Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » di 01 mar 2022, 16:51

Aangezien ze nu burgerdoelen in het vizier hebben gaat familie morgenochtend maken dat ze Oekraïne uitkomen. Plan is om bij Mohyliv Podilski de grens met Moldavië over te steken, de minste kilometers in Oekraine (ook ivm brandstof), hopelijk het verste van de idioterie aan de Poolse grens en niet langs strategische doelen voor putins bommen.

Maar wat daarna? Ofwel eerst richting Berlijn ofwel richting Arnhem, een en ander moeten we nog even bekijken zodra de eerste horde genomen is en zodra duidelijk is wie mee gaat. Met name wat betreft Roemenië zou het fijn zijn als jullie even meekijken.

Eerste stuk lijkt me Cotesti, Botosani, Suceava; E58 (17) naar Dej? Maar dan? Via Cluj - Oradea is wellicht drukker, misschien liever via Baia Mare en Satu Mare naar Mateszalka?

Daarna lijkt het makkelijkste me gewoon Budapest - Bratislava Brno - Praag - Dresden naar Berlijn; of Budapest - Wenen - Passau - A3 uitrijden. Allemaal niet zo spannend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Chris » di 01 mar 2022, 16:59

De grensovergang van Mohyliv Podilskyi naar Moldavië had ook te maken met flinke opstoppingen, zoals te zien was op Google Maps voordat de verkeerslaag werd uitgeschakeld. Niet zo dramatisch als richting Polen, maar het zal daar nog wel druk zijn vermoed ik.

Dit is de eerste brug tussen Oekraïne en Moldavië die niet door Transnistrië gaat. Iets zuidelijker bij Yampil kan je de grens ook oversteken via een veerdienst, dat lijkt mij op dit moment niet echt aantrekkelijk.

Daarna via Suceava - Dej lijkt mij ook het meest logisch, je hebt ook niet echt goede alternatieven. Daarna via Satu Mare of Oradea de grens naar Hongarije nemen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je allang blij bent als de eerste horde is genomen: reizen naar Mohyliv Podilskyi en daar de grens over. Alles daarna zal meevallen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Jeff » di 01 mar 2022, 18:24

Mocht je geld willen sturen: Het banksysteem van Oekraïne ligt zo goed als plat -- doe dat niet.
Verder zijn de landen Hongarije en Polen erg ondersteunend naar vluchtelingen uit UA -- Waardoor ik wil adviseren om een route via die twee landen te plannen.

Bonus: Polen heeft verder zo'n beetje de laagste brandstofprijzen van de EU, waardoor dat ook nog eens mooi meegenomen is (zeker als je zuinig moet zijn met je geld)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Chris » di 01 mar 2022, 18:35

^^ Richting Polen kom je waarschijnlijk in een enorme wachtrij van 30 kilometer te staan. Gisteren werd gemeld dat de wachttijd er 3 of 4 dagen is. En je hebt het probleem dat het wellicht lastig is om aan brandstof te komen om er überhaupt heen te rijden.

Vanaf de regio Kiev is het minder dan 400 kilometer naar Mohyliv Podilskyi, als je de kortste route het land uit zoekt is dat het meest logisch. Ook rij je dan het snelst van het conflictgebied vandaan.

Het kan wellicht zinvol zijn om niet de noordelijkste grensovergang tussen Moldavië en Roemenië te kiezen, maar één of twee zuidelijker. Ik denk dat veel Oekraïeners die Noord-Moldavië zijn ingereisd wel willen doorreizen naar andere bestemmingen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Wouter N14 » di 01 mar 2022, 18:49

Heel veel sterkte in elk geval :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Jeff » di 01 mar 2022, 18:53

^^ in een hoofdlijn:
Roemenië/Moldavië - Hongarije - Slowakije - Polen - Duitsland - NL

Oostenrijk kan je momenteel maar beter even vermijden, ik lees geen beste geruchten daar vandaan komen (oa grenswachten die erg vervelend zijn tegen vluchtelingen)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mar 2022, 19:02

