Vakantie brommobiel Noorwegen in september

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Alex52889
verkeersader

Vakantie brommobiel Noorwegen in september

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 12:32

Zoals sommige weten, in december 2021 ben ik naar Italië geweest. In mei van dit jaar ga ik er weer (met brommobiel) heen, maar nu zag ik voor september een buitenkansje liggen voor een ander land. Ik vertrek met de boot vanuit Eemshaven naar:
SPOILER: TOON

NOORWEGEN
En ja, ook daar kennen ze de brommobiel, locaal de "mopedbil" genoemd, en de verkeersregels zijn eenvoudig: AM rijbewijs (of oud Noorse M), 16 jaar (was 18), je mag overal rijden, behalve auto(snel)wegen ( :G1: + :G3: ). En of ik moet houden aan brommer of auto is nog onduidelijk, maar het gaat een leuk tripje worden dat is zeker. Dus dat wordt wat meer zoekwerk. En de boot vaart er 18 uur over.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Vakantie brommobiel september

Bericht door Attietattie » zo 27 mar 2022, 14:00

^^ Mooi tripje! Veel plezier met de voorbereidingen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 14:01

Attietattie schreef: zo 27 mar 2022, 14:00 ^^ Mooi tripje! Veel plezier met de voorbereidingen.
Bedankt! Ik houd het hier, voor de liefhebber van reisverslagen (waar jij er één van bent volgens mij) zeker up to date

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 27 mar 2022, 15:29

Aangezien het land volhangt met digitale tolstations, wil ik je adviseren om zoiets ook even uit te zoeken.
Het tarief zal wellicht goedkoper zijn dan een volwaardige auto.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mar 2022, 18:23

^^ Daar hoef je niks voor uit te zoeken. Je krijgt vanzelf de rekening toegestuurd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 mar 2022, 18:25

Ik denk dat brommobielen geen tol hoeven te betalen.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 19:46

Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 15:29 Aangezien het land volhangt met digitale tolstations, wil ik je adviseren om zoiets ook even uit te zoeken.
Wat ik tot nu heb kunnen vinden is dat de tol ook op de kleinere wegen geldt, ik ben dit inderdaad aan het uitzoeken. De vraag is ook, kan dit ter plekke contant of credit/visa card, of moet het van te voren worden afgerekend (a la frankrijk/italie)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 mar 2022, 20:27

Klinkt als een mooi avontuur!

Via de Noordkaap en Baltische staten terug?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 27 mar 2022, 21:02

^^ Eventueel zou Alex dan nog de ferry Stockholm <> Tallinn kunnen pakken, als de tijd wat korter is.
Voor de Baltische Staten geld dat ie alleen moet opletten voor de volgende wegen:

Estland:
Algemeen: Route 2 tussen Kose en Paide (Gesloten verklaring voor langzaam verkeer)
Via Baltica: Kent in Estland geen beperkingen voor Brommobielen

Letland:
Algemeen: Expressweg status voor de A2 (tussen het knooppunt met de A4/A1 en de A3-splitsing) ; A10 (zuid-westelijk deel van Ring van Riga)
Via Baltica: Korte stukjes van de A1 kennen een gesloten verklaring voor langzaam verkeer, een Brommobiel moet de oude route van de A1 volgen (door de bebouwing heen)

Litouwen:
Algemeen:
Autosnelweg/Expressweg: A1 (over de volledige lengte verboden voor langzaam verkeer) ; A2 (90% van de route is autosnelweg); A5 (Marjampole <> Kaunas is autosnelweg, Kaunus western bypass kent een gesloten verklaring voor langzaam verkeer. Voor het passeren van Kaunas zal je door de stad moeten)
Via Baltica: De A10 en A8 kennen geen beperkingen tot aan het noordelijke deel van Kaunas. Tussen Kaunas en het Noorden van Marijampolė zal je een andere route moeten zoeken.

Verder nog even een tipje: Probeer zo dicht mogelijk langs de rand van de weg te rijden. De echte hoofdwegen hebben een wegbreedte 3,5 tot 4 meter (sommige stukjes A1 te Letland zelfs een stuk breder) per weghelft in een 2x1 situatie, waardoor het soms mogelijk is om achterliggers jou makkelijker te passeren (ja, dat zal soms op een idiote manier gaan).

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 21:03

Schelpenpaadje schreef: zo 27 mar 2022, 20:27 Klinkt als een mooi avontuur!

Via de Noordkaap en Baltische staten terug?
Laten we dat gezien de omstandigheden in het Oosten momenteel even niet doen, haha. Maar het staat wel op m'n lijstje.

