11-Feb La Plagne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

11-Feb La Plagne

Bericht door duikgek89 » ma 24 jan 2022, 22:02

Vanwege wat kleine issues met een licht verkoudheidsvirusje, annuleringen en boosters; lijkt het erop dat we naar Frankrijk gaan om te skiën. Nu ken ik in Frankrijk de weg niet zo heel goed, misschien willen jullie even meedenken of ik niks over het hoofd zie)

Initieel is het plan om op 11-feb vrijdagochtend bijtijds te gaan, dan ergens kort voor de skigebieden (ik roep even Chambery, maar dat ligt nog niet vast) te slapen zodat we op zaterdag de berg op kunnen. Vertrek waarschijnlijk vanaf mijn ouderlijk huis in de buurt van Nijmegen.

Werkt die strategie naar Frankrijk ook qua voor zijn van drukte?

Stel dat ik die dag eens via België en Frankrijk wil rijden in plaats van Duitsland, dan ligt normaal gezien A73 - A2 - E25 - E411 door Luik en langs Luxembourg het meest voor de hand lijkt me. Tolkosten, we reizen met 4 en delen de kosten; als het zo'n extreem laaghangend fruit is als de N10 i.p.v. A10 dan wil ik wel tol mijden, maar verder liggen we daar niet zo wakker van zolang ik er gewoon doorheen kan piepen zonder stoppen.

In Frankrijk dan het meest voor de hand liggend in principe A31 (eerste stuk is wat ik me herinner een k*tweg, maar weet niet of dat na Nancy ook nog zo is of dat je dan wel gewoon 130 aan kunt houden?) - A6 - via A46 - A432 langs Lyon naar de A43, die volgen via wat geklooi in Chambery en vervolgens de A430 en N90.

Wat ik zie is de optie via de A39 - A40; is dat een zinnig alternatief? En is het dan het beste om via Lyon te rijden via de A42 of zinnig om door te steken vanaf Saint-Denis-en-Bugey de D1075 (Ex-N75?) om bij Aoste de A43 weer op te pakken?

Enige alternatieven die ik mis? Laaghangend tol-mijd-fruit om te plukken? Dingen die ik over het hoofd zie?

paolie
expressweg

Re: 11-Feb La Plagne

Bericht door paolie » ma 24 jan 2022, 23:13

Zo, Duikgek die op vakantie gaat naar Frankrijk, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;) De route die je voorstelt is eigenlijk wel de meest voor de hand liggende optie. Op vrijdag vertrekken doe ikzelf ook altijd, met bij voorkeur een hotel op hooguit uurtje rijden van de eindbestemming, zodat je bij aankomst nog de hele dag kan skiën (en de vrijdag in Frankrijk rijdt over het algemeen rustiger dan in Duitsland). De A31 is tot Toul inderdaad een vreselijke weg, maar na passeren van de eerste tolpoort juist heerlijk rustig. Het alternatief vanaf Dijon via de A39 is alleen handig als je druk spitsverkeer verwacht tussen Dijon en Lyon. Beetje afhankelijk dus van het tijdstip dat je er rijdt. In beide gevallen is om Lyon heen via de A432 het snelst. Meestal ook niet bijzonder druk. Rest van de route wijst zich vanzelf. Hou rekening met wat vertraging bij Chambery wegens werkzaamheden. En een tip voor de terugreis: vertrek heel vroeg! Na 8.00u is de N90 een drama en sta je zo een uur in de file om de Tarentaise uit te rijden.
Verder goed om te weten dat wintersportappartementen in Frankrijk zelden voor 16-17u vrijgegeven worden en dat het inchecken altijd enorme chaos is. Dus of zorg dat je niet voor 17u boven in La Plagne bent, of zorg dat je de zaterdag nuttig besteedt en alvast de piste op gaat en tot zo laat mogelijk blijft skiën.
Positieve afsluiter: vrijwel iedereen in de Franse skidorpen spreekt tegenwoordig uitstekend Engels en zolang je niet de bijdehante Nederlander uithangt, zijn ze over het algemeen nog aardig ook!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 25 jan 2022, 5:25

^^ Vorige nazomer waren we ook al in Frankrijk, waar we dit keer met een positief gevoel van thuis kwamen. Zou bijna de dokter gaan bellen om me na te laten kijken. :)