Waarom vanaf Slowakije naar Polen? Als je eenmaal in het oosten van Hongarije bent (of dat nou via Satu Mare, Oradea of Arad is) zit je vrij snel op een snelweg naar Budapest, en dan zal een route via Bratislava en Praag richting Nederland veel sneller zijn dan getreuzel om via Slowakije naar Polen te rijden, in een gebied waar vlotte routes van zuid naar noord ontbreken. Zelfs als Berlijn de bestemming is zou ik daar voor kiezen, die route is zodra je in Hongarije bent aangekomen vrijwel geheel autosnelweg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » di 01 mar 2022, 19:55

Chris schreef: di 01 mar 2022, 16:59Ik denk eerlijk gezegd dat je allang blij bent als de eerste horde is genomen: reizen naar Mohyliv Podilskyi en daar de grens over. Alles daarna zal meevallen.
Ik ben heel erg zeker dat wij ons een stuk beter voelen als we een telefoontje krijgen dat ze de grens over zijn ja.
Jeff schreef: di 01 mar 2022, 18:24 Mocht je geld willen sturen: Het banksysteem van Oekraïne ligt zo goed als plat -- doe dat niet.
Verder zijn de landen Hongarije en Polen erg ondersteunend naar vluchtelingen uit UA -- Waardoor ik wil adviseren om een route via die twee landen te plannen.

Bonus: Polen heeft verder zo'n beetje de laagste brandstofprijzen van de EU, waardoor dat ook nog eens mooi meegenomen is (zeker als je zuinig moet zijn met je geld)
Mijn idee was om een hotel te boeken in Roemenië en indien nodig vragen of ik daar geld naar over mag maken om hun te geven en vragen of ze een prepaid EU simkaartje met 10GB data kunnen regelen zodat ze in ieder geval kunnen communiceren en google maps of Waze kunnen gebruiken. In principe kunnen ze de reis best betalen maar is het de vraag of ze bij voldoende geld kunnen.

Verder vind ik in veiligheid komen belangrijker als de prijs, laat wel een vakantie schieten indien nodig.

Ik weet ook dat Polen en Hongarije voordelen hebben, maar de brandstof is echt een probleem aan het worden en wachttijden van 60 uur zijn ook niet alles. Voor Moldavië hebben ze volgens mij genoeg in de tank zitten, als ik het goed begreep, en kan qua route in Oekraine over redelijke wegen waar volgens mij vrijwel niks aan ligt wat het platbombarderen waard is.
Chris schreef: di 01 mar 2022, 18:35Het kan wellicht zinvol zijn om niet de noordelijkste grensovergang tussen Moldavië en Roemenië te kiezen, maar één of twee zuidelijker. Ik denk dat veel Oekraïeners die Noord-Moldavië zijn ingereisd wel willen doorreizen naar andere bestemmingen.
Dat is een goede. Al is de vraag of de eerste grens al niet zodanig doseert dat de tweede meevalt. Zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

Jeff schreef: di 01 mar 2022, 18:53 ^^ in een hoofdlijn:
Roemenië/Moldavië - Hongarije - Slowakije - Polen - Duitsland - NL

Oostenrijk kan je momenteel maar beter even vermijden, ik lees geen beste geruchten daar vandaan komen (oa grenswachten die erg vervelend zijn tegen vluchtelingen)
Goede, dan laat ik ze Oostenrijk mijden. Enig idee waar die houthakkers moeilijk om doen?
Coen Tunnel schreef: di 01 mar 2022, 19:02 Waarom vanaf Slowakije naar Polen? Als je eenmaal in het oosten van Hongarije bent (of dat nou via Satu Mare, Oradea of Arad is) zit je vrij snel op een snelweg naar Budapest, en dan zal een route via Bratislava en Praag richting Nederland veel sneller zijn dan getreuzel om via Slowakije naar Polen te rijden, in een gebied waar vlotte routes van zuid naar noord ontbreken. Zelfs als Berlijn de bestemming is zou ik daar voor kiezen, die route is zodra je in Hongarije bent aangekomen vrijwel geheel autosnelweg.
Ze gaan waarschijnlijk met 5, waarvan 4 naar ons komen en 1 naar Berlijn moet, die kan dan evt in Leipzig of Dresden opgehaald worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Chris » di 01 mar 2022, 20:02

duikgek89 schreef: di 01 mar 2022, 19:55 Voor Moldavië hebben ze volgens mij genoeg in de tank zitten, als ik het goed begreep, en kan qua route in Oekraine over redelijke wegen waar volgens mij vrijwel niks aan ligt wat het platbombarderen waard is.
Ze moeten denk ik uit Kiev komen? Dan zou je eerst de M-05 naar Bila Tserkva nemen en dan via Vinnytsia naar de grens. Aan die M-05 ligt wel die luchtmachtbasis Vasylkiv waar eerder om gevochten en gebombardeerd is.