Helaas is de brug van Denemarken - Zweden een snelweg, en loopt er (volgens mij, gezien vanaf Google maps) geen (brom-) fietspad langs. Dan zijn er nog 3 mogelijkheden:

1) vliegen, geen auto
2) via Rusland (nog langer ondweweg en vermijd ik momenteel liever)
3) boot van Eemshaven - Kristiansand (nieuw, vertrek in April)
Met optie 3 ben je in 18 uur in Noorwegen, een directe verbinding. Dus maar voor deze gekozen.
Chris schreef: zo 27 mar 2022, 18:25 Ik denk dat brommobielen geen tol hoeven te betalen.
Inmiddels een artikel gezien van een vrouw uit Bergen (Noorwegen) die was speciaal overgestapt naar de brommobiel zodat ze geen tol hoefde te betalen. Ook mopedbil AS Norge zegt hetzelfde, dus laten we uitgaan dat dat klopt.

Waar rijden? Kan ik niet vinden, wel dat de symbool van een motor op onderborden en verbodsbord en óók voor brommers geldt. Uitgaande dat het in 1 lijn ligt met de EU (EER afspraak), op de weg, overal toegestaan, behalve auto(snel)wegen, dus ook de Noorse :C15: of :C13: (motorsymbool) mogen we negeren.
Laatst gewijzigd door Alex52889 op zo 27 mar 2022, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 21:09

Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 21:02 ^^ Eventueel zou Alex dan nog de ferry Stockholm <> Tallinn kunnen pakken, als de tijd wat korter is.
Voor de Baltische Staten geld dat ie alleen moet opletten voor de volgende wegen:

Estland:
Algemeen: Route 2 tussen Kose en Paide (Gesloten verklaring voor langzaam verkeer)

Letland:
Algemeen: Expressweg status voor de A2 (tussen het knooppunt met de A4/A1 en de A3-splitsing) ; A10 (zuid-westelijk deel van Ring van Riga)
Via Baltica: Korte stukjes van de A1 kennen een gesloten verklaring voor langzaam verkeer, een Brommobiel moet de oude route van de A1 volgen (door de bebouwing heen)

Litouwen:
Algemeen:
Autosnelweg/Expressweg: A1 (over de volledige lengte verboden voor langzaam verkeer) ; A2 (90% van de route is autosnelweg); A5 (Marjampole <> Kaunas is autosnelweg, Kaunus western bypass kent een gesloten verklaring voor langzaam verkeer. Voor het passeren van Kaunas zal je door de stad moeten)
Via Baltica: De A10 en A8 kennen geen beperkingen tot aan het noordelijke deel van Kaunas. Tussen Kaunas en het Noorden van Marijampolė zal je een andere route moeten zoeken.

Verder nog even een tipje: Probeer zo dicht mogelijk langs de rand van de weg te rijden. De echte hoofdwegen hebben een wegbreedte 3,5 tot 4 meter (sommige stukjes A1 te Letland zelfs een stuk breder) per weghelft in een 2x1 situatie, waardoor het soms mogelijk is om achterliggers jou makkelijker te passeren (ja, dat zal soms op een idiote manier gaan).
Hoe zien die gesloten verklaringen eruit?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 mar 2022, 21:12

Er is ook een prima ferry tussen Helsinki en Tallinn. Kun je Rusland links laten liggen.

Ik kan me niet voorstellen dat de Baltische staten en Polen gevaarlijker zijn dan, zeg, een halfjaar geleden. Met de opbouw van NAVO-troepen eerder veiliger. Als je je doorreis goed voorbereidt zul je denk ik weinig merken van de situatie en vluchtelingenstromen.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 27 mar 2022, 21:14

Schelpenpaadje schreef: zo 27 mar 2022, 21:12 Er is ook een prima ferry tussen Helsinki en Tallinn. Kun je Rusland links laten liggen.

Ik kan me niet voorstellen dat de Baltische staten en Polen gevaarlijker zijn dan, zeg, een halfjaar geleden. Met de opbouw van NAVO-troepen eerder veiliger. Als je je doorreis goed voorbereidt zul je denk ik weinig merken van de situatie en vluchtelingenstromen.
Ik heb in ieder geval al besloten om de Holland Norway line te nemen, voor €455 zit je met 2 personen + auto + hond op retour. Eemshaven - kristiansand.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 mar 2022, 21:18

^^ Als je het leuk vindt zou je in dat geval ook wat media kunnen opzoeken. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld RTV Noord een artikel/item zou willen besteden aan jouw plannen. Voor hen een mooie kapstok om ook iets te vertellen over hoe het zoveel tijd na de aankondiging met het gebruik van die ferry staat.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 27 mar 2022, 21:24

Alex52889 schreef: zo 27 mar 2022, 21:03
Helaas is de brug van Denemarken - Zweden een snelweg, en loopt er (volgens mij, gezien vanaf Google maps) geen (brom-) fietspad langs.
Er zijn ook diverse veerverbindingen van Denemarken naar Zweden. Het veer Helsingør-Helsingborg ligt het dichtste bij die brug; de overtocht duurt maar 20 minuten.

