:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Geldermalsen - Stuttgart - Niederau 14/15 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Geldermalsen - Stuttgart - Niederau 14/15 juli

Bericht door T-hijs » ma 21 mar 2022, 21:13

Hoi!

Ik las dat mensen het fijn vonden om weer (vragen m.b.t.) reisadviezen te lezen, dus vraag ik maar weer eens naar de bekende weg.

Vanaf 16 juli zit ik met junior van inmiddels 12 in Niederau voor een gezellige georganiseerde week vakantie voor eenoudergezinnen. Donderdag 14 rijden we naar Stuttgart en op vrijdag door naar Niederau, ná een bezoek aan het Porschemuseum. 8-)

Wie mij kent, weet dat ik de voorkeur geef aan de route via de Duitse A61, maar als iemand goede argumenten heeft waarom ik toch de A3/A67/A5 moet nemen tot Mannheim houd ik me aanbevolen.

Omdat ons hotel in Stuttgart op loopafstand van het museum ligt, zullen we Stuttgart zeer waarschijnlijk benaderen via de A81.

De volgende dag rijden we door naar Niederau, aannemelijk via A8/A99/A8/A93 en in Oostenrijk via Wörgl. We overnachten vrijdag al in Niederau.

Iemand nog tips t.a.v. de route? Of dagbesteding op zaterdag 16 juli? Tips voor een uitje op de terugweg? Want ook die doen we in twee dagen, en de overnachtingsplek laten we afhangen van een leuk museum o.i.d.

Ten slotte: op de heenweg moet er 's avonds absoluut een cordon bleu met een dunkles Weißbier worden genuttigd weil es sein muß, maar dat mag nergens in Duitsland een probleem zijn... :dyn_hyp:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Geldermalsen - Stuttgart - Niederau 14/15 juli

Bericht door Pino » ma 21 mar 2022, 22:26

Geldermalsen - Stuttgart is gewoon korter via de A61 dan over de A3 en je vermijd stedelijke zones. Dus je moet eerder zoeken naar excuses om wél de A3 te pakken dan om de A61 te kunnen rechtvaardigen. Nieuwe A61-overstromingen daargelaten zou zo'n omweg aan de orde kunnen zijn bij grotere werkzaamheden langs de A61. Daar kun je nu nog niets over zeggen, maar de afgelopen jaren duidden eerder op de omgekeerde trend. Oberhausen-Frankfurt op de A3 is een lange serie opeenvolgende werkzaamheden, terwijl de A61 er de laatste jaren niet zoveel had.

Wat betreft uitje op de terugweg: ken je München al? Voor de meesten van ons een irritant knooppunt op weg naar Oostenrijk en Italië, maar het is in juli altijd wel een prettig levendige stad. Vaak lekker weer, fijne terrassen/biergarten en ik heb zelf goede herinneringen aan de voetgangerszone vroeg in de zomeravonden, waar dan allerlei bandjes, jongleurs etc bezig zijn. Dat laatste is al heel wat jaartjes geleden, maar volgens mij is de stad nog steeds een geliefde tussenstop voor straatartiesten die een zomer door Europa toeren. En als je dan toch van de automusea bent, moet je bij BMW langs. Overigens sliepen wij bij die München-stops van vroeger vaak ergens buiten de stad, om dan de S-Bahn stad-in te nemen. Zit je toch wat relaxter buiten...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 21 mar 2022, 22:50

München is best een leuke stad ja.

Sinsheim heeft een mooi Technikmuseum met o.a. Tu144 en Concorde.

Wat kleiner kan ook leuk zijn: Regensburg is best leuk om een keer te stoppen en te bekijken. Bamberg is best mooi maar vond ik wat overlopen.

Ohja, ik wil in Nürnberg ook nog een keer naar het museum van de nazitribunalen. En je hebt daar het DB Museum en speelgoed museum.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 21 mar 2022, 23:05

Dank beiden!

München kwam niet in mij op, omdat ik dan gevoelsmatig pas net op (de terug)weg ben. Aan de andere kant is het geen gek idee voor op een zaterdag. Hoewel we relatief vroeg in het seizoen alweer teruggaan, zal het op zondag vermoedelijk rustiger zijn dan op zaterdag.

BMW-museum is een goede tip!

Regensburg is mij te ver uit de richting, dus die bewaar ik voor een andere keer. Nürnberg ken ik, inclusief het DB-museum. Daar was twee jaar geleden een expositie over de Reichsbahn in het nazitijdperk, maar daar raakte junior, gevoelige beelddenker als hij is, wat door van slag. Dus het museum over de nazitribunalen laat ik even voor wat het is.

Ach, nog genoeg tijd om nog even verder na te denken. 🙂

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 21 mar 2022, 23:08

Overigens: als ik via de A57 naar Köln rijd, dan mis ik toch al een enorm stuk aan werkzaamheden op de A3? Of is het tussen Köln en Frankfurt ook feest?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mar 2022, 23:28

T-hijs schreef: ma 21 mar 2022, 23:05Regensburg is mij te ver uit de richting, dus die bewaar ik voor een andere keer.
Tussen München en Nürnberg is via Regensburg ongeveer 50 km of een half uurtje langer. Nu moet je natuurlijk zelf weten of je daar naar toe gaat, maar qua omweg is dat op zo'n lange rit mijns inziens nou niet gigantisch.

Dat gezegd hebbende, Regensburg is best aardig maar er zijn wat mij betreft interessantere plekken in Duitsland. Würzburg en vooral Rotenburg ob der Tauber zijn ook mooi, en liggen gevoelsmatig wat meer op de route cq. wat minder ver uit de richting. Maar als junior van auto's houdt ligt het BMW Museum meer voor de hand! Het museum bij Audi Forum Ingolstadt kan ook een optie zijn. Of allebeide. ;)

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 21 mar 2022, 23:34

^^
Oké, niet nagekeken op de kaart, dacht dat het verder was, maar ik geloof je meteen!

