Toeristische autoroutebordjes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Toeristische autoroutebordjes

Bericht door Davy » zo 23 jan 2022, 9:24

Her en der kan je nog toeristische autoroutebordjes vinden van de ANWB, meeste in oldschoollook maar heb ook al redesignversies gezien. Worden deze nog onderhouden en nieuw geplaatst? Sommige routes zijn trouwens gensoverschrijdend, zoals hier bij Maldegem:

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Toeristische autoroutebordjes

Bericht door Willem » zo 23 jan 2022, 9:49

Was het niet zo dat ze vanwege milieurededenen niet meer geplaatst worden?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 23 jan 2022, 11:44

Drenthe had in het verleden een heel aantal toeristische autoroutes, volgens mij bestaan ze allemaal niet meer. Waarvan ik me het bestaan zo kan herinneren:
* Noordenveldroute
* Hondsrugroute
* Dr. Picardtroute (grensoverschrijdend)
* Energieroute Veen/Moor (grensoverschrijdend)

Ik heb wel eens zitten denken om al deze routes eens te verzamelen en in kaart te brengen, wellicht met een hedendaags toegankelijke versie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 23 jan 2022, 11:50

Het lijkt er overigens op dat de routebeschrijvingen van een aantal routes nog wel worden aangeboden door de ANWB, maar de borden al jaren geleden zijn verdwenen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 23 jan 2022, 11:54

Vroeger stonden die routes dacht ik ook beschreven in "Het beste boek voor de weg" dat door de ANWB en Reader's Digest werd uitgegeven. Die bruin-oranje versies uit de jaren '70

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 jan 2022, 11:55

In Zuid-Limburg wordt de Mergellandroute nog steeds met borden aangegeven, zoals hier: https://goo.gl/maps/toUcajSzT8FGQ8Ns9

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 23 jan 2022, 13:50

Op het hoogtepunt waren er best veel van dit soort routes, en was zo ongeveer elke regio van Nederland vertegenwoordigd. Al is er al decennia flink in gesnoeid, en zijn ze nu dus vrijwel allemaal verdwenen. Het zal ook wel niet meer in de tijdgeest passen om autogebruik te stimuleren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jan 2022, 14:34

Rene schreef: zo 23 jan 2022, 11:54 Vroeger stonden die routes dacht ik ook beschreven in "Het beste boek voor de weg" dat door de ANWB en Reader's Digest werd uitgegeven. Die bruin-oranje versies uit de jaren '70
Klopt :)
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 23 jan 2022, 17:56

^^ Dat boek bevat een aantal routes al niet meer...
Ik herinner me dat ik met mijn ouders in de jaren 1970 de volgende routes hebben gereden: Dr. Pickardt, Ommelander, Slinge, Hamaland, Mergelland, Midden-Veluwe.
En Rotterdamse Haven begin jaren 1990, met mij achter het stuur. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 23 jan 2022, 18:33

^^ De Midden-Veluweroute is ergens in de jaren ‘90 verdwenen. Ik kan me herinneren dat we toen nog zo’n papieren routebeschrijving van de ANWB hadden, maar de bordjes ter plekke waren weggehaald. Het was wel een bijzonder fraaie route, onder meer langs het Kootwijkerzand, over een weg die nu deels gesloten is voor gemotoriseerd verkeer.

Er waren er nog wel meer, die hier niet bij staan. Ik kan me de Taxandriaroute ten zuiden van Breda en deels in België herinneren. En de Dijk en Duin (?) route bij Den Helder. En de Utrechtse Heuvelrugroute, de Bollenstreekroute en nog een route op Goeree-Overflakkee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 23 jan 2022, 18:44

Ds79m schreef: zo 23 jan 2022, 18:33 de Bollenstreekroute
Ik geloof zelfs dat ze daar ieder voorjaar de bordjes plaatsten en na het seizoen weer weghaalden. :)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 23 jan 2022, 19:52

In 1996 heb ik nog de Koggenroute gereden, die toen nog over kleine weggetjes en dwars over de Roode Steen in Hoorn voerde.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 23 jan 2022, 20:02

Kennelijk zijn er 43 ANWB autoroutes geweest en zijn ze al in kaart gebracht: https://www.myrouteapp.com/nl/info/coll ... gde-Routes

Minder dan de helft hiervan is nog via de ANWB-website zelf op te vragen: https://www.anwb.nl/eropuit/dagje-uit/autoroute/ (de Vestingstedenroute is kennelijk een nieuwe). Echter, als je de specifieke titel van een route opvraagt in een zoekmachine, zijn PDF-bestanden van mogelijk alle 43 routes vanaf de ANWB-website te vinden.