Maar groot gelijk dat je de boot van Eemshaven naar Kristiansand pakt; dan ben je meteen waar je wilt zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 27 mar 2022, 21:27

Schelpenpaadje schreef: zo 27 mar 2022, 21:18 ^^ Als je het leuk vindt zou je in dat geval ook wat media kunnen opzoeken. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld RTV Noord een artikel/item zou willen besteden aan jouw plannen. Voor hen een mooie kapstok om ook iets te vertellen over hoe het zoveel tijd na de aankondiging met het gebruik van die ferry staat.
Zojuist even gekeken, maar in de maanden juli en augustus zijn ontzettend veel afvaarten al vol voor auto's.
Voor afvaarten die nog niet volgeboekt zijn, vond ik overigens de kosten van auto + 2 volwassenen + 2 kinderen fors: ruim 1100 euro retour in een simpele hut.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 27 mar 2022, 22:46

Schelpenpaadje schreef: zo 27 mar 2022, 21:12 Er is ook een prima ferry tussen Helsinki en Tallinn. Kun je Rusland links laten liggen.

NAVO gebied durf ik gewoon heen. poetin is bijna door z'n kanonnen en kanonnenvlees heen, die gaat echt niet aanvallen als de NAVO klaar staat.

Of hij moet op z'n rode knop drukken, maar dan ben je in Brussel, Amsterdam of Parijs ook niet veilig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mar 2022, 23:30

Alex52889 schreef: zo 27 mar 2022, 19:46
Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 15:29 Aangezien het land volhangt met digitale tolstations, wil ik je adviseren om zoiets ook even uit te zoeken.
Wat ik tot nu heb kunnen vinden is dat de tol ook op de kleinere wegen geldt, ik ben dit inderdaad aan het uitzoeken. De vraag is ook, kan dit ter plekke contant of credit/visa card, of moet het van te voren worden afgerekend (a la frankrijk/italie)
Nee, alles is elektronisch met camera's boven de weg. Als je tol moet betalen krijg je een rekening toegestuurd.

Er is een handvol toeristische tolwegen zonder doorgaand belang waar je wel ter plekke moet betalen. Dat kan dan ongetwijfeld wel met cash en vermoedelijk ook met creditcard.

Als er op nieuwe (snel)wegen tolplicht is, geldt deze meestal ook voor parallelle wegen.
Alex52889 schreef: zo 27 mar 2022, 21:03Helaas is de brug van Denemarken - Zweden een snelweg, en loopt er (volgens mij, gezien vanaf Google maps) geen (brom-) fietspad langs. Dan zijn er nog 3 mogelijkheden:

1) vliegen, geen auto
2) via Rusland (nog langer ondweweg en vermijd ik momenteel liever)
3) boot van Eemshaven - Kristiansand (nieuw, vertrek in April)
Met optie 3 ben je in 18 uur in Noorwegen, een directe verbinding. Dus maar voor deze gekozen.
Er zijn ook tig veerverbindingen tussen Denemarken en Zweden. Maar sneller dan de boot Eemshaven-Kristiansand zal het met een brommobiel niet zijn.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 28 mar 2022, 0:22

Alex52889 schreef: zo 27 mar 2022, 21:09
Jeff schreef: zo 27 mar 2022, 21:02 ^^ Eventueel zou Alex dan nog de ferry Stockholm <> Tallinn kunnen pakken, als de tijd wat korter is.

Estland:

Letland:

Litouwen:
Algemeen:

Hoe zien die gesloten verklaringen eruit?
Voor welk land vraag je dit?

Verder is het goed om te weten dat de Baltische Zee/Oostzee 1 van de drukste bevaren ter wereld is op het gebied van ferry verbindingen. Al helemaal in het hoogseizoen zal er vast wel een afvaart zijn die jouw route prima kan ondersteunen.

Andere bonus: Tussen Helsinki en Tallinn zijn in het hoogseizoen extra afvaarten, waarbij het grootste deel van de extra afvaarten duurder zijn omdat deze schepen 'fast ferries' zijn (tot half uur korter in reistijd.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 28 mar 2022, 10:55

^^ voor alle Baltische staten en hun gesloten ervaring. Is dat iets als :C8: ?

En via de Baltische staten kan inderdaad een leuke tocht worden, maar dan ben je, met de brommobiel, al gauw, ik vermoed, een week onderweg. En wij hebben een week vakantie opgenomen. Ik had inderdaad ook de ferry van Denemarken - Noorwegen bekeken, maar daar mogen we niet met hond op.