Verder bedankt voor de tips. Voor de terugreis is het idee om eerst te skien en pas in de middag naar huis te gaan rijden (tenzij het weer te slecht is voor dat soort acties).
Door Frankrijk zal ik niet het gemiddelde halen dat ik in Duitsland haal, ik ga uit van 10u rijtijd voor 1050km dus 11u reistijd (ik stop niet veel). Om 15:00 wegrijden betekent dus om 02:00 terug bij Nijmegen, dan met 2 nog een half uurtje naar huis, kan prima.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 feb 2022, 18:24

De overnachting hebben we in de buurt van Chambery. Puntje wat dan nog staat, vertrektijd. Dat is nog even een puntje van discussie.

Als we rond lunchtijd aan Nancy voorbij zijn, is dat vroeg genoeg? Bij Dijon kunnen we eventueel de A39 - A40 - A42 optie naar Saint-Denis-en-Bugey nemen en vandaar via de ex-N75 en eventueel deels D19 (ik gok dat de D1075 de ex-N75 is tenminste) doorsteken? Is ruim korter, ligt buiten de Saone vallei en gaat met een boog om Lyon heen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 03 feb 2022, 19:08

De A39-A40 is volgens mij het beste alternatief. Door de Vogezen tol besparen richting Chambéry kan ik niet aanraden. Weet gewoon dat je met andere Fransen op weg bent naar een vakantiebestemming, daar ga je niet onderuit kunnen. Gelukkig zijn de autosnelwegen richting de Alpen best goed uitgerust om die drukte aan te kunnen, imo beter dan de A7/A9.

Nancy rond de middag passeren is ok, het mag vroeger, en dan zul je de Parisiens ontwijken, maar later dan 14h zou ik het ook niet maken. Volgens mij zou Dijon rond 12h ideaal zijn, maar met 14h kom je vast ook nog wel weg, of er moeten specifieke weersomstandigheden zijn vanaf Bourg-en-Bresse, of iets gebeurd zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 feb 2022, 19:17

Hij bedoelt denk ik niet via de Vogezen binnendoor, maar vanaf Bourg-en-Bresse naar Chambéry om drukte op de A43 of juist de A40 te vermijden.

Ik heb die D1075 nog nooit gereden, maar het ziet er niet echt als een snelle route uit.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 03 feb 2022, 19:18

Oh die? Nee, tenzij je écht tijd zat hebt op een rustige dag, dien je die route als toerist niet te nemen. Ja, je ziet wel wat, maar het schiet niet op.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 feb 2022, 19:20

En de parallel verlopende D1504 dan? Die oogt landschappelijk wel interessant en het voordeel is dat je niet hoeft aan te sluiten op de file voor die tunnel bij Chambéry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 03 feb 2022, 19:25

^^ Dan misschien eerder A40-D991 afzakkend langs het Lac du Bourget. Minder bergachtig.

Anyway, Nancy-Lyon is vier uur rijden, dus als je na je lunch wegrijdt uit Nancy, moet je Lyon kunnen halen zonder door de spits te moeten rijden. Frankrijk is ook geen Duitsland wat dat betreft, waar wel heel erg veel mensen er vrijdag na de lunch mee ophouden en wegrijden naar weekendbestemmingen. En als het dan om de Parijzenaars gaat die wel rond lunchtijd wegrijden: Nancy ligt een uur dichterbij Lyon dan Parijs. Overigens begint op 11 februari in Parijs nog niet de vakantie en Bison Futé klasseert deze vrijdag “slechts” als oranje.

Maar goed, op enig moment moet je Lyon ook uit, en dan rijd je wel vrijdagmiddagspits de A43 stad-uit. A39-A42 en dan afsteken ziet er dan wel aantrekkelijk uit, want dan blijf je helemaal buiten die spits en Google geeft deze optie bij normaal verkeer maar een minuut of zeven extra. Ik ken deze routes echter niet. D1075 lijkt op kaart en Streetview op een goede ex-RN. Hij zal zeker niet snel zijn; reken vooral een ruim uur voor de 70 kilometer tussen A42 en A43. Maar grote kans dat je in vrijdagmiddagspits over de snelweg niet heel veel sneller zult zijn, en het is wellicht een aardige afwisseling. Lijkt me iets om tijdens de rit te beslissen, en dan eventueel ook nog die D19 mee te nemen. Die ook niet sneller zal zijn, maar met zijn bochtiger en heuvelachtiger route misschien wel leuker om te rijden.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 feb 2022, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 feb 2022, 19:58

