Veerdienst Puttgarden - Rødby

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Vahalis
verkeersader

Veerdienst Puttgarden - Rødby

Bericht door Vahalis » ma 24 jan 2022, 15:00

Deze zomer gaat de reis naar Zweden. Bij het afwegen van de alternatieve routes vroeg ik mij af hoe het zit met de wachttijden op zaterdag voor de veerdienst. Iemand daar ervaring mee?

Planning is 16 juli heen en 30 juli terug.

Chris
Moderator

Re: Veerdienst Puttgarden - Rødby

Bericht door Chris » ma 24 jan 2022, 15:05

16 juli is een zaterdag. In een periode dat net heel Noord-Duitsland vakantie krijgt. Het is moeilijk in te schatten wat corona nog gaat doen dan, maar pre-corona waren die zaterdagen in juli wel problematisch met soms gigantische wachtrijen. En je moet dan ook langs Hamburg, wat altijd wel een 'wild card' is voor je planning.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 24 jan 2022, 17:23

Tegelijk varen er ook meer boten dan normaal.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een of twee afvaarten moet wachten voordat je mee kunt. Als je dat risico accepteert is het prima. Als je jezelf daar wat ongemakkelijk bij voelt is het wellicht beter om de route via de bruggen te kiezen. Uiteindelijk is het kostenplaatje min of meer gelijk.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 24 jan 2022, 17:53

Tijdens het hoogseizoen is de frequentie zo hoog dat de ene veerboot aankomt, terwijl de andere nog aan het inschepen is.
Zelfs pre-COVID duurde dit geen uur om te kunnen inschepen.

uit boxmeer
zandpaadje

Bericht door uit boxmeer » ma 24 jan 2022, 20:10

Ik ben 18 juni 2021 met die boot gegaan met een busje met gevaarlijke stoffen. Ik moest vanwege de gevaarlijke stoffen en koeling aan boord 2 afvaarten laten gaan, maar was binnen 1 uur toch aan boord.

Personenvervoer ging vlot.

Naar Zweden kun je dan de combiovertocht Helsingor-Helsingborg nemen, kan goedkoper zijn.
Helsingor Helsingborg is 15 minuten en gaat de hele nacht door.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » di 25 jan 2022, 17:44

Dank voor de antwoorden. Afhankelijk van corona is de kans op drukte waarschijnlijk groot. Als je een of twee afvaarten moeten laten gaan is het tijdsvoordeel al weg ten opzichte van de route over Kolding. Als we over de weg gaan, zal het waarschijnlijk via Kolding worden. Het alternatief is dat we kiezen voor de nachtboot vanuit Travemünde.
Jeff schreef: ma 24 jan 2022, 17:53 Tijdens het hoogseizoen is de frequentie zo hoog dat de ene veerboot aankomt, terwijl de andere nog aan het inschepen is.
Willem schreef: ma 24 jan 2022, 17:23 Tegelijk varen er ook meer boten dan normaal.
Ik heb nog nergens anders gezien dat ze op drukke dagen een hogere frequentie hebben.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 26 jan 2022, 17:56

Er varen op drukke dagen helemaal niet meer boten dan normaal. Er varen vier boten heen en weer in een halfuursdienst. Meer boten zijn er ook niet, even afgezien van het M/F Holger Danske, die de afvaarten doet voor vrachtauto's met gevaarlijke stoffen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.