Als de Russen een omsingeling van Kiev pogen zullen ze ook de M-06 oversteken richting Vasylkiv. Ik zou die opmars goed in de gaten houden, als alternatief kan je de N-01 naar Obukhiv nemen en vanaf daar naar Bila Tserkva.

In Bila Tserkva ligt trouwens ook een luchtmachtbasis langs de R-32 net ten westen van de stad waar een paar dagen geleden gebombardeerd is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » di 01 mar 2022, 20:31

Ze komen uit Vasylkiv, dus die basis zijn ze al voorbij. Vooral bij Kyiv wegblijven, dan is de kans dat ze ongedierte tegenkomen ook klein.

Ze rijden naar Bila Tserkva (via Trostynka is een prima weg en dan hoef je nauwelijks via de M05, is ook nauwelijks langzamer) en daarna oostelijk van Vinnytsia langs snijden via Nemyriv. Zijn iets mindere wegen maar als je op streetview en in de UAroads app kijkt zou het over het algemeen goed te doen moeten zijn. Eenmaal Bila Tserkva voorbij zou je daar geen doelen meer tegen moeten komen volgens mij.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Pino » di 01 mar 2022, 21:11

duikgek89 schreef: di 01 mar 2022, 19:55
Oostenrijk kan je momenteel maar beter even vermijden, ik lees geen beste geruchten daar vandaan komen (oa grenswachten die erg vervelend zijn tegen vluchtelingen)
Goede, dan laat ik ze Oostenrijk mijden. Enig idee waar die houthakkers moeilijk om doen?
Gewoon, omdat ze dat is geleerd op de Apfelstrudel-Akademie. Het Oostenrijkse volk wil geen vluchtelingen, dus je moet vervelend doen. De officiële Oostenrijkse politiek is trouwens wel degelijk dat het land zich open stelt voor Oekraïense vluchtelingen. Maar ik zou daarmee niet de illusie hebben dat men je met een knuffel, een deken en de vraag of ze je kunnen helpen staan op te wachten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Km357 » di 01 mar 2022, 21:18

^^ In 89 was het traject Hongarije > Oostenrijk nochtans best open.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Pino » di 01 mar 2022, 21:30

^^ De Oostenrijkse publieke opinie is nogal veranderd sindsdien. Het IJzeren Gordijn maakte ze eind jaren ‘80 tot een lekker rustige uithoek waar nu geen ladingen vluchtelingen doorheen zouden willen. Het openen van grenzen én de politieke situatie in het Midden-Oosten hebben van Oostenrijk ook veel meer een frontlinie-staat gemaakt waar het gaat om mensen die vluchten naar het rijke westen.

Ook als je kijkt naar Joegoslavië als land dat niet achter het IJzeren Gordijn zat, daar kwamen nou niet echt vluchtelingen doorheen. De jaarlijkse gastarbeider-tochten tussen Duitsland en Turkije waren de voornaamste bron van opwinding voor de Ösi’s.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Boeck536 » wo 02 mar 2022, 7:38

duikgek89 schreef:Ze komen uit Vasylkiv, dus die basis zijn ze al voorbij. Vooral bij Kyiv wegblijven, dan is de kans dat ze ongedierte tegenkomen ook klein.

Ze rijden naar Bila Tserkva (via Trostynka is een prima weg en dan hoef je nauwelijks via de M05, is ook nauwelijks langzamer) en daarna oostelijk van Vinnytsia langs snijden via Nemyriv. Zijn iets mindere wegen maar als je op streetview en in de UAroads app kijkt zou het over het algemeen goed te doen moeten zijn. Eenmaal Bila Tserkva voorbij zou je daar geen doelen meer tegen moeten komen volgens mij.
Goede route, niet teveel kilometers ook. Normaal gesproken zouden ze binnen een uur in rustig gebied moeten zijn.