Chris schreef: do 03 feb 2022, 19:20 En de parallel verlopende D1504 dan? Die oogt landschappelijk wel interessant en het voordeel is dat je niet hoeft aan te sluiten op de file voor die tunnel bij Chambéry.
Heb ik ooit in de jaren 90 aangeraden aan mijn ouders op weg naar het Lac du Bourget. Landschappelijk de moeite waard, maar voor de snelheid hoef je niet te doen.

In die weg zit nog een langere tunnel om de zuidelijke uitlopers van de Jura te kruisen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 feb 2022, 20:36

Km357 schreef: do 03 feb 2022, 19:18 Oh die? Nee, tenzij je écht tijd zat hebt op een rustige dag, dien je die route als toerist niet te nemen. Ja, je ziet wel wat, maar het schiet niet op.
Volgens mij had je het door, maar zodat we allemaal op dezelfde golflengte zitten, bedoelde ik zoiets:

Afbeelding
Of
Afbeelding

Bedankt voor het meedenken!
Pino schreef: do 03 feb 2022, 19:25Frankrijk is ook geen Duitsland wat dat betreft, waar wel heel erg veel mensen er vrijdag na de lunch mee ophouden en wegrijden naar weekendbestemmingen.
Dat referentiekader zit mij misschien een beetje in de weg. :mrgreen:
Daarbij reizen we nu in een iets andere samenstelling dus mijn gewoonlijke optie naar Oostenrijk, vrijdagochtend om 4 a 5 uur weg, botst een beetje met de wensen van de anderen (hun gebruikelijke optie, vrijdag na de drukte weg).
Maar goed, op enig moment moet je Lyon ook uit, en dan rijd je wel vrijdagmiddagspits de A43 stad-uit. A39-A42 en dan afsteken ziet er dan wel aantrekkelijk uit, want dan blijf je helemaal buiten die spits en Google geeft deze optie bij normaal verkeer maar een minuut of zeven extra. Ik ken deze routes echter niet. D1075 lijkt op kaart en Streetview op een goede ex-RN. Hij zal zeker niet snel zijn; reken vooral een ruim uur voor de 70 kilometer tussen A42 en A43. Maar grote kans dat je in vrijdagmiddagspits over de snelweg niet heel veel sneller zult zijn, en het is wellicht een aardige afwisseling. Lijkt me iets om tijdens de rit te beslissen, en dan eventueel ook nog die D19 mee te nemen. Die ook niet sneller zal zijn, maar met zijn bochtiger en heuvelachtiger route misschien wel leuker om te rijden.
Onderweg zal ik sowieso de boel in de gaten houden, dat doe ik altijd. Maar ik ken de weg in Frankrijk niet zo goed, dus vandaar dat ik het vraag. Soms klopt maps best aardig, maar soms ook niet. En dan kan het ook nog zijn dat het nu in de avond klopt maar op een vrijdagmiddag slecht is, dat het een rotweg is of dat misschien wel iemand een betere oplossing weet.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 03 feb 2022, 20:40

Zelfs moest er wat vertraagd verkeer zijn op de A43, ben je nog altijd vlotter via A42-A432-A43 richting Chambéry. Ik spreek niet over geblokkeerd of 2-3 rijstroken van de 4 versperd, maar gewoon 1 of andere witte bestelwagen die 1 of andere auto heeft geramd op vrijdag- of zaterdagmiddag. Dat is voor het vertrek richting skilocaties op zich genoeg om de boel te stremmen, maar niet te blokkeren.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 03 feb 2022, 20:51

Mocht het nou écht helemaal spaak lopen in die omgeving: ik ben één keer vanaf Chambéry via A41-Annecy-D1508-A40 terug naar huis gereden. Deze route was een advies van een Nederlandse touringcarchauffeur die wij op de afdeling vanuit St.-Jean-d'Arves even staande hebben gehouden, toen we hoorden dat het bij Lyon één grote chaos was door sneeuw. Hij was dus op de heenweg en had die route genomen; wij zijn hem erg dankbaar geweest, want we hadden op die route (wij waren dus op de terugweg) totaal geen vertraging. En via die route is het volgens Maps maar 8 minuten langer dan via Lyon over de A42-A432-A43 (komende vanaf Bourg-en-Bresse).
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 feb 2022, 21:48