Kennelijk is er in het verleden ook een 'harry' actief geweest, maar die heeft ze niet alle 43 compleet: https://henrifloor.nl/htm/2008/yh_2008_ ... fotoos.htm

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jan 2022, 10:22

Volgens Wikipedia zijn er nog vier bewegwijzerde routes over:
Wikipedia schreef:In Nederland ontwierp de ANWB vanaf de jaren 1960 (ongeveer) zevenenveertig toeristische autoroutes. Ze werden bewegwijzerd met witte zeskantige borden met blauwe (later bruine) opdruk. In de loop der jaren zijn er een aantal opgeheven, deels op verzoek van gemeente en provinciebesturen. Vanaf 2015 werden door bezuinigingen de meeste borden weggehaald; momenteel zijn er 23 routes digitaal te raadplegen. Vier routes zijn nog steeds bewegwijzerd:
  • Mergellandroute
  • Sagenlandroute
  • Hamalandroute
  • Sallandroute
Voor de Sallandroute weet ik minimaal één plek waar nog een bordje in oude stijl staat:

https://www.google.nl/maps/@52.3663205, ... 384!8i8192

Ergens in een verhuisdoos in het ouderlijk huis moet ik ook nog wel een aantal papieren kaarten van enkele van de oude ANWB-routes hebben liggen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 24 jan 2022, 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 24 jan 2022, 10:25

In België staan ze ook, op Wikipedia heeft iemand ze opgelijst.

Hier in de buurt loopt de Scheldelandroute, de exacte route kan ik niet vinden op internet (ook niet op de website van Toerisme Scheldeland of Toerisme Rupelstreek). Toen zo'n 5 jaar geleden een nieuw stuk van de N171 openden hebben ze de route wel nog langs daar omgeleid StreetView .
Ds79m schreef: zo 23 jan 2022, 13:50 Het zal ook wel niet meer in de tijdgeest passen om autogebruik te stimuleren.
Al heeft men tegenwoordig wel de mond vol over toegankelijkheid en toegankelijk toerisme. Voor wie fietsen of wandelen (over langere afstand) minder evident is kan zo'n route een mooi alternatief zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 24 jan 2022, 12:52

Mundial schreef: ma 24 jan 2022, 10:25 Al heeft men tegenwoordig wel de mond vol over toegankelijkheid en toegankelijk toerisme.
Daarvoor hebben we in Nederland de Toeristiche OverstapPunten (TOP): parkeer je auto daar en verlaat hem zo snel mogelijk.
--Harry.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 25 jan 2022, 21:56

Sommige routebordjes hebben een nieuwe bestemming gekregen, net als hier naast het 'plateau' van Biesland (al is dit een fietsroutebord) ;)
https://www.google.com/maps/@50.839178, ... 384!8i8192
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 jan 2022, 9:09

Er is in 2011 of 2012 ook een nieuwe bewegwijzerde Holland Route geplaatst! https://www.google.nl/maps/@52.4247069, ... 384!8i8192
Deze leidt langs allemaal toeristische bestemmingen in Noord-Holland, en misschien ook wel door Zuid-Holland? Hoe de route precies loopt weet ik niet, maar je kunt hem op streetview volgen.

Wie de opdrachtgever is geweest weet ik niet.
Ik kan er verder op internet ook helemaal niks over terugvinden.
Iemand die dit weet? Iemand die wat kan vinden over deze route?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 26 jan 2022, 10:06

^^ Dit kan ik er over vinden:
https://www.hollandroute.nl/
Routebordjes kan ik op streetview in ieder geval nergens vinden, al meen ik er ooit wel eens eentje gezien te hebben.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 26 jan 2022, 10:55

Ik kende een bordje hiervan op de Klaprozenweg in Amsterdam. Op oude streetviewbeelden vind ik het nog terug. Bij de herinrichting van de weg in 2017 lijkt het gesneuveld.
TOEVOEGING
de kruising ervoor heeft ze nog wel!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 26 mar 2022, 17:57

paolie schreef: wo 26 jan 2022, 10:06 ^^ Dit kan ik er over vinden:
https://www.hollandroute.nl/
Routebordjes kan ik op streetview in ieder geval nergens vinden, al meen ik er ooit wel eens eentje gezien te hebben.
In Haarlem zag ik er vandaag ook nog een paar.

Er staat nog wat informatie over de autoroute op https://www.hollandroute.nl/hoofdroute/
Op de kaartondergrond van Google staat de hoofdroute aangegeven voor auto's.
De hoofdroute van het HollandRoute erfgoednetwerk is voorzien van toeristische bewegwijzering langs autowegen. Aan en nabij deze hoofdroute is een belangrijk deel van de Ankerpunten, Routepunten en Rustpunten te vinden.

De hoofdroute vormt de rode draad door de Stadsregio Amsterdam. Op elk punt kan men van deze route gebruik maken. De route heeft geen begin of eind. Wel kent de hoofdroute twee bewegwijzerde afkortingen, en een aftakking van Halfweg naar de Haarlemmermeer (Cruquius en Hoofddorp). In totaal telt de hoofdroute ongeveer 140 km lengte.

Op vier plaatsen op snelwegen nabij Amsterdam leiden borden “Erfgoed Holland” naar de hoofdroute van de HollandRoute en het UNESCO Werelderfgoed Amsterdam. Eenmaal aangekomen op de hoofdroute, wordt u via zeshoekige Holland-Route borden verder doorverwezen.
Verder zijn er blijkbaar routes voor wandelaars, fietsers en vaartuigen binnen de Hollandroute.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer