Lausanne - Bodensee/Vorarlberg/Graubünden rondrit

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Lausanne - Bodensee/Vorarlberg/Graubünden rondrit

Bericht door Chrysa » wo 26 jan 2022, 20:33

Hoi! Ik heb opeens een week een auto ter beschikking, dus daar moet ik natuurlijk even misbruik van maken.

Het leek me leuk om eens van Lausanne richting de Bodensee te rijden, daar Lindau-Insel te bezoeken, en dan door te rijden richting Graubünden, om daar een dagje te sleeën op de Albulapas. Van daaruit wil ik dan weer naar Lausanne via de zuidelijke route, dus via Ticino en de Simplonpas.

Globaal was dit mijn idee:
Afbeelding

Het oosten van Zwitserland (behalve Graubünden) en het westen van Oostenrijk ken ik echter amper, en ook in Ticino zijn tips altijd welkom, dus ik vroeg me af of jullie nog ideeën hadden qua leuke plaatsjes en andere toeristische dingen. Ook leuke stuurmanswegen zijn goed om te weten.

Alvast bedankt!

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Lausanne - Bodensee/Vorarlberg/Graubünden rondrit

Bericht door Pino » wo 26 jan 2022, 21:17

Tja, ik vind het Mittelland niet heel bijzonder: niet in landschap en dynamische of schattige plaatsen staat het nou ook niet om bekend. Dus ik zou naar Lindau de snelste route pakken of snellere routes die je nog niet kent, en daarna de lol opzoeken in de Alpen. Denk dat je met de wintersluitingen een superroute hebt uitgezocht. Vermoedelijk wel de beste die erin zit. Misschien alleen Samnaun? Moet je vooral doen als je taxfree wilt winkelen of tanken; voor het uitzicht hoef je het niet te doen.

Engadin ken je, maar de leukere stop-plaatsen daar lijken me Pontresina en Scuol. Misschien ook de meren rond Silvaplana bij goed weer. Weet niet of er bij goed winterweer nog iets leuks te doen valt in het Zwitsers Nationaal Park rond S-Charl?

In Ticino blijf ik Lugano een fijne stop vinden; met een beetje geluk wat goede zon pakken aan het meer. Ten noorden van de stad is de Hauptstrasse over de Monte Ceneri wel aardig voor de uitzichten. Op weg naar de Simplon is Centovalli leuk en Domodóssola een aardige stop.
Laatst gewijzigd door Pino op do 27 jan 2022, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 26 jan 2022, 21:26

Alles tussen Lausanne en Zürich is niet zo bijzonder inderdaad, maar verder in het oosten heb je wel aardige plekjes volgens mij.

Naar de Bodensee gaat inderdaad over een route die ik niet helemaal ken (A5 en A4), maar ik hoop dat uit Lindau - St Moritz wel wat meer te halen valt. Samnaun is inderdaad voor het tanken van zowel de auto als mijzelf, alhoewel ik Livigno ook wel mee wil pakken, want dat is nog goedkoper en ik vind het ook wel een aardig plaatsje. Het zou geen ramp zijn om die te schrappen, maar het kan ook wel een goed excuus zijn om de dure Zwitserse hotels te vermijden.

Domodossola ben ik alleen overgestapt in het pikdonker, die gaat dan op het lijstje. :top:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 jan 2022, 21:43

Chrysa schreef: wo 26 jan 2022, 21:26 Samnaun is inderdaad voor het tanken van zowel de auto als mijzelf, alhoewel ik Livigno ook wel mee wil pakken, want dat is nog goedkoper en ik vind het ook wel een aardig plaatsje.
Hangt ervanaf wat je zelf wilt tanken. Samnaun heette beter te zijn voor sigaretten; Livigno voor de alcohol. Verder heeft Samnaun een enorm aanbod aan Zwitserse horloges -ook een vorm van tanken ;) Maar ik vermoed ergens dat daar hetzelfde geldt als met taxfree op vliegvelden: als je iets specifiek op het oog hebt, is de kans groot dat je het met goed zoeken elders beter kunt krijgen, ook al betaal je dan wél BTW.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 26 jan 2022, 22:10

Ik kon (regio) Lauterbrunnen wel waarderen: Vanuit het niets heb je ineens zicht op een waterval (smeltwater) en afhankelijk hoe de zon & wind staat, wil die waterval nog wel eens aan "de wandel".

Formaatje: grote douchestraal.
Van Interlaken naar Luzern: de H8 ligt goed in de bouwstelle met alternated verkeer. Kan je grof tijd kosten.

Andere tip: Zug -- prachtige plaatjes kunnen schieten aan de rand van het meer (Zugersee) en de kleine oude binnenstad was ook wel leuk voor even.