Als je Chambéry via Annecy wil benaderen dan kan je wellicht ook wel helemaal de oostelijke route nemen via Duitsland en Zwitserland. Dat is nauwelijks langer en een vignet is goedkoper dan heen en terug van Nancy naar Chambéry over de tolweg.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 03 feb 2022, 22:13

^^
Kan ook; verschil in reistijd is blijkbaar lood om oud ijzer.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 feb 2022, 23:36

Door Duitsland kan ik normaal gezien vermoedelijk iets sneller zijn als ik de tijd een beetje zo uitmik dat ik niet teveel last heb van drukte, maar dan moeten we erg vroeg weg en moet het in Zwitserland ook mee zitten, Augst - Härkingen kan best vervelend zijn.

Maar het is vakantie en ik wil ook weleens wat anders dan weer de autobaan afstuiteren, dat heb ik nu al zo vaak en zoveel gedaan... Dat beetje extra tol is op alle vakantiekosten voor een wintersport een druppel op de gloeiende plaat. Bovendien is het niet zo'n storende factor als het een maand later afgeschreven wordt.

Op basis van jullie informatie hier ga ik, als er niet net een vrachtwagen dwars staat, een gele hesjes optocht is of het gigantisch sneeuwt in Frankrijk maar niet in Duitsland/Zwitserland, via Frankrijk.

Verder rij ik liever wat binnendoor dan dat ik dezelfde tijd in de file sta te verprutsen, dus we houden gewoon de drukte in de gaten en dan zien we wel.

Bedankt voor het meedenken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 feb 2022, 23:41

Chris schreef: do 03 feb 2022, 19:20 En de parallel verlopende D1504 dan? Die oogt landschappelijk wel interessant en het voordeel is dat je niet hoeft aan te sluiten op de file voor die tunnel bij Chambéry.
In mijn herinnering, maar dat is al van meer dan 20 jaar terug, was dat een best redelijke route. Het is ook een ex-RN, ik meende dat dit de N504 was. Niet heel veel dorpspassages, en zoals Waldo al aangaf met een ietwat langere tunnel, de 1,5 km lange Tunnel du Chat. Deze weg sluit goed aan op de N201 door Chambéry. Je vermijdt het tolstation aan de noordkant van Chambéry er mee, al weet ik niet hoeveel vertraging dat tolstation op drukke dagen kan opleveren.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 04 feb 2022, 9:04

De D1075 heb ik 's zomers wel eens gereden. In mijn ogen niet de moeite waard. Geen interessante weg, geen interessant landschap. En echt snel ging het ook niet eens, vanwege relatief veel vrachtverkeer.
Als je al een stuk binnendoor zou willen afsnijden, dan zou ik voor de D1504 kiezen. En wel precies om de reden die Coen Tunnel aangeeft: je vermijdt er het drukke en krappe tolstation bij Chambéry mee. Dat is feitelijk de grootste bottleneck op de route tussen Lyon en Albertville. Maar ook op de D1504 verwacht ik eerlijk gezegd relatief veel vrachtverkeer (korter en tolvrij is voor vrachtwagens altijd interessant), dus met een beetje pech hang je ook hier grote delen van de route achter een vrachtwagen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 feb 2022, 11:52

^^ De D1504 heeft een verbod op doorgaand vrachtverkeer boven de 7,5 ton (op oudere Streetviewbeelden staat nog 19 ton, maar dat lijkt te zijn bijgesteld naar beneden): https://www.google.nl/maps/@45.6166116, ... 384!8i8192
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 04 feb 2022, 20:32

^^ dat scheelt al weer. Blijkbaar was de route zelfs iets te populair bij vrachtverkeer…

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 04 feb 2022, 20:37

Het helpt de eindconsument wel niet als ze alle goede tolvrije doorgaande routes gaan blokkeren voor vrachtvervoer...Nog zo'n negatief effect van de departementering van zoveel goede RN's in 2005.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 04 feb 2022, 21:27

Ik heb vandaag Maps maar een beetje in de gaten gehouden, in principe niet veel loos; zo rond 14:00 meende ik bij Luxemburg wat Oranje te zien en rond een uur of 18:00 een flinke rode sliert voor Chambéry.