Audi-museum houd ik ook nog even in gedachten!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 mar 2022, 7:37

In Niederau ben ik vorige zomer geweest. In de buurt kan ik Kufstein aanraden en allerlei ritten door de bergen. Er is ook een kabelbaan.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 22 mar 2022, 8:17

Qua BAB3 en Regensburg: Die staat compleet in de steigers. Daarnaast vind ik de BAB3 daar wat irritant rijden (veel een situatie afvallende rijstrook).

Er zijn daar nog wat andere wegen die wat minder druk zijn en een rustiger wegbeeld kennen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 mar 2022, 8:32

T-hijs schreef: ma 21 mar 2022, 23:08 Overigens: als ik via de A57 naar Köln rijd, dan mis ik toch al een enorm stuk aan werkzaamheden op de A3? Of is het tussen Köln en Frankfurt ook feest?
Geen grote, maar een opeenvolging van kleintjes.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 22 mar 2022, 10:19

T-hijs schreef: ma 21 mar 2022, 23:34 ^^
Oké, niet nagekeken op de kaart, dacht dat het verder was, maar ik geloof je meteen!

Audi-museum houd ik ook nog even in gedachten!
Wat misschien ook aardig is, maar wellicht wat te dicht bij huis, is het Bergbaumuseum in Bochum.

In Günzburg heb je ook nog Legoland. Is voor Junior, en stiekem ook voor papa, misschien ook nog leuk? De avond kun je dan evt in Ulm doorbrengen.

Maar als ik tussen alle suggesties moest kiezen op die leeftijd:
https://sinsheim.technik-museum.de/
Oldtimers, racewagens, vliegtuigen, machines

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 22 mar 2022, 10:38

^^
Ik laat junior kiezen. Audi, LEGO of Technik. :woop:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 21 jun 2022, 18:45

Update: junior heeft gekozen voor het BMW-Museum in München. Dus daar zal ook de overnachting op de terugweg plaatsvinden. 's Morgens van Niederau naar München, 's middags het museum, dan een Biergarten met schnitzel c.q. cordon bleu, overnachten en op zondag in één ruk terug naar huis. Komt vast goed.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 17 jul 2022, 21:37

Nieuw plan, of in ieder geval een optie: rustigjes aan uit Niederau vertrekken a.s. zaterdag, BMW-museum bezoeken en daarna eventueel nog door naar huis. Heeft iemand een idee vanaf hoe laat het rustiger zou kunnen worden, waardoor we enigszins filevrij richting Geldermalsen kunnen stomen? Beoogde kruissnelheid 140 - 150 km/u waar dat is toegestaan. Keuze tussen via Frankfurt of Stuttgart zal vooral afhangen van verkeersaanbod.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » ma 18 jul 2022, 12:53

^^ Er zal zaterdag ook wel al een deel duitsers huiswaarts keren, dit zal echter wel al wat eerder zijn, zeker aangezien jullie eerst nog naar het BMW museum gaan vermoed ik dat jullie achter de grootste drukte aan zullen rijden, vanaf een uurtje of 13:00/14:00 is de grootste drukte wel al een stukje verder vermoed ik. Dat is natuurlijk lastig inschatten, goed dat je de keuze Stuttgart/Frankfurt maakt afhankelijk van het verkeersaanbod. Zowel de A8 bij Pforzheim als de A3 bij Limburg hebben vervelende baustelles die toch wel vertraging opleveren iedere dag.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 24 jul 2022, 9:59

Gisteren van Niederau terug naar Geldermalsen gereisd, met een stop bij het BMW-museum, dat overigens tegenviel.

Wat mij opviel was dat het redelijk druk was, maar dat echte files door "Hohes Verkehrsaufkommen" er nauwelijks waren. In mijn richting al helemaal niet, maar in de andere richting viel het ook mee.

Wel jammer dat de A3 bij Würzburg langdurig nagenoeg gestremd was door een ongeluk. Daarom via Kassel, Dortmund en Oberhausen gereden; dat was volgens Waze de snelste route.

Ook bijzonder: Waze stuurde mij vanaf Nürnberg via A73, B8, B286 en A70 naar de A7. Reed overigens prima door op die route, behalve bij de aansluiting van A70 naar de A7, waar ik een kwartiertje vertraging opliep door werkzaamheden op de A7.

Achteraf vroeg ik me af of ik misschien beter vanaf de A73 de A6 via Heilbronn naar Hockenheim had kunnen nemen, om daarna via A61, A1 en A57 naar Nijmegen te rijden. Maar dat is achteraf, en dat zou hooguit een kwartier hebben gescheeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 jul 2022, 10:23

B8 en B286 helemaal van Nürnberg tot Schweinfurt? Dat is wel een behoorlijk lang stuk binnendoor.

Het oogt op Google Earth wel als een redelijke route, alleen op het middendeel heb je een paar kleine bebouwde kommen. Verder vooral omleggingen, wat ongelijkvloers en bij Nürnberg en Schweinfurt ook wat 2x2. Dat laatste stuk 2x2 bij Schweinfurt is overigens gloednieuw.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 24 jul 2022, 10:52

^^
Het is een prima alternatief dat goed doorrijdt. Vermoedelijk zag Waze een incident op de oorspronkelijke route, waardoor dit alternatief werd geboden. Voor het gevoel duurde het lang, maar dat was alleen maar omdat het geen snelweg was. Ik was vanwege datzelfde gevoel achteraf liever de A6 op gegaan, maar ik kreeg pas later in de gaten hoelang het stuk over OWN was. .