Het is vannacht nog wel onrustig geweest in Bila Tserkva, maar van verder zuidelijk vind ik vooralsnog geen berichten over aanvallen.

Hebben ze cash om te tanken in Moldavië, of redden ze het tot in Roemenië?

Sterkte met de hele situatie, hopelijk staat je familie snel op veilige bodem.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Jeff » wo 02 mar 2022, 11:38

Wellicht nog even noemenswaardig om te vermelden:
Deutsche Bahn, Thalys en NS laten vluchtelingen uit Oekraïne op vertoon van het paspoort gratis reizen.

Een steward en/of moet direct worden opgezocht voor elke treinrit om het te regelen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mar 2022, 11:41

^^ NMBS in België en PKP in Polen overigens ook. En ook voor de Oekraïense treinen van Kyiv naar Lviv/Przemysl schijnen mensen zonder kaartje te worden meegenomen. De trein tussen Budapest en Kyiv reed zelfs de afgelopen dagen nog, compleet met doorgaande rijtuigen die de grens over gaan. Ik weet niet of mensen daar gratis mee aan boord kunnen; de rijtuigen die de grens over gaan zijn maar een paar slaaprijtuigen die de UZ speciaal heeft voor internationale diensten en aan de grens omgespoord worden. Voor de treinen met eindbestemming Przemysl is dat niet nodig, want er ligt breedspoor tot aan Przemysl en meerdere Oekraïense treinen eindigen daar.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Boeck536 » wo 02 mar 2022, 13:23

duikgek89 schreef: Met name wat betreft Roemenië zou het fijn zijn als jullie even meekijken.

Eerste stuk lijkt me Cotesti, Botosani, Suceava; E58 (17) naar Dej? Maar dan? Via Cluj - Oradea is wellicht drukker, misschien liever via Baia Mare en Satu Mare naar Mateszalka?.

De grensovergang tussen Roemenië en Hongarije bij Petea is al een paar dagen erg druk, bij Urziceni is het wat rustiger. Als je die optie kiest ga je vanaf Dej via Jibou, Sărmășag en Tășnad naar Carei. In Hongarije draai je dan bij Ófehértó de M3 richting Boedapest op.

Actuele wachttijden aan de Roemeense grens zijn te raadplegen via https://www.politiadefrontiera.ro/en/traficonline/

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » do 03 mar 2022, 17:22

Veilig in Moldavië. Kregen eten, drinken, sim kaarten,...
Wat een contrast in vergelijking met de monsters die in Kharkiv en Mariupol genocide aan het plegen zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Pino » do 03 mar 2022, 17:23

^^ Fijn!

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Boeck536 » do 03 mar 2022, 17:33

Mooi om te horen dat de grootste hobbel genomen is!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Snelwegfreak » do 03 mar 2022, 19:33

Ontzettend fijn om te horen dat jullie allemaal in veiligheid zijn :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » do 03 mar 2022, 20:28

Snelwegfreak schreef: do 03 mar 2022, 19:33 Ontzettend fijn om te horen dat jullie allemaal in veiligheid zijn :top:
Dankje.
Ik zat er overigens niet bij en hun zullen dat niet kunnen lezen. ;)
Maar wel fijn inderdaad dat ze eruit zijn. Ze zijn inmiddels ook in EU en NATO gebied.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 03 mar 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Vinny » do 03 mar 2022, 20:29

Oei... het is weer allemaal erg heftig om te lezen. Veel sterkte daar!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door Chris » zo 06 mar 2022, 22:38

Zijn ze inmiddels al in Nederland aangekomen? Moldavië is sowieso nog wel een flinke rit, je rijdt natuurlijk om Oekraïne heen. Dat is een rit van zo maar 2.300 kilometer waarbij het lang duurt voordat je een keer op de Hongaarse autosnelweg zit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Mohyliv Podylski --> Veiligheid.

Bericht door duikgek89 » zo 06 mar 2022, 23:01

^^ Ze zijn in Berlijn, één van het gezelschap blijft daar achter bij familie, de rest komt hier op aan morgen.

Drie grensovergangen i.p.v. één; papieren maken in Hongarije, flink stuk omweg, honderden kilometers zonder snelweg, daarbij in Roemenië ook nog door de bergen...

Dit was wel even een ander ritje dan voor de oorlog via Polen in anderhalve dag...

Plaats reactie