Zwitserland 24 - 25 maart

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » wo 16 mar 2022, 16:43

Goedendag,

Omdat ik een aantal dagen vrij heb, ga ik heen en weer naar Zwitserland. Met misschien nog een dag extra in het Zwarte woud, maar dat is nog niet zeker. Vertrek is 24 maart om 04:00 regio Leiden. Ik ga eerst naar Zürich voor een nacht en de volgende dag de bergen in.

Ik pak uiteraard de route via België, Luxemburg en Frankrijk. Zijn over deze route nog opmerkingen of tips? Ik vind het niet erg om tol te betalen. Ik neem aan dat ik beter de nieuwe A355 kan pakken ipv de route door Strasbourg?

Op de terug rit wil ik een keer de gotthardtunnel rijden, dit komt ook omdat ik waarschijnlijk de Lukmanierpas wil rijden (deze heeft geen winterafsluiting als het ik goed heb? heeft iemand ervaring met deze pas? dus dan kom ik bij de A2 uit. Mijn vraag hierover is, geeft de gotthardtunnel problemen op vrijdag middag in noordelijke richting?

Verder wil ik terug via Duitsland rijden, omdat ik dit qua afwisseling leuker vind. En daarnaast omdat ik dus misschien een extra nacht in het zwart woud verblijf. Moet ik hier nog rekening houden met grote wegwerkzaamehden, ander tips etc.

Veel vragen, :lol: maar toch alvast bedankt.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door Chris » wo 16 mar 2022, 16:47

Het bouwseizoen in Duitsland begint nu wat meer actief te worden. Meestal start men in de tweede helft van maart met de seizoensbaustellen.

Hou er wel rekening mee dat je in Zwitserland maar weinig passen kan rijden, bijna alles zal nog in de wintersluiting zitten. Als je passen wil rijden kan je in Graubünden het beste terecht, hier zijn de meeste passen de hele winter open (Julier, Maloja, Bernina, Ofen, Lukmanier).

Ik zit ook te denken om in het voorjaar naar Zwitserland te gaan, gezien het weer en de passen denk ik daarbij eerder aan begin mei.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » wo 16 mar 2022, 16:59

^^ Ik ben me er van bewust dat ik weinig bergpassen kan rijden. Ik zag sowieso dat de Lukmanier een mogelijkheid was en die had ik nog niet gereden, vandaar dat ik die wil gaan rijden. Het is ook even een snel en kort ritje dus voor nu is dat geen probleem, andere keer rijd ik wel wat meer passen weer.
Touren is rough so you got to be tough

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door Jeff » wo 16 mar 2022, 17:04

Deze rit heb ik afgelopen september nog gemaakt.
Mocht je van een twist houden: N59 en Ex-N59 (Frankrijk)

Lekker slingeren, klimmen & afdalen door de Voghezen :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 mar 2022, 17:11

De Lukmanier is zeker niet altijd open in de wintermaanden. Soms is de pas 's middags en 's nacht gewoon dicht, vanwege lawinegevaar, of als het recent gesneeuwd heeft. M.a.w. Het is heel wispelturig of de pas open is of niet. Soms kan hij ook heel last-minute worden afgesloten en wordt dit ook niet altijd overal zo goed gecommuniceerd.

Zoals Chris al schreef zijn alle bergpassen met winterafsluiting eind maart nog dicht. De meeste bergpassen die je kunt liggen inderdaad in het oosten, met o.a. Julier, Maloja, Bernina, Ofen etc.

Mocht je door Duitsland rijden: De A5 is op dit moment het geringste probleem, daar rijdt het momenteel prima door. Mogelijke problemen zijn eerder te zoeken, bijv. op de A3 of A61. Via Frankrijk is natuurlijk altijd een optie, al vind ik de Franse A35 ook niet een super fijne weg. De Duitse A5 rijdt momenteel prettiger en sneller, maar dat hangt natuurlijk ook af waar je uit Nederland vandaan komt.

Om lekker rond te kunnen touren door de Alpen heb je nog wel zeker tot half mei geduld nodig, wanneer de eerste passen open gaan. In april hoef je ook nog niks te verwachten. Als er nog een late winterinval komt, dan kan je pas half juni op de opening van de grote passen rekenen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » wo 16 mar 2022, 17:31

^^ De nacht in Zürich heb ik sowieso al vast staan, met een hotel. Het plan was om de dag erna even te checken waar ik dan de bergen in ga. De lukmanier moet ik dan maar even afwachten of dat hem gaat worden. Zoals ik nu de weersvoorspellingen check dan wordt het de komende tijd mooi weer zonder neerslag. Dus dan komt er verder geen sneeuw bij.
Touren is rough so you got to be tough

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 mar 2022, 17:38

^^
Inderdaad, maar bedenk ook dat lange zoninstraling in het sneeuwdek ook tot instabiliteit en lawines kan leiden. Onder zulke omstandigheden kunnen ook andere bergpassen kortstondig worden afgesloten, maar de Julier, Ofen of Bernina probeert men echter altijd wel snel weer open te krijgen. Met de Lukmanier maakt men geen haast. Die verbinding schijnt een beetje als 'luxe' gezien te worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » wo 16 mar 2022, 17:41