----
Als laatste had ik nog een verzoekje: Zou je eens kunnen uitzoeken of het digitale vignette daar al actief is?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 jan 2022, 23:11

^^ Antwoord op die laatste vraag: nee.

https://www.blick.ch/auto/news_n_trends ... 32032.html

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jan 2022, 23:45

Pino schreef: wo 26 jan 2022, 21:17 Tja, ik vind het Mittelland niet heel bijzonder: niet in landschap en dynamische of schattige plaatsen staat het nou ook niet om bekend.
Nou ja, Bern en Luzern zijn gewoon mooie steden. Maar over de A9 en A5 ligt dat een beetje uit de route.
In Ticino blijf ik Lugano een fijne stop vinden; met een beetje geluk wat goede zo’n pakken aan het meer. Ten noorden van de stad is de Hauptstrasse over de Monte Ceneri wel aardig voor de uitzichten. Op weg naar de Simplon is Centovalli leuk en Domodóssola een aardige stop.
Kan me hier bij aansluiten. Ook Locarno is mooi.

Al met al vind ik de voorgestelde route een hartstikke leuk rondje, maar Zwitserland blijft ook altijd wel bekoren. 8-)
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » do 27 jan 2022, 11:25

Mooi rondje! :top:

Voor wat het waard is, ik vind een stop aan de Bodensee bij Kloster Birnau altijd wel de moeite. Je hebt er een leuk uitzicht en kunt er ook een wandeling(etje) maken richting het meer.

Je zou, voor de afwisseling, de saaie A14 links kunnen laten liggen en voor Dornbirn de 200 op gaan. Dan heb je eerst een stuk tunnel maar daarna begint het klimmen. Niet tot spectaculaire hoogte maar wel aangenaam en afwisselend.
Bij Warth neem je de 198 richting Sankt Anton am Arlberg, op deze route kom je langs Lech (bekend wintersportoord van onze koninklijke familie) en vervolgens kan je via wat leuke haarspeldbochten in de 197 je weg richting de S16 vervolgen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 27 jan 2022, 18:00

Neem bij Bregenz de Pfänderbahn naar de top van de gelijknamige berg. Niet hoog (1.064 meter), maar zeker bij helder weer heb je een fantastisch uitzicht over de Bodensee en Alpentoppen. Desgewenst kun je ook te voet naar boven.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pf%C3%A4nder
Donateur Vereniging Wegenforum

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 27 jan 2022, 23:46

Pfanderbahn gaat op het lijstje, maar die laat ik wel van de bewolking afhangen.
NWH schreef: do 27 jan 2022, 11:25 Mooi rondje! :top:

Je zou, voor de afwisseling, de saaie A14 links kunnen laten liggen en voor Dornbirn de 200 op gaan. Dan heb je eerst een stuk tunnel maar daarna begint het klimmen. Niet tot spectaculaire hoogte maar wel aangenaam en afwisselend.
Bij Warth neem je de 198 richting Sankt Anton am Arlberg, op deze route kom je langs Lech (bekend wintersportoord van onze koninklijke familie) en vervolgens kan je via wat leuke haarspeldbochten in de 197 je weg richting de S16 vervolgen.
Helaas, de 198 is de hele winter dicht, anders had ik dat zeker gedaan. Ik kan de rest nog steeds doen, maar dan moet ik doorrijden richting de Fernpass, wat naar de Reschenpass wel erg om is. De Arlbergpas ziet er wel leuk uit, maar ik heb geen idee hoe spannend de rest is. Een vignet kopen had ik sowieso al geen zin in. :lol:

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 28 jan 2022, 0:26

Een Oostenrijkse Autobahn uitgaan zonder vignette.. alleen voor de A13/Sondermautstrecke gaat dat werken, verder hangen er veel camera's om kenteken te checken.

Mag je daarna toch aan je pa gaan uitleggen waar die dure boete vandaan kwam :hap:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jan 2022, 0:28

Chrysa schreef: do 27 jan 2022, 23:46Een vignet kopen had ik sowieso al geen zin in. :lol:
Maar op het kaartje staat een route waar je een vignet voor nodig hebt.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 28 jan 2022, 0:51

Minder goed kijken. ;)
Ging me vooral om de vallei, de daadwerkelijke snelweg geef ik niet om, binnendoor kan ook.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 28 jan 2022, 14:25

Je kunt de A14 in Oostenrijk vignetvrij rijden tussen de Duitse grens bij Lindau tot en met afrit Hohenems. Verder zou je om vignetplicht te vermijden binnendoor moeten rijden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 28 jan 2022, 21:16

En dat was precies het plan!

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 06 feb 2022, 3:22

Ik ben weer terug, heb een geweldige week gehad. :top:

Foto's zijn hier te zien: https://www.polarsteps.com/xSophiee/457 ... serland-eo

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 06 feb 2022, 13:47

Een week tussen kutweer en 15 graden!
In Nederland hebben we alleen dat eerste gehad.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 06 feb 2022, 15:46

Chrysa schreef: zo 06 feb 2022, 3:22 Ik ben weer terug, heb een geweldige week gehad. :top:

Foto's zijn hier te zien: https://www.polarsteps.com/xSophiee/457 ... serland-eo
Gave rit, mooie foto's ;) En ook super dat je op meerdere dagen mooi weer had, maakt zo,n trip toch net even leuker!
Touren is rough so you got to be tough