Als er voor volgende week geen reden is om veel meer verkeer te verwachten dan vandaag, dan denk ik dat het allemaal wel los gaat lopen. Voor 12:00 aan Luxemburg voorbij en mocht het in de avond voor Chambéry pet zijn dan stoppen we wel ergens om te eten ofzo.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 feb 2022, 21:39

Ik zag hetzelfde, was erg rustig (zelfs in Duitsland). Volgende week begint in delen van Frankrijk wel de voorjaarsvakantie, waaronder in Bourgogne-Franche-Comté en Auvergne-Rhône-Alpes. Maar als die mensen op vrijdagochtend of vrijdag-lunchtijd al gaan rijden, rijd je erachteraan. Mensen uit Lyon gaan ook niet op vrijdag alvast rijden tot Chambéry om op zaterdagochtend al de piste op te kunnen. Verwacht daar dus geen enorme impact.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 feb 2022, 21:53

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 feb 2022, 21:13

Gisteren op de heenweg was het tussen Luxemburg en Nancy wat druk, maar verder stelde het verkeer niet veel voor.

We waren wel wat laat vertrokken en zouden rond de avondspits langs Lyon moeten, dus op gevoel vanaf Dijon via de A39 - A40 gereden naar St Maurice, stukje D1075 en dan bij Sault-Brenaz de dam over en via de D19 verder. Ging best vlot en mooi op tijd bij het hotel.

Vandaag was een drama. We waren iets te laat vertrokken. Maar waar je naar/in Oostenrijk naar mijn ervaring pas wat later op de ochtend ellende hebt op het laatste stukje, hebben we van Chambery naar het appartement toch zo'n 3,5 uur nodig gehad....

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 12 feb 2022, 23:16

^^ nou, dat laatste is helaas niet het geval in het hoogseizoen. Meermaals overnacht in of bij München en dan op zaterdagochtend alsnog uren bezig geweest om de laatste 150 km af te leggen.
Fijne vakantie komende week trouwens!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 feb 2022, 6:05

Dankjewel!

Wij proberen altijd de druktste weken te vermijden, misschien dat we daarvoor dit keer net te laat zijn.
Naar Oostenrijk of Zwitserland zorgen we echter dat we München een eind voorbij zijn op vrijdag en dan vroeg gaan, wat eigenlijk altijd goed lukt. Zoals je ziet ben ik aardig op tijd wakker, maar de rest ligt nog op één oor... We zijn nu met kleiner gezelschap i.v.m. een verkoudheidsvirusje en ik ben nu gereden met het groepje wat anders vrijdagavond gaat en door de nacht rijdt.
Waarschijnlijk is onze fout geweest dat we in de ochtend te laat vertrokken zijn van te ver voor de pistes. Maar ach, is geen ramp; we hebben gisteren nog aardig wat kilometers gemaakt.

De pistes liggen er goed bij, het was gisteren niet druk (maar ik vrees dat dat vandaag anders is als ik zie hoeveel mensen gistermiddag met bagage (inclusief gourmet stellen :rofl2:) liepen te slepen toen wij van de piste kwamen.

Voor mensen die ook nog gaan, ik heb stoffen mondkapjes gekocht die achter het hoofd vast zitten. Die accepteren ze gewoon. Meestal zijn er ook een paar bij die geen mondkapje gebruiken maar er was niemand die ook maar ergens moeilijk over deed. QR code werd nergens gecontroleerd gisteren, wel moesten we bij het kopen van de skipass een vakje aanvullen dat we zo'n code hebben.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 13 feb 2022, 18:07

Het valt mij sowieso wel mee hoeveel mensen er op wintersport gaan, had ik niet verwacht. Maar in mijn omgeving hoor ik het toch wel van veel mensen. Komt misschien door al die zogenaamde horror verhalen die je hoorde dat het ook dit jaar moeilijk zou zijn om op wintersport te gaan. Uiteraard blijkt dat in de praktijk gelukkig mee te vallen. Voelt wel goed om te horen dat mensen gaan, ik krijg er een ouderwets gevoel van. :lol:
Touren is rough so you got to be tough