsverkeer opleverde dan gehoopt (maar goed, de A99 stond ook vol). En vervolgens nog anderhalf uur onderweg geweest naar Salzburg: A8 is ook op vrijdagavond bal rond Irschenberg.

Nog wat laatste observaties: veel militairen op de weg in Nederland, maar ook op de Duitse A30. Zeer zichtbare marechaussee in Twente. Vanaf het moment van afslaan naar de A33 vrijwel niet meer gezien. Vond dat er op de A33 trouwens best veel vrachtwagens waren, had ik niet verwacht. En die mogen daar inhalen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 26 feb 2022, 4:30

^^
Fijne vakantie! En Salzburg is, zoals je zelf waarschijnlijk ook weet, de moeite van een kleine stadswandeling meer dan waard!
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 mar 2022, 20:22

Op de terugweg toch eens de doorsteek gewaagd vanaf Salzburg naar de A3. Of beter gezegd vanaf Bad Reichenhall: komend vanaf Lofer hebben we de B20 gereden naar Straubing oftewel de Blaue Route. 15.45 uur weggereden uit Zell am See, 18.00 uur aan tafel in Eggenfelden en na het eten nog een uur nodig gehad om tot Straubing te komen. Of je er nu mee wint ten opzichte van samen met iedereen naar en langs München te komen? Vermoedelijk weinig, maar het was een aangename rit met meer sfeer in de auto dan ik ooit langs Rosenheim-Irschenberg heb meegemaakt. Alleen al daarom zouden ze de A93 nog eens moeten completeren, al dan niet als B15 - voortaan met een ruime bocht om München heen …

Korte omschrijving van zuid naar noord. De eerste 20 kilometer ten noorden van de A8 rijd je feitelijk door randgemeenten van Salzburg, wat nog best wat verkeer oplevert. Daarna wordt de weg rustiger. Het was vrijdag einde middag, wat betekende nog maar weinig vrachtverkeer. Op zaterdagen zal het rustiger zijn, maar doordeweeks komt hier denk ik wel meer vrachtverkeer. Inhaalmogelijkheden zijn er dan niet superveel; mede door het heuvelachtige heb je maar zelden ruim genoeg overzicht om je beslissing te kunnen nemen. Dorpspassages heb je daarentegen niet veel. Tittmoning is een uitzondering: daar rijd je door een smalle poort met :F5: nog over een überschattig plein. Burghausen is vervolgens een wat grotere stad die je door de buitenwijken passeert en na een stukje dubbelnummering met de B12 langs Marktl ga je weer naar het noorden langs Eggenfelden. Vanaf daar is de B20 bepaald niet volledig 1+2, maar er liggen wel flinke inhaalstroken. Alle plaatsen worden nu feitelijk gebypassed en de aansluiting met de A3 is een volledig klaverblad.

Als je het eten wegdenkt een 3.15 uur gereden over 230 kilometer enkelbaans weg. Da’s in mijn boek helemaal geen slecht gemiddelde.