^^ Aangezien jij veel in Zwitserland zit, weet jij het antwoord op mijn vraag met betrekking tot de gotthardtunnel? Geeft die veel problemen op een vrijdag middag in noordelijke richting?
Touren is rough so you got to be tough

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door Jeff » wo 16 mar 2022, 19:14

^^ voor die vraag een shout-out naar @Marcel

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door SnarfFlevoland » wo 16 mar 2022, 22:46

brytje008 schreef: wo 16 mar 2022, 17:41 Aangezien jij veel in Zwitserland zit, weet jij het antwoord op mijn vraag met betrekking tot de gotthardtunnel? Geeft die veel problemen op een vrijdag middag in noordelijke richting?
Nee, de vrijdagmiddag is richting noorden eigenlijk zelden een probleem, eigenlijk alleen in de zomervakantieperiode en dan vooral gedurende de tweede helft als er terugreizend verkeer is. Richting zuiden komen files wél regelmatig voor, vooral bij verlengde weekenden, maar ook als het in het zuiden warm voorjaarsweer is (zonder verdere feestdagen).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door marcel » do 17 mar 2022, 16:59

Ja, de files zijn vooral vrijdag naar het zuiden, en zondag naar het noorden, maar nu in maart meestal nog niet. In de zomer en rond lange weekends is het wel in beide richtingen druk.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » za 26 mar 2022, 18:59

Even een verslag:

Twee lekkere dagen gehad. In de nacht van Woensdag op Donderdag vertrokken. De route via Belgie/Luxemburg/Frankrijk ging voorspoedig. De A355 om strasbourg heen rijd heerlijk. Wat mij altijd opvalt op deze route is dat het altijd bezaaid is in Frankrijk met gendarmerie/Douane, die langs de wegen/ tolpleinen staan te controleren. Meestal wordt ik er tussen uitgepikt, maar dit keer gelukkig niet. Ik zie dit eigenlijk iedere keer als ik die route rijd. Weet iemand misschien waarom dat zou zijn, omdat het misschien de route naar Zwitserland is? Route naar Zürich voor de rest geen problemen gehad. Heerlijk dag in Zürich gehad, prachtig weer.

De dag erna via de A3 /A13 en de H19 naar De Lukmanierpas gereden, hij was gewoon open veel sneeuw was al weg gesmolten. Ook dit keer weer prachtig weer. Hierna naar Biasca gereden en verder over de A2 naar Duitsland. Geen wachttijd bij de Gotthardtunnel gelukkig. Wel bij Basel een korte file. Wat mij wel altijd gaat tegenstaan in Zwitserland zijn al die verschillende snelheden, waardoor een rit door Zwitserland gevoelsmatig toch erg lang duurt. In Duitsland geen files, alleen op de A5 continu remmen omdat er telkens van die treintjes vormde op de linkerbaan, waardoor je niet lekker door kon rijden. Via de A5, A67, A3 gereden. Al met al een lekkere korte trip.
Touren is rough so you got to be tough

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door waldo79 » za 26 mar 2022, 19:42

Het lijkt erop alsof je je plannen vrijwel ongewijzigd hebt kunnen uitvoeren qua rit.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door brytje008 » za 26 mar 2022, 19:46

Dat klopt! :D
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door Pino » zo 27 mar 2022, 7:47

brytje008 schreef: za 26 mar 2022, 18:59 Wat mij wel altijd gaat tegenstaan in Zwitserland zijn al die verschillende snelheden, waardoor een rit door Zwitserland gevoelsmatig toch erg lang duurt.
Dat varieert een beetje per snelweg, maar op de A2 word je daar inderdaad gek van. Rijd je bijvoorbeeld A1-A12 richting Sint Bernard, dan zijn er nauwelijks tunnels en is een stuk 80 bij Bern het voornaamste om je druk over te maken. A3-A4 richting Gotthard over Zürich valt ook mee. En dan heb je nog kantons als Wallis, waar gewoon niet wordt gecontroleerd op de snelweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwitserland 24 - 25 maart

Bericht door SnarfFlevoland » ma 28 mar 2022, 11:37

^^
Voorzichtig, in een paar jaar tijd hebben ze me toch 1x met zo'n niet-flitsende radar-driepoter (Gatso RT4) op de A9 tussen Sion en Sierre geflitst. Dat koste me vorig jaar 120 CHF, waarvan m'n rechtsbijstandsvezerkering de helft had overgenomen.

Het weer was de afgelopen week echt geniaal om een roadtrip te maken. Dan zijn de Alpenpassen met winteropening ook nauwelijks een 'risico' voor een (tijdelijke) wegafsluiting. :) Helaas komt er aankomende week verandering in met een nieuwe winterinval. Ben benieuwd of dan alle geplande openingen voor april ook daadwerkelijk gehaald gaan worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie