Den Haag - Kehl am Rhein (D)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

David93
zandpaadje

Den Haag - Kehl am Rhein (D)

Bericht door David93 » vr 04 mar 2022, 9:52

Hallo allemaal! Aanstaande maandag rijd ik rond 12:00 van Den Haag naar Kehl am Rhein in Duitsland. Google Maps geeft drie opties als routes: via Brussel/Luxemburg, via Venlo/Koblenz over de A 61 en via Arnhem/Oberhausen/Frankfurt/Karlsruhe over de A 3, A 6 en A 5. Ik neig naar die laatste route omdat hij grotendeels drie rijstroken heeft en omdat ik graag in Duitsland rijd. Raden jullie me dat aan of af? Welke route zou jullie voorkeur hebben, ook met het oog op drukte/files enz.?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Den Haag - Kehl am Rhein (D)

Bericht door duikgek89 » vr 04 mar 2022, 10:09

Meestal zou ik ook A3 - A67 - A6 - A5 rijden.

Nu, als je om 12:00 uit Den Haag weg gaat, zit je wel rond de avondspits bij Frankfurt, Mannheim, even aan denken. Maar daar gaat de A61 ook niet veel oplossen. Als het pet is kun je beter gewoon ergens gaan eten denk ik.

Andere optie via Antwerpen - Luxemburg - Straatsburg is in principe ook goed te rijden, ook stukje door Straatsburg is goed te doen; maar zou je nu wel in de drama van de spits bij Luxemburg brengen dus met deze vertrektijd af te raden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 04 mar 2022, 11:12

Ter informatie: afgelopen zondag ben ik de A61 afgereden vanaf Venlo zuidwaarts. De eerste Baustelle kwam ik pas tegen bij Rheinböllen, op 212 kilometer van de Nederlandse grens. Zo'n lange afstand zonder werkzaamheden kom je eigenlijk niet tegen in Duitsland.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 mar 2022, 14:17

^^ Mijn ouders waren over de A3 naar Oostenrijk gereden en die hadden ook tot Würzburg geen werkzaamheden gezien. Het voordeel van de winter…

Hoe dan ook: vanuit Den Haag zou mijn voorkeur normaal liggen bij route Luxembourg, maar dan dreig je inderdaad in de spits terecht te komen. Hoewel het met vertrek om 12.00 uur of nog ietsje eerder wel uit zou kunnen. Eventueel kun je afsteken over Longwy. A61 lijkt risicovrijer, waarbij het een optie kan zijn om vanaf Ludwigshafen A65-B9-A35 te rijden en daarmee de drukte van de Rhein-Neckar-regio te omzeilen. Pas in al die Franse scenario’s op dat je niet onnodig op de tol-bypass van Strasbourg terecht komt - de borden Strasbourg geleiden je van de A4 af terwijl je toch echt beter de A4 door de stad pakt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mar 2022, 14:24

In Duitsland wordt van oudsher eigenlijk geen asfaltwerk gedaan in de winter. In de loop der jaren is die winterslaap wel verkort, voorheen was het van november tot april, tegenwoordig willen ze nog wel eens door gaan tot de kerst en starten ze in maart weer.

Maar er zijn uitzonderingen, sommige wegwerkzaamheden gaan de hele winter door. Daarnaast zie je in Duitsland best wel een shift ontstaan naar meer weekendafsluitingen. Bijvoorbeeld op de genoemde A3 wordt ter hoogte van Siegburg nog behoorlijk wat gedaan met weekendwerkzaamheden, ook in de winter.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 04 mar 2022, 16:47

Volgens de ANWB is de A61 tussen Kaldenkirchen-Süd en Süchteln dicht tot dinsdagmorgen 6 uur. Kan een typfout zijn, maar goed om in de gaten te houden!
https://twitter.com/ANWBeuropa/status/1 ... Eh9YQ&s=19
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 mar 2022, 23:38

Google Maps meldt ook een wegafsluiting, maar die is vanuit Nederland te ontwijken via veel routes.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 05 mar 2022, 8:49

De route door België ( Brussel <> Arlon) deed mij de vorige keer echt afvragen waarom er een verlaagde limiet gold, terwijl er geen spoor van werkzaamheden te bekennen was

David93
zandpaadje

Bericht door David93 » za 05 mar 2022, 11:31

Dank voor alle tips! Denk dat ik inderdaad maar voor de A3-route ga. Ik hoop Frankfurt/Darmstadt voorbij te zijn voordat de spits begint.

Mijn auto mag per 1 januari niet meer door de Straatsburgse milieuzone, dus dat is een bijkomende complicatie voor iedere route door Straatsburg zelf - dan zou ik de Franse A35 af moeten en bij Gambsheim de Rijnbrug over. Kan, maar niet per se handig.

Ik zie dat de Duitse A67/A6 en A5 ten zuiden van Darmstadt tot aan het zuiden van Heidelberg parallel aan elkaar lopen. Is daar nog een duidelijke voorkeursoptie? De A6 ligt dichter bij Mannheim, wat misschien tot problemen in de spits leidt?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 05 mar 2022, 12:16

A67 - A6 heeft veel driestrooks en heeft mijn voorkeur, maar in principe is het lood om oud ijzer. Gewoon op de verkeersinformatie letten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 mar 2022, 19:56

^^ A5 is landschappelijk leuker, A67 gaat door eindeloze bossen maar is wel grotendeels driestrooks. Heb niet het idee dat daar nou echt meer file staat. Weet dat de bewegwijzering bij de Darmstädter Kreuz in principe zo staat afgesteld dat je voor de richting Basel naar de A5 wordt geleid; alleen bij grote vertragingen op de A5 word je met kantelwalsborden naar de A67 geleid (er knipperen dan gele lichten op de portalen om dat aan te geven). Dit wordt overigens gedaan omdat je via de A5 nooit hoeft af te slaan, waar de verbindingsboog Mannheim -> Basel in Kreuz Walldorf ook zonder verkeer komend vanuit Frankfurt al overbelast is.

David93
zandpaadje

Bericht door David93 » ma 07 mar 2022, 23:46

Was een prima route. A3 in Roergebied veel wegwerkzaamheden (overigens zonder dat er daadwerkelijk iets leek te gebeuren, maar wel veel 80) en andere ellende, maar vanaf Siegburg/Bonn prima kunnen doorrijden - de 210 km/u nog aangetikt. Flitsmeisternavi (notoir waardeloos in mijn ervaring) gaf bij Darmstadt A5 aan en Google Maps A67/A6, dus ging maar voor de laatste optie. Helemaal geen last van spits of wat dan ook gehad: het was goed druk op de weg, maar nergens file (A3 in Roergebied stond de andere kant op, richting noorden, wel he-le-maal vast). Hele stuk A5 vanaf Kreuz Walldorf bij Heidelberg-Zuid was perfect om hard door te rijden. Nogmaals dank voor alle tips!