Wat me trouwens opviel (dit is een klein beetje off topic), als je de trein in Frankrijk naar Engeland wil nemen vragen ze je automerk en daar staan gewoon brommobiel merken (aixam, ligier, microcar etc) tussen!

Wat betreft de boot Eemshaven, kies ik gewoon voor auto, aangezien we ons in NL ook aan de (verkeers)regels van auto moeten houden.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 29 mar 2022, 0:18

Iemand toevallig goed in uitzoeken van dingen?

Om in Noorwegen moet je minimaal 40 km/h kunnen om op :G1: en :G3: te mogen rijden, dit geldt ook voor tractoren, deze mogen daar dus rijden, bromfietsen zijn verboden. Maar hoe zit het met 4-wielige bromfietsen, deze tijden 40+ maar de vraag is, mogen die daar wél rijden en volgen ze de regels van auto's, of mogen ze daar ook niet rijden?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 29 mar 2022, 0:31

Misschien moet je na de ervaring op deN4 bij Marche en Famenne; jezelf afvragen of je daar wel moet willen komen?

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 29 mar 2022, 1:24

^^ Dat is vraag 2, maar in Noorwegen is de snelheidslimiet op auto(snel)wegen "slechts" 80, en geen 120 zoals op N4 bij België. Dat maakt een groot verschil. Een N-weg is, tenzij anders aders aangegeven, ook toegestaan in NL, en ook dat is 80

JaN34
dorpsstraat

Bericht door JaN34 » di 29 mar 2022, 2:32

^^ Dit klopt niet, in Noorwegen geldt op auto(snel)wegen een limiet van 90/100. Op sommige autosnelwegen zelfs 110. Dit staat overal aangegeven.
https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/ ... eersregels

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 29 mar 2022, 2:51

^^ op een Noorse site (bron komt later) zag ik 80 staan, dit kan natuurlijk een oude snelheid zijn, of voor de autoweg
Op het grootste deel van het snelwegennet in dit land is de maximumsnelheid echter 80 of 90.
https://www.nettavisen.no/artikkel/norg ... 95-3020185

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 29 mar 2022, 8:16

Alex52889 schreef: di 29 mar 2022, 1:24Een N-weg is, tenzij anders aders aangegeven, ook toegestaan in NL, en ook dat is 80
Ik vind dit van een "professional" een erg onprecieze uiting.

Dat artikel is 12 jaar oud trouwens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 mar 2022, 10:05

Op Noorse autosnelwegen geldt geen afwijkende maximumsnelheid, dus dan geld als standaard regel 80 km/h. Echter in de praktijk zul je dat bijna nergens tegenkomen, de maximumsnelheden variëren veelal tussen de 90 en 110 km/h, waarbij 110 km/h buiten de steden ondertussen wel de norm is geworden.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 29 mar 2022, 13:24

duikgek89 schreef: di 29 mar 2022, 8:16
Alex52889 schreef: di 29 mar 2022, 1:24Een N-weg is, tenzij anders aders aangegeven, ook toegestaan in NL, en ook dat is 80
Ik vind dit van een "professional" een erg onprecieze uiting.

Dat artikel is 12 jaar oud trouwens.
Hoezo is de uitleg onprecies? Een N-weg is :A1-100: (:G3) of :A1-80: , in het laatste geval mag er, zolang er geen :C9: staat gewoon worden gereden met een brommobiel.

Hoezo zou het onprecies zijn?

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 29 mar 2022, 13:26

Chris schreef: di 29 mar 2022, 10:05 Op Noorse autosnelwegen geldt geen afwijkende maximumsnelheid, dus dan geld als standaard regel 80 km/h. Echter in de praktijk zul je dat bijna nergens tegenkomen, de maximumsnelheden variëren veelal tussen de 90 en 110 km/h, waarbij 110 km/h buiten de steden ondertussen wel de norm is geworden.
Kijk, dat is nu een verhelderende uitleg in plaats van standaard dingen als
^^ Dit klopt niet, in Noorwegen geldt op auto(snel)wegen een limiet van 90/100. Op sommige autosnelwegen zelfs 110. Dit staat overal aangegeven.
Dankje Chris voor de uitleg.

Ook heb ik gevonden dat Noorwegen nu niet heel veel snelwegen heeft, dus zou het in de praktijk niet veel voorkomen.
Het enige waar ik over twijfel is de E18 bij Kristiansand richting Oslo, deze heeft vanaf Kristiansand geen :G1: of :G3: , maar ik ben gewend dat een 'E-weg' een :G1: is, weet iemand hoe dit in Noorwegen zit?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 mar 2022, 13:29

Een E-weg kan van alles zijn in Noorwegen, dat is niet gekoppeld aan de status autosnelweg.